[b]13. edycja zadanie odbędzie się w dniach 3-12 sierpnia 2012 roku w Zwierzyńcu na Roztoczu [/b](woj. lubelskie). Wydarzenie zakłada połączenie działań edukacyjnych (wykłady, prelekcje, seminaria, Warsztaty Kultury Filmowej, spotkania z twórcami, Ogólnopolski Konkurs Prelegentów Filmowych) z kulturalnymi (projekcja około 300 filmów, prezentacja ok. 5 koncertów, 5 spektakli teatralnych). Przewidujemy, że w wydarzeniu weźmie udział około 35 000 widzów i 3500 uczestników z całej Europy.
Wiele z filmów pokazywanych w Zwierzyńcu ma tutaj swoje polskie premiery. Organizatorzy od lat kładą szczególny nacisk na prezentację kina niedostępnego masowemu odbiorcy, zapomnianego bądź z różnych powodów niedostępnego na polskich ekranach (np. w 2010 na LAF odbyła premierowa prezentacja 45 filmów z RPA, w 2011 r. zaprezentowano 49 filmów z krajów Maghrebu).
Specyfiką festiwalu będzie ok. 60 prelekcji i dyskusji nawiązujących do prezentowanych filmów z udziałem twórców i wybitnych znawców kina. Prowadzeniem "lekcji kina na żywo" od lat zajmują się m.in. Konrad Zarębski (Kino), Adam Garbicz (Kino), Tadeusz Lubelski (UJ), Łukasz Maciejewski (Tygodnik Powszechny) i Wojtek Kałużyński (Film). Pod ich okiem kształci się młode grono prelegentów filmowych, którzy podczas kolejnej edycji LAF mogą spróbować swoich sił w Ogólnopolskim Konkursie Prelegentów Filmowych, jaki przygotowujemy w Zwierzyńcu pod patronatem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Praktyczne umiejętności oraz wiedzę z zakresu filmoznawstwa i animacji kultury filmowej uczestnicy festiwalu mają okazję zdobyć w bezpłatnych – towarzyszących Akademii – Warsztatach Kultury Filmowej.
Impreza jest z założenia niekomercyjna. Program filmowy, stanowiący istotę edukacyjno-kulturalnej działalności Akademii, składa się z punktów stałych:
– Kino nocne (projekcje plenerowe na dziedzińcu zwierzynieckiego browaru, rozpoczynające się o godz. 22)
– Klubowy Karnet (filmy rekomendowane do repertuaru Dyskusyjnych Klubów Filmowych)
– Filmy w Sieci (filmy wspierane w rozpowszechnianiu przez Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych)
– Festiwalowe remanenty (filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych w
Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie)
– Akademia Dzieciom (codzienne projekcje dla najmłodszych uczestników Akademii)
– przegląd filmów z krajów Grupy Wyszehradzkiej (Słowacja, Czechy, Węgry)
– W polskim obiektywie (wybór najnowszych polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i
animowanych).
Zwyczajowo na filmowy program Akademii składa się kilkanaście różnych cykli filmowych. Program 13. Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu (3-12.08.2012), oprócz wymienionych powyżej punktów stałych programu, składać się będzie z m.in. następujących cykli:
– Skandalistka Marquerite Duras
– Cały ten las
– Homokino
– Rejs na Karaiby
– Anima agitka
– Kino białoruskie
– Retrospektywa twórczości P. i V. Tavianich
– Retrospektywa twórczości S. Łoznicy
– Giovane Cinema Italiano
– PWSFTviT przedstawia…
– Duńska uczta
Odbywająca się już od dekady impreza na trwałe wpisała się w festiwalową mapę Polski, Europy i świata. Popularność festiwalu podkreślają licznie przybywający goście: filmowcy, dziennikarze, krytycy i pasjonaci filmu dokumentalnego oraz ludzie szukający odpoczynku w spokojnym miejscu (według raportów frekwencyjnych w ubiegłym roku odnotowaliśmy ok. 35 000 widzów).
OBIEKTY LETNIEJ AKADEMII FILMOWEJ
• Zwierzyniecki Ośrodek Kultury i Rekreacji – siedziba Biura Organizacyjnego oraz miejsce pokazów filmów dokumentalnych i projekcji przeznaczonych dla dzieci, sala mieści około 80 osób
• Kino „Salto” – miejsce pokazów filmowych, sala mieści około 200 osób;
• Kino „Skarb” – miejsce pokazów filmowych, sala mieści około 200 osób;
• Kino „Jowita” – miejsce pokazów filmowych, sala na około 200 osób;
• Kino „Dzięcioł” – miejsce pokazów filmowych oraz Warsztatów Krytyki Filmowej; sala mieści około 150 osób
• Browar „Zwierzyniec” – miejsce nocnych, bezpłatnych pokazów filmowych, które odbywają się na dziedzińcu browaru, może pomieścić do 2000 widzów.
[b]IMPREZY TOWARZYSZĄCE LETNIEJ AKADEMII FILMOWEJ
SPEKTAKLE I KONCERTY[/b]
Koncerty odbywają się o północy na dziedzińcu zabytkowego zwierzynieckiego browaru. Spektakle teatralne prezentowane są w godzinach wieczornych w Kinie Dzięcioł.
JOANNA SZCZEPKOWSKA – "ADHD I INNE CUDOWNE ZJAWISKA.
Wykład nieprzewidywalny"
Projekt jest artystyczną prezentacją zjawiska ADHD, a szczególnie deficytu uwagi u dorosłych. Joanna Szczepkowska, u której zdiagnozowano ten zespół, od dawna zajmuje się popularyzacją wiedzy o ADHD, czyli o zespole zaburzeń uwagi. Joannie Szczepkowskiej na scenie towarzyszy córka, aktorka Hanna Konarowska. Użyte zostały też fragmenty listów osób z deficytem uwagi, pisane do Joanny Szczepkowskiej w ciągu ostatnich lat.
"Jeszcze w głębokiej komunie zadzwoniła do mnie reżyserka z Francji. Akurat obierałam włoszczyznę. Widziała mnie u Wajdy w "Kronice wypadków miłosnych", prosiła o CV, a ja się ucieszyłam, odłożyłam słuchawkę i… zapomniałam. Nie zapisałam adresu, telefonu, nic. Wróciłam do obierania włoszczyzny" – opowiada Szczepkowska w reportażu Magdaleny Szwarc w Dużym Formacie.
Obsada: Joanna Szczepkowska i Hanna Konarowska
„I BĘDĄ ŚWIĘTA”
I BĘDĄ ŚWIĘTA – to inspirowany reportażami i prasowymi wywiadami monolog zrozpaczonej kobiety, która traci męża w katastrofie lotniczej. Niespodziewana śmierć męża -osoby publicznej i powszechnie szanowanej staje się inspiracją do rozliczenia z samą sobą – próbą nazwania swojego miejsca w dotychczasowym życiu, i rozliczenia się z tym życiem, które definitywnie się skończyło.
Obserwujemy różne stadia konfrontacji z osobistym doświadczeniem śmierci kogoś bliskiego: skrajne emocje i próby zracjonalizowania tragedii, spotkania ze specjalistami „od radzenia sobie z traumą” i próby kontynuowania odpowiedzialnego życia rodzinnego w domu. Jaki nadać sens swojemu życiu? Jak poradzić sobie z otaczającą rzeczywistością medialną i polityczną która domaga się upublicznienia swojej tragedii i grania społecznej roli „wdowy”?
Śmierć bliskiej osoby może stać się też buntem przeciwko swojemu dotychczasowemu życiu, swojej społecznej roli, szansą na nowe życie, na próbę przewartościowania swojego świata. Bolesnym wyzwoleniem.
Autor tekstu – Piotr Rowicki
Reżyser – Piotr Ratajczak
Aktorka – Agnieszka Przepiórska
Światła – Karol Rothkaehl
LUDZIE NIE TRZEBA SIĘ BAĆ – RADZIECKI SURREALIZM Z PUNKTU WIDZENIA PSA
Wykonawcy:
Lech Dyblik – rocznik ’56, aktor filmowy, bliskim krewnym jego babki – Marii Kozłowskiej -był marszałek Związku Radzieckiego Rodion Malinowski.
Aleksiej Siemieniszczew – rocznik ’59, bard z Odessy; Galicza i Wysockiego śpiewa od szóstego roku życia, z tego powodu w 1965 roku nie został przyjęty do podstawowej szkoły muzycznej
W spektaklu "Ludzie! Nie trzeba bać się!" można będzie usłyszeć rosyjskie pieśni i utwory poetyckie. Tematyka dzieł odnosi się do przeżyć człowieka poszukującego wolności, miłości czy możliwości spokojnego życia w demokratycznej Ojczyźnie. Większość z nich będzie wykonywana przy akompaniamencie gitary.
Aleksander Galicz (1918-1977) – jeden z największych rosyjskich bardów, którego dorobek ceniony jest na równi z twórczością Bułata Okudżawy i Włodzimierza Wysockiego. Pierwsze utwory poetyckie publikował jeszcze przed wojną. W latach 50-tych zaczął występować z własnym repertuarem. Władze ZSRR, zaniepokojone politycznym wydźwiękiem jego utworów, zakazały mu publicznych wystąpień, wydawania płyt oraz wykonywania pracy zawodowej. W 1974 roku Galicz wyemigrował z kraju. Za granicą zyskał ogromną popularność wśród emigracji rosyjskiej, słuchali go ludzie na całym świecie. Prowadził też audycję "Galicz przy mikrofonie” w Radiu Swoboda. Zmarł w 1977 roku w Paryżu.
Scenariusz: Lech Dyblik, Aleksiej Siemieniszczew
Reżyseria: Lech Dyblik
Przekład: Michał Jagiełło
„4 FOURMY TERRORYZMU”
„4 Fourmy Terroryzmu” to akcja przeprowadzana na publiczności i dla publiczności.
Coś z pogranicza spektaklu, performance, psychodramy oraz rozmowy. Akcja artystyczna ukazująca formy terroryzmu w współczesnym świecie. Manipulacja? Żądza? Pornografia? Przemoc? a może nic z tego? Wrażenie którego nigdy nie przeżyłeś… lub bardzo długie déjà vu… Wolisz być czynnym uczestnikiem czy tylko widzem? Lepiej uważnie posłuchaj o czym mówią inni!!!
Wykonanie: Grupa Artystyczna Teatr T.C.R.
Grupa została założona w kwietniu 2011 roku przez Piotra Kumora. W jej skład wchodzą osoby pragnące tworzyć sztukę, a nie tylko gadać, o tym co już stworzono lub co jeszcze można by stworzyć.
W bieżącym roku Teatr T.C.R. zaprezentował 4 premiery. Od akcji artystycznych poprzez spektakle, aż po festiwal performance. W skład grupy wchodzą: Alina Bachara, Dorota Biełka, Martyna Furczyk
Dawid Grzywa, Piotr Kumor, Kamila Ocimek, Marcin Stachoń, Marcin Wagner.
„CYRK MARIONETEK”
Dyrektor “Cyrku Marionetek" zauważając publiczność chce odegrać za wszelką cenę spektakl. Do
tego przedsięwzięcia wykorzystuje swoich aktorów-marionetki. Jedni bohaterowie spektaklu chętnie
występują, inni natomiast są przymuszani do występu.
Spektakl bez słów, grany przez jednego aktora (Dyrektora Cyrku), który animuje pięcioma marionetkami.
Wykonanie: Henryk Hryniewiecki
DUO FUENTE
Jahiar – santur, śpiew.
Charyzmatyczny perski muzyk, kompozytor, autor tekstów, aranżer; lider międzynarodowej formacji etnicznej Jahiar Group, która zagrała wiele koncertów w kraju i za granica i była laureatem wielu festiwali (m.in. 1999: 1 miejsce Mikołajki Folkowe). W 2000r. ukazała się płyta „Teheran” – do tej pory ciesząca się dużym uznaniem wśród słuchaczy muzyki etnicznej.
Współpracował m.in. z Andrzejem Smolikiem, VooVoo, Kayah, Emamem (wirtuozem tabli), Khaled Fuad Heidarem (wirtuozem arabskiej lutni – ud), z Teatrem Lalki i Aktora im. J.CH. Andersena” w Lublinie, przy Konfrontacjach Teatralnych, z Filharmonia Słupską, z Film Festiwal Cottbus w Niemczech, Filmowym Festiwalem w Uherskich Hradiszczach w Czechach, z festiwalem filmowym Rozstaje Europy Itd. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. W wieku 9 lat rozpoczął naukę gry na santur – jednym z klasycznych instrumentów perskich (cymbały)– pod okiem mistrza: Ali Asgar Zajadzand.
Jakub Niedoborek- gitara
Doskonały znawca gitary flamenco. Posiada wyjątkowo dostojne brzmienie. Niezwykły talent w połączeniu z dbałością o szczegóły oraz wszechstronną edukacją gitarową sprawiają że spod jego rąk wypływają przejmujące melodie.
Pochodzi z Lublina. W dzieciństwie pobierał lekcje gry na fortepianie. Prawdziwą pasją jego życia okazała się jednak gitara. Muzyki „klasycznej” uczył się pod kierunkiem prof. Kazimierza Szczebla w lubelskiej SM II st. i prof. Aliny Gruszki w Katowickiej Akademii Muzycznej. Brał także udział w lekcjach mistrzowskich u m.in. M. Barrueco, H. Käppela, H. Hope’a, D. Tanenbauma, J. Morela. Równolegle do edukacji klasycznej, samodzielnie poznawał tajniki muzyki flamenco. Jako jeden z pierwszych polskich gitarzystów dawał recitale gitarowe poświęcone tej sztuce.
Jako kameralista współtworzy wiele zespołów muzycznych m.in.: Por Fiesta, Soniquete (flamenco), Aires De Los Andes (muzyka latynoamerykańska), Fuente (muzyka arabska), Tanguillo (tango argentyńskie), El Duende (muzyka współczesna), Borys Somerschaf band (romanse rosyjskie), Marek Ravski band (muzyka żydowska).
+ 3 KONCERTY NIESPODZIANKI
[b]PREMIERY POLSKIE I POKAZY PRZEDPREMIEROWE[/b]:
1. Dziewczyny o wielkich sercach reż. Pupi Avati, Włochy 2011
2. Spain reż. Anja Salomonovitz, Austria/Bułgaria 2012
3. Łąka (Il Prato) reż. P. i V. Taviani, Włochy 1979
4. Noc św. Wawrzyńca (La notte di San Lorenzo) reż. P. i V. Taviani, Włochy
5. Kaos reż. P. i V. Taviani, Włochy 1984
6. Good Morning, Babilonia (Good Morning, Babylone) reż. P. i V. Taviani, Włochy/Francja/USA 1987
7. Słońce także w nocy (Il sole anche la note) reż. P. i V. Taviani, Włochy/Francja/Niemcy 1990
8. Kwiatuszek reż. P. i V. Taviani, Włochy/Francja/Niemcy 1993
9. Powinowactwa z wyboru (Affinita elettive) reż. P. i V. Taviani, Włochy/Francja 1996
10. Śmiejesz się (Tu ridi) reż. P. i V. Taviani, Włochy 1998
11. Zmartwychwstanie (Resurrezione) reż. P. i V. Taviani, Włochy/Francja/Niemcy 2001
Marynarz z Gibraltaru reż. Tony Richardson, Anglia 1966
12. Nathalie Granger reż. Marguerite Duras, Francja 1972
13. India Song reż. Marguarite Duras, Francja 1974
14. Ciężarówka reż. Marguarite Duras, Francja 1977
15. Ta miłość reż. Josee Dayan, Francja 2001
16. Poczekalnia reż. Siergiej Łoznica, Rosja 2000
17. Osada reż. Siergiej Łoznica, Rosja 2001
18. Pejzaż reż. Siergiej Łoznica, Rosja 2003
19. Blokada reż. Siergiej Łoznica, Rosja 2005
20. Fabryka reż. Siergiej Łoznica, Rosja 2004
21. Artel reż. Siergiej Łoznica, Rosja 2006
22. Przedstawienie reż. Siergiej Łoznica, Niemcy/Rosja/Ukraina 2008
23. Taniec z Regitze reż. Kaspar Rostrup, Dania 1989
24. Miałem marzenie reż. Niels Arden Oplev, Dania 2006
25. Zastępstwo reż. Ole Bornedal, Dania 2007
26. Misiaczek reż. Mads Matthiesen, Dania 2012
27. Alergia na miłość reż. Laura LUCHETTI, Włochy 2011
28. Dzień z życia reż. Giuseppe PAPASSO, Włochy 2011
29. Mieszkanie w Atenach reż. Ruggero DIPAOLA, Włochy 2011
30. Miłość osła reż. SERGIO CASTELLITO, Włochy 2010
31. Mozarella Stories reż. Edoardo DE ANGELIS, Włochy 2011
32. Płynna miłość reż. Marco Luca CATTANEO, Włochy 2011
33. Spadkobierca reż. Michael ZAMPINO, Włochy 2011
34. W drodze do domu reż. Emiliano CORAPI, Włochy 2012
35. Kuki reż. Jan Sverak, Czechy 2010
36. Milczenie lasu reż. Bassek Ba Kobhio, Francja/Kamerun/Gabon/Republika Środkowej Afryki 2003
37. 5 rozbitych kamer reż. Emad Burnat, Palestyna/Francja/Izrael/Holandia 2
38. Niech żyją Antypody! reż. Wiktor Kossakowski, Niemcy/Holandia/Argentyna 2011
39. Moja Australia reż. Ami Drozd, Polska/Izrael 2010
40. Obietnica reż. Henning Carlsen, Kirsten Dehlholm, Dania 2010
41. Przesłuchanie reż. Udo Prinsen, Holandia 2011
42. The „Socalled” Movie reż. Garry Beitel, Kanada 2010
43. Alois Nebel reż. Tomas Lunak, Czechy/Słowacja/Niemcy 2011
44. Dom reż. Zuzana Liova, Czechy/Słowacja 2011
45. Ostatni autobus reż. Martin Snopek, Ivana Laucikova, Słowacja 2011
46. Wyspa moreli reż. Peter Bebjak, Słowacja 2011
47. Zaginiony świat reż. Harry O. Hoyt, USA 1925
48. Dziwolągi reż. Tod Browning, USA 1932
49. Reefer Madness reż. Louis J. Gasnier, USA 1936
50. Bezdroże reż. Edgar G. Ulmer, USA 1945
51. Nagle reż. Lewis Allen, USA 1954
52. Dom na nawiedzonym wzgórzu reż. William Castle, USA 1959
53. Karnawał dusz reż. Herk Harvey, USA 1962
54. Lato w mieście reż. Agnieszka Gomułka, Polska 2012
55. Miliard szczęśliwych ludzi reż. Maciej Bochniak, Polska 2012
56. Być jak Kazimierz Deyna reż. Anna Wieczur-Bluszcz, Polska 2012
57. Tala od różańca reż. Sławomir Rogowski i Stanisław Zawiśliński, Polska 2012
58. Piąta pora roku reż. Jerzy Domaradzki, Polska 2012
59. Supermarket reż. Maciej Żak, Polska 2012
60. Białoruski Dekameron reż. Wiktar Daszuk, Białoruś 2003
61. Gracz reż. Wiktar Daszuk, Białoruś 2010
62. Kadet reż. Witalij Dudin, Białoruś 2009
63. Koła reż. Wiktar Asliuk, Białoruś 2003
64. Królestwo zdechłych myszy reż. Wiktar Daszuk, Białoruś 2009
65. Lobotomia reż. Jurij Chaszczawacki, Białoruś/Polska/Rosja 2010
66. Na grzbiecie czarnego kota reż. Iwan Pawłow, Białoruś 2008
67. Robinsonowie z Mantinsaari reż. Wiktar Asliuk, Polska/Białoruś 2008
68. Temida jako pani lekkich obyczajów reż. Wiktar Daszuk, Białoruś 2006
69. Twierdza brzeska reż. Aleksandr Kott, Białoruś 2010
70. Walc reż. Wiktar Asliuk, Białoruś 2008
71. Wilki reż. Aleksandr Kołbyszew, Białoruś 2009
72. Władca drewnianych ludzi reż. Wiktar Asliuk, Białoruś 2011
73. Żyjemy na krawędzi reż. Wiktar Asliuk, Białoruś 2003
74. Bogowie haitańskiego voodoo reż. Maya Deren, Cherel Ito, USA/Haiti 1985
75. Countryman reż. Dichie Jobson, Jamajka 1982
76. Człowiek na brzegu reż. Raoul Peck, Haiti/Francja 1993
77. Gwizdać na życie reż. Fernando Perez, Kuba 1998
78. Kinyarwanda reż. Alrick Brown, Rwanda/USA/Jamajka 2011
79. Kuba. Afrykańska odyseja reż. Jihan El Tahir, Egipt/Anglia/Kuba 2007
80. Land of Look Behind reż. Alan Greenberg, Jamajka 1982
81. Madagaskar reż. Fernando Perez, Kuba 1995
82. Moloch Tropical reż. Raoul Peck, Haiti/Francja 2009
83. Maluala reż. Sergio Giral, Kuba 1979
84. Nierówna walka reż. Perry Henzell, Jamajka 1972
85. Ofiara reż. Moussa Sene Absa, Senegal/Barbados 2011
86. Pierwszy rasta reż. Helene Lee, Christophe Farnarier, Francja/Mauritius 2010
87. Pod ciśnieniem reż. Horace Ove, Anglia
88. Role drugoplanowe reż. Orlando Rojas, Kuba 1989
89. Rockers reż. Ted Bafaloukos, Jamajka 1978
90. Róg obfitości reż. Juan Carlos Tabio, Hiszpania/Kuba 2008
91. Ulica murzyńskich chat reż. Euzhan Palcy, Francja/Martynika 1983
92. West Indies reż. Med Hondo, Francja/Algieria/Mauretania 1979
93. Wiek głupoty reż. Pavel Giroud, Kuba 2007
94. Wolny człowiek reż. Kinsey Beck, USA/Jamajka 2011
95. Alpy reż. Yorgos Lanthimos, Grecja 2011
96. Chińczyk na wynos reż. Sebastian Borensztein, Argentyna/Hiszpania 2011
97. Delikatność reż. David Foenkinos, Stéphane Foenkinos, Francja 2011
98. Długie dzieciństwo reż. Pupi Avati, Włochy 2010
99. Portret o zmierzchu reż. Andżela Nikonowa, Rosja 2011
100. Kobieta z piątej dzielnicy reż. Paweł Pawlikowski, Francja/Polska/ Wielka Brytania 2011
101. Comic Book Confidential reż. Ron Mann, USA 1988
102. Dom na weekend reż. Hans-Christian Schmid, Niemcy 2012
103. Hasta la Vista! reż. Geoffrey Enthoven, Belgia 2011
104. I sprawiedliwość nie dla wszystkich reż. Filippos Tsitos, Grecja/Niemcy 2011
105. Cafe de Flore reż. Jean-Marc Vallee, Kanada/Francja 2011
106. Kurczak ze śliwkami reż. Vincent Paronnaud i Marjane Satrapi, Francja/Niemcy/Belgia 2011
107. Madryt 1987 reż. David Trueba, Hiszpania 2011
108. Niebieski ptak reż. Gust Van den Berghe, Belgia 2011
109. Wiedźma wojny reż. Kim Nguyen, Kanada 2012
110. W pół drogi reż. Andreas Dresen, Niemcy/Francja 2011
111. Wszyscy w naszej rodzinie reż. Radu Jude, Rumunia/Holandia 2011
112. Zakochana bez pamięci reż. Sylvie Testud, Francja/Belgia/Luksemburg 2011