[b]Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
zaprasza na wystawę malarstwa
MARKA SOŁOWIEJA
OBRAZY ZAPAMIĘTANE
Wernisaż 2 marca 2012 r. godz. 17.00
Galeria Biblioteki
Lublin, ul. Narutowicza 4
Wystawa będzie czynna do 31 marca 2012 r.
w godzinach pracy Biblioteki.[/b]
Marek Sołowiej
Twórczość w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki komputerowej. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Mariana Stelmasika w 1981 r. na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Pastelistów Polskich w Nowym Sączu, Stowarzyszenia Pastelistów Hiszpańskich ASPAS w Oviedo. Organizator plenerów malarskich.
Nagrody: Nagroda Regulaminowa na XXXVII Ogólnopolskim Salonie Zimowym Plastyki za malarstwo, BWA Radom. Nagroda GRAND PRIX na I Międzynarodowym Biennale Pasteli w Nowym Sączu, dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagroda Indywidualna II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Ministerstwa Kultury za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej.
Zorganizował 41 wystaw indywidualnych, w tym: 2012 – Lato na Cykladach – wystawa malarstwa BWA – Galeria Zamojska, Zamość; 2011 – wystawa malarstwa BWA – Galeria Zamojska, Zamość; 2010 – wystawa malarstwa, Galeria ZPAP, Kierat 1, Szczecin; 2007 – wystawa malarstwa – Galeria Miejska w Murcji, Hiszpania; wystawa malarstwa, Polaris World, Los Alcazares-Torre Pacheco, Hiszpania; 2006 – Instytut Polski, Bratysława, Słowacja; wystawa malarstwa, Galeria Delfiny, Warszawa.
Uczestniczył w ponad 300 konkursach i wystawach zbiorowych w kraju i Europie. Prace w zbiorach pasteli współczesnych w Muzeum w Nowym Sączu, Royal Talens w Rotterdamie, Talens Polska, w zbiorach prywatnych w Polsce i Europie oraz w Rosji, Izraelu i USA.
(materiały Autora; więcej na http://www.solowiej.com.pl/)
#2c
„Cykle obrazów sztalugowych Marka Sołowieja to przede wszystkim efekt szalenie konsekwentnego myślenia artysty o wartościach czysto malarskich. Jego dzieła to nieustający dialog formy z barwą, sprowadzony – jak już wspomniałem – do pozornie prostych i oczywistych układów (z podtekstem), w których programowo nie ma miejsca dla niepotrzebnego gadulstwa czy pustej barokowej dekoracji, jest natomiast dbałość o twórcze rozstrzygnięcie płaskiej pokrytej farbami w określonym porządku i ograniczonej prostymi ramami. Może właśnie dlatego dialog ten jest tak ciekawy i niepowtarzalny”.
Prof. Lechosław Lameński – Katedra Historii Sztuki KUL
(fragment z tekstu do katalogu wystawy malarstwa M. Sołowieja)