Z okazji jubileuszu Lublina w przestrzeni miasta pojawiły się nowe mapy turystyczne. 21 zupełnie nowych plansz powstało z myślą o zapewnieniu profesjonalnej obsługi turystów w związku z obchodami 700-lecia.
Mapy rozmieszczone w 21 gablotach znajdują się głównie w miejscach, w których najczęściej pojawiają się turyści przyjeżdżający do Lublina, np. w pobliżu dworców PKS oraz PKP, Placu Zamkowego, Ogrodu Saskiego, ale także przy charakterystycznych punktach na mapie naszego miasta, takich jak Chatka Żaka, Muzeum Wsi Lubelskiej, Muzeum na Majdanku, hala GLOBUS, w okolicach Zalewu Zemborzyckiego
i deptaku Krakowskiego Przedmieścia czy też w Lubelskim Ośrodku Informacji Turystycznej i Kulturalnej przy Jezuickiej 1/3.
– Głównym celem odświeżenia projektów map turystycznych było stworzenie aktualnych oraz nowoczesnych form informacji służących mieszkańcom i turystom naszego miasta. Gabloty umieszczone w kluczowych lokalizacjach w przestrzeni miejskiej to niezwykle kreatywne i ciekawe rozwiązania graficzne, które będą pomocne szczególnie dla osób odwiedzających Lublin z innych miast lub z zagranicy. – powiedział Krzysztof Komorski, Zastępca Prezydenta ds. Kultury, Sportu i Relacji Zewnętrznych.
Dodatkowo nową szatę zyskały podręczne mapki dostępne dla mieszkańców i turystów w LOITiKu oraz w 11 podmiotach uczestniczących w Programie Miejsce Inspiracji. Mapki wydrukowane w ilości 40 tys. sztuk dostępne będą w języku polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim oraz ukraińskim.
Projekty nowych map turystycznych powstały w wyniku rozbudowanego procesu konsultacji społecznych
i eksperckich. W ramach kilkunastu spotkań zebrane zostały opinie środowisk związanych z ruchem pieszym
i rowerowym, jak również wskazówki przewodników turystycznych, pracowników instytucji kultury, studentów z zagranicy oraz osób zaangażowanych w projekty związane z kształtowaniem przestrzeni miasta.
-To było dla nas naprawdę duże wyzwanie projektowe. Pracę podzieliliśmy na wiele etapów, podczas których powstawała zawartość merytoryczna na bieżąco „ubierana” w grafikę. Przeprowadziliśmy liczne konsultacje społeczne i spotykaliśmy się z przedstawicielami różnych lubelskich środowisk. Finalne mapy są efektem pracy wielu ludzi i każdemu, kto dołożył swój wysiłek do ich powstania bardzo dziękujemy. My jako Fundacja Rozwoju Designu LuCreate jesteśmy dumni z końcowego efektu i mamy nadzieję, że mapy będą świetnie służyć Lublinowi." – mówi Michał Ćwiek, projektant z Fundacji Rozwoju Designu LuCreate.
#2C
Zaproponowana koncepcja rozwiązań graficznych umożliwiła przedstawienie atrakcji Lublina w sposób nowoczesny i kreatywny. Każda z map umieszczonych w gablotach odnosi się do swojej lokalizacji w przestrzeni miasta. Takie rozwiązanie pozwala pieszemu odbiorcy mapy na przeanalizowanie miejsc godnych odwiedzenia oraz rozpoznanie najbardziej atrakcyjnych obiektów, do których powinien dotrzeć rowerem (dzięki wskazanym ścieżkom oraz stacjom Lubelskiego Roweru Miejskiego) lub samochodem (w tym celu wskazano główne parkingi).
Mapy są efektem ogłoszonego na jesieni 2016 roku przez Wydział Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Lublin otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu turystyki i krajoznawstwa.