Stowarzyszenie Orkiestra Trybunału Koronnego zaprasza na koncert
„Muzyka religijna z XIX-wiecznych rękopisów
– odkrycia lubelskich muzykologów”
sobota 16 września 2017 roku, godz. 19:00
Bazylika O.O. Dominikanów,
ul. Złota 9
wykonawcy:
Julia Pruszak – sopran
Aleksandra Kocurko – alt
Jacek Szponarski – tenor
Wojciech Socha – Bas
Chór i Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie
Przemysław Stanisławski – dyrygent
w programie:
L. van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21
Anonim – Missa in B (światowe prawykonanie)
wstęp wolny
XIX-wieczne muzykalia kościoła św. Mikołaja w Bielsku-Białej, odkryte w 1989 r. przez Jadwigę i Tomasza Jasińskich – pracowników Instytutu Muzyki WA UMCS, znalazły już swoje miejsce w ujęciach naukowych. Za przyczyną
prof. Przemysława Stanisławskiego, dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru i Orkiestry Trybunału Koronnego,
a wcześniej Cameraty Lubelskiej, niektóre z nich zaistniały także w życiu koncertowym zarówno w naszym mieście, jak i w świątyni p.w. św. Jerzego w Sopocie, czy w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie. Dzięki współpracy
z Lubelskim Wydawnictwem Muzycznym POLIHYMNIA oraz dzięki środkom finansowym z UMCS, prof. T. Jasiński publikuje od 2009 r. źródłowe wydania archiwalnych manuskryptów, a prof. P. Stanisławski, przygotowuje je
do publicznych wykonań. Po raz pierwszy lubelscy melomani usłyszeli prawykonanie anonimowej kompozycji Stationem pro Festo Corporis Christi w kościele Św. Rodziny, podczas koncertu dedykowanego pamięci Jana Pawła II w szóstą rocznicę Jego śmierci. Wystąpiły wówczas połączone chóry Camerata Lubelska, Chór Kameralny Towarzystwa Muzycznego – przygotowany przez prof. Beatę Dąbrowską oraz Orkiestra Trybunału Koronnego.
W tym mniej więcej czasie, tj. w 2011 r. kiedy współpraca lubelskich zespołów i ich dyrygentów coraz bardziej się zacieśniała, orkiestra otrzymała zgodę władz Wydziału Artystycznego na organizowanie prób przed koncertami
w Instytucie Muzyki UMCS. Sprzyjało to także kontaktom naukowym, czego wynikiem były koncertowe wykonania premierowe bielskich muzykaliów, przygotowywanych w Zakładzie Teorii Muzyki. Cieszy fakt, że większość koncertów, na których wykonywano utwory ze zbiorów bielskich, poświęcona była osobie naszego wielkiego rodaka – Papieża Jana Pawła II. W 2014 r. na koncercie zorganizowanym w przeddzień kanonizacji Jana Pawła II, profesor Stanisławski zadyrygował niezwykle interesującymi dziełami takimi jak Missa in Dis „Die Zauberflöte” sygnowana nazwiskiem Mozart oraz kilkoma utworami Floriana Schoena – twórcy dziś całkowicie zapomnianego, którego nazwisko nie figuruje w leksykonach i encyklopediach. W kwietniu tego roku, na koncercie w hołdzie Janowi Pawłowi II, w Wejherowie, melomani mieli okazję usłyszeć światowe prawykonanie Missa brevis in B Floriana Schoena.
Podczas koncertu 16 września w Bazylice Dominikanów zabrzmi kompozycja będąca częścią zbioru muzykaliów kościoła św. Mikołaja – anonimowa Missa in B, utwór interesujący, odsłaniający wysoki warsztat kompozytorski.
Koncerty przygotowywane przez prof. P. Stanisławskiego z lubelskimi muzykami przy współudziale muzyków gdańskich m.in. Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie stanowią przykład owocnej współpracy środowisk muzycznych Lublina
i Trójmiasta. Zarząd Stowarzyszenia Orkiestra Trybunału Koronnego składa serdeczne podziękowania wszystkim Instytucjom, które umożliwiają artystom realizację tak ważnych dla naszego środowiska i zarazem dla kultury polskiej przedsięwzięć.
Chór Trybunału Koronnego w Lublinie powstał w 2011 roku przy działającej Orkiestrze Trybunału Koronnego. Celem zespołu, od samego początku działającego pod kierownictwem artystycznym Przemysława Stanisławskiego, jest prezentowanie ambitnego repertuaru zarówno wokalno-instrumentalnego, jak również a cappella. Ważnym projektem był koncert z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (w programie – oratorium Mesjasz G.F. Haendla, dyr. P. Stanisławski), który odbył się w grudniu 2011 roku. Kolejny projekt, zrealizowane we współpracy z Miastem Lublin w 2012 roku, to koncert muzyki Mozarta (Msza Koronacyjna KV 317, Exsultate, jubilate KV 165)
w odrestaurowanym wirydarzu lubelskiego klasztoru dominikanów pod dyrekcją szefa artystycznego zespołu.
W 2016 roku zespół wziął udział w VIII Letnim Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, podczas którego współtworzył polskie prawykonanie Mszy F-dur w wersji oryginalnej Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego
pod dyr. P. Stanisławskiego. W tym samym roku chór ponownie wystąpił w Radziejowicach z Mszą Poniatowskiego, tym razem z okazji otwarcia wystawy pt. „Józef Chełmoński w zbiorach Klasztoru na Jasnej Górze”. W repertuarze chóru znajdują się liczne dzieła wokalno-instrumentalne: G.G. Gorczyckiego, J.S. Bacha, G.F. Haendla, A. Vivaldiego, G.B. Pergolesiego, J. Haydna, W.A. Mozarta, F. Mendelssohna, C.M. von Webera, G. Fauré oraz W. Kilara. W lutym 2017 roku ukazała się płyta CD chóru: Władysław Żeleński – Sacred Choral Works „World Premiere Recording” wydana przez Acte Préalable, nagrana wraz z organistą Stanisławem Diwiszkiem pod dyrekcją Przemysława Stanisławskiego.
Orkiestra Trybunału Koronnego powstała w Lublinie w 1995 roku. Pomysłodawcą powołania zespołu był lubelski altowiolista Renaldo Wójtowicz. Pozostając pod jego kierownictwem do 2010 roku, orkiestra od początku występowała pod obecną nazwą – nawiązującą do dziedzictwa kulturowego Lublina. Swoje istnienie Orkiestra zainaugurowała wykonaniem Mszy Nelsońskiej J. Haydna w lubelskiej Archikatedrze. Trzon Orkiestry Trybunału Koronnego stanowi kwintet smyczkowy, instrumenty dęte, organy i klawesyn dobierane są do składu podstawowego w zależności od potrzeb repertuarowych. Na początku działalności nawiązana została trwająca do chwili obecnej stała współpraca z zespołami chóralnymi Lublina. Orkiestra podczas swej działalności współpracowała z różnymi dyrygentami. W 2010 roku kierownictwo artystyczne objął Przemysław Stanisławski. Również od 2010 roku działalność Orkiestry Trybunału Koronnego wspierana jest przez Stowarzyszenie o tej samej nazwie którego prezesem jest Dariusz Dąbrowski.
Na przestrzeni kilkunastu lat działania zespół wystąpił w kilkudziesięciu koncertach. Brał udział w lubelskich festiwalach takich jak: Dni Muzyki Organowej, Żakeria, Wielkopostne Śpiewanie; występował we Wrocławiu
w ramach festiwalu Wratislavia Cantans, w Helu na Letnim Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz festiwalu Gdynia Classica Nova; uczestniczył w licznych koncertach wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, takich jak koncerty prezydenckie, koncerty realizowane we współpracy
z Miastem Lublin, gale jubileuszowe chórów lubelskich (…).
Dyrygent Przemysław Stanisławski urodził się w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat. Ukończył teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu i dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Czyża. Od 1966 do 1986 roku śpiewał
w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego. W 1983 roku utworzył męski zespół wokalny „Affabre Concinui”. Od powstania do 1992 roku był kierownikiem artystycznym tego zespołu występując na wielu estradach
w kraju i poza granicami. W latach 1986-1991 pracował w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pełniąc funkcję asystenta dyrygenta. W tym czasie założył Polski Chór Kameralny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej baroku i klasycyzmu. Jako dyrygent koncertował z orkiestrami: Camerata Academia, Warszawska Orkiestra Kameralna, Polish Sinfonietta, Filharmonii – Bałtycka, Koszalińska, Lubelska, Olsztyńska, Pomorska, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, a także poza granicami (Belgia, Francja, Hiszpania, Japonia, USA).
W roku 1991 został zaproszony na Flandryjski Festiwal Muzyczny do wykonania z orkiestrą i chórem BRT, Philharmonia Choir i Polskim Chórem Kameralnym dzieła G. Ligetiego „Requiem”. W 1992 roku otrzymał zaproszenie z Nantes, by wraz z Orchestre de Pays de la Loire wykonać IX Symfonię L. van Beethovena. W tymże roku był oficjalnym reprezentantem kraju w „Dniu Polskim” na światowej wystawie EXPO 92 w Sewilli. Znaczącym wydarzeniem było zaproszenie w 1993 roku na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Kyoto, gdzie z tamtejszą orkiestrą wykonał „Koncerty brandenburskie” J.S. Bacha i „Historię żołnierza” I. Strawińskiego. Od października
1993 roku prowadzi zespoły kantatowo-oratoryjne i zespoły operowe na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Przygotował kilkadziesiąt premier operowych i oratoryjnych
(H. Purcell, J.S. Bach, G.F. Haendel – polska premiera oratorium „Susanna”, „Belshazzar” – polska premiera,
J.A. Hasse „Cleofide” – polska premiera, G. Pergolesi, D. Cimarosa, J. Haydn, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Donizetti, G. Puccini, H. Czyż, T.Z. Kassern „The comedy of the dumb wife“ – światowa prapremiera, G.C. Menotti – polska premiera „The old maid and the thief ”, M. Rimski-Korsakow – polska premiera „Carska narzeczona” i in.). Dokonał wielu nagrań dla polskich i zagranicznych RTV, a także CD (Muzyka polskiego Renesansu; G.F.Haendel – Mesjasz; W.A.Mozart -Requiem; T.Z. Kassern – Comedy of the dumb wife; J. M. Poniatowski – Mass in F „World Premiere Recording”; W. Żeleński – Sacred Choral Works „World Premiere Recording”). W latach 1995-2000 współpracował z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którą często koncertował
w krajach Beneluksu, Francji i Hiszpanii. Od 2010 roku jest kierownikiem artystycznym Chóru i Orkiestry Trybunału Koronnego w Lublinie, a od kwietnia 2011 zespołu Camerata Lubelska. Z tymi zespołami dokonał kilkunastu światowych prawykonań dzieł Jana Wańskiego, Józefa Zeidlera, Józefa Michała Poniatowskiego, Władysława Żeleńskiego i w 2014 roku z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, solistami i Zespołem Wokalnym Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku dzieł: Missa in Dis „Die Zauberflöte” (sygnowana nazwiskiem W.A. Mozart), Floriana Schoena. W 2015 roku uchwałą Rady Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora habilitowanego.