Łopata wirnika nośnego i śmigła ogonowego, koncepcja skrzydła nośnego z układem napędowym zainstalowanym wewnątrz profilu skrzydła motoszybowca oraz archiwalne numery czasopisma „Technika Lotnicza” oglądać można do końca sierpnia na wystawie ,,AeroPLan” w Politechnice Lubelskiej. Eksponatów jest oczywiście znacznie więcej. Chętni mogą też wirtualnie wzbić się w chmury.
Inicjatorem wystawy jest Centrum Informacji Naukowo-Technicznej (CINT) Politechniki Lubelskiej.
– Kończymy właśnie projekt cyfryzacji czasopisma „Technika Lotnicza”. Pismo to prezentuje polskie osiągnięcia w przemyśle lotniczym, badaniach i rozwoju, a także nowe konstrukcje i patenty lotnicze. Znajdują się w nim także opisy wynalazków powstałych na naszej uczelni. A dzisiaj możemy je zobaczyć na wystawie – mówi Marta Zbańska z Centrum Informacji Naukowo-Technicznej, współorganizatorka wydarzenia.
Pokazany jest projekt dotyczący hybrydowego bezzałogowego statku powietrznego pionowego startu i lądowania z możliwością lotu autorotacyjnego. Statek łączy w sobie cechy wiatrakowców i wielowirnikowców. Obejrzeć można również silniki odrzutowe, w tym silniki turbowałowe do śmigłowców. Ciekawostką jest silnik 1000-konny z pierwszym na świecie wtryskiem benzyny. Eksponaty te pochodzą m.in. z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.
Jak przyznaje kierownik Katedry prof. Mirosław Wendeker, na uczelni prowadzone są badania nad różnymi typami maszyn latających, takimi jak samoloty, śmigłowce i wiatrakowce. Naukowcy analizują te maszyny z różnych perspektyw, szczególnie koncentrując się na nowoczesnych, lekkich materiałach i zjawiskach aerodynamicznych.
Wystawa towarzyszy konferencji „Metrology for AeroSpace”
– To bardzo ważna konferencja, która zgromadziła spore grono naukowców z całego świata – mówi dr hab. inż. Jarosław Pytka z Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Lubelskiej i dodaje, że bardzo ciekawa była zwłaszcza sesja militarna. Chodziło w niej głównie o podzielenie się doświadczeniami i wytyczenie mapy drogowej na najbliższą przyszłość pod kątem wyzwań czekających polskie i światowe lotnictwo.