Językowa nierówność płci obecna jest w wielu aspektach polszczyzny – w jej słownictwie, frazeologii, porzekadłach i przysłowiach, słowotwórstwie, semantyce, systemie rodzajowym, w konstrukcji całych tekstów – uważa lingwistka prof. Jolanta Szpyra-Kozłowska z Katedry Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego UMCS. Profesorka, podczas spotkania na Politechnice Lubelskiej, opowie, dlaczego stosowanie języka równościowego oraz inkluzywnego w życiu codziennym, a szczególnie w szkołach jest ważne i potrzebne.
Prof. Jolanta Szpyra-Kozłowska, współautorka poradnika dla nauczycielek i nauczycieli
pt. „(Nie)równość płci w języku”, wyjaśni, jak nazwać kobietę, która wykonuje zawód szewca, stolarza czy kierowcy, czy na członkinię rządu powinniśmy mówić ministra, ministerka czy pani minister, jak określić mężczyznę, który opiekuje się dziećmi – niania, niań czy nianiek.
Spotkanie odbędzie się w czwartek 25 stycznia o godz. 14.00 w auli AIII Wydziału Budownictwa i Architektury. Wstęp wolny.
Pani profesor poruszy również kwestie, takie jak: niewidoczność kobiet w języku, marginalizacja ich roli w historii, utrudnienia związane z niejednoznacznością tekstów czy nawet trudności w zrozumieniu poleceń wyrażonych w formie męskiej. Ponadto autorka zwróci uwagę na niezamierzone absurdy wynikające z językowej nierówności płci.
Jolanta Szpyra-Kozłowska jest profesorką językoznawstwa angielskiego i ogólnego
w Katedrze Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jej dorobek naukowy obejmuje 9 książek, 6 redakcji tomów zbiorowych oraz ponad 140 artykułów z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii języka angielskiego i polskiego, fonodydaktyki angielskiej oraz lingwistyki płci. Tej ostatniej dziedziny dotyczą monografie Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim (we współautorstwie z M. Karwatowską, 2005/2010), Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci (2021) i (Nie)równość płci
w języku. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli (we współautorstwie z I. Chmurą-Rutkowską, 2023).