Już wkrótce zabytkowy budynek Teatru im. Juliusza Osterwy przy ul. Narutowicza 17 w Lublinie przejdzie remont. Dzięki niemu, zgodnie z pierwotnymi założeniami Juliusza Osterwy, stanie się ponownie centrum życia społecznego. Przyjdź i zobacz, jak będzie wyglądał Twój Teatr. Zapraszamy też na ostatnie spektakle w tym roku.
Budynek Teatru powstał w 1886 roku. Dziś wymaga remontu. Stąd konieczność przeprowadzenia gruntownych zmian. Prowadzone będą one w ramach dwóch projektów. Pierwszy dotyczy modernizacji i ucyfrowienia, a drugi – poprawy efektywności energetycznej budynku. Całkowita ich wartość wynosi 19,7 miliona euro, z czego 13,7 miliona euro będzie pochodziło z dofinansowania ze środków Funduszy Europejskich dla Lubelskiego 2021-2027, a 6 milionów to wkład własny z Budżetu Województwa Lubelskiego.
Pierwszym krokiem w stronę zmian było ogłoszenie konkursu na koncepcję architektoniczną.
– Zgodnie z pierwotną ideą Juliusza Osterwy budynek teatralny powinien być maksymalnie otwarty na otoczenie, w jakim się znajduje. Powinien być przede wszystkim miejscem integracji tożsamości wspólnotowej. Juliusz Osterwa świadomie budował w swoich zapiskach obraz kompleksu architektonicznego, który paradoksalnie jest jednocześnie przygotowany na interaktywne wydarzenia publiczne jak i zawiera przestrzenie pozwalające na odosobnienie, refleksję i skupienie – podkreśla Redbad Klynstra-Komornicki, dyrektor Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. – Teatr po wykonaniu prac budowlanych powinien być jak bombonierka. W miejscach, które są objęte ochroną konserwatorską, powinien być przywrócony do stanu największego możliwego „glamouru” z okresu otwarcia. Jednocześnie powinien w relacji do reszty kompleksu architektonicznego funkcjonować jako wzięty w cudzysłów z szacunku dla tradycji, lecz doposażony nowoczesnymi i wymagalnymi funkcjonalnościami.
Procedura konkursowa na koncepcję architektoniczną rozpoczęła się 18 lipca 2023. Prace konkursowe wpływały do końca listopada. Sąd konkursowy, w skład którego weszli architekci oraz pracownicy Teatru, wyłonił już zwycięzcę. Na razie werdykt utrzymywany jest w ścisłej tajemnicy, a wyniki poznamy w najbliższy czwartek.
– Wszystkie przedstawione prace cechował wysoki poziom merytoryczny i warsztatowy – zdradzają na razie członkowie komisji konkursowej. – Projekty prezentują zróżnicowane podejścia do relacji między architekturą historyczną i projektowaną.
Od czwartku, 14 grudnia (godz. 12) do końca stycznia w Teatrze im. Juliusza Osterwy oglądać będzie można wystawę wszystkich prac konkursowych. Znajdą się one w foyer teatru. Można je będzie oglądać od wtorku do piątku w godzinach 13.00-19.00 oraz w soboty i niedziele w godzinach 16.00 – 19.00. Przyjdź i zobacz zwycięskie wizualizacje. Porównaj je z tymi, które odpadły i powiedz nam, czy wybór był słuszny.
W tym tygodniu zapraszamy wszystkich Widzów także na ostatnie spektakle w tym roku. Już we wtorek, 12 grudnia zagramy „Antygonę w Nowym Jorku”. Jej akcja rozgrywa się w środowisku bezdomnych i imigrantów zamieszkujących slumsy i dzielnice nędzy w jednej z największych i najbogatszych metropolii. Tytułem i treścią autor nawiązuje do Antygony Sofoklesa, lecz co wspólnego mają Portorykanka Anita, Sasza, Polak Pchełka z historią tebańskiej królewny? Akcja sztuki dzieje się w jedną noc. Anita jest w rozpaczy, jej ukochany umarł a jego ciało wywiózł z parku ambulans. Zarządzeniem burmistrza Nowego Jorku wszyscy bezdomni chowani są w zbiorowych grobach na wyspie. Anita postanawia odnaleźć i wykraść jego ciało i odprawić godny pochówek w parku, tam gdzie żyli.
Szczegóły: https://www.facebook.com/events/340123772076479/340123782076478?event_time_id=340123782076478
W czwartek i piątek, 14 i 15 grudnia zapraszamy na „Sposób na Alcybiadesa”, na podstawie kultowej książki dla młodzieży Edmunda Niziurskiego z 1961 roku. Od tamtej pory zmienił się system nauczania, program, nauczyciele, uczniowie, czasy się zmieniły. Niezmienna pozostała odwieczna wojna między nauczycielami a uczniami. Jak odwlec sprawdzian z polskiego? Jak przetrwać historię i chemię? Każdy nauczyciel ma swoją piętę achillesową, słabość, którą wystarczy poznać a potem realizować SPOSÓB. Akcja przedstawienia Piotra Ratajczaka i Piotra Rowickiego zostaje przeniesiona do czasów współczesnych, do jednej z lubelskich szkół, a bohaterami są dziewczyny: Ciamcia i Słaba oraz chłopcy: Zasępa i Pędzel. To właśnie oni próbują zdobyć sposób na historyka zwanego Alcybiadesem i powstrzymać szalone edukacyjne zapędy ciała pedagogicznego.
Szczegóły: https://www.facebook.com/events/2013805665670799/2013805679004131
W piątek, 15 grudnia wspólnie z Centrum Badań nad Dyplomacją KUL zapraszamy na Koncert Bożonarodzeniowy „Opowieść o Narodzeniu Pańskim – Kolędy Narodów” inaugurujący działalność kulturalną Centrum Badań nad Dyplomacją KUL. Nawet w najodleglejszych zakątkach świata i jego historycznych krainach, pośród wielu narodów i języków, od 2000 lat, z pokolenia na pokolenie jest wyśpiewywana historia o narodzeniu Chrystusa. Zespół Mate.O i Przyjaciele czerpie z przebogatych tradycji muzycznych wielu narodowych kultur, tworząc wieloetniczny charakter brzmienia tej historii. Część z wspaniałych bożonarodzeniowych hymnów, które będzie można usłyszeć zostało przełożonych z najstarszych języków świata, niektórych już nie używanych a będących zabytkiem kultury narodów i regionów. Podczas koncertu „Opowieść o Narodzeniu Pańskim” wyśpiewane zostaną kolędy z różnych stron świata. Usłyszymy pieśni pochodzące m.in. z Anglii, Cypru, Kanady, Niemiec, Ukrainy oraz oczywiście z Polski.
Wstęp na koncert jest wolny. Bezpłatną wejściówkę należy pobrać w kasie teatru (wejściówki dostępne od wtorku, 12 grudnia).
Szczegóły: https://www.facebook.com/events/1545034289581021