Azyle dla pieszych, wyświetlacze prędkości oraz doposażenie przejść w dodatkowe elementy uspokojenia ruchu – to planowane działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w mieście. Na ich realizację Lublin otrzymał wsparcie finansowe ze środków unijnych w kwocie blisko 400 tys. zł.
– Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego poprzez doposażenie przejść dla pieszych. Obecnie jesteśmy na etapie finalizowania podpisania umowy o dofinansowanie tego zadania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wszystkie roboty na przejściach będą realizowane w oparciu o projekty zmiany stałej organizacji ruchu, które są już opracowane i zatwierdzone. Zakres robót do wykonania ujęty we wniosku o dofinansowanie nie wymaga uzyskania innej dokumentacji technicznej oraz pozwoleń na budowę. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie postępowań na wybór wykonawcy i realizacja prac w terenie – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin, ds. Inwestycji i Rozwoju.
W ramach projektu zaplanowano działania w 6 lokalizacjach, polegające na:
Wyświetlacze mają pokazywać ikony – czerwoną smutną w sytuacji przekraczania dozwolonej na danym odcinku prędkości i zieloną uśmiechniętą, kiedy pojazd porusza się z prędkością dozwoloną lub niższą.
Dodatkowo, w ramach projektu na wybranych przejściach przewiduje się m.in.: wykonanie płytek z wypustkami dla osób z dysfunkcją wzroku, oznakowanie poziome/pionowe, montaż punktowych elementów odblaskowych, zastosowanie pasów wibracyjnych – akustycznych oraz umieszczenie słupków przeszkodowych – zabezpieczenie powierzchni przeznaczonej dla pieszych.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w rejonie przejść dla pieszych w mieście Lublin” jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość projektu to blisko 545 tys. zł, w tym dofinansowanie stanowi kwotę ponad 396 tys. zł. Zakończenie realizacji projektu wraz z jego rozliczeniem przewidziano na grudzień 2023 r.