w piątek, 20.04, o godz. 19.00 odbędzie się otwarcie wystawy jednego z najciekawszych współczesnych artystów ukraińskich – Mykoli Ridnego. Jego prace komentują rzeczywistość społeczną i polityczną. Będzie to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości artysty w Polsce.
– – –
Mykola Ridnyi – Twarzą do ściany
Galeria Labirynt, Lublin, ul. ks. J. Popiełuszki 5
Otwarcie: 20.04.2018 (piątek), godz. 19.00, wstęp wolny
Wystawa czynna do 15.06.2018 (wt.-niedz., godz. 12.00-19.00)
Kurator: Waldemar Tatarczuk
Architektura wystawy: Dana Kosmina
Wernisaż tłumaczony na polski język migowy.
Galeria Labirynt zaprasza na otwarcie wystawy jednego z najbardziej wyrazistych artystów współczesnej sztuki ukraińskiej – Mykoli Ridnego. Wernisaż odbędzie się w piątek, 20.04, o godz. 19.00 w siedzibie Galerii przy ul. Popiełuszki 5. Będzie to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości artysty w Polsce.
Mykola Ridnyi dwukrotnie reprezentował Ukrainę na Biennale w Wenecji – w 2015 roku został zaproszony przez Okwui Enwezora do udziału w wystawie głównej 56. Biennale All the World’s Future. Jego prace komentują rzeczywistość społeczną i polityczną.
W Galerii Labirynt Ridnyi zaprezentuje monumentalną instalację wypełnioną pracami zrealizowanymi w ciągu ostatnich trzech lat. Wśród nich znajdzie się znane z Wenecji wideo Zwyczajne miejsca (2015), zrealizowane podczas Euromajdanu i najnowszy film Szare konie (2016) opowiadający zagmatwaną historię pradziadka artysty Iwana Krupskiego – anarchisty z początku XX stulecia. Będzie to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości artysty w Polsce.
Mykola Ridnyi (ur. 1985) – w 2008 r. ukończył Państwową Akademię Projektowania i Sztuki w Charkowie. W swojej twórczości artysta posługuje się różnorodnymi mediami, począwszy od wczesnych działań zbiorowych w przestrzeni publicznej, po instalacje o charakterze site-specific, rzeźbę, film krótkometrażowy i eseje, które stanowią obecnie główny element jego praktyki. W refleksji na temat rzeczywistości społecznej i politycznej czerpie z obserwacji kontrastów pomiędzy kruchością i wytrzymałością, wyłaniających się z opowieści poszczególnych osób oraz ze zbiorowej historii. Te dwa poziomy przeplatają się w jego projektach artystycznych.