Orkiestra Trybunału Koronnego Mieszkańcom Lublina i 50-lecie pracy artystycznej Przemysława Stanisławskiego

Data dodania: 19 czerwiec 2017

Orkiestra Trybunału Koronnego Mieszkańcom Lublina

50-lecie pracy artystycznej Przemysława Stanisławskiego

 

niedziela 25 czerwca 2017 roku, godz. 19:00
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

 

W niedzielę 25 czerwca zapraszamy na koncert z cyklu „Orkiestra Trybunału Koronnego Mieszkańcom Lublina”. Na program złożą się utwory nieczęsto wykonywane, wśród nich będą również światowe prawykonania. Na początku usłyszymy bardzo rzadko wykonywane „Ave Maria” F. Mendelssohna na tenor solo, ośmiogłosowy chór i orkiestrę, następnie dzieła J. S. Bacha, G. F. Haendla i W. A. Mozarta, w których wystąpią kolejni soliści. Pewną tradycją jest, iż w koncertach solowych prezentują się muzycy orkiestry. Pierwszym prawykonaniem będzie „Bogu Rodzica” znakomitego lubelskiego kompozytora Mieczysława Mazurka na chór a cappella, następnie prawykonania Henryka Pachulskiego na orkiestrę smyczkową.
W koncercie znajdą się jeszcze utwory S. Niewiadomskiego, L. J. Kronenberga i G. Faure.

Program koncertu:

F. Mendelssohn – Ave Maria
J. S. Bach – Koncert d-moll na 2 skrzypiec i orkiestrę
G. F. Haendel – Aria Oronte z opery "Alcina"
G. F. Haendel – Concerto grosso op. 6 nr 4 a-moll
W. A. Mozart – Aria Armindy z opery "La finta giardiniera"
M. Mazurek – Bogu Rodzica
S. Niewiadomski – Otwórz Janku
H. Pachulski – Meditation
L. J. Kronenberg -Stara piosenka
H. Pachulski – Moment musical
G. Faure – Cantique de Jean Racine

Wykonawcy:

Dominika Kołszut – skrzypce
Aleksandra Mazurek – skrzypce
Iwona Kowalkowska – sopran
Jacek Szponarski – tenor

Chór i Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie

Przemysław Stanisławski – dyrygent

 

wstęp wolny

 

            Chór Trybunału Koronnego w Lublinie powstał w 2011 roku przy działającej Orkiestrze Trybunału Koronnego. Celem zespołu, od samego początku działającego pod kierownictwem artystycznym Przemysława Stanisławskiego, jest prezentowanie ambitnego repertuaru zarówno wokalno-instrumentalnego, jak również a cappella. Ważnym projektem był koncert z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (w programie – oratorium Mesjasz G.F. Haendla, dyr. P. Stanisławski), który odbył się w grudniu 2011 roku. Kolejny projekt, zrealizowane we współpracy z Miastem Lublin w 2012 roku, to koncert muzyki Mozarta (Msza Koronacyjna KV 317, Exsultate, jubilate KV 165) w odrestaurowanym wirydarzu lubelskiego klasztoru dominikanów pod dyrekcją szefa artystycznego zespołu. W 2016 roku zespół wziął udział w VIII Letnim Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, podczas którego współtworzył polskie prawykonanie Mszy F-dur w wersji oryginalnej Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego pod dyr. P. Stanisławskiego. W tym samym roku chór ponownie wystąpił w Radziejowicach z Mszą Poniatowskiego, tym razem z okazji otwarcia wystawy pt. „Józef Chełmoński w zbiorach Klasztoru na Jasnej Górze”.

            W repertuarze chóru znajdują się liczne dzieła wokalno-instrumentalne:  G. G. Gorczyckiego, J. S. Bacha, G. F. Haendla, A. Vivaldiego, G. B. Pergolesiego, J. Haydna, W. A. Mozarta,   F. Mendelssohna, C. M. von Webera oraz W. Kilara. W lutym 2017 roku ukazała się płyta CD chóru: Władysław Żeleński – Sacred Choral Works "World Premiere Recording" wydana przez Acte Préalable, nagrana wraz z organistą Stanisławem Diwiszkiem pod dyrekcją Przemysława Stanisławskiego.

 

Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie

Orkiestra Trybunału Koronnego powstała w Lublinie w 1995 roku. Pomysłodawcą powołania zespołu był lubelski altowiolista Renaldo Wójtowicz. Pozostając pod jego kierownictwem do 2010 roku, orkiestra od początku występowała pod obecną nazwą – nawiązującą do dziedzictwa kulturowego Lublina. Swoje istnienie Orkiestra zainaugurowała wykonaniem Mszy Nelsońskiej J. Haydna w lubelskiej Archikatedrze. Trzon Orkiestry Trybunału Koronnego stanowi kwintet smyczkowy, instrumenty dęte, organy i klawesyn dobierane są do składu podstawowego w zależności od potrzeb repertuarowych. Na początku działalności nawiązana została trwająca do chwili obecnej stała współpraca z zespołami chóralnymi Lublina. Orkiestra podczas swej działalności współpracowała z różnymi dyrygentami. W 2010 roku kierownictwo artystyczne objął Przemysław Stanisławski.

Na przestrzeni kilkunastu lat działania zespół wystąpił w kilkudziesięciu koncertach. Brał udział w lubelskich festiwalach takich jak: Dni Muzyki Organowej, Żakeria, Wielkopostne Śpiewanie; występował we Wrocławiu w ramach festiwalu Wratislavia Cantans, w Helu na Letnim Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz festiwalu Gdynia Classica Nova; uczestniczył w licznych koncertach wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, takich jak koncerty prezydenckie, koncerty realizowane we współpracy z Miastem Lublin, gale jubileuszowe chórów lubelskich. Ważnym projektem Orkiestry był koncert z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (w programie – oratorium Mesjasz G. F. Haendla, dyr. P. Stanisławski), który odbył się w grudniu 2011 roku. Kolejne projekty, zrealizowane we współpracy z Miastem Lublin w 2012 roku, to koncert muzyki Mozarta (Symfonia g-moll KV 550, Msza Koronacyjna KV 317, Exsultate, jubilate KV 165) w odrestaurowanym Wirydarzu lubelskiego Klasztoru Dominikanów oraz koncert muzyki na orkiestrę smyczkową (w programie m.in. Serenada C-dur op. 48 P. Czajkowskiego), pod dyrekcją szefa artystycznego zespołu. W tym samym roku, wspólnie z wrocławską Akademią Muzyczną, zespół wziął udział w realizacji spektaklu operowego Agatka, czyli przyjazd pana Jana Dawida Hollanda. Pod dyrekcją Marka Toporowskiego zaprezentował go w Tarnowie i Krakowie. 15 sierpnia 2012 r. Orkiestra Trybunału Koronnego wystąpiła w Kościele Świętego Krzyża w Warszawie na koncercie pod patronatem Prymasa Seniora Polski – Józefa Glempa. Wiosną 2013 roku Orkiestra uczestniczyła w koncertach Gorzkich żali R. Rozmusa oraz nagraniu CD. Następnie towarzyszyła chórom uczestniczącym w I Festiwalu Miast Partnerskich Lublina podczas koncertu Te Deum W. Kilara (maj 2013 r.). W czerwcu razem z Cameratą Lubelską wykonała koncert Przedziwny, Święty Antoni, patronie Miasta Lublina oraz w składzie smyczkowym koncert z okazji 100 rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego – Lutosławski i jemu współcześni. Również we współpracy z Cameratą Lubelską zespół wziął udział w XVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej – Gdynia Classica Nova, gdzie przedstawił prawykonania litanii Jana Wańskiego i Józefa Zeidlera. W ostatnich latach we współpracy z Urzędem Miasta Lublin zrealizowanych zostało kilka następnych projektów: Kantaty Jana Sebastiana Bacha (2014), koncert A. Vivaldi – Cztery pory roku (2014), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2014), koncert Saksofon i smyczki (2015), koncert oratorium G. F. Haendla Baltazar (2015), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2015), J. Haydn: Siedem ostatnich słów Chrystusa – Koncert Wielkopostny (2016), NOC KULTURY 2016 – W kręgu zapomnianej pieśni polskiej (2016), Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2016) oraz koncert Muzyka Jana Sebastiana Bacha (2016).

Działalność Orkiestry Trybunału Koronnego od 2010 roku wspierana jest przez Stowarzyszenie o tej samej nazwie.                      

Przemysław Stanisławski urodził się w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat. Ukończył teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu i dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Czyża. Od 1966 do 1986 roku śpiewał w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.

W 1983 roku utworzył męski zespół wokalny „Affabre Concinui”.

Od powstania do 1992 roku był kierownikiem artystycznym tego zespołu występując na wielu estradach w kraju i poza granicami. W latach 1986-1991 pracował w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pełniąc funkcję asystenta dyrygenta. W tym czasie założył Polski Chór Kameralny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej baroku i klasycyzmu.

Jako dyrygent koncertował z orkiestrami: Camerata Academia, Warszawska Orkiestra Kameralna, Polish Sinfonietta, Filharmonii – Bałtycka, Koszalińska, Lubelska, Olsztyńska, Pomorska, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, a także poza granicami (Belgia, Francja, Hiszpania, Japonia, USA).

W roku 1991 został zaproszony na Flandryjski Festiwal Muzyczny do wykonania z orkiestrą i chórem BRT, Philharmonia Choir i Polskim Chórem Kameralnym dzieła G. Ligetiego „Requiem”.

W 1992 roku otrzymał zaproszenie z Nantes, by wraz z Orchestre de Pays de la Loire wykonać IX Symfonię L. van Beethovena. W tymże roku był oficjalnym reprezentantem kraju w „Dniu Polskim” na światowej wystawie EXPO 92 w Sewilli.

Znaczącym wydarzeniem było zaproszenie w 1993 roku na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Kyoto, gdzie z tamtejszą orkiestrą wykonał „Koncerty brandenburskie” J.S. Bacha i „Historię żołnierza” I. Strawińskiego.

Od października 1993 roku prowadzi zespoły kantatowo-oratoryjne i zespoły operowe na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Przygotował kilkadziesiąt premier operowych i oratoryjnych (H. Purcell, J.S. Bach, G.F. Haendel – polska premiera oratorium „Susanna”, „Belshazzar” – polska premiera, J.A. Hasse „Cleofide” – polska premiera, G. Pergolesi, D. Cimarosa, J. Haydn, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Donizetti, G. Puccini, H. Czyż, T.Z. Kassern „The comedy of the dumb wife“ – światowa prapremiera, G.C. Menotti – polska premiera „The old maid and the thief”, M. Rimski-Korsakow – polska premiera „Carska narzeczona” i in.).

Dokonał wielu nagrań dla polskich i zagranicznych RTV, a także CD (Muzyka polskiego Renesansu; G.F.Haendel – Mesjasz; W.A.Mozart -Requiem; T.Z. Kassern – Comedy of the dumb wife; J. M. Poniatowski – Mass in F „World Premiere Recording”„World Premiere Recording”).

W latach 1995-2000 współpracował z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którą często koncertował w krajach Beneluksu, Francji i Hiszpanii.

Od 2010 jest kierownikiem artystycznym Chóru i Orkiestry Trybunału Koronnego w Lublinie, a od kwietnia 2011 do kwietnia 2015 był dyrygentem zespołu Camerata Lubelska. Z tymi zespołami dokonał kilkunastu światowych prawykonań dzieł Jana Wańskiego, Józefa Zeidlera, Józefa Michała Poniatowskiego, Władysława Żeleńskiego i w 2014 roku z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, solistami i Zespołem Wokalnym Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku dzieł: Missa in Dis „Die Zauberflöte” (sygnowana nazwiskiem W.A. Mozart) i Floriana Schoena.

W 2015 roku uchwałą Rady Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora habilitowanego.

designed by know-line.pl