Pod honorowym patronatem
Marszałka Województwa Lubelskiego
Krzysztofa Hetmana
Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich
Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich (14 lutego – 16 marca 2014) to nowa propozycja Filharmonii Lubelskiej, której ideą jest prezentacja muzyki związanej z muzycznym dziedzictwem Braci Wieniawskich. Starszy był genialnym skrzypkiem, młodszy jednym z najznakomitszych wirtuozów – pianistów XIX wieku. W młodości nierozłączni, jako bracia i jako muzycy, razem podróżowali, koncertowali, komponowali.
Twórczość Henryka jest powszechnie znana, o spuściźnie Józefa tego powiedzieć już nie można. Od kilku lat staramy się ją przybliżyć i popularyzować, stąd w programie festiwalu kompozycje orkiestrowe m.in. Suita romantyczna – zabrzmi u nas po raz pierwszy!, uwertura dramatyczna Wilhelm Milczek.
W marcu na estradzie wystąpią Siergiej Hryhorenko i znany chopinista Janusz Olejniczak – w koncercie z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Małcużyńskiego. Specjalnym wydarzeniem będzie koncert wieńczący I Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich. Po raz pierwszy, na instrumencie należącym niegdyś do samego Henryka Wieniawskiego, zagra w Lublinie Ilya Grubert.
Podczas festiwalowych koncertów filharmoników poprowadzą Wojciech Rodek, Jacek Rogala, Zbigniew Graca.
21 lutego 2014 (piątek), godz. 19.00
KONCERT SYMFONICZNY/ K
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Evgeniya Kuznetsova – sopran
Janusz Wawrowski – skrzypce
Jerzy Zelnik – aktor
Jacek Rogala – dyrygent
Program:
J. Wieniawski – Uwertura dramatyczna Wilhelm Milczek
F. Mendelssohn – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
L. van Beethoven – Egmont muzyka do tragedii J.W. Goethego op. 84
Dwie kompozycje z historią Holandii w tle oraz Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna wypełnią festiwalowy wieczór 21 lutego.
Za udział w wojnie o niepodległość Niderlandów Wilhelm I Orański zwany „Milczącym” zapłacił najwyższą cenę. Podobny los spotkał jego teścia hrabiego Lomara Egmonta, który z rozkazu księcia Alby został uwięziony i stracony w 1568 roku. Los przywódców narodowego powstania zainspirował najpierw Beethovena, później Wieniawskiego.
W roku 1809 Ludwig van Beethoven otrzymał propozycję skomponowania muzyki do tragedii Goethego. Na wiedeńskiej scenie miał być wystawiony „Egmont”, dzieło poety przez kompozytora szczególnie podziwianego. Dodatkową zachętą okazała się bliska Beethovenowi treść dramatu, poruszone w nim problemy – bohaterstwo, patriotyzm. Powstało 10 numerów ilustrujących życie bohatera ze słynna uwerturą i dwoma pieśniami. Partie wokalne zaśpiewa Evgeniya Kuznetsova – sopran, tekst w tłumczeniu Aurelego Urbańskiego przestawi Jerzy Zelnik
Dziś pełna wersja muzyki prezentowana jest bardzo rzadko, w Lublinie na żywo nie słyszeliśmy jej nigdy. Ta prezentacja będzie więc pierwszą (!).
Józef Wieniawski, lublinianin wykształcony w Paryżu, Weimarze i Berlinie, już w młodym wieku stał się wybitną postacią europejskiej sceny muzycznej. Kariera solistyczna, koncerty w największych miastach Europy, wreszcie pokaźny dorobek kompozytorski szybko ugruntowały jego pozycję wśród najznakomitszych pianistów II połowy XIX wieku. W 1878 roku Wieniawski osiadł w Brukseli, gdzie objął posadę profesora konserwatorium w klasie fortepianu. Tam powstały jego wszystkie kompozycje orkiestrowe, również figurującą w programie Uwertura dramatyczna „Wilhelm Milczek” op. 43. Swobodna w formie, luźno nawiązuje do schematu uwertury klasycznej. Kompozytor opatrzył ją programowym komentarzem związanym z osobą tytułowego bohatera. Uwertura zadedykowana jest Teodorowi Radoux, dyrektorowi Brukselskiego Konserwatorium. Jej prawykonanie odbyło się 30 października 1886 w Brukseli na koncercie stowarzyszenia artystów muzyków pod dyrekcją Leona Jehina. W Polsce zabrzmiała rok później, podczas koncertu jubileuszowego Warszawskiego Towarzystwa.
Skomponowany w 1844 roku Koncert skrzypcowy e-moll Felixa Mendelssohna swój sukces zawdzięcza melodyjnym tematom i znakomitej partii skrzypcowej łączącej efektowne wirtuozowskie fragmenty z epizodami lirycznymi. Ten romantyczny przebój zgra dla nas Janusz Wawrowski, laureat licznych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, wykładowcą w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie”.
Całość poprowadzi na co dzień związany z Filharmonia Kielecką Jacek Rogala.
[center][b]