Miasto movie /// Cykl #2 Wielkomiejska baśń /// GRUDZIEŃ

Data dodania: 29 listopad 2012

Miasto movie /// Wielkomiejska baśń
cykl pokazów filmowych w Warsztatach Kultury
Kiedy: zawsze w środę, godz. 19:00
Gdzie: Warsztaty Kultury
Wstęp wolny
Cykl #2 /// Wielkomiejska baśń

Kino od dnia swoich narodzin było specyficzną sztuką opowiadania historii. Przyciągało i fascynowało ludzi ruchomymi obrazami. Legendarny "Wjazd pociągu na stację w Ciotat" autorstwa braci Lumiere wywołał szok ale i ogromne zaciekawienie widowni. Był to schyłek XIX wieku a zarazem początek pięknej historii filmu. Chwilę później świat poznał wielkiego maga i wizjonera kina – Georgesa Melisa. Jego fantastyczne opowieści, odrealnione i niesamowite historie można śmiało uznać za przykład pierwszych filmowych baśni. Do kanonu weszły takie dzieła jak: "Podróż na księżyc", "400 diabelskich żartów", "Zdobycie bieguna" czy "Podróż do krainy niemożliwości", a z licznych pomysłów artysty do dziś czerpią twórcy nam współcześni. Filmowa baśń natomiast znalazła swoje stałe miejsce pośród innych gatunków. Można powiedzieć, że w dzisiejszym popkulturowym kinie przeżywa wręcz prawdziwy renesans. Każdego roku na ekrany wchodzą produkcje oparte na baśniowych motywach, czasem w ujęciu klasycznym, czasem przemieszane z ikonografią komiksową lub zapożyczoną z gier komputerowych.

W tym nurcie funkcjonuje również tzw. "baśń wielkomiejska" czyli opowieść osnuta na miejskiej legendzie lub posiadająca rozpoznawalne elementy magiczne bądź fantastyczne. Akcja wybranych przez nas filmów osadzona jest w przestrzeni miejskiej (czasem miasta realnego jak np. Nowy York w filmie "Fisher King", czasem fikcyjnego jak choćby w "Mieście zaginionych dzieci"), przesłanie natomiast, jak to zwykle w baśniach, pozostaje uniwersalne i czytelne. Ciekawą kategorią w tym przypadku są tzw. "Urban Legends" – czyli legendy miejskie, bardzo chętnie wykorzystywane przez scenarzystów filmowych. Do kultowych można zaliczyć już mity o aligatorach grasujących w kanałach Nowego Yorku czy nasze czarne wołgi porywające małe dzieci z ulic miast. Każde miasto ma swoją własną opowieść i wiele z nich znalazło już drogę na duży ekran. W nadchodzącej odsłonie Miasto Movie postaramy się zaprezentować Państwu kilka ciekawych przykładów takich właśnie obrazów. Miasto będzie zatem scenerią niezwykłych wydarzeń, niesamowitych historii, wielkich wzruszeń i miejmy nadzieję, triumfu dobra nad złem.

Program na grudzień:
5 grudnia, godz. 19.00 – Niewidzialne Miasto – pokaz filmowy i dyskusja podsumowująca cykl „Miasto marzenie”
12 grudnia, godz. 19.00 – Fisher King – reż. Terry Gilliam, czas 137′, 1991 r.
19 grudnia, godz. 19.00 – Hanami – Kwiat wiśni – reż. Doris Dorrie, czas 127′, 2008 r.

Opisy:
Niewidzialne Miasto
– pokaz filmowy i dyskusja podsumowująca cykl „Miasto marzenie”
Niewidzialne Miasto to projekt zainicjowany przez Zakład Badań Kultury Wizualnej i Materialnej w Instytucie Socjologii UAM w Poznaniu oraz firmę Metropolis, a polegający na prezentacji i analizie spontanicznych form twórczej aktywności obecnej w miejskiej przestrzeni.
Projekt Niewidzialne Miasto zajmuje się tym fragmentem społecznej rzeczywistości miejskiej, który, choć fizycznie widoczny, jest dla nas często intelektualnie niewidzialny. Przez rejestrację tego, co dostrzega nasze oko, autorzy projektu starają się zobaczyć to, czego na co dzień nie widzi głowa. To widoczne-niewidzialne życie miejskie można w różny sposób pokazać, zobrazować i opisać. Można je również poddać analizom i interpretować. Twórcy projektu fotografują więc i badają oddolne działania mieszkańców w przestrzeni miast, spontaniczne formy ich twórczej aktywności, ślady bycia i działania. Gromadzą dowody współistnienia różnorodnych estetyk i wyobrażeń o współczesnym mieście. Szukają przejawów życia i działań, alternatywnych wobec wielkomiejskich standardów i globalnej estetyki dominującej w dużych miastach.

Projekcja z Niewidzialnego miasta.
W ramach spotkania zostaną zaprezentowane cztery filmy stworzone w ramach projektu Niewidzialne miasto. Filmy będące portretami swoistych „społeczników”- osób, które oddolnemu poprawianiu przestrzeni publicznej poświęciły swoje prywatne życie, czas wolny, a często również niemałą część domowych budżetów. Pewnie dlatego „Rosną” to dokument prezentujący mężczyznę, który pomiędzy blokami we wrocławskiej dzielnicy Krzyki wyczarował wspaniałe, zaskakujące ogrody, a przy okazji walczy przy pomocy drzew i krzewów z ekspansją samochodów. „Nic mi nie zaszkodzi” to opowieść o kobiecie, która w jednej z toruńskich dzielnic wyczarowała niezwykły bar będący rodzajem domu kultury, miejsca spotkań, rozmów i zabaw miejscowej ludności. Z kolei łódzki film „Dobre chęci” opowiada o uspołecznieniu „podwórka-studni” jednej z kamienic przez jej dozorcę i o zintegrowaniu wokół tego procesu mieszkańców tego miejsca. Ostatni z filmów pt. „Zapraszamy ponownie” to portret poznańskiego szewca, który po godzinach pracy tworzy niezwykłe obiekty z resztek, które pozostają po naprawie obuwia i zamienia swój warsztat w minigalerię przyciągającą przypadkowych przechodniów, ale też stałych wielbicieli i bywalców
Spotkanie „Niewidzialne miasto” będzie podsumowaniem pierwszego cyklu pokazów filmowych „Miasto movie”, w których miasto jest tłem stanowiącym scenerię filmowych historii i cichym świadkiem kameralnych opowieści, a czasem bohaterem i aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Pierwszym z nich było „Miasto – marzenie” portretujące miasta nieco onirycznie, przez pryzmat wyobraźni i emocji reżysera.

W spotkaniu udział weźmie: Maciej Frąckowiak z Instytutu Socjologii UAM w Poznaniu.
Spotkanie poprowadzą: Agnieszka Wojciechowska i Rafał Chwała.

Fisher King – klasyczna opowieść spod ręki Terry’ego Gilliama, zdaniem wielu, ostatniego mistrza kina w tzw. starym, dobrym stylu, pozbawionego komputerowych efektów specjalnych, zbliżonego do przedstawień teatralnych (imponująca scenografia, olśniewające kostiumy, "analogowy" sposób kręcenia na taśmie filmowej). "Fisher King" to historia dwóch mężczyzn z całkowicie różnych światów, których los zetknie ze sobą i, jak to zwykle w baśniach bywa, wystawi na ciężką próbę. Parry, w brawurowej kreacji Robina Williamsa, to bohater zagubiony w tkance wielkiego miasta, człowiek, który nie może pozbierać się po ogromnej, rodzinnej tragedii, dotknięty szaleństwem i załamaniem zaczyna żyć w alternatywnym, baśniowym świecie, kreowanym własną wyobraźnią. Nie bez znaczenia jest tu odniesienie do legendarnego Parsifala – jednego z rycerzy króla Artura, poszukiwacza Świętego Graala. Druga postać to Jack (równie znakomity Jeff Bridges) – arogancki, zarozumiały prezenter radiowy, gwiazda medialna, która w pięć minut z samego szczytu kariery ląduje na dnie i tam właśnie spotyka Parry’ego. Naturalnie zanim nasi błądzący bohaterowie odnajdą to, co w życiu najistotniejsze, przeżyją szereg przygód i zawirowań. Gilliam mając do dyspozycji wybitnych aktorów, świetny scenariusz i własny talent do opowiadania tego typu historii, tworzy wspaniały, fantastyczny portret życiowych rozbitków w nowojorskiej metropolii. Za główną rolę żeńską w Fisher Kingu nagrodę Oskara zdobyła Mercedes Ruehl, poza tym obraz ma na koncie m. in. Złote Globy i nagrodę Saturna. Film do dziś jest uznawany za jedno z najważniejszy dzieł filmowych końca XX wieku.

Hanami – Kwiat wiśni – niemiecka reżyserka Doris Dorrie zaczynała swoją przygodę z kinem od krytyki filmowej. Jeszcze wcześniej studiowała filozofię i psychologię, stąd prawdopodobnie cechą rozpoznawalną jej filmów jest silny ładunek emocjonalny. Tak było w przypadku "Nagich", "Prosto w serce", tak jest też w przypadku jej najgłośniejszego dzieła – "Hanami – Kwiat wiśni". Film zaczyna się niczym klasyczny dramat obyczajowy. Oto mamy małżeństwo, Rudi i Trudi, dwoje ludzi w podeszłym wieku, którzy tzw. "najlepsze lata" mają za sobą. Są względnie szczęśliwi, cieszą się własną obecnością nawet mimo nie najlepszych kontaktów z dorosłymi już dziećmi. W ich życie zakradła się jednak widoczna stagnacja i monotonia. Na szczęście reżyserka lubi zaskoczyć widza i tak też czyni tym razem. Seria poszczególnych zdarzeń i wypadków sprawia, że Rudi opuści rodzinny Berlin i ruszy na spotkanie nieznanego do egzotycznego i magicznego Tokio. Na miejscu, poza dawno niewidzianym synem Karlem, spotka tajemniczą tancerkę butoh oraz na nowo odnajdzie sens własnej egzystencji. Proste prawdy zawarte w filmie, Dorrie pokazuje z niesamowitym wyczuciem i smakiem. Całość jest z jednej strony baśniowa i ciepła, z drugiej boleśnie bliska życiu. Artystka miesza gatunki filmowe, korzystając z języka melodramatu, traktatu filozoficznego, a nierzadko wplata subtelne wątki komediowe. Całość daje wspaniały efekt i na długo zostaje w pamięci widza.

O CYKLU MIASTO MOVIE:
Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.

Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmusha czy Wong Kar Waia.
Miasto w naszych pokazach ma wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść.
Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszyć będą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.

Przygotowanie cyklu: Agnieszka Wojciechowska, Rafał Chwała

designed by know-line.pl