15:00 | WSCHODNI EXPRESS – Debata „Dylematy drugiego autora. Ja piszę, ty tłumaczysz, on/ona czytają… ”
Spotkanie z udziałem pisarzy i tłumaczy: Ołeksandra Bojczenko, Julii Cimofiejewej, Mykoły Riabczuka, Natalii Bryżko-Zapór, Bohdana Zadury. Prowadzenie – Andrij Saweneć | Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 7 – patio
16:45 | Gdzie się podziały protest songi?
Spotkanie poświęcone historii i współczesnej roli protest songów, z udziałem Oli Rzepki – kierownika muzycznego koncertu „Songs of protest”, dziennikarzy muzycznych: Jędrzeja Słodkowskiego, Jarosława Szubrychta, Rafała Księżyka oraz dyrektorów festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia – Agnieszki Wojciechowskiej i Rafała Chwały | Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 7 – patio
18:00 | WSCHODNI EXPRESS – Premiery książek „Sonia” oraz „Pokój do smutku”
Omówienie książek, czytanie ich fragmentów i dyskusja z autorami. Prowadzenie – Andrzej Niewiadomski, Mykoła Riabczuk | Próba Cafe, ul. Grodzka 5a – patio
18:00 | Sinoptik (Ukraina)
Sinoptik to trio pochodzące z Kijowa. W swojej muzyce wykorzystuje klasyczne rockowe instrumentarium (bas, bębny, gitara, klawisze) oraz anglojęzyczne teksty śpiewane przez frontmana grupy, znanego jako Dima Sinoptik. Ich brzmienie kojarzy się zarówno ze współczesnymi dokonaniami takich grup jak choćby Tame Impala czy Queens of the Stone Age, ale odsyła też do klasyków rocka i psychodelii w duchu Pink Floyd czy Led Zeppelin | Scena pod namiotem, Błonia
19:00 | Baba Zula (Turcja)
Baba Zula to jeden z najbardziej znanych i cenionych zespołów tureckiej sceny niezależnej. Gdziekolwiek się pojawi, jest uwielbiany przez widownię i trudno się dziwić, bo ich koncerty to niesamowite muzyczne show, bogate zarówno w dźwięk, jak i warstwę wizualną. Grupa działa nieprzerwanie od 1996 roku, a jej specjalnością jest czerpanie z tureckiej muzyki psychodelicznej lat 60. i 70. oraz rdzennych brzmień folkowych i tradycyjnych. Do tego dochodzi niestandardowe instrumentarium jak choćby elektryczny saz, elektryczny oud, a nawet drewniane łyżki wykorzystywane na koncertach oraz szalone, barwne kostiumy i stylizacje artystów | Scena pod namiotem, Błonia
20:45 | Lech Janerka (Polska)
Jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki niezależnej ostatnich 40 lat. Wokalista, basista i autor tekstów. W roku 1979 powołał do życia legendarną formację Klaus Mitffoch, nagrywając z nią w latach 80. Wielu krytyków uznaje dziś, iż wizjonerski, nowofalowy projekt Janerki wyprzedził wręcz swój czas. Artysta później skupił się na działalności solowej i wypuścił kolejną przełomową płytę – „Historię podwodną”. Do tego doszły poszukiwania muzyczne i formalne oraz charakterystyczne brzmienie wiolonczeli, na której gra do dziś Bożena Janerka. Jego koncertowy powrót do Lublina będzie doskonałą okazją by usłyszeć legendę na żywo, zarówno dla starszych fanów, jak i dla młodszej widowni Innych Brzmień | Scena na Błoniach
22:30 | George Clinton & Parliament Funkadelic (USA)
Wraz z Jamesem Brownem i Sly’em Stone’em (Sly and the Family Stone) uznawany jest za ojca i głównego propagatora muzyki funk. Znany jest też oczywiście jako lider i założyciel kultowych grup Parliament i Funkadelic, z którymi koncertował na całym świecie. Na koncie ma szereg bestsellerowych albumów (w samych Stanach Zjednoczonych w latach 70. wydał kolejno po sobie kilka płyt, które pokryły się złotem lub platyną). Multiinstrumentalista, wokalista, autor tekstów, prekursor stylu P-Funk. Do Lublina przyjedzie na jedyny polski koncert ze swoją ponad dwudziestoosobową orkiestrą | Scena na Błoniach
00:30 | OY Sound System (Ukraina)
Styl grupy to wypadkowa ambitnej muzyki tanecznej, dubu, hip-hopu, trip-hopu, ambientu oraz synth wave, czyli wszystkiego tego, co budowało niezależną scenę elektroniczną i klubową na przestrzeni lat. Ich debiutancki album „Attention! Attention!” wywołał sporo pozytywnego zamieszania na ukraińskim rynku muzycznym, a sam zespół z marszu zyskał dużą grupę wiernych fanów. Na żywo OY Sound System to wpadające w ucho beaty i podkłady, świetni wokaliści z oryginalnym flow oraz garść inspiracji ze świata muzyki ethno i world | Scena pod namiotem, Błonia
Cały dzień | SŁOWOBRANIE – kluboksięgarnia i czytelnia
Znajdziemy tam wydawnictwa z krajów Partnerstwa Wschodniego, Rosji i Polski, poświęcone kulturze i sztuce współczesnej. Zgromadzona literatura dostępna będzie do kupienia i/lub przeczytania na miejscu. Ponadto w Słowobraniu można kupić festiwalowe gadżety – czapki, piny, naszywki i koszulki, czy plakat przygotowany specjalnie na festiwal przez Dawida Ryskiego | Klub Festiwalowy, Błonia
Cały dzień | ORIENT STATION Zdekomunizowane: radzieckie mozaiki Ukrainy – wystawa fotografii Yevgena Nikiforova
W ramach projektu dokumentacyjnego, Yevgen Nikiforov od 2013 roku odwiedza wszystkie regiony Ukrainy, aby sfotografować lokalne dzieła sztuki monumentalnej oraz ustalić ich historię. Chce je ukazać jako wolne od natrętnych naleciałości postsowieckich miast, które nigdy nie pozbierały się po fali entuzjastycznego kapitalizmu | Galeria „Gardzienice”, ul. Grodzka 5a
Cały dzień | ORIENT STATION Yellow&Blue – obraz współczesnej Ukrainy – wystawa grafik Klub Ilustratorów Pictoric
Zobaczymy Ukrainę interesującą i jaskrawą. Poprzez graficzny język plakatów poznamy tradycje, lokalizacje i cechy, które nie są łatwe do znalezienia w przewodnikach. Tereny mieszkalne, przepełnione plaże, transport publiczny, tradycyjne instrumenty muzyczne, Karpaty, lokalne fast foody i biesiady – to, co jest najbardziej interesujące | Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 7, parter
Cały dzień | GLITTERBEAT RECORDS – wystawa prezentująca kultową wytwórnię muzyczną
Glitterbeat Records, czyli jeden z najważniejszych i najprężniej działających aktualnie labeli, specjalizujących się w żywiołowych brzmieniach afrykańskich, arabskich oraz muzyce nowoczesnej, aczkolwiek mocno osadzonej kulturowo. To przykład wytwórni stojącej na solidnych fundamentach, zbudowanych na dźwiękach i artystach poszukujących, eksplorujących lokalne tradycje i korzenie, a jednocześnie wykraczających poza proste schematy gatunkowe | Klub Festiwalowy, Błonia
Cały dzień | ORIENT STATION Uliczne życie – XIX-wieczna Gruzja w fotografii D. Jermakowa
Wystawa prezentuje fragment kolekcji z archiwum fotografa, której właścicielem jest Gruzińskie Muzeum Narodowe. Szczególnie ciekawe są zdjęcia z serii poświęconej miastu Tbilisi, które zawsze było twórczym celem fotografa. Kolekcja Jermakowa ma szczególną wartość historyczną, dokumentalną, ale również wielką wartość artystyczną | Zaułek Hartwigów