W imieniu Stowarzyszenia Homo Faber serdecznie zapraszam na 16. lubelską edycję festiwalu Watch Docs – Prawa Człowieka w Filmie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 23-25 marca w Centrum Kultury w Lublinie.
WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie to jedna z dwóch największych na świecie imprez filmowych poświęconych prawom człowieka prezentujących filmy dokumentalne, w których zaangażowanie na rzecz praw jednostki łączy się ze sztuką filmową. Na międzynarodowym festiwalu w Warszawie, na festiwalu objazdowym w czterdziestu polskich miejscowościach i w ramach festiwalu on-line rocznie ogląda je łącznie ponad sto tysięcy widzów. WATCH DOCS jest najstarszym festiwalem filmów dokumentalnych w Warszawie – pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2001 roku.
W Lublinie tegoroczną edycję w dużej części poświęcamy sytuacji prawoczłowieczej w Posce.
Szczególnie ważny i interesujący jest głos w sprawie Puszczy Białowieskiej, której poświęcimy aż dwa filmy: "Puszcza Białowieska. Jesteśmy" i krótki metraż "Zostaw ją!". Po filmach, odbędzie się rozmowa z aktywistami, którzy sprzeciwiają się wycince Puszczy.
Udział w festiwalu (filmy i spotkania) jest bezpłatny.
Zapewniamy tłumaczenie na język migowy i język angielski podczas spotkań i debat.
17:30
"Artykuł 18"
75' 2017 Polska reżyseria: Bartosz Staszewski zdjęcia: Bartosz Staszewski, Inga Pawłoska montaż: Bartosz Staszewski produkcja: Bartosz Staszewski, Sławomir Wodzyński
Film w języku polskim, napisy w języku angielskim.
Artykuł 18 polskiej Konstytucji mówi o ochronie małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny. Stał się w naszym kraju orężem przeciwników formalizacji związków jednopłciowych. Nie tylko małżeństw osób tej samej płci, ale w ogóle jakiejkolwiek regulacji związków partnerskich nie doczekaliśmy się przez ćwierć wieku polskiej wolności. W swoim filmie Bartosz Staszewski próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego.
WIĘCEJ O FILMIE
19:00 Spotkanie po filmie (Dobrze Ukryta Przestrzeń Artystyczna DUPA – podziemia Centrum Kultury)
Spotkanie będzie tłumaczone na język migowy.
Jej gwiazda wzeszła nagle. Krótki poemat “Przeszłam pół Chin, żeby spać z tobą” niemal z dnia na dzień stał się ogólnonarodową internetową sensacją. Wkrótce potem Yu Xiuhua, poetka z rolniczej chińskiej prowincji, była już literacką gwiazdą, z entuzjazmem podejmowaną w Pekinie przez tłumy fanów. Sława i prawdziwa popularność przyniosły Yu pieniądze, z których zamierza skorzystać w ciężkiej walce o niezależność, jaką – dzięki filmowi Fan Jiana – stoczy dosłownie przed naszymi oczami. Fascynujące połączenie absolutnej szczerości i subtelnej wrażliwości cechuje nie tylko poezję Yu Xiuhua, ale i sztukę filmową Fan Jiana, której zawdzięczamy ten jeden z najpiękniejszych dokumentów ostatnich lat.
15:00
"Wyspa Krym" Déjà vu
30', Reż. Igor Czajka, 2014
Film w języku rosyjskim, polskie napisy.
Nazwa filmu w reżyserii Igora Czajki nawiązuje do kultowej w czasach radzieckich książki Wasilija Aksionowa, który w napisanej w 1979 r. powieści political-fiction stworzył wariant historii alternatywnej.
Opisywany w książce Krym miał nigdy nie dostać się pod władzę bolszewików i być ostatnim przyczółkiem starej Rosji.
Akcja książki toczy się w momencie, gdy ZSRR przy aplauzie lokalnej ludności przyłącza półwysep.
Nietrudno znaleźć podobieństwa z dzisiejszą sytuacją Krymu. Autorzy filmu przyglądają się sylwetce lidera krymskich separatystów Siergieja Aksionowa.
Po filmie zapraszamy na spotkanie z rezyserem – Igorem Czajką (Sala Kinowa).
Spotkanie będzie tłumaczone na język migowy.
17:00
"Puszcza Białowieska. Jesteśmy"
50' 2017 Polska reżyseria: Robert Kowalski zdjęcia: New Media Project, Mateusz Szlachtycz montaż: Paweł Deliś produkcja: OKO.press, Robert Kowalski
Film w języku polskim.
Ruch na rzecz obrony Puszczy Białowieskiej przed wycinką to jeden z najgłośniejszych ruchów społecznych w Polsce ostatnich lat. Całkowicie oddolna inicjatywa, niepowiązana z żadną partią ani opcją polityczną. Prosta zasada działania – pokojowy protest na rzecz ochrony Puszczy Białowieskiej, ostatniego naturalnego lasu pierwotnego Europy. Tak powstała przestrzeń dla tych, którzy chcą bezpośrednio zaangażować się w protest przeciwko wycince – Obóz dla Puszczy.
WIĘCEJ O FILMIE
Do czego są zdolni obywatele i obywatelki w trosce o swój kraj, w którym władza ich nie słucha, jest głucha na opinie naukowców i narusza unijne prawo? Mogą na przykład zawisnąć na stalowej konstrukcji blokującej harvester – maszynę wycinającą masowo drzewa w Puszczy Białowieskiej, ostatnim lesie pierwotnym Europy.
WIĘCEJ O FILMIE
18:45 Spotkanie po filmach (Sala Kinowa)
Spotkanie będzie tłumaczone na język migowy.
20:15
"Polonez"
17' 2016 Polska reżyseria: Agnieszka Elbanowska zdjęcia: Paweł Chorzępa montaż: Agnieszka Elbanowska produkcja: Studio Munka-SFP, Impakt Film
Film w języku polskim, napisy w języku angielskim.
Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Aleksandrowie Kujawskim ogłosił konkurs na prezentację postaw patriotycznych „Pokażę swój patriotyzm”. W jury konkursu, którego finał odbywa się 11 listopada, poza dyrektorem zasiadają również dziennikarka-poetka, proboszcz parafii rzymsko-katolickiej oraz burmistrz. Nad sceną wisi białoczerwona flaga, pomieszczenie wypełnił sztuczny dym znany z dyskotek, nagrodą jest 22-calowy telewizor LED. Który z uczestników przekona jury, że najszczerzej zaprezentował swoje rozkochanie w ojczyźnie?
WIĘCEJ O FILMIE
20:45
"Cichy front"
72' 2017 Francja, Szwajcaria reżyseria: Manon Loizeau montaż: Mathieu Goasguen, Alain Rimbert produkcja: Magneto Presse
Film z polskimi i angielskimi napisami.
Uwaga: ze względu na drastyczne treści, film przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych.
Gwałty towarzyszą wojnom od zawsze i od zawsze strony konfliktu stosowały je jako narzędzie do zastraszania społeczeństwa przeciwnika. Ale takie ogólnikowe stwierdzenie nie oddaje przerażającego ogromu cierpienia, jakie stało się udziałem syryjskich kobiet w trakcie trwającej w ich kraju wojny. Manon Loizeau od lat realizuje swoje dokumenty w najniebezpieczniejszych miejscach świata. Tym razem oddaje głos kobietom, których udziałem stał się niewyobrażalny horror.
WIĘCEJ O FILMIE
25 marca 2018 (niedziela)
16:00
"Jeszcze jeden news"
85' 2017 Wielka Brytania reżyseria: Orban Wallace zdjęcia: Josh Allott montaż: Dominic Stabb produkcja: GALLIVANT FILM, WISLOCKI FILMS
Film w języku angielskim z polskimi napisami.
Bohaterami filmu Wallace’a są dziennikarze relacjonujący współczesną wędrówką ludów – od Grecji po Niemcy. Dzięki prostemu gestowi reżysera, który odwrócił kamerę o 180 stopni, możemy poznać ludzi kształtujących nasz sposób widzenia uchodźczego kryzysu. Często ci sami ludzie i te same ekipy spotykają się na kolejnych etapach podróży. Pozwala to Wallace’owi zbudować i postaci bohaterów, i specyficzną dramaturgię filmowego opowiadania. W jego dokumencie media oczywiście „grają” nie tylko siebie – są też czytelną metaforą naszego, europejskiego spojrzenia na przybyszów.
WIĘCEJ O FILMIE
17:40
"Detektywi prawdy"
86' 2017 Niemcy reżyseria: Anja Reiss zdjęcia: Jonathan Saruk montaż: Jann Anderegg produkcja: doc.station Medienproduktion, WDR, ARTE
Film w języku angielskim z polskimi napisami.
Nowe technologie często kojarzymy z zagrożeniami dla praw człowieka. Ale oznaczają one także nieznane wcześniej, a szeroko już dostępne możliwości działania w służbie tych praw. Bezpośredni świadkowie naruszeń coraz częściej rejestrują je przy pomocy telefonów komórkowych, a obrońcy praw człowieka, dziennikarze, naukowcy i prawnicy uzupełniają ten materiał dowodowy dalszymi badaniami. Wykorzystują analizę historyczną zdjęć satelitarnych, badania DNA, pomiary przewodności gleby, modele 3D miast.
WIĘCEJ O FILMIE
19:30
"Ryzyko"
92' 2016 USA, Niemcy reżyseria: Laura Poitras zdjęcia: Kirsten Johnson, Laura Poitras, Katy Scoggin montaż: Melody London, Erin Casper, Laura Poitras produkcja: Praxis Films
Film w języku angielskim z polskimi napisami.
Najbardziej osobisty film w dorobku Laury Poitras, laureatki Oscara za „Citizenfour”, to kręcony przez sześć lat portret szefa WikiLeaks, Juliana Assange’a, którego właściwym tematem wydaje się jednak coraz bardziej ambiwalentna relacja między artystką a jej bohaterem. Bezprecedensowy dostęp do człowieka, który zmienił oblicze światowego dziennikarstwa – oglądamy nawet charakteryzację Assange’a przed ucieczką do ekwadorskiej ambasady – zaowocował dokumentem na tyle szczerym, że kontestowanym przez samego głównego bohatera.
WIĘCEJ O FILMIE