Lublin 2010-2018 to:
rekordowe wydatki na infrastrukturę – drogi, lotnisko, obiekty sportowe i kulturalne, przestrzeń – łącznie 3,5 mld zł, w tym 1,6 mld to środki zewnętrznych
średnio rocznie na inwestycje trafiała 1/5 budżetu miasta
średnio ponad 1150 zł rocznie w przeliczeniu na jednego mieszkańca
w tym czasie majątek miasta wzrósł o połowę, do 6 mld zł, z kolei dług Lublina wzrósł o 650 mln zł
to znaczy, że każda pożyczona złotówka tworzy majątek miasta o wartości 3 zł
Co nam dały inwestycje?
zbudowaliśmy silne miasto, z którego wszyscy możemy być dumni, a wydane środki stanowią teraz majątek miasta (tak jak mieszkanie kupione na kredyt stanowi majątek jego właściciela)
podnieśliśmy atrakcyjność miasta dla inwestorów tworzących miejsca pracy dla mieszkańców
– od 2010 r. w 100 nowych inwestorów rozpoczęło w Lublinie działalność lub rozwinęło nowe projekty dające pracę lublinianom
– mamy najniższe bezrobocie w historii Lublina po 1989 r. – 6,0%
zapewniamy Lublinianom wsparcie ze strony miasta w ich codziennych potrzebach – dojazdy do szkoły i pracy, mieszkania komunalne, miejsca w przedszkolach i żłobkach, nowe szkoły w rozbudowujących się osiedlach
mamy różnorodne możliwości spędzania wolnego czasu w atrakcyjnych warunkach dla każdego: miłośników teatru i muzyki, uczestników festiwali ulicznych, turystów, wielbicieli sportowych emocji, rowerzystów i miłośników wypoczynku na świeżym powietrzu
Komunikacja – drogi
w latach 2010-2018 realizowaliśmy pierwszy w historii Lublina kompleksowy program rozbudowy i modernizacji dróg
w tym czasie zbudowaliśmy i wyremontowaliśmy drogi o długości trasy z Warszawy do Lublina – łącznie 170 km
1,5 mld zł – przeznaczyliśmy na rozbudowy, modernizacje, remonty dróg w latach 2010-2018
kierowcom należą się duże podziękowania za wyrozumiałość i cierpliwość
Komunikacja – drogi
1,5 mld zł to:
758 mln zł na duże inwestycje – łączące Lublin z resztą kraju i zmieniające komunikacyjny obraz miasta: dojazdy do obwodnicy, skrzyżowanie Solidarności/Sikorskiego/Ducha, infrastruktura dla strefy ekonomicznej
układ jak na infografice
rozbudowa i modernizacja sieci dróg miejskich: Kraśnicka, Smorawińskiego z estakadami, Krochmalna, Spółdzielczości Pracy, Unicka, Diamentowa, Warszawskiej, Zamkowej, Zemborzyckiej, Solidarności Lubartowskiej, Lwowskiej, Mełgiewskiej, Koncertowej, Dln 3-go Maja, Węglarza, Sławinkowskiej, Czwartek, Dożynkowej, Nowy Świat, Puławskiej, Zelwerowicza, Filaretów, Głuską, Kompozytorów Polskich, Dr. Męczenników Majdanka, Narutowicza, Sławin, Łęczyńskiej, Armii Krajowej z wiaduktami, Kunickiego, Tysiąclecia, Boh. Monte Cassino, Dywizjonu 303, Choiny, Abramowiskiej,
Komunikacja – drogi
pierwszy w historii Lublina kompleksowy plan budowy i modernizacji ulic w dzielnicach, ulice: Porazińskiej, Strumykowej, Lędzian, Poławian, Lubuszan, Stalowej, Liliowej, Fałata, Przyjacielskiej, Skromnej, Przelot, Sportowej, Domeyki, Kazimierza Jagiellończyka, Grygowej, Harnasie, Zakopiańskiej, Paderewskiego, Furmańskiej, Cyruliczej, Urmowskiego, Mieszka I, Tulipanowej, Hiacyntowej, Wielkiej, Granatowej, Mireckiego, Czwartek, Gilivera, Cyda, Beatrycze, Wajdeloty, Morcinka, Langiewicza, Mickiewicza, Żmigród, Tumidajskiego,Łukoskiej, Jarmarcznej, Bolesława Śmiałego, Noskowskiego, Skalistej, Nadrzecznej, Rudnickiej, Jemiołowej Jana Sawy, Radości, Romantycznej, Sympatycznej, Laury, Młodej Polski, Stokrotki, Krynicznej, Cynamonowej, Dunikowskiego, Jemiołowej, Nadrzecznej, lacz. Szeligowskiego-Chodźki, Skalistej, Goplan, Lipskiej, Bogdanówka, Połabian, Lubuszan, Ślężan, Szerokie, Pułaskiego, Zygmunta Augusta, Łabędziej, Kleeberga, Romanowskiego, Paśnikowskiego, Wygon, Św. Wojciecha, Polan, Opolan, Dunikowskiego, Morcinka, Wilczej, Robotniczej, Zygmunta Augusta, Gościnnej, Baśniowej, Wapowskiego, Romantycznej, Pana Wołodyjowskiego, Cieszkowskiego, mostu na ul. Głównej, Cieszkowskiego, Symfonicznej, Dziewanny, Podhalańskiej, Urzędowskiej, Łowickiej, Krasińskiego, Brzeskiej, Powstania Styczniowego, Rogińskiego, Czwartaków, Wysockiego, Struga, Nektarowej, Hektarowej, Kiwerskiego, Biedronki, Garbarskiej, Biskupińskiej, Ustronie, Dąbrówki, Gierymskiego, Lędzian, Liliowej, Bielskiego, Macierzanki, Gorczańska, Jantarowa, Czapskiego, Kisielewskiego, Kuronia, Krężnickiej, Szczecińskiej, Mazurskiej, Godebskiego, Grottgera, Solnej, Piekarskiej, Rucianej, Tatarakowej, Tymiankowej, Wiklinowej, Sierpińskiego, Świętochowskiego, Daniłowskiego, Czartoryskiej, Poziomkowej, Kasztanowej, Emilii i Karola Wojtyłów, Jagiellończyka, Radzyńskiej, Różanej,
Lata 2010-2018 to kompleksowa przebudowa lubelskiej komunikacji miejskiej:
nowoczesne autobusy i trolejbusy – 99% pojazdów niskopodłogowych a do 2019 r. 100%
323 nowoczesne autobusy i trolejbusy
wykres: 58 (2011), 65 (2012), 35 (2013), 28 (2014), 36 (2015), 38 (2016), 0 (2017), 63 (2018)
zakup 205 nowoczesnych niskoemisyjnych autobusów (w tym 109 przegubowych) i 118 trolejbusów (27 przegubowych)
w 2018 r. planujemy zakup 63 nowych pojazdów – tym 48 nowe autobusy, 15 nowych trolejbusów
nowoczesne przystanki – przeszklone, wyposażone w elektroniczne wyświetlacze informujące o czasie przyjazdu i odjazdu autobusów + wifi w autobusach
3,8 km buspasów
rozbudowa sieci – nowe przystanki w rozbudowujących się osiedlach i linie podmiejskie do Jakubowic Konińskich, Świdnika, Mełgwii (obsł .Portu Lotniczego), Tomaszowic, Dysa, Głuska, Nasutowa, Krasienina-Kolonii, Ciecierzyna, Kawki,
W najbliższych latach:
zakup 40 nowych trolejbusów, budowę 3 podstacji zasilających trakcję trolejbusową oraz budowę 10 km nowej trakcji trolejbusowej
uruchomienie systemu autobusu elektrycznego – co najmniej 32 autobusy oraz co najmniej 7 stanowisk szybkiego ładowania
Budowa przystanków przesiadkowych integrujących najważniejsze połączenia: ul. Związkowa, ul. Poczekajka, rejon ronda Dmowskiego, ul. Mickiewicza, Dworzec Gł. PKP – ul. Kunickiego, ul. Turystyczna – rejon przystanku kolejowego Lublin Zadębie
Budowę węzłów przesiadkowych z przyległymi parkingami Park&Ride, Bike&Ride, Kiss&Ride: ul. Żeglarska, ul. Droga Męczenników Majdanka, ul. Józefa Franczaka Lalka, al. Kraśnicka, ul. Granitowa, ul. Zbożowa i ul. Osmolicka
Inwestycje rowerowe: 20 mln zł, UE 11mln zł – (Lubelski Rower Miejski i ścieżki powstałe w ramach projektu)
Lubelski Rower Miejski: łącznie 94 stacje i 931 rowerów
ok. 2,2 mln wypożyczeń LRM, liczba zarejestrowanych użytkowników – 83 tys. osób
120 km ścieżek i pasów rowerowych w całym mieście
Infrastruktura dla biznesu:
lotnisko – 400 mln zł:
– lotnisko obsłużyło już 1 mln 600 tys. pasażerów
– główne kierunki: Wlk. Brytania, Szwecja, Norwegia, Niemcy, Włochy, Ukraina
– przed nami rozbudowa terminala pasażerskiego
– 1. miejsce w Polsce i 5 spośród lotnisk krajów UE – największa dynamika ruchu lotniczego spośród wszystkich lotnisk w Polsce:
drogi dojazdowe do obwodnicy 544 mln zł – węzły: Solidarności, Bohaterów Września, Mełgiewska– wyloty do polskich i europejskich tras tranzytowych
uzbrojenie terenów inwestycyjnych: 110 mln zł na infrastrukturę (drogi, sieci) na terenie SSE na Felinie, w dzielnicach Bursaki i Rudnik oraz 131 mln zł w obszarze przedłużenia ul. Mełgiewskiej
Dobra przestrzeń dla mieszkańców
Inwestycje zmieniły przestrzeń ścisłego Śródmieścia – dzięki ławkom, placom zabaw i wygodny chodnikom lepiej służy mieszkańcom.
Ogród Saski (12,7 mln zł; UE, 7mln zł) – 13 ha najstarszego parku w Lublinie założonego w 1837 r. parku
Plac Teatralny przy Centrum Spotkania Kultur (dawny Teatr w Budowie) (20 mln zł) – obszar przez ponad 30 lat zagrodzony i popadający w ruinę
Plac Litewski z zespołem multimedialnych fontann wraz z deptakiem (66 mln zł, uE: 42 mln zł) – dziś to ulubione miejsce mieszkańców, rewitalizacja przestrzeni umożliwiła działania społeczne na tym obszarze
W przygotowaniu:
Park Ludowy – (18 mln zł, UE: 15 mln zł) 23 ha terenu, bez większego remontu niemal od powstania
Błonia pod Zamkiem, rewitalizacja Podzamcza, Rewitalizacja Doliny Bystrzycy
Infrastruktura dla kultury
Teatr Stary (25 mln zł; UE 15 mln zł) – obiekt przez 30 lat popadający w ruinę od 2012 r. znów służy mieszkańcom jako teatr impresaryjny
Centrum Kultury (38 mln zł; UE 19 mln zł) – po generalnym remoncie, w 2013 r. wróciły do niego grupy twórcze
Piwnica pod Fortuną (3 mln zł; UE 2 mln zł) – po remoncie w zabytkowej kamienicy działa multimedialne muzeum
Dzielnicowy Dom Kultury Węglin (2,9 mln zł; UE 2 mln zł) – obiekt, wraz z filią na Czubach, doskonale służy mieszkańcom w dzielnicach, podobnie jak Dzielnicowy Dom Kultury Bronowice z Filą – Pracownia Maki
Nowe filie Miejskiej Biblioteki Publicznej w dzielnicach:
– 2011 r. Filia nr 23 przy al. Racławickich 23 w dzielnicy Śródmieście, Filia nr 32 przy ul. Bursztynowej 20 w dzielnicy Czuby Południowe,
– 2012 r. Filia nr 35 przy ul. Szaserów 13-15 w dzielnicy Węglin, Filia nr 34 ul. Judyma 2a w dzielnicy Węglin Pólnocny, Filia nr 35 ul. Zygmunta Augusta 15 w dzielnicy Felin
– 2013 r. Filia nr 37, ul. Bazylianówka 85, w dzielnicy Ponikwoda
– 2014 r. Filia nr 39 przy ul. Głuskiej 138 w dzielnicy Głusk,
– 2015 r. Filia nr 38 przy ul. Relaksowej 25 w dzielnicy Sławin,
– 2016 r. Pracownie Kultury Maki przy ul. Olchowej 8 – filia Dzielnicowego Domu Kultury „Bronowice”, 2017 r. Pracownia Projektu – Dzielnicowy Dom Kultury "Bronowice" pozyskał do użytkowania budynek przy ul. Hutniczej 28C.
– 2018 r. – Filia nr 40 przy ul. Sławin 20 w dzielnicy Szerokie
Infrastruktura Sportowa służąca mieszkańcom i klubom sportowym:
Arena Lublin – (189 mln zł; UE 63 mln zł) gra tu Motor Lublin, mecze w ekstraklasie rozgrywał Górnik Łęczna, stadion jest areną koncertów gwiazd muzyki także światowej oraz wielkich sportowych emocji podczas UEFA Euro U21 w 2017 r. i FIFA World Cup U20 2019
Aqua Lublin – (107 mln zł; MKFMSiT 37 mln zł) – jeden z najnowocześniejszych kompleksów wodnych w Polsce, na basenie olimpijski z aquaparkiem można organizować imprezy pływackie na poziomie międzynarodowym oraz wysokiej rangi zawody na krótkich i długich dystansach, rozgrywki piłki wodnej oraz treningi. Z nowoczesnego zespołu basenów może korzystać ponad 4000 osób dziennie.
Stadion Lekkoatletyczny – (39 mln zł; FRKFMSiT 13 mln zł) – nowy stadion daje możliwość uprawiania różnego rodzaju konkurencji lekkoatletycznych, do dyspozycji kibiców jest zadaszona trybuna na około 1400 osób. Obiekt został dostosowany do wymagań IAAF. W lipcu 2018 roku stadion będzie miejscem najważniejszej imprezy lekkoatletycznej sezonu w kraju – Mistrzostw Polski PZLA.
11 Orlików, w tym jeden Orlik Biały – 16 mln zł,
23 kompleksy boisk i boiska sportowe – 210 mln zł
4 baseny (w tym kompleks olimpijski z aquaparkiem Aqua Lublin) – 141 mln zł
Inwestycje sportowe z Budżetu Obywatelskiego:
stadion przy ul. Leszczyńskiego modernizowany etapami (2016-2019: 3,7 mln zł)
stadion żużlowy – wstęp do kompleksowej modernizacji bazy żużlowej przy Al. Zygmuntowskich (wartość projeku – 1,2 mln zł)
Dzielnice
Park Zawilcowa – (7 mln zł; UE: 5 mln zł) 14 ha zielonej przestrzeni, która powstaje na terenie b. wysypiska odpadów, nasadzenia 2,5 tys. nowych drzew, kilkunastu tysięcy krzewów i kilkudziesięciu tysięcy bylin, gaje z zawilcami.
70 placów zabaw na terenach miejskich od 2010 r.
27 siłowni na świeżym powietrzu
Łączna wartość projektów z udziałem środków europejskich to 4 mld zł:
Okres programowania UE do 2013:
2,7 mld zł – miasto + spółki miejskie
projekty współfinansowane z budżetu miasta: 1,7 mld zł
Plan na okres programowania UE do 2020:
projekty współfinansowane z budżetu miasta: 1,3 mld zł
prognozowana łączna wartość dofinansowania UE: ok. 1 mld zł