W ramach programu towarzyszącego wystawie Stan rzeczy. Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w Galerii Labirynt w Lublinie odbędzie się projekcja filmów.
terminy projekcji: 4.10 (czwartek), 6.11 (wtorek)
bilet: 1 zł
godz. 17.00
JILL GODMILOW
Daleko od Polski
Rok powstania: 1984
Czas trwania: 106’11”
Daleko od Polski, film amerykańskiej reżyserki i teoretyczki Jill Godmilow (ur. 1943 w Filadelfii, mieszka i pracuje w Nowym Jorku) zainspirowany został przez strajki w Stoczni Gdańskiej w sierpniu 1980 roku. To przełomowe dzieło w historii eksperymentalnego kina dokumentalnego, które podważyło konwencjonalne sposoby budowania narracji, podejmując refleksję nad samym medium i jego ograniczeniami w reprezentowaniu politycznych wydarzeń i konfliktów. Film o Solidarności stał się manifestem nowatorskiej koncepcji ‚dramatary’ – udramatyzowanego dokumentu, balansującego na granicy kina non-fiction, fabuły i sztuki współczesnej.
W sierpniu 1980 roku reżyserka kręciła w Polsce film o Jerzym Grotowskim, a po powrocie do Nowego Jorku nie mogła już liczyć na ponowne uzyskanie wizy. Mimo to zdecydowała się opowiedzieć o powstającej właśnie Solidarności. Zasadniczą osią filmu są trzy zainscenizowane wywiady, które ukazały się w 1981 roku na łamach polskiej prasy: z Anną Walentynowicz, z cenzorem o kryptonimie K62 i z górnikiem, którego postać została skompilowana z kilku materiałów publicystycznych. Inscenizacje przeplatane są fragmentami reportaży z Polski oraz całkowicie fikcyjnej fabuły.
***
godz. 19.00
WAEL SHAWKY
Kabaretowe krucjaty: Droga do Kairu
Rok powstania: 2012
Czas trwania: 61’
Film Kabaretowe krucjaty: droga do Kairu jest częścią projektu Waela Shawky’ego (ur. 1971 w Aleksandrii, gdzie mieszka i pracuje) poświęconego wyprawom krzyżowym, reinterpretowanym w oparciu o relacje kronikarzy arabskich i arabskie dokumenty historyczne. Źródłem scenariusza jest książka Amina Maaloufa Wyprawy krzyżowe w oczach Arabów. Film obejmuje wydarzenia rozgrywające się na przestrzeni 48 lat, od zakończenia pierwszej wyprawy krzyżowej w 1099 roku do rozpoczęcia drugiej, w 1147. Praca utrzymana jest w konwencji kukiełkowego przedstawienia z elementami musicalu, programu popularnonaukowego, bożonarodzeniowych jasełek, a nawet horroru. Kabaretowe krucjaty powstały dzięki współpracy artysty z grupą ponad 200 osób — muzyków, specjalistów od efektów pirotechnicznych i wykonawców lalek. Wszystkie grające w filmie marionetki (ponad 130 figurek chrześcijan, muzułmanów, królów, kalifów, papieży, męczenników i świętych) powstały podczas warsztatów w Prowansji według XVIII-wiecznej techniki santon — ceramicznych lalek używanych w jasełkach. Film został nagrany w katedrze w Aubagne, a premierę miał podczas wystawy dOCUMENTA 13 w Kassel (2012).