Biennale Ilustracji BIB 2015

Data dodania: 01 kwiecień 2016

[b]Miejska Biblioteka Publiczna zaprasza na uroczysty wernisaż pokonkursowej wystawy Biennale Ilustracji BIB 2015, która odbędzie się 6 kwietnia 2016 roku o godz. 13:00 w Galerii OKNA MBP przy ul. Peowiaków 12 (I piętro).[/b]

Biennale Ilustracji Bratysława odbywa się w każdy nieparzysty rok. W 2015 roku przypadała jego 25. edycja. BIB jest międzynarodowym przeglądem autorskich ilustracji dla dzieci i młodzieży, to prestiżowa i jedyna tego typu impreza na świecie. Za każdym razem uczestniczą w niej najwięksi artyści i znawcy dziedziny sztuki, jaką jest ilustracja.

W ubiegłorocznej edycji międzynarodowe jury nagrodziło reprezentantów Japonii, Hiszpanii, Chin, Wielkiej Brytanii, Holandii, Korei Południowej, Rosji, Palestyny, Libanu, Słowacji, Szwajcarii oraz Niemiec.
Główną nagrodę Grand Prix otrzymała ilustratorka Laura Carlin z Wielkiej Brytanii.

[b]Ilustratorzy nagrodzeni podczas BIB 2015[/b]

Biennale Ilustracji Bratysława już od ponad 50 lat umożliwia zarówno dzieciom, jak i dorosłymi zanurzanie się w magicznym świecie fantazji. W minionym roku podczas konkursu 355 ilustratorów z pięćdziesięciu krajów z całego świata zaprezentowało 2 426 prac. Komisja miała zatem nie lada problem z wybraniem zwycięzców. Laureatką Grand Prix została [b]Laura Carlin[/b] z Wielkiej Brytanii za ilustracje do dwóch książek. „Żelazny mężczyzna” i „Własny świat”. To dwie oddzielne historie, obie stworzone za pomocą zamierzonego i niezwykle przemyślanego języka wizualnego dzięki wykorzystaniu różnego rodzaju środków wyrazu.

[b]Laura Carlin[/b] z łatwością porusza się pomiędzy różnymi nastrojami, z wyjątkową lekkością, ale jednocześnie ostrożnością, czym pokazuje swoją wrażliwość i poczucie humoru. Zarówno najdrobniejsze obrazki, jak i dwustronne ilustracje, tworzy z niezwykłą dokładnością i starannością. Innowacyjnych elementów plastycznych nie stosuje lekkomyślnie, a ich pojawienie się zawsze jest funkcjonalnie uzasadnione. Dzięki podejściu do szczegółu, przy jednoczesnym zachowaniu transparencji całości, książki te stają się świetnym przykładem dialogu między techniką a medium.

Pięć Złotych jabłek powędrowało na kilka kontynentów. [b]Mirocomachiko[/b] z Japonii przykuła uwagę komisji odmiennymi kolorami i formatami. Powstała w ten sposób niezwykle szlachetna i radosna książka, która z całą pewnością zachwyci czytelników swoim humorem, światłem i dowcipnym ujęciem. Dwa jabłka powędrowały do Hiszpanii. Pierwsze otrzymała [b]Elena Odriozola[/b] za swoje oryginalne opracowanie historii Frankensteina. Ilustratorce udaje się przestawić unikalny związek między ilustracją a tekstem, a efektem tego związku jest książka, która sprawia wrażenie teatru różnego rodzaju gatunków. Ciche i statyczne pozy zmieniają się w dynamiczne i dramatyczne momenty dzięki niezwykłej zręczności w tworzenia nastroju i atmosfery. Drugi z ocenionej pary Hiszpanów [b]Xavier Zabala[/b] nagrodę otrzymał dzięki wykorzystaniu wyraźnie graficznego wyczucia i silnej wizualizacji języka, które uczyniły ze szczegółów materiału biograficznego dojmującą i dynamiczną historię. Świadome techniczne przedstawienie i skierowanie w stronę kubizmu i innych wzorów malarstwa dwudziestego wieku, podnoszą tę ilustrowaną książkę do rangi dzieła sztuki. Kolejną nagrodę otrzymał [b]Ronald Curchod[/b] ze Szwajcarii. „Noc, kiedy spałem” jest zgrabną syntezą humoru, fantazji i „cichego” opowiadania historii. To surrealistyczne, otwarte opowiadanie udowadnia, że ilustrator podołał wyzwaniu stworzenia jej technicznego opracowania, doskonale uchwytując tempo, nastrój i hybrydalne formy. Ostanie Złote Jabłko powędrowało do Chin. [b]Bingchun Huang[/b] stworzył nowoczesną książkę, wykonaną klasycznym sposobem – akwafortą. Dzięki imaginacyjnym detalom z wykorzystaniem z pozoru monotonnych obrazków przedstawiających przedmioty użytku domowego zaprezentowana zostaje żywa poetycka historia.

Plakietę BIB otrzymała [b]Annemarie van Haeringen[/b] z Holandii. Jej zabawna i łatwa w przekazie historia odzwierciedla świadome, ale wydawałoby się zupełnie od niechcenia zastosowanie farb akwarelowych oraz karykatury. Strony tej zwięźle skomponowanej książeczki emanują zachwytem i radością ze snucia opowieści. Koreańska ilustratorka [b]Myung-Ae Lee[/b] wybrała aktualną tematykę ekologiczną. W kwestiach ochrony środowiska oraz innych obaw autorka wypowiada się z wyrozumiałością, bez pouczającego tonu. Niezwykłą sprawność w przedstawieniu tematyki zauważyć można na przykładzie żywych i szczegółowych rysunków. [b]Natalia Salienko[/b] z Rosji postawiła na silną graficzną wrażliwość i oszczędne wykorzystanie kolorów. Odwołania do mocnych komunikacyjnych i wizualnych tradycji Rosji z początków 20 wieku dodają książce nostalgicznego charakteru, otwierając możliwość kolejnych interpretacji. [b]Renate Wacker[/b] z Niemiec zilustrowała klasyczną bajkę Masza i niedźwiedź w żartobliwe nowoczesny sposób. Drugim nagrodzonym ilustratorem z Wielkiej Brytanii jest [b]Levi Pinfold[/b]. Magiczne i realistyczne przedstawienie pełnej szczegółów historii zmusza czytelnika do nieustannego przeglądania stron książki. [b]Pinfold[/b] tworzy straszną i tajemniczą opowieść w środowisku, które przypomina wnętrze ziemi „Nowych światów” z pierwszej połowy XX wieku.

Dodatkowo jury przyznało trzy wyróżnienia honorowe dla wydawnictw.

Swoje posiedzenie odbyła również komisja złożona z dzieci, które już tradycyjnie „nie podzieliły“ decyzji dorosłych i nagrodę przyznały holenderskiemu ilustratorowi [b]Martjinowi van den Lindenowi[/b].

Viera Anoškinová

designed by know-line.pl