Słodko-Gorzki Festiwal, 13-16.06

Data dodania: 28 maj 2013

13 – 16.06.2013, Lublin

Festiwal Teatrów Europy Środkowej Sąsiedzi 'Słodko-Gorzki’
8. edycja w nowym smaku

Mamy dla Was dobrą wiadomość – wstęp na wszystkie spektakle Festiwalu jest bezpłatny. Informacji o wejściówkach konkursowych oraz puli wejściówek do odebrania w Kasie Centrum Kultury w Lublinie szukajcie wkrótce na stronie Festiwalu i na naszym Facebooku. Nie przegapcie także konkursów w mediach, które objęły festiwal patronatem medialnym. Zaproszenia do zdobycia wkrótce w Kurierze Lubelskim, Radiu Lublin oraz Radiu Centrum i portalu student.lublin.eu.

PROGRAM

W programie:
13.06 (czwartek)
godz. 18.00 – Ojciec Bóg – Teatr Polonia (Warszawa)
Namiot, pl. Litewski
godz. 20.00 – Jezus Chrystus Zbawiciel – Michał Zadara
Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5

14.06 (piątek)
godz. 17.00, 20.00 – Pod niemieckimi łóżkami – Impresariat Teatralny Eskander
Namiot, pl. Litewski
godz. 22.00 – Pandora – Teatr Formy (Wrocław)
pl. Litewski, wstęp wolny

15.06 (sobota)
godz. 14.00 – Rewolucja balonowa – Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera (Warszawa)
Namiot, pl. Litewski
godz. 16.00, 20.00 – Żyd – Teatr Rampa (Warszawa)
Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5

16.06 (niedziela)
godz. 18.00 – Niewierni – Teatr Łaźnia Nowa (Kraków)
Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5
godz. 22.00 – Causa Fatalis – Teatr Novogo Fronta (Czechy)
parking przed Galerią Labirynt, ul. Popiełuszki 5, wstęp wolny

OPISY SPEKTAKLI:

Jezus Chrystus Zbawiciel
reżyseria: Michał Zadara
na podstawie tekstu Klausa Kinskiego
przekład: Jan Kapela, Michał Zadara
zdjęcia: Michał Zadara
występują: Barbara Wysocka, Leszek Lorent (perkusja), Bartłomiej Tyciński (gitara)
producentka: Anna Skuratowicz
koprodukcja: Festiwal Boska Komedia / Łaźnia Nowa, Andergrand Media + Spektakle, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
data premiery: 7 grudnia 2012
czas trwania: 60 min

Spektakl na pograniczu koncertu i performance. Przedstawia nigdy wcześniej niewystawiany w Polsce monolog Klausa Kinskiego o życiu i śmierci Jezusa. Michał Zadara z gitarzystą i współ-liderem zespołu "Mitch and Mitch" Bartkiem Tycińskim, wirtuozem współczesnej perkusji Leszkiem Lorentem oraz wielokrotnie nagradzaną aktorką Barbarą Wysocką w formie punkowego, wyrazistego komunikatu przypominają widzom, że Chrystus był wywrotowcem, nie chciał nigdy być sojusznikiem jakiejkolwiek władzy, przeciwstawiał się wszystkim stosunkom, w których człowiek jest poniżany, zniewalany czy wykorzystywany.

Teatr Formy (Wrocław)
Pandora
scenariusz i reżyseria: Józef Markocki
scenografia: Krzysztof Cichała
muzyka: Job Karma
występują: Zbigniew Bodzek, Barbara Chodorowicz, Robert Fijak, Viacheslav Inozemcev, Jan Kochanowski, Józef Markocki, Joanna Zabuska
data premiery: 28 maja 2011
czas trwania: 60 min

Spektakl ruchu, pantomimy i tańca będący efektem oryginalnej, owocnej współpracy aktorów z Polski, Białorusi i Niemiec. Oparty na dramacie "Wariat i Zakonnica" Stanisława Ignacego Witkiewicza jest współczesną wizją człowieka uwięzionego i uwikłanego w słabości ludzkiej natury. Siła przekazu, dynamika i perfekcyjna gra ruchem ciekawie oddają problematykę życia jako szaleństwa – pierwiastka drzemiącego w każdym z nas.

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera (Warszawa)
Rewolucja balonowa
reżyseria: Sławomir Batyra
scenografia: Andrzej Witkowski
muzyka: Michał Litwiniec
ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
projekcje video: Katarzyna Kural
inspicjent: Marek Gorzkowski
występuje: Katarzyna Maria Zielińska
data premiery: 27 listopada 2011
czas trwania: 80 min (bez przerwy)

Rewolucja balonowa to barwna, a jednocześnie sentymentalna opowieść o polskiej transformacji ustrojowej lat dziewięćdziesiątych, widzianej oczami małej dziewczynki. To również portret pierwszego wychowanego w demokracji pokolenia – dzisiejszych trzydziestolatków. Monodram napisany specjalnie dla Katarzyny Marii Zielińskiej przez zdobywczynię Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej – Julię Holewińską. Trafny, dobrze wpisujący się w sytuację generacji skazanej na kapitalizm spektakl uwodzi lekkością i poczuciem humoru.

Teatr Polonia (Warszawa)
Ojciec Bóg
reżyseria: Waldemar Śmigasiewicz
tekst: Katarzyna i Jacek Wasilewscy
scenografia, kostiumy, ikona: Joanna Adamkiewicz
muzyka: Wojciech Waglewski
występuje: Marcin Perchuć
inspiracja i produkcja: Michał Wolniak
premiera: 8 stycznia 2011
czas trwania: 60 min

Ironiczna, przezabawna, a jednocześnie wzruszająca sztuka o ojcowskiej miłości podana w inteligentny i niejednokrotnie zaskakujący sposób. Niecodzienni bohaterowie: Bóg i Jego Syn, uniwersalne, męskie rozterki w relacjach rodzinnych widziane oczami ojca, zderzenie zjawisk typowych dla współczesnej cywilizacji z wątkami znanymi ze Starego i Nowego Testamentu, błyskotliwy język, ciekawy pomysł i doskonała gra Marcina Perchucia – stanowią o sukcesie tego monodramu. Spektakl jest częścią kultowego już projektu artystycznego, który rozgrywa się jednocześnie na deskach teatru i na Facebooku.

Teatr Łaźnia Nowa (Kraków)
Niewierni
reżyseria: Piotr Ratajczak
scenariusz: Piotr Rowicki
scenografia: Grupa Mixer
opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak
występują: Przemysław Chojęta, Dariusz Fodczuk, Izabela Gwizdak, Joanna Król, Barbara Kurzaj, Paweł Pabisiak, Tomasz Pisarek
premiera: 8 listopada 2012
czas trwania: 90 min

Teatralna publicystyka w najlepszym wydaniu. Spektakl bez zacietrzewienia, ale też bez taryfy ulgowej dotyka jednego z najbardziej gorących obecnie problemów społeczno-religijnych – apostazji. Oparty na osobistych relacjach i materiałach reportażowych odtwarza prawdziwe świadectwa odstępstwa od wspólnoty Kościoła, które układają się w rodzaj zbiorowej wypowiedzi artystycznej aktorów. Pozbawiony mentorstwa i moralizatorstwa pozwala przyjrzeć się problemowi z każdej strony, prowokując w ten sposób do głębokiej, niekiedy gorzkiej refleksji.

Impresariat Teatralny Eskander
Pod niemieckimi łóżkami
reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski
Na podstawie książki Holgera Schlagetera – Justyna Polańska "Pod niemieckimi łóżkami"
scenariusz: Agnieszka Głębicka, Bartłomiej Kasprzykowski
scenografia: Maciej Chojnacki
muzyka: Max Kowalski
choreografia: Maciej Zakliczyński
głos: Łukasz Nowicki
występują: Tamara Arciuch, Bartłomiej Kasprzykowski, Bartosz Opania
data premiery: 7 czerwca 2012
czas trwania: 90 min (bez przerwy)

Teatralna impresja na temat wywołującej falę dyskusji, bestsellerowej książki wydanej w Niemczech pod tym samym tytułem. Niezwykle zabawna, ale i pouczająca historia demaskująca kulisy pracy w niemieckich domach, a jednocześnie mówiąca o polskich celebrytach oraz blaskach i cieniach sławy – przeznaczona dla widzów dorosłych. Żonglerska zabawa konwencjami, kabaretowe gagi, śmiały dowcip naszpikowany polskimi realiami oraz aktorski kunszt gwarantują doskonałą zabawę niepozbawioną głębokiej refleksji.

Teatr Novogo Fronta (Czechy)
Causa Fatalis
reżyseria: Irina Andreeva
scenografia: Ondrej Zachar
muzyka: Honza Šikl
występują: Marie Bayerová, Matěj Kohout, Václav Kovář, Petr Štěpánek, Ewa Zurakowska
produkcja: ART Prometheus
czas trwania: 60 min

Spektakl jest dynamicznym połączeniem tańca współczesnego, teatru fizycznego z elementami akrobatyki i nowego cyrku. Przez krytyków nazwany "gorzkim tańcem groteski" czy też "tańcem na krawędzi" imponuje skalą różnorodności wrażeń. Oto obserwujemy dość harmonijne, zwyczajne życie mieszkańców jednego domu. Jednak mała zmiana – przybycie "obcego" – kompletnie narusza istniejący porządek. Niespodziewanie wyłaniają się nieznane wcześniej tajemnice, a dotąd ukrywane pragnienia z coraz większą siłą domagają się spełnienia. Magia nowych pokus prowadzi na drogę destrukcji, z której nie ma już powrotu.

Teatr Rampa (Warszawa)
Żyd
reżyseria: Witold Mazurkiewicz
scenariusz: Artur Pałyga
scenografia: Witold Mazurkiewicz
muzyka: Mariusz Bogdanowicz
występują: Kamila Boruta-Hycnar, Piotr Furman, Konrad Marszałek, Grzegorz Mrówczyński, Brygida Turowska
data premiery: 14 maja 2012
czas trwania: 90 min (bez przerwy)

Dlaczego kontakty z Żydami, z którymi Polacy koegzystowali wiele lat, dziś są co najmniej podejrzane? Czy jesteśmy gotowi w sposób prawdziwy, bez przekłamań sprostać wyzwaniom rzucanym przez dociekliwe i jednocześnie bardziej tolerancyjne młode pokolenie? Spektakl trafia w sedno naszych narodowych uprzedzeń, konfrontuje różne poglądy i postawy, łącznie z kołtuńsko-antysemicką, prowadzącą w głąb najnowszej historii Polski. Skłania do refleksji i weryfikacji funkcjonujących stereotypów oraz stanowi ważną lekcję historii w mądrze wyważonej formie.

designed by know-line.pl