Czwartek, 15 Listopada 2018
Temperatura: 7°C
Ciśnienie: 1028hPa
Wiatr: 0.0km/h S

Kultura koziolek.pl

Flm o historii lokomotyw z Lublina w Kinie Bajka! (2018-11-08)

11 listopada o godzinie 12:45 w kinie Bajka w Lublinie odbędzie się 
pokaz filmu "Pochwała z Bejrutu". Film jest dokumentem, który opowiada o 
historii lokomotyw serii SP45, które na 40 lat wpisały się w krajobraz 
węzła kolejowego w Lublinie prowadząc pociągi osobowe i towarowe. 
Dodatkowo 3 egzemplarze lokomotyw znalazły się w Libanie gdzie 
przetrwały wojnę domową i pracowały do 1997 roku na kolejach CEL.
Czy można opublikować informacje o filmie i pokazie.
Film wyświetlany był już w Warszawie, Stalowej Woli, Krakowie. Pojawi 
się także w Poznaniu, Bydgoszczy i Gliwicach. Grany będzie jeszcze w 80 
innych kinach z którymi obecnie prowadzę rozmowy.

 

Film jest pierwszą próbą opowiedzenia historii lokomotyw spalinowych serii SP45 (późniejsza SU45) produkowanych w latach 1970–1976 w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Prace nad filmem rozpoczęły się już w 2012 roku, zgłębia losy trzech lokomotyw sprzedanych Kolejom Libańskim. W tej niecodziennej ekspedycji maszyn do Libanu, która odbyła się latem 1976 roku, brało udział 5 osób. W filmie konwojenci opowiadają perypetie, jakie spotkały ich podczas miesięcznej podróży do ogarniętego wówczas wojną domową kraju. Ich trasa przebiegała przez ówczesną Czechosłowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Turcję oraz Syrię. Ekipa przez rok mieszkała potem wraz ze swoimi rodzinami w Bejrucie - za zadanie mieli między innymi przeszkolić libańskich kolejarzy oraz serwisować przywiezione lokomotywy.

 

Polskie lokomotywy przetrwały wojnę domową w Libanie i pozostawały w użyciu aż do 1997 roku. Przez kolejne niemal 20 lat maszyny miały jednak status zaginionych. Odnalazł je właśnie Michał Bis na potrzeby swojego filmu dokumentalnego. W 2015 roku autor poleciał do stolicy Libanu, gdzie otrzymał zgodę na filmowanie lokomotyw. Obecnie maszyny znajdują się na terenie bazy wojskowej w Bejrucie. W filmie poznajemy losy maszyn od momentu ich transportu do Libanu, aż do czasów współczesnych. W dokumencie występują m.in. libańscy kolejarze pamiętający 301Dc, a także dawni pracownicy zakładów Cegielskiego, w tym uczestnicy konwoju z jego kierownikiem na czele.




Komentarze:

Dodaj swój komentarz:
   Targi TT Warsaw bogate w nowości       Finał ATP Tour: Łukasz Kubot i Marcelo Melo prawie za burtą       Kwaśniewski: Afera KNF i tak skończy się komisją śledczą       USA: Wygrał na loterii 1,5 mld dolarów. Wciąż ich nie odebrał       BBC: Nie było formalnego głosowania rządu ws. brexitu       May odsłania karty. Opublikowano tekst umowy ws. brexitu       Wiceprezes ARP: Mamy ofertę także dla małych przedsiębiorców       Rocznica minęła, problemy zostały       Palący nie dostaje informacji o alternatywnych produktach       Daniel Obajtek: Chcemy budować relacje       Witold M. Orłowski: Niemoralna propozycja       Paweł Borys: PPK to co innego niż OFE       Czy PiS jest politycznym samobójcą       Wyciągnąć ze skarpet schowane miliardy       Hiszpania wypowiada wojnę homeopatii i akupunkturze       Rosjanki pozywają wojsko, bo nie mogą być snajperkami       Narkotyki nową zmorą na drogach       Przewodniczący PO stracił swój matecznik na Dolnym Śląsku       Prezydencka wystawa gospodarcza kosztuje miliony        PiS mocno reaguje na aferę KNF