Dlaczego sztuka ucieka z galerii? Po co podejmuje próby aktywizmu społecznego? – spotkanie z Anetą Szyłak

Data dodania: 18 luty 2016

[b]25.02.2016 (czwartek),
godz. 17.00
Galeria Labirynt,
ul. Popiełuszki 5, Lublin

Wstęp wolny[/b]


Pretekstem do czwartkowego spotkania w Galerii Labirynt jest nowo wydana książka z legendarnym tekstem Briana O’Doherty
Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii.

Jak pisze Aneta Szyłak, tłumaczka książki i autorka wstępu: „Esej ten, choć napisany przed ćwierćwieczem, może udzielić czytelnikowi odpowiedzi na wiele współczesnych pytań dotyczących sztuki, dlaczego ucieka ona z galerii, podejmuje różne próby aktywizmu społecznego i dlaczego próbuje ona wciąż na nowo rozwikłać problemy widza, relacji przestrzennych, percepcji sztuki oraz wiarygodności systemów ją wartościujących. Pokazuje ona, w jaki sposób sztuka nowoczesna dyskutowała ze swoimi funkcjami i formami przekazu. A także to, w jaki sposób sztuka lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych broniła się przed mechanizmami komercjalizacji”.

Publikacja Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii jest pierwszą książką z nowej serii wydawniczej Fundacji Alternativa Teoria Praktyki.

Aneta Szyłak ­­– pełnomocniczka ds. powstania Muzeum Sztuki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Założycielka i pierwsza dyrektorka Instytutu Sztuki Wyspa (2004-2014) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001), autorka i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa. Kuratorka wystaw (indywidualnie i zespołowo), m.in. What’s plain invites pattern (2015), Wernakularność (2015), Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek (2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004) i Architectures of Gender (2003). Współautorka książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths College oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Działa aktywnie na rzecz ochrony dziedzictwa poprzemysłowego w Gdańsku.

designed by know-line.pl