[b]Kiedy:[/b] zawsze w środę, godz. 19:00
[b]Gdzie:[/b] Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 5a
[b]Wstęp wolny[/b]
[b]Cykl #10 /// W drodze do miasta[/b]
Motyw podróży od zawsze bardzo interesował twórców kina, a sam gatunek „kina drogi”, na przestrzeni lat stał się jednym z najbardziej wyrazistych i popularnych. W cyklu Miasto movie postaramy się jednak zgłębić to zagadnienie w sposób bardziej wielowymiarowy. Już sama wizyta w kinie jest swoistą formą podróży, oto bowiem uciekamy na dwie godziny z realnej rzeczywistości, by zanurzyć się w fikcyjny, niesamowity świat filmowej iluzji. Kolejne rozumienie tego terminu może mieć znaczenie metaforyczne. Istnieje ogromna liczba znakomitych obrazów o podróży w głąb siebie, kiedy to bohater, podczas realnej wędrówki, jednocześnie odkrywa swoje prawdziwe „ja” lub dokonuje istotnej przemiany czy też przewartościowania swojego dotychczasowego życia. Ten znany w literaturze i sztuce motyw wykorzystuje choćby Joseph Conrad w „Jądrze ciemności”, a transponuje go na język filmowy Francis Ford Coppola w legendarnym „Czasie apokalipsy”. Wreszcie pozostaje sama podróż sensu stricto, czyli cały obszerny gatunek stworzony wokół interesującego nas tematu. Tu również możemy wyodrębnić kilka rodzajów filmów. Jedne przedstawiają proces wędrówki oraz to, co przytrafia się podczas niej postaciom, inne skupiają się na miejscu przeznaczenia, czyli pytaniu dokąd prowadzi nas droga. Jeszcze inne, zorientowane są na człowieka i pokazują, kogo na drodze można spotkać. Przez najbliższe dwa miesiące postaramy się w naszym cyklu pokazać ciekawych reprezentantów każdego z nurtów. Przygotujmy się zatem do wspólnej podróży.
[b]Program na maj:[/b]
6 maja 2015, godz. 19.00 – „Konwój”, reż. Sam Peckinpah, czas 106’, 1978 r.
13 maja 2015, godz. 19.00 – „Polowanie na króliki”, reż. Phillipi Noyce, czas 94’, 2002 r.
27 maja 2015, godz. 19.00 – „Pociąg”, reż. Jerzy Kawalerowicz, czas 93’, 1959 r.
[b]Konwój[/b] – Sam Peckinpah to jedna z absolutnych ikon kina amerykańskiego. Jego filmy na stałe wpisały się w kanon tak klasycznych i wyrazistych gatunków jak choćby western, kryminał czy kino drogi. Autor „Dzikiej bandy”, „Pat Garrett i Billy Kid” czy „Nędznych psów” poprzez swoją artystyczną konsekwencję i bezkompromisowość w doborze filmowych środków wyrazu zyskał sobie przydomek „Krwawy Sam”, ale też podziw i uwielbienie wielu kinomanów. Do inspiracji Peckinpahem przyznają się dziś m.in. Quentin Tarantino, Martin Scorsese czy Robert Rodriguez. W ramach cyklu Miasto movie pokażemy jeden z klasycznych obrazów reżysera – słynny „Konwój” z Krisem Kristoffersonem w roli głównej. Jest to historia kierowcy wielkiej ciężarówki, posługującego się pseudonimem „Gumowy kaczor”, nieco buntowniczego, ale sympatycznego człowieka, który popada w konflikt z policją. Jako że cała sytuacja zaognia się – w dużej mierze z winy służb mundurowych, a zwłaszcza ich brutalności, głupoty lub bezmyślnego przywiązania do nierealnych przepisów. Kaczor organizuje konwój ciężarówek na znak sprzeciwu. To, co rozpoczęło się jako mały przejazd kolumny kilku pojazdów, szybko zamienia się w największy protest kierowców w historii Stanów Zjednoczonych.
#1C
[b]Polowanie na króliki[/b] – wielki triumf kina australijskiego, a jednocześnie jeden z najciekawszych filmów poruszających wątek podróży. Bohaterami obrazu Phillipa Noyce’a (autora m.in. filmów o przygodach Jacka Ryana z Harrisonem Fordem) jest trójka dzieci – rdzennych mieszkańców Australii. Akcja zawiązuje się w momencie, kiedy dzieci rozdzielone z rodzicami i wywiezione na siłę do domu dziecka prowadzonego przez białych osadników, postanawiają uciec i przemierzyć ponad 500 mil, aby wrócić do domu. Ich niesamowita wędrówka stanowi główną siłę napędową „Polowania na króliki”. Poza licznymi niebezpieczeństwami i problemami jakie napotkają na swojej drodze mali uciekinierzy, będą oni musieli również przechytrzyć tropiciela, którego wysłał w pościg za nimi dyrektor domu dziecka – pan Neville (w tej roli Kenneth Branagh). Poza warstwą dramatyczną, film zachwyca też stroną wizualną. Pięknie uchwycone w kadrze krajobrazy i klimat australijskich bezdroży są osobnymi bohaterami obrazu.
#2C
[b]Pociąg[/b] – arcydzieło filmowe z katalogu Jerzego Kawalerowicza . Autor m.in. „Austerii”, „Faraona” czy „Matki Joanny od aniołów” obsadził w głównych rolach największe gwiazdy tamtego okresu, na czele ze Zbigniewem Cybulskim, Lucyną Winnicką i Leonem Niemczykiem. Sam film zaś na stałe wpisał się w historię nie tylko polskiej, ale i ogólnoświatowej kinematografii. „Pociągiem” zafascynowali się m.in. jurorzy festiwalu w Wenecji, a Tom McCarthy, autor wyświetlanego także przez nas w Miasto movie „Dróżnika” uznaje dzieło Kawalerowicza za najważniejszy film swojego życia. Skąd zatem biorą się te wszystkie zachwyty i pochwały? Składa się na to co najmniej kilka czynników. Znakomite aktorstwo, mistrzowski, wielowarstwowy scenariusz, wieloznaczność w interpretacji dzieła oraz świetny warsztat realizatorski ekipy „Pociągu”. Słynna scena z lustrem do dziś jest analizowana na niemal wszystkich zajęciach z filmoznawstwa. Kto jeszcze filmu nie widział – jest to pozycja obowiązkowa. Dla wszystkich innych to wartościowy powrót do naszej narodowej klasyki.
#3C
[b]O CYKLU MIASTO MOVIE:[/b]
Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.
Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmusha czy Wong Kar Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść.
Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.
Przygotowanie cyklu: Agnieszka Wojciechowska, Rafał Chwała