[b]30 fabrycznie nowych autobusów, w tym 20 "przegubowców" wzbogaci tabor lubelskiej komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił właśnie przetarg na świadczenie usług przewozowych pojazdami 12 i 18-metrowymi.[/b]
Firmy, które chcą startować w przetargu muszą spełnić odpowiednie wymogi w zakresie taboru. ZTM wymaga świadczenia usług przewozowych nowymi autobusami wymalowanymi w barwy miejskie. Wszystkie pojazdy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2016 roku oraz spełniać minimum normę emisji spalin EURO VI. Ponadto wymagane są pojazdy w całości niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i biletomaty. Pojazdy muszą także posiadać dodatkowo elektroniczne zewnętrzne tablice kierunkowe i wewnętrzne tablice LCD przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii oraz system zapowiedzi głosowej. Autobusy będą wyposażone w kasowniki dwufunkcyjne oraz moduł GPS. Tapicerka pojazdów musi zawierać wzór miejski "Lublin – miasto inspiracji".
Z wykonawcą, który spełni wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz zaoferuje najniższą stawkę za tzw. wozokilometr, zostanie podpisana umowa na okres ośmiu lat. Rozpoczęcie świadczenia usług nowym taborem planowane jest po zakończeniu procedury przetargowej, na jesieni br. Autobusy 18-metrowe, w dzień powszedni będą kierowane do obsługi, m.in. linii nr: 8, 10, 17, 18, 42 i 55, zaś pojazdy 12-metrowe obsłużą linie nr: 3, 6, 23, 37 i 45.
Kolejne nowe pojazdy przyczynią się do wzrostu jakości świadczonych usług oraz komfortu podróży. Kompleksowa odnowa taboru, zarówno autobusowego jak i trolejbusowego, była możliwa przede wszystkim dzięki realizacji projektu unijnego "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie". Jednocześnie inwestycje w tym zakresie realizowane są także ze środków własnych gminy. Ogłaszane przez ZTM przetargi na świadczenie usług przewozowych dla operatorów prywatnych również stawiają wymogi w postaci nowych pojazdów. Przypomnijmy, że ostatnie rozstrzygnięte postępowanie przetargowe zaowocowało skierowaniem do obsługi liniowej 16 nowych autobusów przegubowych.
Zrównoważenie budżetu miasta m.in. poprzez zwiększenie wpływów z biletów w wyniku wprowadzonej od 1 lutego br. zmiany taryfy biletowej pozwoliło na zakontraktowanie usługi w wysokim standardzie. Ze strony ZTM – organizatora komunikacji – każde zwiększenie środków finansowych związanych z komunikacją ma przełożenie na wzrost podaży, jakości i standardów podróży, czyli realizację wniosków pasażerów zgłaszanych bezpośrednio lub za pośrednictwem Rad Dzielnic, dotyczących wzrostu częstotliwości kursowania oraz nowych połączeń komunikacyjnych.
Należy również podkreślić, że w wyniku prowadzonej polityki transportowej, wizerunek lubelskiej komunikacji miejskiej ulega poprawie. Już w chwili obecnej możemy mówić o wzroście niezawodności i efektywności funkcjonowania transportu publicznego oraz poprawie komfortu podróży. ZTM w Lublinie sukcesywnie zwiększa podaż komunikacyjną, zarówno tą mierzoną wozokilometrami oraz pojazdami w ruchu jak i liczbą miejsc w pojazdach. Kolejny duży pakiet zmian w układzie połączeń, uwzględniający również uruchomienie nowych linii wejdzie w życie od 1 marca br.
źródło: ztm.lublin.eu