Tematem spotkania będzie poszukiwanie tożsamości we wzornictwie inspirowanym dziedzictwem kulturowym, różne odsłony oraz przyczyny obecności sztuki ludowej w projektowaniu – styl narodowy, Cepelia, etnodizajn. Podczas spotkania dowiemy się skąd wzięła się w Polsce „ludowość”, czy nurt ten był indywidualny wobec innych krajów, jaką miał realną skalę oddziaływania, jak wyglądał w 20-leciu międzywojennym, jaka zmiana zaszła po 1945, czym była w rzeczywistości Cepelia, jej role dla estetyki 2 poł. XX w., dziedzictwo Cepelii i jej wpływ na współczesnych projektantów. Gośćmi spotkania będą Piotr Korduba, Anna Demska i Dorota Rajchert. Okazją do spotkania będzie natomiast książka autorstwa Korduby „Ludowość na sprzedaż”, wydana w 2013 roku przez Fundację Bęc Zmiana wspólnie z Narodowym Centrum Kultury, w partnerstwie z Fundacją Cepelia.
[b]Kiedy:[/b] 28 kwietnia, godz. 18:00
[b]Gdzie:[/b] Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a
[b]Piotr Korduba[/b] – adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się historią architektury mieszkalnej, kulturą zamieszkiwania i wnętrz oraz dziejami wzornictwa. Opublikował między innymi: Patrycjuszowski dom gdański w czasach nowożytnych (Warszawa 2005), Sołacz. Domy i ludzie (Poznań 2009, 2012) oraz Na starym Grunwaldzie. Domy i ich mieszkańcy (wraz z Aleksandrą Paradowską, Poznań 2012).
[b]Anna Demska[/b] – w 1986 r. ukończyła studia w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Historycznym UW. Od 1987 r. pracuje w Ośrodku Wzornictwa Nowoczesnego MNW (od 2009 jako kustosz), specjalizuje się we współczesnej tkaninie unikatowej oraz drukowanej i malowanej. Interesuje się miejscem i rolą, jaką odgrywa polska sztuka ludowa w sztuce zdobniczej i we współczesnym wzornictwie; autorka wystaw: monograficznej Eleonory Plutyńskiej (ASP Warszawa, 1998 r.); „Polska sztuka ludowa a wzornictwo” (Królikarnia, 2003 r.); współautorka wystawy „Między tradycją a nowoczesnością. Instytut Wzornictwa Przemysłowego w poszukiwaniu tożsamości we wzornictwie” (IWP, 2001 r.).
[b]Dorota Rajchert[/b] – historyk sztuki, specjalista od konserwacji i aranżacji wnętrz obiektów sakralnych. Wykłada historię dizajnu, historię sztuki i krytykę artystyczną XX wieku w Instytucie Sztuk Projektowych w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Bada dynamikę procesów przenoszenia dawnych wzorów ikonograficznych w sztuce XXI wieku.