’maat festival/border line 2013′ właśnie się rozpoczyna! zapraszamy na najbliższe wydarzenia związane z rozpoczynającym się festiwalem:
11 kwietnia zapraszamy o godz. 11:00 na konferencję prasową do kawiarni 'Spółdzielnia’ (Peowiaków 11 – Lublin) gdzie Tomasz Bazan kurator festiwalu opowie o jego nowej formule, idei oraz przedstawi sylwetki zaproszonych artystów- rezydentów. Tego samego dnia o godz. 20:00 zapraszamy Was również do 'Spółdzielni’ gdzie rozmawiać o tańcu, choreografii i procesie twórczym będziemy z naszą pierwszą rezydentką Magdaleną Jędrą oraz zobaczymy zapis spektaklu Sashy Waltz 'Nobody’.
13 kwietnia natomiast na dachu (!) hotelu 'Victoria’ (Narutowicza 58/60) odbędzie się o godz: 17:00 'lekcja1′ prowadzona przez Magdę Jędrę i będziemy mieli możliwość wprowadzić nasze ciała w ruch z widokiem na panoramę miasta – lekcja ta rozpocznie też cykl spotkań z tancerzami w mocno specyficznych przestrzeniach miejskich Lublina.
(UWAGA: Udział w 'lekcji1′ z Magdaleną Jędrą wymaga wpisania się na listę uczestników z powodu ograniczonej ilości miejsca – kontakt: zapisy.maat@gmail.com)
'maat festival/border line 2013′ – przez cztery kolejne edycje MAAT FESTIVAL w latach 2009-2012 wspólnie poszukiwaliśmy nowych wymiarów ciała w ruchu i tańcu zawężając nasze poszukiwania do artystów reprezentujących radykalną postawę wobec ciała, skupiających się na próbie redefinicji technik tańca, dramaturgi teatru tańca jak i samego postrzegania ciała w ruchu. Zwróciliśmy szczególną uwagę na prezentacje podczas naszego programu wybitnych osobowości artystycznych z dziedziny szeroko pojętego najnowszego tańca współczesnego. Cztery kolejne edycje w latach 2009-2012 pozwoliły nam spotkać się z kilkudziesięcioma artystami, którzy skupili się w swojej pracy na laboratoryjnym procesie rozwoju i wpisali ryzyko w centrum swoich poszukiwań – co przez ten okres czasu samoistnie określiło specyfikę i nakreśliło program festiwalu lokując go w jego oryginalnej niszy. Wraz z publicznością uczestniczyliśmy co roku w niezwykłym, laboratoryjno-performatywnym święcie stawiającym ciało i jego przemiany w centrum zaintesowania.
Rok 2013 jest momentem przełomu w formule programu kuratorskiego 'maat festival’: przekształca się on w międzynarodowy program rezydencyjny i staję się niejako „domem tańca”, w którym spotykać się z zaproszonymi artystami będziemy mogli przez cały rok – tym sposobem staje się pierwszym w Polsce rezydencyjnym festiwalem w takim wymiarze – jego program realizowany jest w postaci rezydencji artystycznych rozciągniętych na przestrzeni całego roku z finałem w grudniu 2014. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej min., powstaje fabularyzowany dokument filmowy dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną dzięki temu unikatowe materiały filmowe.
'noBody’
Niemcy 2002, 90 min.
Reżyseria: Jörg Jeshel i Brigitte Kramer
Choreografia: Sasha Waltz
Kompozytor: Hans Peter Kuhn
Producent: Schaubühne am Lehninger Platz Berlin w kooprodukcji z Festival d’Avignon
„noBody” jest ostatnim spektaklem z trylogii Sashy Waltz poświęconej ciału. Wykorzystując tę intymną materię, którą tancerze oddają jej do dyspozycji, choreografka bada w swoich trzech spektaklach naturę ludzkiego ciała; w kontekście nauki i historii pierwszym spektaklu „Ciała”, w drugim ukazuje ciało jako obiekt erotyczny i pełen namiętności. „noBody” natomiast stawia pytania o metafizyczną egzystencję człowieka, o jego istnienie pozbawione ciała, stosunek do śmierci i pragnienie nieśmiertelności, a także o możliwość zobrazowanie tego co nieśmiertelne. Zrealizowana na deskach berlińskiego teatru Schaubühne trylogia ugruntowała pozycje Sashy Walty jako jednej z najważniejszych artystek współczesnego teatru tańca.
Magdalena Jędra – tancerka, choreografka, performerka. W latach 1997-1999 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, później współpracowała z Joe Alterem, Rafałem Dziemidokiem, Edytą Kozak, Leszkiem Bzdylem, Paulą Ross, Alexandrem Pepelyaewem, Anitą Wach, Krzysztofem Leonem Dziemaszkiewiczem oraz Grupą Artystyczną Koncentrat, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Teatrem im. W. Gombrowicza w Gdyni, Teatrem Wytwórnia w Warszawie, Teatrem Akademia Ruchu. W 2011 wzięła udział w realizacji polskiej wersji spektaklu Jeroma Bela „The show must go on”. W 2005 z Anną Steller, Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim powołała do życia teatr Good Girl Killer.
'maat festival/border line 2013′ idea/koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) multimedia/video: Patrycja Płanik produkcja: Ksenia Duńska technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd, Maciej Rukasz, Dominika Płanik, Matylda Chmielewska
program kuratorski Tomasza Bazana 'Maat Festival’ zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie miejskiej instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt
www.teatrmaat.pl
Maat Project Theatre
Maat Festival