Zamieszczamy program III Lubelskich Spotkań z Komiksem, które odbędą się w najbliższy weekend w Lublinie w Akademickim Centrum Kultury "Chatka Żaka".
SOBOTA 7 maja 2011 r., godz. 10:00 – 18:00
10.00 – 10.45 „Szopen w kadrze” – dyskusja: Ewelina Stanios, Jakub Koisz i Jakub Syty
10.45 – 11.30 „Konstrukcja rzeczywistości” – spotkanie z Jakubem Kiyucem
11.30 – 14:30 „Pisz i rysuj komiksy" – warsztaty: Dominik Szcześniak, Maciej Pałka
14.30 – 15.15 „Zawód: tłumacz” – spotkanie z Robertem Lipskim
15.15 – 16.00 „Objet petit a superbohaterów, czyli Lacan czyta komiksy
Marvela” – prelekcja: Mateusz R. Orzech
16.00 – 16.45 „Czytanie rysunkowych mordek, czyli wykorzystanie komiksu na lekcjach o komunikacji i emocjach” – prelekcja: Jakub Koisz
16.45 – 18.00 „Komiksowe pokazywanki” – konkurs z nagrodami
1) Jak media kreują rzeczywistość? Czy sztuka ma swoje granice? Przewodnim tematem dyskusji jest medialny wizerunek Fryderyka Szopena w kontekście publikacji antologii komiksowej „Chopin New Romantic”.
2) Autor komiksu „Czarna Materia prezentuje: Konstrukt”, Jakub Kijuc opowiada o pracy nad autorską serią, która nie tylko ma przypomnieć czytelnikom czasy wydawnictwa TM-Semic, ale przede wszystkim zaproponować wspólne odkrywanie tajemnic odmiennej rzeczywistości.
3) Opowiadanie historii za pomocą obrazu i słowa rządzi się swoimi prawami. Komiksowe warsztaty adresowane są do wszystkich, którzy chcieliby spróbować swoich twórczych sił pod okiem doświadczonych autorów.
4) Współpracujący od lat z różnymi wydawnictwami, Robert Lipski wprowadza w meandry tłumaczenia komiksów, a przy okazji opowiada o swojej pasji związanej z historiami obrazkowymi – szczególnie opowieściami grozy.
5) Czy supebohaterowie Marvela mogą wyjaśnić główne pojęcia psychoanalizy lacanowskiej? Gdzie Spider-Man upatruje swojej rozkoszy? Jak Imię Ojca ujawniło swoją nieskuteczność w działaniach Kapitana Ameryki? Czy Punisher wie, gdzie znajduje się jego objet petit a? Podczas prelekcji herosi będą czytać Lacana, a Lacan będzie czytał komiksy o herosach.
6) Codziennie otaczają nas twarze, codziennie widzimy gesty, codziennie musimy domyślać się komunikatów tylko dzięki kontekstom… Szkoła kładzie nacisk na budowanie kompetencji komunikacyjnej młodzieży, a popkultura coraz częściej porusza tematy zarezerwowane dla badań behawiorystycznych. Gdzie w tym wszystkim miejsce komiksu? Czy odpowiednio dobrane obrazki połączone ze słowem mogą pomóc w porozumiewaniu się?
7) W tej zabawie nie trzeba błysnąć szeroką wiedzą na temat komiksów. Ważne jest, żeby umiejętnie komunikować się z partnerem – bez słów, jedynie gestami, przedstawić wylosowane hasło w taki sposób, żeby zostało ono odgadnięte.
NIEDZIELA 8 maja 2011 r., godz. 11.00 – 15.00
11.00 – 13.00 „Strange days – historie Malcolma” – konkurs z nagrodami: Magda Filip
13.00 – 13.45 „Komiks o tematyce wojennej – czy historia potrzebuje komiksu czy komiks historii”? – prelekcja: Marcin Opiłowski
13.45 – 15.00 „Witamy w kulturze przenikania i konwergencji, czyli filmowego Marvela zabawy z herosami” – prelekcja i dyskusja: Marcin Andrys i Jakub Koisz
1. Malcolm to dziwny człowiek… a jego historie są jeszcze dziwniejsze. Zapraszam na konkurs plastyczno – tekściarski wszystkich, którzy lubują się w czytaniu komiksów, niekoniecznie mają zdolności plastyczne, ale chcieliby stworzyć dzieło stulecia! Trzeba się będzie nieźle nagimnastykować intelektualnie i manualnie (papier, kredki, nożyczki itp.) Startować można samodzielnie, w tandemie lub tercecie. Powodzenia.
2. Czy komiks sprawdza się jako medium służące przybliżaniu historii (w tym wojny, konfliktów zbrojnych)? Czy komiksy historyczne stanowią atrakcyjną formę dialogu autorów z odbiorcami?
3. Red Skull posiadał wielki plan, podobnie jak Dr. Doom czy Magneto. Co zrodziło się w głowach włodarzy „Domu Pomysłów”? Czy widzowie mogą spać spokojnie czy powinni martwić się o mocarstwowe plany Marvel Studios. Bohaterami niezmiernie łatwo żonglować, jednakże zapożyczenia i gościnne występy herosów na dłuższą metę mogą okazać się zgubne. Chyba, że…….
PRZEZ CAŁY CZAS TRWANIA IMPREZY BĘDZIE DOSTĘPNA GIEŁDA KOMIKSOWA.