EEPAP: Sympozjum Identity.Move! w Lublinie
Identity.Move! to międzynarodowa platforma współczesnego tańca w Europie Środkowej i Wschodniej. W projekcie uczestniczy 24 artystów, 17 partnerów, 8 kuratorów, 15 państw. Jest kilkuletnim procesem pracy umożliwiającym artystyczne i badawcze poszukiwania wokół tematu tożsamości w tańcu.
Lublin – tu spotyka się taniec
Pierwsza publiczna odsłona rozpocznie się 27 marca w Lublinie i potrwa przez cały weekend. Złożą się na nią panele dyskusyjne, warsztaty i prezentacje artystów, tancerzy, performerów, choreografów.
Marcowe sympozjum jest jednym z etapów dwuletniego projektu badawczego, w którym wezmą udział eksperci i artyści sztuk performatywnych z Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Grecji, Chorwacji, Czech, Niemiec, Węgier, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii, Serbii, Słowacji i Słowenii. Zamkniętym warsztatom w ramach sympozjum będzie towarzyszył otwarty dla publiczności program spektakli i pokazów filmowych.
Anna Nowicka – the truth is just a plain picture. said bob.
27.03.2014 godz. 20:00
Sala Widowiskowa
koncept, choreografia i wykonanie:Anna Nowicka; opieka artystyczna: Peter Pleyer; muzyka: Tian Rotteveel; realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski; oprawa graficzna: Filip Gruber Bojovic; strona wizualna: Carito Maldonado, Juliane Brösemann; produkcja: Art Stations Foundation, przy wsparciu Hochschulübergreifenden Zentrums Tanz Berlin (HZT)
Solo zostało stworzone w ramach programu rezydencyjnego SOLO PROJEKT Art Stations Foundation /starybrowarnowytaniec.pl
I tak, powoli, jesteśmy zastępowani… poprzez nieprzerwany ciąg obrazów, jeden za drugim obezwładniający się wzajemnie, każdy zajmujący miejsce poprzedniego. W szeregu wydarzeń, nad którymi straciliśmy kontrolę.
Gdzie leży granica pomiędzy tym, co rzeczywiste a tym, co fikcyjne?
Co znajduje się pod warstwami iluzji?
Nic?
Bilet: 10/15 zł
Karol Radziszewski – America is not ready for this – projekcja filmu (65 min)
27.03.2014 godz. 21:00
Sala Kinowa
Inspiracją i punktem wyjścia dla filmu jest pobyt stypendialny w 1977 roku w Nowym Jorku polskiej artystki Natalii LL. 34 lata później Karol Radziszewski postanawia wyruszyć w podróż do Ameryki, aby spotkać się z twórcami i galerzystami, których wówczas poznała. Posiadając zaledwie kilka czarno-białych fotografii oraz wynotowane z opowieści Natalii nazwiska, Radziszewski rozpoczyna artystyczne śledztwo. Rozmawia z artystami – Mariną Abramović, Vito Acconcim, AA Bronsonem, Carolee Schneemann, galerzystą Antonio Homemem, krytykiem Douglasem Crimpem oraz gwiazdą filmów Warhola – Mario Montezem.
Rozmówcy przywołują atmosferę Nowego Yorku lat 70., dając obraz tego, z czym Natalia LL mogła się wówczas skonfrontować, analizują też, na co Ameryka była wtedy „gotowa”. Radziszewski przywołuje wspomnienia Natalii, konfrontując jednocześnie polskie i zachodnie narracje historii sztuki.
wstęp wolny
Romanian Dance History
Lorin Flueras (Rumunia) / Brynjar Bandlien (Norwegia) – hammer without a master (2010)
28.03.2014 godz. 19:00
Sala Widowiskowa
autorstwo i wykonanie: Brynjar Bandlien oraz Florin Flueras; produkcja: Bandlien/Pelmus; współprodukcja: CNDB Bucharest; wsparcie: Norweska Rada Sztuki (Arts Council Norway) oraz Fundusz na Rzecz Artystów Sztuk Performatywnych (Fond for utovende kunstnere); szczególne podziękowania dla Antoniji Livingstone oraz Stere Popescu (Manuela Pelmusa)
Po latach cenzury choreograf rumuński Stere Popescu zdecydował się na stworzenie swojej artystycznej summy, całościowego kompendium choreograficznego, które nazwał “Młot bez mistrza” (1965). Czterdzieści pięć lat później Brynjar Bandlien, Florin Flueras i Antonija Livingstone zdecydowali się podejść do tego dzieła ponownie. W trakcie swojej pracy, na którą złożyły się między innymi wywiady z uczestnikami i świadkami oryginalnego wykonania, autorzy porzucili początkowy zamiar rekonstrukcji “obiektu/przedmiotu” historycznego występu na rzecz interakcji ze sposobem, w jaki pamięć i wspomnienia funkcjonują, oraz analizy zjawiska performatywności, któremu podlegały wywiady uplasowane na przecięciu się rzeczywistości i nierealności, faktu i fikcji, teraźniejszości i przeszłości. W samym centrum tego autorskiego podejścia znajdują się procesy, metody pracy oraz koncepcje twórcze, które przyświecały Popescu u zarania pracy i które umożliwiły powstanie samego dzieła. “Młot bez mistrza” (2010) to artystyczne spotkanie, którego celem jest wspólne przepracowanie przeszłych intencji i teraźniejszego odczytania sztuki, społeczeństwa oraz działań ludzkich. Dając wyraz pasji, nie mniejszej niż ta, która motywowała Popescu, Bandlien, Flueras i Livingstone, musieli wykazać się równie wielką odwagą, by wyjść obronną ręką z konfrontacji z wielkimi tematami, takimi jak miłość, czułość, sztuka, czas, społeczeństwo, transcendencja i śmierć.
bilet: 10/15 zł
Damian Rebgetz – Something for the fans
29.03.2014 godz. 19:00
Sala Widowiskowa
pomysł i tekst: Damian Rebgetz; występują: Damian Rebgetz, Dominik Hallerbach, Timo Schmidt; kostiumy: Emma Cattell, Kerstin Honeit; dramaturg: Jessica Páez; kierowniczka produkcji: Marta Hewelt; dyrektor techniczny: Torsten Schwarzbach; asystent artystyczny: Dominik Hallerbach; asystent techniczny: Timo Schmidt
W utworze „Coś na wentylatory” tytułowe urządzenia są źródłem nie tylko dźwięku, ale i muzyki. Wentylatory stanowią dźwiękową wersję proustowskiej magdalenki, teleportując Rebgetza do Australii jego dzieciństwa. Z dala od Antypodów – oddzielony od przeszłości i odseparowany od geografii swojej młodości kontynentami, klimatami i kilkoma strefami czasowymi, dokonuje analizy kontinuum dźwiękowej intymności, na którą składają się wspomnienia oraz przedmioty domowe. W trakcie tego procesu wentylatory uzyskują osobowość, nabierając cech artefaktów mitycznych i przekształcając się w instrumenty muzyczne.
Jak wypowiedzieć swoją dźwiękową autobiografię? Czy można odnaleźć porozumienie z orkiestrą złożoną z wentylatorów? „Coś na wentylatory” to jednocześnie utwór o domu, o zadomowieniu się, o czuciu się jak u siebie w domu właśnie, ale też pieczołowita próba poradzenia sobie z dyskomfortem wynikającym (niejako wyniesionym) z domu rodzinnego, w połączeniu z kwestią tożsamości, z symbolami oraz z mitami oferowanymi przez kulturę.
bilet: 10/15 zł
Identity.Move! to projekt organizowany przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Centrum Kultury w Lublinie, Eastern European Performing Arts Platform, Motus o.s. / Alfred ve dvoře in w Pradze i National School of Dance w Atenach. Projekt jest wspierany przez Program Kultura Unii Europejskiej.