Miasto ma swój pierwszy wodorowiec – to 12-metrowy pojazd marki Solaris, który
od 1 września rozpoczyna kursowanie po lubelskich ulicach. W najbliższych dniach będzie kierowany do obsługi pasażerów na liniach nr: 3, 50 i 47.
– Jednym z kluczowych i istotnych kierunków rozwoju miast jest zastosowanie technologii opartych na wodorze. Bez wątpienia transport zbiorowy jest obszarem, w którym będą coraz bardziej powszechne. Od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską będąc liderem elektromobilności. Teraz idziemy krok dalej – do lubelskiej floty pojazdów dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększyła udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek Lublina. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany wodorem jest kierowany do regularnej obsługi liniowej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Fabrycznie nowy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen to pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony
w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 l, a zasięg na pełnym tankowaniu ok. 300 km. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi również mobilna ładowarka o mocy 20 kW przeznaczona do ładowania baterii
w autobusie wodorowym. Wartość pojazdu to ponad 3,7 mln zł brutto.
– Zakończone odbiory techniczne oraz formalności związane z przygotowaniem do eksploatacji
i zarejestrowaniem pojazdu, pozwalają skierować go do regularnej obsługi liniowej. Autobus wodorowy będzie kursował na różnych liniach i trasach, by móc sprawdzać go w zmiennych warunkach drogowych. Jego głównymi zaletami są m.in.: krótki czas tankowania, duży zasięg, zerowa emisyjność spalin do atmosfery oraz cichy tryb pracy – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco
z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru
z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Wodór jest zatem wyjątkowo efektywnym nośnikiem energii, a efektem spalania zielonego wodoru jest wyłącznie woda.
By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym powstanie zewnętrzna stacja tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Do końca czerwca 2024 r. zbuduje ją spółka PAK-PCE Stacje H2. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. Był to pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup autobusu wodorowego przez Miasto Lublin. Do czasu uzyskania dostępu do stancji tankowania wodorem, MPK zapewni zasilanie z mobilnego punktu dostaw tzw. trailera.
Lubelska flota miejskich autobusów ma szansę powiększyć się o kolejne pojazdy wodorowe. Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. W nowej perspektywie unijnej Miasto również przewiduje dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych.
Wyjazd autobusu wodorowego na ulice miasta to nie jedyna nowość w funkcjonowaniu lubelskiej komunikacji miejskiej. Od września prąd zasilający lubelskie trolejbusy oraz autobusy elektryczne będzie w całości pochodził z odnawialnych źródeł energii.
– Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Przyszłość transportu publicznego w coraz większym stopniu opiera się na odnawialnych źródłach energii i zmianach w stronę zrównoważonego rozwoju miast. Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej takie pojazdy stanowią ponad 34% – pasażerów wozi 40 autobusów elektrycznych oraz 100 trolejbusów, a od dzisiaj również autobus wodorowy. Zasilanie pojazdów zieloną energią to kolejny element funkcjonowania tych ekologicznych środków transportu – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o.
Na początku sierpnia MPK Lublin rozstrzygnęło przetarg na zakup energii elektrycznej na potrzeby Spółki. Postępowanie dotyczyło dostawy energii w okresie od 1 września do 31 grudnia 2023 r.,
w łącznej ilości szacunkowej 6 tys. MWh (m.in. na zasilanie trakcji trolejbusowej i ładowanie autobusów elektrycznych). W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, którą złożyło Towarzystwo Inwestycyjne Elektrownia-Wschód Spółka Akcyjna z Lublina, oferując cenę blisko 5,8 mln zł brutto. Dostarczona energia w całości będzie wytworzona z odnawialnych źródeł energii
Zakup autobusu wodorowego dofinansowano z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.