Miejska Biblioteka Publiczna
Instytut Nauk o Kulturze UMCS
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
zapraszają na XIII edycję otwartych wykładów z historii sztuki 2021/2022
Dzieło sztuki jako zwierciadło historii.
29 września 2021, godz. 18.30
prof. Ryszard Kasperowicz
„Dzieło sztuki jako dokument, zabytek, monument, rzecz.”
Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12
Wykłady z edycji 2021/2022
Dzieło sztuki jako zwierciadło historii
W historii sztuki i filozofii sztuki niemal od zarania początków tej dyscypliny toczył się spór o to, w jakim znaczeniu można rozpatrywać dzieło sztuki jako dokument historyczny. Niewątpliwie, każdy wytwór kultury jest świadectwem dziejów – powstaje w określonym momencie historycznym, jego sens ukazuje się w perspektywie określonych kontekstów dziejowych, dostarcza nam nieocenionej wiedzy o ludzkiej przeszłości, o sposobach postrzegania świata, o metodach kształtowania formy. Czy jednak, traktując dzieło sztuki na przykład jako symptom epoki, nie tracimy z oczu najważniejszych aspektów jego trwania?
W jaki sposób nasza własna teraźniejszość narzuca nam optykę widzenia i odczytywania dzieł? Czy doświadczenie estetyczne, bez względu na to, jak je określimy, musi zawsze odwoływać się do historycznej wiedzy? A może tak rozumiana znajomość przeszłości jest raczej przeszkodą w obcowaniu z dziełem, ogranicza naszą wyobraźnię, czyni nas więźniami nie tylko przeszłości, ale też zakładnikami naszej, zawsze ułomnej i cząstkowej, wiedzy o historii? W cyklu niniejszych wykładów podejmiemy wraz z Państwem próbę odpowiedzi na pytanie o paradoksalny status dzieł sztuki: wytworów historii, a przecież zawsze pretendujących do miary uniwersalnej i ponad-historycznej.
prof. Ryszard Kasperowicz
29 września 2021 – Ryszard Kasperowicz,
Dzieło sztuki jako dokument, zabytek, monument, rzecz.
13 października 2021 – Marcin Pastwa
Guernica Picassa w gabinecie (krzywych) luster.
27 października 2021 – Jarosław Cymerman
Intymny wymiar mitu i historii. Lublin Józefa Czechowicza.
10 listopada 2021 – Bagłajewski Arkadiusz
Jak czytać scenę papieską w Kordianie (i inne spory romantyków z Watykanem)?
24 listopada 2021 – Agata Kusto
Pieśni ludowe jako przekaz małych i wielkich historii. Na podstawie ballad we współczesnym ruchu festiwalowym.
8 grudnia 2021 – Linkowska Magdalena
Obrazy przemocy – Hubert Czerepok w artystycznym dialogu z Goyą.
12 stycznia 2022 – Piotr Majewski
Fotografia jako dokument historii. Casus Władysława Sławnego.
26 stycznia 2022 – Jacek Jaźwierski
O niszczeniu pomników historii.
9 lutego 2022 – Rafał Rozmus
Historia, ewolucja oraz funkcje muzyki w filmie.
23 lutego 2022 – Aleksandra Skrabek
Dzieło sztuki jako dokument traumy.
9 marca 2022 – Marta Ryczkowska
Strategie ucieczki. Sztuka performatywna przełomu lat 60. i 70. na tle epoki.
23 marca 2022 – Dorota Seweryn-Puchalska
“Sensybilizm – na przekór historii”.
6 kwietnia 2022 – Stefan Münch
Jerozolima w malarskich i muzycznych imaginariach.
27 kwietnia 2022 – Katarzyna Weinper
Pałace i ogrody jako świadkowie historii.
11 maja 2022 – Marcin Maron
Obrazy historii w filmie Popioły Andrzeja Wajdy.