14. Lublin Jazz Festiwal

Data dodania: 28 czerwiec 2023
14. Lublin Jazz Festiwal

Program 14. Lublin Jazz Festiwalu 10-16 lipca 2023 r.
Wirydarz Centrum Kultury w Lublinie | ul. Peowiaków 12

lublinjazz.pl

BILETY CAŁODZIENNE I KARNET:
14 lipca / bilet całodzienny: 120 zł ulgowy / 150 zł normalny
15 lipca / bilet całodzienny: 60 zł ulgowy / 80 zł normalny
16 lipca / bilet całodzienny: 110 zł ulgowy / 130 zł normalny
Karnet na cały Festiwal (oprócz Recitalu Urszuli Dudziak): ulgowy 270 zł / normalny 340 zł

 

LUBELSKIE PREMIERY:
10 lipca / poniedziałek / godz. 20:00
7:7 PROJECT (PL) | prapremiera | wstęp wolny
Artyści poszukują balansu pomiędzy muzyką klasyczną, awangardą i jazzem, odważnie zacierając granice
między nimi. Niebanalne rozwiązania, swobodna, awangardowa improwizacja i poszukiwanie nowych form
wyrazu składają się na intelektualny eksperyment, którego podejmują się muzycy. Duet nie tylko
zaprezentuje swoje autorskie aranżacje, ale także premierowe dzieła młodych polskich kompozytorów.
Wiktoria Koziara – saksofony / Maciej Chyży – puzon basowy

11 lipca / wtorek / godz. 20:00
TRANSatlantyk feat. Piotr Damasiewicz (PL) | prapremiera wstęp wolny
TRANSatlantyk to nowy zespół na polskiej scenie muzycznej, odnoszący się w materii do muzyki wiejskiej,
improwizowanej i transowego ambientu. Śmiało muzykę można określić mianem etno-yassu, nawiązując do
polskiego nurtu yassowego lat 90. Silną cechą muzyki TRANSatlantyku jest więc odniesienie do tradycji –
zarówno lokalnej, z Lubelszczyzny, jak i muzyki historycznych terenów Polski (Wileńszczyzna,
Grodzieńszczyzna). Odziedziczone po dziadku muzykancie cymbały wraz z repertuarem zainspirowały
muzyków zespołu do stworzenia oryginalnego programu osnutego na ludowym przekazie, jego energii i
transowości. W ujęciu dwuznacznym muzyka TRANSatlantyku to muzyka emigracji, przymusowej lub
świadomej zmiany miejsca, adaptacji do nowych warunków życia, odnalezienia się w nowej muzycznej
rzeczywistości i zmiennych potrzeb odbiorców muzyki. Mieszczańskie dyskoteki, rap, bachowski kontrapunkt
i jazzowa improwizacja zderzają się z surowym, transowym, a czasem brutalnym brzmieniem wsi, również w
znaczeniu symbolicznym. To jakby na pokład Gombrowiczowskiego Transatlantyku dostała się wiejska kapela
i wylądowała w kosmopolitycznym Buenos Aires. Spotkanie z Piotrem Damasiewiczem, muzyczną
osobowością poszukującą nowych ścieżek dla muzyki wiejskiej musiało przerodzić się we wspólne granie,
czego świadkami możecie być już podczas koncertu w ramach Lublin Jazz Festiwalu.
Michał Żak – Vilnius dulcimer, soprano saxophone, clarinet, transverse flute, singing / Piotr Damasiewicz –
trumpet, harmonica, voice / Ula Czerniak – double bass, voice / Szymon Miśniak – drums

KONKURS:

12 lipca / środa / 19:00, 20:00, 21:00
Finaliści konkursu JAZZiNSPIRACJE wstęp wolny
Celem konkursu jest promocja wartościowych projektów muzycznych i muzyków młodego pokolenia
inspirujących się w swojej twórczości jazzem, a także umożliwienie im wydania debiutanckiego albumu.
Tradycyjnie podczas koncertu wystąpi trzech finalistów konkursu.
godz. 19:00 – Wojtek Ulanowski Quartet
godz. 20:00 – Karolina Błachnia Quartet
godz. 21:00 – AKKC

PROGRAM GŁÓWNY:
13 lipca / czwartek
godz. 18:00
Superminimalism (PL) | prapremiera | wstęp wolny
Laureaci konkursu JAZZiNSPIRACJE 2022. Projekt stanowi próbę przedstawienia abstrakcyjnej myśli
technicznej na temat skomplikowanej strony wizualnej życia. Enigmatyczne wzory i schematy obecne w
dzikiej naturze czy industrialnej cywilizacji, która zmaga się z kryzysem tożsamości, to twórcza inspiracja do
kształtowania własnego zestawu dźwięków i barw, czasem o ściśle określonej strukturze, a czasem jako
swobodna improwizacja oparta o aleatoryczne moduły. W repertuarze zespołu znajdą się autorskie utwory z
debiutanckiej płyty, jak również elementy impro.
Stefan Raczkowski – drums / Marcin Elszkowski – trumpet / Robert Wypasek – tenor saxophone / Jakub
Łępa – tenor saxophone / Michał Aftyka – double bass

godz. 20:30
Urszula Dudziak – Recital z okazji 80-tych urodzin | bilety: siedzące – 140 zł normalny / 120 zł ulgowy /
stojące – 100 zł normalny / 80 zł ulgowy / stolik 4 os. – 600 zł
Polska wokalistka i kompozytorka jazzowa, uznana za jedną z najlepszych wokalistek jazzowych na świecie.
Występowała i nagrywała wspólnie z takimi muzykami jak: Krzysztof Komeda, Bobby McFerrin, Herbie
Hancock, Nina Simone, Sting i wielu innych. Koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, Azji i obu
Ameryk, w tym w słynnej nowojorskiej Carnegie Hall oraz podczas Newport Jazz Festival.
Artystka dysponuje niezwykłą skalą głosu; porównywano ją do Ymy Sumac, peruwiańskiej śpiewaczki,
mającej skalę 5-oktawową. Swoboda i perfekcja intonacji oraz technika wokalna zyskały jej opinię artystki
oryginalnej i kreatywnej. Znana jest ze stosowania klasycznej techniki wokalnej zwanej „scatem”. Jest
mistrzynią tego, popularnego w jazzie, sposobu śpiewania, polegającego na naśladownictwie dźwięków
instrumentów. Podczas koncertu w Lublinie w repertuarze Urszuli Dudziak znajdą się ulubione piosenki
artystki pochodzące z jej albumów studyjnych, jak i innych wykonawców jazzowych takich jak Ella Fitzgerald,
Nina Simone, Bobby McFerrin.
Urszula Dudziak – voice / Łukasz Poprawski – saxophone / Tomek Torres – percussion, cajon / Jan
Smoczyński – accordion / Krzysztof Pacan – bass / Robert Cichy – guitar

14 lipca / piątek
godz. 19:00
Zvanai (PL) | premiera | bilety: 30 zł ulgowy / 40 zł normalny
Zespół założony przez Kamil Szuszkiewicza, trębacza inspirującego się sutartinės, czyli litewskimi pieśniami
wielogłosowymi. Jego nowy projekt odnajduje inspiracje w muzyce ludowej całej Europy Wschodniej,
poszukując transowych brzmień i przekuwając je na swój oryginalny język muzyczny. Podczas Lublin Jazz
Festiwalu zagra premierę płyty „Eastplaining”, której wydawcą jest lubelska Fundacja Badania Możliwości.
Olga Kozieł – trumpet, voice / Grzegorz Tarwid – synths / Miłosz Berdzik – percussion / Kamil Szuszkiewicz –
trumpet, compositins / Maria Stępień – violin, voice

godz. 20:30
Purple is the Color (AT) | bilety: 30 zł ulgowy / 40 zł normalny
Jeden z najciekawszych zespołów na współczesnej, austriackiej scenie jazzowej. Wychodząc ze sfery
klasycznej, rozwijają wiele interesujących połączeń z innymi stylami. Kompozycje to idealnie wyważone
składowe improwizacji i przemyślanych aranżacji. Muzyka zespołu zabiera słuchacza w podróż daleko od
brzegu tradycyjnego jazzu, by mogła rozwinąć swój pełny blask bez konwencjonalnych ograniczeń. Ich
koncert to wyjątkowa okazja do zapoznania się z austriackim jazzem współczesnym najwyższej próby.
Wydarzenie realizowane jest we współpracy z Austriackim Forum Kultury.
Simon Raab – piano / Robert Schröck – alto saxophone / Martin Kocián – bass / Michał Wierzgoń – drums

godz. 22:00
Skalpel (PL) | bilety: 80 zł ulgowy / 90 zł normalny
Grupa od lat łączy inspirację lokalną, jazzową tradycją z fascynacją możliwościami nowej elektroniki.
Pierwsze dwa wydawnictwa duetu: „Skalpel” i „Konfusion” nagrane dla uznanej, brytyjskiej wytwórni Ninja
Tune, zaowocowały znakomitymi recenzjami w prestiżowych tytułach muzycznych: od NME, przez Pitchfork,
The Wire po DJ Magazine i koncertami na całym świecie. Płyty z katalogu Ninja Tune zaliczane są dziś do
klasyki jazztroniki, zaś kolejne „Transit” (2014) i „Highlight” (2020) to wyśmienita aktualizacja i modyfikacja
unikalnego, analogowo-cyfrowego brzmienia duetu. Najnowszy album „Origins”, który ukazał się 4 listopada
2022 r., to inspirująca współczesna adaptacja różnych nurtów elektroniki oraz muzyki tanecznej milenijnego
przełomu. Skalpel, pozostając wiernymi swoim korzeniom, uciekając od rutyny, szukając
międzygatunkowych połączeń, po raz kolejny w charakterystyczny dla siebie sposób miesza ze sobą jazz,
drum’n’bass, downtempo i electro, trip-hop oraz balearic, breakbeat, hiphop czy Krautrock. Koncert w
ramach Lublin Jazz Festiwalu to unikalna okazja doświadczenia muzyki Skalpela na żywo, w rozbudowanej
instrumentalnie formie.
Igor Pudło – electronics / Marcin Cichy – electronics / Rafał Dutkiewicz – drums / Piotr Rakowski –
vibraphone, malletkat / Damian Kostka – double bass

15 lipca / sobota
godz. 19:00
Nezlamni Quartet (UA) | premiera | bilety: 30 zł ulgowy / 40 zł normalny
Autorski, premierowy projekt Ihora Zakusa, złożony z czołówki jazzowych muzyków w Ukrainie, który w
swoim brzmieniu i nasyceniu emocjonalnym nawiązuje do ducha narodu ukraińskiego, jego niezłomności i
największych wyzwań. Każdy z muzyków pochodzi z różnych stron Ukrainy i wnosi swój charakterystyczny
styl do brzmienia zespołu, dzięki czemu słuchaczy czeka poruszający koncert. Wydarzenie realizowane jest
we współpracy z Festiwalem JazzArt Równe.
Dennis Adu – flugelhorn / Ruslan Bolatov – piano / Ihor Zakus – bass / Artur Frolov – drums

godz. 20:30
Jazz re:freshed presents Richard Spaven Trio feat. Tendayi (UK) | premiera bilety: 40 zł ulgowy / 50 zł
normalny
Zainicjowany w Londynie przez Justina McKenzie i Adama Mosesa Jazz re:freshed to ruch muzyczny,
fundacja i wytwórnia współczesnego jazzu. Motywacją do powstania projektu było zakwestionowanie
elitarności i uprzedzeń w społeczności jazzowej, która zbyt długo trzymała jazz na uboczu, w iluzji
niedostępności dla szerszego grona muzyków i odbiorców. Ruch przybliża ludziom niesamowicie różnorodny,
kolorowy, ekspresyjny i kreatywny świat, jakim jest jazz. Od 2003 roku Jazz re:freshed wyszukuje, promuje,
wydaje i reprezentuje muzyków zasługujących na jak najszersze uznanie.
Lublin Jazz Festiwal jako pierwszy w Polsce zacieśnia współpracę z Jazz re:freshed w ramach autorskiego
cyklu, by przybliżyć słuchaczom najświeższe i najbardziej interesujące projekty jazzowe z brytyjskiej sceny
muzycznej. To też okazja, by zetknąć polskich, zwłaszcza młodych artystów, z brytyjskimi – może będzie to
początek interesujących połączeń muzycznych? Wydarzeniem inicjującym współpracę będzie koncert
zespołu Richard Spaven Trio feat. Tendayi.
Richard Spaven to jeden z najbardziej utalentowanych perkusistów w Wielkiej Brytanii, który ma korzenie w
brytyjskich klubach i scenach hip-hopowych. Artysta wnosi świeże podejście do instrumentu, które jest
jednocześnie nowoczesne i tradycyjne. Łącząca maszynową precyzję z inspirowaną jazzem improwizacyjną
wrażliwością gra na perkusji, zapewniła Richardowi Spavenowi występy z bardzo różnymi artystami, takimi
jak nieżyjący już guru hip-hopowego duetu Gang Starr, producent Flying Lotus, elektroniczno-jazzowa grupa
The Cinematic Orchestra czy José James i Brainfeeder Jameszoo.
Błyskotliwość Spavena jest widoczna również poza jego światowej klasy zdolnościami wykonawczymi – jest
równie imponujący w obszarach produkcyjnych i kompozytorskich. Do autorskiego trio perkusista zaprosił
uznanych artystów młodego pokolenia z Wielkiej Brytanii. Występ podczas Lublin Jazz Festiwalu to ich
jedyny koncert w Polsce.
Richard Spaven – drums / Ashley Henry – piano / Yves Fernandez – bass / Tendayi – MC

godz. 22:00
Jam Session | wstęp wolny
Sesja improwizowana młodych artystów z Polski i z zagranicy to doskonała okazja do nawiązania i
zacieśnienia więzi nie tylko muzycznych. Jazz, jako środek wyrazu, daje duże pole do improwizacji, z której
mogą narodzić się nadzwyczajne utwory oraz projekty muzyczne. W Jam session oprócz muzyków
występujących danego dnia podczas 14. Lublin Jazz Festiwalu, udział wezmą również muzycy z Lublina.

16 lipca / niedziela
godz. 18:30
Michał Jan & Immortal Onion (PL) | bilety: 30 zł ulgowy / 40 zł normalny
Zespół Immortal Onion ugruntował już sobie pozycję jednego z najciekawszych projektów nowej fali
polskiego jazzu. Po dwóch świetnie przyjętych albumach (debiutanckiego „Ocelot of Salvation” z 2017 i
wydanego w U Know Me „XD [Experience Design]” z 2020) prezentujemy płytę „Screens”, która została
nagrana z inicjatywy trójmiejskiego kompozytora i saksofonisty Michała Jana Ciesielskiego. Skomponowane
przez Michała utwory pokazują, że fuzja nowoczesnego jazzu z elektroniką może być wciąż świeża i
porywająca. „Screens”, gdzie obok Michała, Tomira, Wojtka i Ziemowita pojawia się wielu instrumentalnych
gości, to zdecydowanie mocny krok do przodu w wykonaniu wciąż młodych muzyków z Trójmiasta. Warto
nadmienić, że w utworze „ZOZI” gościnny udział wzięły współpracujące z Alfah Femmes, Ralphem
Kamińskim czy The Fruitcakes skrzypaczka Ola Szymańska oraz wiolonczelistka Weronika Kulpa. W tym
samym kawałku pojawia się sekcja dęta w postaci trębacza Dawida Lipki, znanego z zespołów Zgniłość czy
Bizzarre Penguin oraz puzonisty Pawła Niewiadomskiego z Power of the Horns. Utwór „OK Boomer”
wzbogacił swoim charakterystycznym gitarowym soundscapem Marcin Gałązka, wieloletni współpracownik
Tymona Tymańskiego. Całość nagrał i zmiksował osobiście Michał Jan Ciesielski, a mastering to dzieło
Michała „Eproma” Baja.
Michał Jan Ciesielski – saxophone, synth / Ziemowit Klimek – bass, synth / Tomir Śpiołek – piano, synth /
Wojtek Warmijak – drums

godz. 21:00
Steve Turre Sextet (US) | bilety: 100 zł ulgowy / 120 zł normalny
Jeden z najwybitniejszych światowych innowatorów jazzowych, puzonista i pionier gry na… muszli, w
szczególności konchy – Steve Turre, konsekwentnie i wielokrotnie wygrywał ankiety czytelników i krytyków
w JazzTimes, Downbeat i Jazziz dla najlepszego puzonisty i najlepszego innego instrumentalisty (muszle). W
najnowszym projekcie „Generations” Steve Turre współgra ze wschodzącymi gwiazdami amerykańskiej
sceny jazzowej, oddając hołd przeszłości, jak i pokłon ku przyszłości.
„Istnieje równowaga między młodością a starością. Starość przynosi mądrość i wiedzę, a młodość entuzjazm
i energię. Granie z każdym z nich rozwija mnie w innym kierunku. To wszystko jest inspirujące” – mówi Steve
Turre.
Turre urodził się w meksykańsko-amerykańskiej rodzinie i dorastał w rejonie Zatoki San Francisco, gdzie
codziennie pochłaniał dawki mariachi, bluesa i jazzu. Podczas studiów w Sacramento State University
dołączył do zespołu salsowego Escovedo Brothers, który rozpoczął jego wieloletnią karierę związaną z tym
gatunkiem.
W 1972 roku kariera Steve’a Turre’a nabrała rozpędu, kiedy Ray Charles zatrudnił go na trasę koncertową.
Rok później mentor Turre’a, Woody Shaw, wprowadził go do Jazz Messengers Arta Blakey’a. Po zakończeniu
współpracy z Blakey, Turre zaczął pracować z różnymi muzykami-ikonami ze świata jazzu, muzyki latynoskiej i
popu, takimi jak Dizzy Gillespie, McCoy Tyner, J.J. Johnson, Herbie Hancock, Lester Bowie, Tito Puente,
Mongo Santamaria, Van Morrison, Pharoah Sanders, Horace Silver, Max Roach i awangardowy
multiinstrumentalista Rahsaan Roland Kirk. Ten ostatni wprowadził muszle i jej brzmienie między
instrumenty. Wkrótce potem, podczas tournée po Meksyku z Woodym Shawem, krewni Turre’a
poinformowali go, że jego przodkowie podobnie grali na muszlach. Od tego czasu Turre włączył muszle do
swojego różnorodnego stylu muzycznego.
Steve Turre to wieloletni członek zespołu muzycznego Saturday Night Live Band, w najbardziej
rozpoznawalnym programie rozrywkowym w Stanach Zjednoczonych. Oprócz występów jako członek
zespołu SNL Band od 1984 roku, Turre prowadzi kilka różnych zespołów. Nieustannie ewoluuje jako muzyk i
aranżer. Ma doskonałą znajomość wszystkich gatunków muzycznych, a jeśli chodzi o jego odrębny gatunek
jazzu, zawsze stoi jedną nogą w przeszłości, a drugą w przyszłości.
Pokolenia wybitnych muzyków, które połączyły siły w najnowszym projekcie „Generations”, dowodzą, że
więzy krwi muzyki jazzowej pozostają silne. „Zawsze lubię grać z muzykami, którzy rzucają mi wyzwania” —
podsumowuje Turre. „Kiedy zaczynałem grać, zwykle grałem z osobami starszymi ode mnie. Moje wyzwanie
wynika teraz z młodzieńczej energii młodszych zawodników. Jazz nie umarł!”.
Steve Turre – trombone and conch / Orion Turre – drums / Davis Whitfield – acoustic piano / Wallace Roney
Jr. – trumpet / James Carter – tenor saxophone / Dishan Harper – acoustic bass

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE | wstęp wolny

10-31 lipca | Galeria OKNA MBP | I piętro
JAZZ NOT WAR – wystawa prac finalistów Międzynarodowego Konkursu Plakatu
Wystawa plakatów finalistów 4. Międzynarodowego Konkursu Plakatu We Want Jazz, który w 2022 rok
odbył się pod hasłem JAZZ NOT WAR.
Na wystawie pokazanych zostanie 35 prac, które zwyciężyły w konkursie, a także te zakwalifikowane do
ścisłego finału i do finałowej wystawy, która odbyła się jesienią 2022 roku w Warszawie. Wśród prac m.in.
plakaty zwyciężczyń konkursu, Ukrainki Anny Black oraz dwóch Polek: Zofii Klajs i Agnieszki Srokosz, a także
artystów z wielu krajów, tj. Szwajcarii, Urugwaju, Chin, Iranu czy Białorusi.
Konkurs, którego organizatorem jest Fundacja Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ, wydawca JazzPRESS
i RadioJAZZ.FM odbywa się od czterech lat. Przewodniczącym Jury konkursu jest Prof. Lech Majewski, grafik,
plakacista, kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej ASP w Warszawie, współtwórca Międzynarodowego
Biennale Plakatu w Warszawie.

10-16 lipca | Korytarz Oratorium | parter
Wystawa plakatów Lublin Jazz Festiwalu
Wystawa plakatów to okazja, by przypomnieć sobie historię Lublin Jazz Festiwalu i zapoznać się ze stylem
poszczególnych artystów, którzy na przestrzeni lat projektowali plakaty na jego kolejne edycje. Każdego roku
do projektowania plakatu zapraszani są uznani artyści z Polski.

14 lipca | godz. 17:00 | Filia nr 2 MBP | parter
„Święta tradycja, własny głos: opowieści o amerykańskim jazzie” – spotkanie autorskie z Piotrem
Jagielskim | prowadzenie: Maciej Krawczyk
Dziennikarz Piotr Jagielski opowie niezwykłą historię amerykańskiej muzyki jazzowej, bazując na książce jego
autorstwa „Święta tradycja, własny głos: opowieści o amerykańskim jazzie”. Od roztańczonego Nowego
Orleanu przez loftowy Nowy Jork po bezpretensjonalne Chicago – autor opisuje losy i dokonania
najważniejszych reprezentantów muzycznego panteonu. Niczym pełen entuzjazmu kustosz oprowadza nas
po muzeum jazzu, nie kryjąc przy tym własnych fascynacji i zaangażowania. Rozmawia z muzykami, słucha
płyt i wędruje tropem najważniejszych reprezentantów gatunku. Nie zapomina również o historii rasizmu w
Ameryce, bo dzieje amerykańskiego jazzu to nie tylko losy muzycznych pionierów, ale przede wszystkim
historia czarnych mieszkańców Ameryki XX wieku. Święta tradycja, własny głos to wciągająca opowieść o
narodzinach i rozwoju jazzu, jednego z najważniejszych gatunków muzycznych na świecie. To on, w
nieustannym napięciu między tradycją a nowoczesnością, regułą a improwizacją, dawał i daje niedosiężną
wolność.

15 lipca | godz. 22:00 | Wirydarz
Jam Session – improwizowana sesja muzyczna
Sesja improwizowana młodych artystów z Polski i z zagranicy to doskonała okazja do nawiązania i
zacieśnienia więzi nie tylko muzycznych. Jazz, jako środek wyrazu, daje duże pole do improwizacji, z której
mogą narodzić się nadzwyczajne utwory oraz projekty muzyczne. W Jam session oprócz muzyków
występujących danego dnia podczas 14. Lublin Jazz Festiwalu, udział wezmą również muzycy z Lublina.

15-16 lipca | godz. 11:00-13:00 | Wirydarz
Jazz dobry!: Opera Avangard (UA/UK) – brunch na świeżym powietrzu z muzyką na żywo
W letniej atmosferze i przestrzeni Wirydarza Centrum Kultury w Lublinie zapraszamy na muzycznogastronomiczne
wydarzenie, połączenie świata dobrej muzyki jazzowej z dobrą kuchnią po to, by dobrze
zacząć dzień. W Wirydarzu Centrum Kultury rozbrzmiewać będzie muzyka na żywo w wykonaniu muzyków
jazzowych z Ukrainy i Anglii. W tych okolicznościach zapraszamy na okołopołudniowy brunch złożony z
ekologicznych, regionalnych przekąsek, zapewnionych przez okolicznych farmerów, a nawet pochodzących z
uprawy społecznego ogrodu Wirydarza Centrum Kultury.
Opera Avangard (UA/UK)
Andrii Kizim – saxophone / Danylo Bilous – drums / Chris Quinn – bass / Bohdan Ilnytskyi – keyboards

designed by know-line.pl