Kolejny wykład z cyklu "Boticcellowskie rozpryski. Idea renesansu w dziejach sztuki"

Data dodania: 15 styczeń 2018

Miejska Biblioteka Publiczna

zaprasza

na IX edycję wykładów otwartych z historii sztuki  2017/2018

pod hasłem

Boticcellowskie rozpryski. Idea renesansu w dziejach sztuki.

 

 

24 stycznia 2018 r., godz. 17.00

 

wykład prof. Piotra Majewskiego

 

Od Carlo Carry do Davida Hockney’a: malarskie „powroty do porządku”.

 

Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12

 

 

           

            Hasło „powrotu do porządku”, zaczerpnięte z tytułu esejów Jeana Cocteau „Le Rappel à l’Ordre” z 1926 roku, określiło klasycyzujący zwrot zainteresowań modernistycznych artystów okresu międzywojennego. Idea odrodzenia tradycyjnych wartości w sztuce, szczególnie zaś prymatu harmonii i zasad klasycznych proporcji, ucieleśniona została paradoksalnie między innymi

w malarstwie niegdysiejszych futurystów, takich jak Carlo Carra czy Gino Severini, kubistów Pabla Picassa czy Alberta Gleizesa, a także inspirowała neoklasyczny pastisz w wydaniu artystów związanych z paryskim nurtem puryzmu. Przejawem tej antymodernistycznej tendencji były fascynacje Dawnymi Mistrzami, które przyniosły rozmaite odmiany cytatów i pastiszów w warstwie formalnej malarstwa, jak też nawroty do klasycznej ikonografii, często ubrane w szatę nowoczesnej, industrialnej poetyki. Kult Dawnych Mistrzów, reakcyjny wobec dążeń sztuki awangardowej, nie zaniknął w malarstwie powojennym. Przyniósł między innymi wyraziste ścieżki poszukiwań

w malarstwie takich klasyków drugiej połowy XX wieku jak Gerhard Richter czy David Hockney, którzy stanęli na gruncie obrony kunsztu i warsztatu przed banalizacją tematyki i jałowością eksperymentów z malarską formą.

 

 

 

Piotr Majewski

Historyk sztuki, adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki w Instytucie Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS. Zainteresowania badawcze skupia na sztuce polskiej XX i XXI wieku w kontekście europejskiej i rodzimej tradycji artystycznej, historii i teorii obrazu oraz dziejach piśmiennictwa o sztuce. W ostatnim okresie koncentruje uwagę na polsko-francuskich relacjach artystycznych po drugiej wojnie światowej.

Opublikował m. in.: „Malarstwo materii w Polsce jako formuła nowoczesności” (2006, autor), „Grupa Zamek. Historia – krytyka – sztuka” (2007, współredaktor), „Grupa Zamek. Konteksty – wspomnienia – archiwalia” (2009, współredaktor), „Obrazy miasta. Fotografia pomiędzy dokumentem a dziełem sztuki” (2010, współredaktor), „Sztuka i edukacja” (2013, kierownik projektu).

Kurator wystaw popularyzujących sztukę współczesną, m. in. „Puls fotografii” (Lublin, 2009),  „Fotografia – między dokumentem a dziełem” (Lublin, 2009), „Tytus Dzieduszycki-Sas (1934-1973). Pomiędzy Lublinem a Paryżem” (Muzeum Lubelskie, 2012; Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2014), „[A]symetrie. Sztuka współczesna w kontekście muzeum”, (Muzeum Lubelskie, 2015), „Osobliwości i utopie” (Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, 2017/2018).

Prezes Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w latach 2008-2010, obecnie wiceprezes zarządu.

designed by know-line.pl