Drogowe podsumowanie 2022 roku

Data dodania: 31 grudzień 2022
Drogowe podsumowanie 2022 roku

Trwająca budowa Dworca Metropolitalnego, zakończenie inwestycji węzłów przesiadkowych, budowa i remonty ulic oraz chodników, a do tego zadania drogowe w ramach Budżetu Obywatelskiego. Tak prezentuje się bilans inwestycji drogowych w mijającym 2022 roku, a ich wartość to blisko 85 mln zł.

 

Mimo potrzeby szukania oszczędności i konieczności weryfikacji planów inwestycyjnych, udało się nam sfinalizować większość projektów transportowych i drogowych zaplanowanych na 2022 rok. Poza kluczową budową Dworca Metropolitalnego wraz z przyległym układem komunikacyjnym, skupiliśmy się też na nowych drogach i modernizacji ulic na osiedlach. Poprawiliśmy stan jezdni i chodników, odpowiadając tym samym zarówno na oczekiwania kierowców, jak i pieszych. Ubiegły rok to także realizacja pomysłów mieszkańców w zakresie infrastruktury drogowej, zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego. Inwestycje realizowaliśmy mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym, wzrostem cen usług i materiałów oraz problemów z ich dostępnością – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju. 

 

W trakcie budowy jest trzykondygnacyjny budynek Dworca Metropolitalnego wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym o powierzchni około 7,5 tys.m2 dla 174 samochodów. Prace obejmują również modernizacje ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Część zadań drogowych, wchodzących w skład projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, już zakończono. W drugiej połowie września udostępniono do ruchu rondo przy Targach Lublin oraz drogi dojazdowe do ul. Dworcowej od strony ul. Lubelskiego Lipca ’80 wraz z wiaduktem i od strony al. Piłsudskiego, łącznie z przyległymi ciągami pieszo-rowerowymi. Zakończyły się również odbiory ul. Krochmalnej wraz z parkingami i uzyskano pozwolenie na użytkowanie. W ramach rozbudowy tej ulicy powstały tam 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego ponad 180 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

 

W ramach budowy węzłów przesiadkowych dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, obiekty z parkingami dla samochodów, infrastrukturą dla rowerzystów oraz do obsługi komunikacji miejskiej powstały w rejonie ulic: Żeglarskiej, Franczaka „Lalka”, al. Kraśnickiej, Granitowej, Zbożowej, Osmolickiej oraz Abramowickiej. Wartość projektu to około 43 mln zł, z czego ponad 33 mln stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej. Ponadto, w rejonie istniejącej pętli przy skrzyżowaniu ul. Droga Męczenników Majdanka i Grenadierów powstał Park&Ride dla 44 pojazdów. Przebudowę przeszedł również odcinek ul. Grenadierów na długości projektowanego parkingu. Za budowę i modernizację przystanków oraz węzłów przesiadkowych Miasto zostało laureatem konkursu Top Inwestycje Komunalne 2022. W przyszłym roku projekt dopełni realizowana      

w ciągu ul. Żeglarskiej. Wartość prac wynosi około 37 mln zł. Inwestycja to komponent projektu unijnego, dzięki czemu 31,5 mln zł stanowią środki europejskie.

 

Ponadto, w trakcie roku wykonano wiele ważnych dla mieszkańców zadań drogowych w dzielnicach. Zakończono przebudowę ul. Kawaleryjskiej na odcinku od ul. Rycerskiej do wjazdu w ul. Armii Krajowej. Z kolei w ramach inicjatywy lokalnej powstały ulice Leszka i Ziemowita oraz sięgacz ul. Wygon. Dodatkowo, w listopadzie zakończyła się realizacja pierwszej części inwestycji dofinansowanej ze środków Programu Inwestycji Strategicznych – budowa odcinków ulic: Oczki, Wapowskiego, Brata Alberta wraz z Kuncewiczowej oraz drogi pomiędzy ulicami Milenijną i Szeligowskiego. Koszt inwestycji wyniósł około 5 mln zł. 

 

Nowe drogi powstają również w dzielnicach Szerokie oraz Sławin. Tam trwa budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej. Inwestycja o wartości ponad 42,5 mln zł zakończy się w styczniu 2024 r. We współpracy z mieszkańcami budowana jest ul. Siewierzan. W trakcie jest również budowa dróg gminnych 023D i 022D w rejonie ulic: Turystycznej i HajdowskiejMiasto podpisało również umowy na rozbudowę ul. Raszyńskiej o wartości ponad 9,3 mln zł oraz przebudowę ul. Popiełuszki za 4,7 mln zł. Ważne inwestycje rozpoczęły się także w dzielnicy Felin. W listopadzie podpisano umowę na przebudowę zbiegu al. Witosa z ul. Doświadczalną. Ponadto, trwają prace projektowe nad nową sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu ulic: Franczaka „Lalka”, Skalskiego i Jagiellończyka. Koszt obu zadań to ponad 13,6 mln zł.

 

Poza nowymi drogami zbudowano również chodniki. Nowe ciągi piesze powstały w ponad  20 lokalizacjach, m.in.: od Krężnickiej do Pszczelej, Grabskiego, Strzeszewskiego, Poturzyńskiej, Franczaka „Lalka”, Orzechowej, od Strumykowej do Wądolnej, Wapowskiego, od Łęczyńskiej w kierunku Krzemionki, Sławinkowskiej, Boczna Mełgiewskiej, Krzemionki wraz z utworzeniem przejścia dla pieszych, Gospodarczej, Głębokiej oraz Domeyki i Samsonowicza.

 

Istotną inwestycją była również budowa oświetlania. W około 20 lokalizacjach (m.in. przy ulicach: Wądolnej, Bazylianówka i Magnoliowej, Lazurowej, Skubiszewskiego, Dożynkowej, Franczaka „Lalka”, Gospodarczej, Hutniczej, Kresowej, Montażowej, Motorowej i Maszynowej, Krwawicza, Hajdowskiej, Zadębie, Jarmarcznej) zamontowano łącznie 130 latarni. Doświetlono również przejścia dla pieszych przy ul. Sławinkowskiej oraz Głębokiej, jak również schody terenowe przy Altanowej, Nadbystrzyckiej i Wyżynnej. Koszt zaprojektowania i budowy nowego oświetlenia to ponad 1,9 mln zł. 

 

Powstała również nowa infrastruktura dla rowerzystów m.in.: w rejonie Areny Lublin, w pasie drogowym ul. Józefa Franczaka „Lalka” od ul. Doświadczalnej do działki 1/5, od ul. Berylowej do ul. Onyksowej, przy al. Solidarności (pomiędzy wjazdem do stacji obsługi PZM a ul. Prusa), między ul. Jagiełły a ul. Zygmunta Augusta. Zadania drogowe dotyczyły również budowy nowych parkingów przy ulicach: Kiepury, Lawinowej, Młodej Polski, Lipińskiego, Harnasie, Sokolej, Konstantynów, Wapowskiego, Grabskiego w pobliżu SP nr 33 oraz Gospodarczej przy budynku dworca.

 

Zrealizowano także remonty oraz częściowe naprawy jezdni i ciągów pieszych. Objęły one ponad 40 ulic (m.in.: Junoszy, Mackiewicza, Wiejska, Rymwida, Furmańska, Perłowa, Zadębie, Dojazdowa, Jarmarczna, Wyżynna, Żywiecka, Beskidzka, Ziemiańska i Kosynierów, Dereniowa, Dębowa, Grodzickiego, Lipeckiego, Rudnicka, Trześniowska, Węglinek, Samsonowicza, Nałkowskich, Grabowskiego, Stary Gaj), a wymiana nawierzchni chodników dotyczyła ponad 20 lokalizacji (m.in.: Lubartowskiej, 1 Maja, Kochanowskiego, Kwiatowej, Batalionów Chłopskich, Elektrycznej, Kosmonautów, Dolnej Panny Marii, Chrobrego, Chmielewskiego, Wileńska, Janowska, Rymwida, Magnoliowa, Hiacyntowa).

designed by know-line.pl