Teatr Centralny w maju

Data dodania: 08 maj 2012

[b]Teatr Centralny w maju

Lubelski Teatr Tańca – Kosmos, 10-12.05.2012

neTTheatre – Zwierzątka małe zwierzenia, 17-18.05.2012
Lubelski Teatr Tańca – gracerunners, 20.05.2012
Izabela Chlewińska – Tralfamadoria, 21.05.2012
Teatr Provisorium – Bracia Karamazow, 22-23.05.2012

#2c

#1l 10 – 12.05.2012
Lubelski Teatr Tańca – Kosmos[/b]

choreografia i taniec: Wojtek Kaproń
wizualizacje: Aleksander Janas, Robert Zając
udźwiękowienie: Konrad Chyl
Jeden z najniezwyklejszych spektakli, jakie powstały na lubelskiej scenie teatru tańca. Choreografia została zainspirowana malarstwem Wasilija Kandinsky’ego przeniesionego na scenę dzięki doskonałemu współgraniu abstrakcyjnego ruchu tancerza oraz bardzo dobrych wizualizacji i dźwięku. "Kosmos" pokazuje taniec współczesny niejako w "trójwymiarze" – wykorzystując ruch zawieszony w powietrzu później zaś poprzez wykorzystanie efektów wizualizacyjnych tworzy wrażenie nieważkości. Abstrahując od doskonałej choreografii "Kosmos" jest także "najbardziej multimedialnym spektaklem", jaki powstał do tej pory w Lublinie.

"Wartość całego projektu tkwi w niezwykle celnym i harmonijnym połączeniu silnie oddziałującej na widza przestrzeni wizualnej (Aleksander Janas, Robert Zając), ścieżki dźwiękowej (Konrad Chyl) i choreografii. Niewiarygodne jest to, że "Kosmos" faktycznie potrafi pochłonąć widza i zahipnotyzować go, co w dzisiejszym teatrze, także tańca, wydaje się niezmiernie trudne".
Marta Zgierska, Nowa Siła Krytyczna, 17.11.2008

Kiedy: godz. 20.00
Gdzie: Teatr Stary, ul. Jezuicka 18
Bilety: I miejsca: 20/30 zł, II miejsca: 15/25 zł, III miejsca: 10 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie

#3l [b]17 – 18.05.2012
neTTheatre – Zwierzątka małe zwierzenia[/b]

na podstawie bajek Sergieja Kozłowa
scenariusz i reżyseria: Paweł Passini
występują: Dariusz Jeż, Marcin „Kabat” Kowalczuk, Joanna Lewicka, Agata Meilute, Sean Palmer, Paweł Passini, Maria Porzyc, Elżbieta Rojek, Katarzyna Tadeusz, Maciej Wyczański / Przemysław Buksiński
światła: Marcin „Kabat” Kowalczuk
muzyka: Paweł Passini, Marcin „Kabat” Kowalczuk
projekcje: Maria Porzyc
Spektakl powstał w koprodukcji neTTheatre i Stowarzyszenia Artystów “Bliski Wschód”
Siergiej Kozłow był jednym z najbardziej znanych i cenionych autorów bajek w Rosji i krajach byłego ZSRR. Bohaterami krótkich historyjek uczynił mieszkańców lasu: jeżyka, niedźwiadka, puchacza, wiewiórkę, zająca, wilka i wielu innych. Zwierzęta przeżywają czasem fantastyczne, a czasem najzwyklejsze na świecie przygody, próbują spełniać swoje – często zupełnie zwariowane marzenia. Zmagają się ze swoimi słabościami, walczą z samotnością i mimo dzielących je różnic, zawsze próbują się jakoś ze sobą dogadać. Nieustannie podróżują – zarówno na jawie jak również przez pełen niespodzianek las wyobraźni. Nigdy nie tracą nadziei i ciekawości świata, a wszystkie bajki – jak w bajce – dobrze się kończą.

Nie sposób zliczyć filmów, wieczorynek, audycji, inspirowanych tymi nieco surrealistycznymi opowiastkami, wraz z kultową animacją Jurija Norsztajna „Jeżyk we mgle”, nigdy przedtem jednak nie były wystawiane w teatrze. Zafascynowani twórczością Siergieja Kozłowa twórcy postanowili spróbować pisać razem z nim – na scenie. Do udziału w spektaklu zaproszona została międzynarodowa obsada aktorów i tancerzy. Będą niezwykłe animacje i grana, na żywo muzyka.

Kiedy: godz. 18.00
Gdzie: Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury, ul. Popiełuszki 5
Bilet: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.
Rezerwacja biletów: tel.: 081 53 603 21

#4l [b]20.05.2012
Lubelski Teatr Tańca – gracerunners[/b]

choreografia: Karen Foss we współpracy z tancerzami Lea Capkova, Marianne Kjærsund, Daniel Racek
tańczą: Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń, Beata Mysiak, Anna Żak
projekt scenografii i oświetlenia: Sigve Sælensminde
realizacja oświetlenia: Marcin „Kabat” Kowalczuk
dźwięk i muzyka: Jørgen Knudsen
Potrzeba intensywnego wysiłku, ciągłe wirowanie, nacisk na przekraczanie granic, wielokrotne przechodzenie przez wyjścia, wejścia i przejścia, intensywność masowych środków informacji, ograniczenia zmęczenia – to „gracerunners”. Spektakl jako całość jest wyzwaniem zarówno dla wykonawców, jak i dla widowni tak jak wyzwaniem jest postrzeganie ulotnego stanu umysłu i ludzkiej bezbronności. Przełamywanie barier może stać się subtelną i ważną ciszą. „gracerunners” – jest pierwszą częścią trylogii Desert (Pustynia) Karen Foss Quite Works z Norwegii.

Beata Mysiak, Anna Żak, Ryszard Kalinowski i Wojciech Kaproń pokazali, że są nie tylko wybitnymi indywidualnościami, lecz także tworzą fantastycznie współpracujący zespół. A właśnie idealne zrównoważenie indywidualności i zespołowości było warunkiem sine qua non powodzenia tej realizacji. I to się w pełni udało, ale droga do tego końcowego efektu musiała być mordercza. Karen Foss postawiła przed tancerzami zadania ekstremalnie trudne, niekiedy wręcz na granicy fizycznych możliwości ludzkiego ciała. Artystom przychodziło zmagać się ze swoimi słabościami i ograniczeniami, z własnym ciałem i choreografią; konfrontować z przestrzenią i czasem. Ale dzięki temu otrzymaliśmy spektakl wnikający – jak mało który – w samą istotę procesu twórczego. We wszystkich jego aspektach: od fizyczności i techniki po psychologię i filozofię.
Andrzej Z. Kowalczyk, Kurier Lubelski, 10.11.2011

Kiedy: godz. 19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

#5l [b]21.05.2012
Izabela Chlewińska – Tralfamadoria[/b]

choreografia, opracowanie muzyczne, wykonanie: Izabela Chlewińska
współpraca artystyczna: Arkadi Zaides
reżyseria świateł, tekst: Tomasz Śpiewak
kostium: Maciej Chojnacki
premiera: 18.06.2011 – Gdański Festiwal Tańca / Klub Żak
Produkcja zrealizowana w ramach projektu Klub Żak-rezydencja/premiera 2011 oraz we współpracy z Urzędem Miejskim w Lidzbarku Warmińskim

Najnowszy spektakl Izabeli Chlewińskiej inspirowany jest słynną powieścią Kurta Vonneguta "Rzeźnia numer pięć", filozofią Seneki i osobistą refleksją nad „cudem” śmierci. Jest specyficzną podróżą w czasie, a zarazem absurdalną wyprawa w celu poszukiwania sensu w tym, co budzi nasz największy strach, miksturą złożoną z absurdalnego dowcipu i gorzkiej ironii, zdystansowanego spokoju i mądrości oraz lęku przed nieznanym, niepojętym i prawie magicznym aktem „zniknięcia”. Owo „zniknięcie” to każdy koniec relacji z drugim człowiekiem, każde puste miejsce, jakie po nim zostaje, niezależnie od tego czy nadal „żyje” czy nie. Szorstki, a zarazem prześmiewczy język Vonneguta i jego liczne próby podjęcia tematu masakry w Dreźnie podczas drugiej wojny światowej doprowadziły do stworzenia absurdalnej historii o przenoszeniu się w czasie, latających talerzach i w końcu o alternatywnej filozofii życia i śmierci, czasu i braku czasu na obcej / lepszej / innej planecie – na Tralfamadorii. I tak powstał spektakl / wykład, okraszony wyrafinowaną strukturą ruchową, w dźwięku i świetle przenoszącym nas w podróż w czasie o wysublimowanym i osobistym charakterze. Tej filozoficznej wypowiedzi służy tancerz /aktor / performer, a także widz.

Tralfamadoria to inna planeta. To miejsce, gdzie wszystkie chwile, przeszłe, obecne i przyszłe, zawsze istniały i zawsze będą istnieć, a śmierć jest tylko złudzeniem.

Kiedy: godz. 19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury, ul. Popiełuszki 5
Bilet: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

#6l [b]22 – 23.05.2012
Teatr Provisorium – Bracia Karamazow[/b]

na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego
ruch sceniczny: Tomasz Bazan
muzyka: Marek Dyjak
wizualizacje: Aleksander Janas
występują: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzeziński, Romuald Krężel, Łukasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Karolina Porcari, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek Żerański

"Bracia Karamazow" to najsłynniejsza powieść Dostojewskiego, próbująca opisać debatę XIX-wiecznej rosyjskiej inteligencji. Problemy w niej postawione stały się pytaniami kolejnych pokoleń na całym świecie. Dlatego też Janusz Opryński w swoim spektaklu stara się zmierzyć rzeczywistość Dostojewskiego z twardą rzeczywistością dnia dzisiejszego, wskrzesza Braci Karamazow – jurodiwych, świętych, szaleńców, świętych idiotów, aby zmusili nas do odkrycia naszej duchowości. Skupia się na kluczowych scenach powieści – rozmowie przy koniaczku między ojcem i synami, istnieniu Boga, na buncie Iwana przeciwko stworzonemu światu, na dzieciach i ich cierpieniach oraz pojedynku Iwana ze Smierdiakowem i Diabłem. Znaczącą rolę odgrywają także postacie kobiece – Katia, Grusza i Liza, które w realizacji Provisorium wydają się kochać, bardziej niż mężczyzn, własną udrękę z nimi. Interpretacja głównych motywów "Braci Karamazow" Fiodora Dostojewskiego jest naznaczona rozumieniem Rosji Cezarego Wodzińskiego, który na okazję spektaklu przetłumaczył fragmenty powieści na nowo, zaś jego dwa dzieła "Święty Idiota" oraz "Trans, Dostojewski, Rosja czyli o filozofowaniu siekierą" stały się głównymi lekturami twórców podczas pracy.

Kiedy: godz. 19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 30/40 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

Rezerwacja biletów: tel.: 081 53 603 21
Kontakt:
Teatr Centralny
tel./fax: +48 81 536 03 18
e-mail: centralny@ck.lublin.pl

designed by know-line.pl