Miastowa Sobótka na Moście Kultury w Lublinie

Data dodania: 21 czerwiec 2018

Sobótka, najkrótsza noc w roku, to dla mieszkańców północnej i środkowej Europy święto szczególne związane z kultem solarnym. W kościele 24 czerwca obchodzony jest dzień narodzin Jana Chrzciciela. Dawniej spotykano się zazwyczaj przy ognisku nad wodą czy na górze w wigilię tego święta – Noc Sobótkową, święto młodości, miłości i magii, szczególnej mocy ziół, ale także czarownic, puszczania wianków i poszukiwania kwiatu paproci. Miasto szybko podchwyciło magiczną symbolikę sobótki i w okolicach św. Jana zaczęto organizować koncerty, festiwale i festyny nawiązujące do malowniczych zabaw, które łączą się z początkiem lata i upragnionych wakacji. Noc świętojańska ma też szczególne znaczenie dla Orkiestry św. Mikołaja, która jest zafascynowana tym letnim świętem. Muzycy, jeśli tylko nie występują, starają się spędzić sobótkę nad wodą przy ognisku. W tym roku już po raz kolejny nadarza się okazja połączenia tych dwóch wydarzeń – Miastowa Sobótka nad Bystrzycą. Na Moście Kultury nie zabraknie innych akcentów świętojańskich, wianków, ziół i ognia. 
 

Orkiestra św. Mikołaja nie mieści się w ramach gatunków i stylów muzycznych. Od lat mocuje się nieprzebranym bogactwem kultury tradycyjnej tworząc muzykę nowoczesną muzykę umykającą wszelkim kwalifikacjom. Skupia się w niej ludowość, ale też osobiste fascynacje muzyczne każdego z artystów, choćby reggae'owy świat Jacka Warszawy z Dąbrówki, który przez wiele lat grał z Jackiem Kleyffem w ONZ czy Zbyszka Kowalczyka znanego na lubelskiej scenie bleusowej. Na próbach zespołu powstają "kawałki" mocno osadzone w tradycji ale bez problemu czytelne dla współczesnego słuchacza.

Na repertuar kapeli składają się ludowe „piosenki z tekstem", w którym można doszukać się wielu odniesień do współczesności. Czasem zespół znajduje gotową piosenkę, czasem łączy kilka wariantów. Podobnie powstaje muzyka o bardzo rozbudowanej strukturze. Jest to muzyka wielopłaszczyznowa – często poszczególni muzycy snują opowieści jednocześnie i wchodzą w zaskakujące interakcje muzyczne. Frazy nawiązują do muzyki tradycyjnej z różnych stron świata, jak i do muzyki współczesnej. Utwory tworzą często kolaż zlepiony z tematów piosenek, oparty na transowych, unisonowych riffach. Czasem zaś wątki instrumentalne rozbiegają się w różnych kierunkach i w bardzo samodzielny sposób wypełniają ramy aranżacji. W swoich aranżacjach grupa stosuje instrumenty współczesne, perkusję, gitary oraz nietypowe instrumenty strunowe – cymbały, smyczkowe – skandynawską nyckelharphę oraz całą gamę tradycyjnych instrumentów dętych i perkusyjnych. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu Orkiestra jako jedna z pierwszych kapel wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańską muzyką tradycyjną, przede wszystkim polską, łemkowską i huculską i tym inspiracjom pozostała wierna do dziś.

Dorobek Orkiestry św. Mikołaja to 13 CD, jeden z nich – "Kraina Bojnów" – zdobył tytuł Folkowego Fonogramu Roku. Zagrała też ponad 2000 koncertów w 16 krajach Europy, na Sfinks Festival w Belgii, Colours of Ostrava w Czechach, Rudolstadt Festiwal i Burgwaldeck Festiwal w Niemczech, festiwalu ArtPole na Ukrainie oraz w Malezji na Rainforest Festival.

Skład grupy:

Anna Kołodziej – skrzypce, nyckelharpa, mazanki, śpiew
Jacek Warszawa – perkusja
Zbyszek Kowalczyk – gitara basowa, śpiew
Marcin Skrzypek – gitara, mandolina, koboz, cymbały, bębenki, śpiew
Bogdan Bracha – pasterskie instrumenty dęte, skrzypce, śpiew

designed by know-line.pl