02.10.2012
Myśl w ruchu. II edycja programu
Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego nadszedł czas na realizację drugiej edycji edukacyjnego autorskiego projektu tanecznego „Myśl w ruchu”, wspieranego przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach Programu Rozwoju Edukacji na Rzecz Tańca. Projekt jest kontynuacją rozpoczętego w Lublinie w 2011 roku programu mającego na celu wprowadzenie tańca do edukacji artystycznej programu szkolnego uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej.
Tylko dwa miasta w Polsce: Wrocław i Lublin zostały wybrane przez Instytut Muzyki i Tańca do wprowadzenia edukacyjnych autorskich programów tanecznych.
Autorką i koordynatorką lubelskiej edycji projektu „Myśl w ruchu – Lublin” jest Anna Żak, reprezentująca Lubelski Teatr Tańca / Centrum Kultury w Lublinie oraz Grupę Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej.
Podstawą do prowadzenia autorskiego programu jest taniec współczesny – teatr tańca i założenia rozwoju wyobraźni i osobowości ruchowej, wpływającej na naturalny rozwój dziecka. Zajęcia z głównego nurtu projektu wg swoich autorskich propozycji ponownie poprowadzą pedagodzy tańca: Barbara Czajkowska, Ewelina Drzał, Joanna Szot.
Podstawa programu będzie wsparta współpracą z artystami uprawiającymi inne dziedziny sztuki tańca: balet, hip – hop, taniec narodowy, regionalny, oraz techniki wspomagające rozwój twórczego pojmowania tańca i świadomości ciała takie jak: capoeira, akrobatyka, improwizacja ruchowa połączona z głosem. (…)
Ponadto w ramach programu uczniowie będą mieli okazję obejrzeć przedstawienia taneczne: spektakl baletowy „Śpiąca Królewna” w Teatrze Muzycznym oraz spektakl taneczny w technice tańca współczesnego „Królowa Śniegu” w Teatrze Lalki i Aktora im.H.Ch.Andersena. Grupy będą miały również możliwość uczestniczenia w próbie teatru tańca oraz obejrzą pokazy tańców narodowych i ludowych regionalnych w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca im.W.Kaniorowej.
Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu do połowy grudnia, a to intensywne aktywne spotkanie z tańcem zostanie zakończone prezentacją choreograficzną wszystkich trzech grup biorących udział w projekcie w pokazie „Cztery pory roku” na scenie Warsztatów Kultury.(…)
Do współpracy przy drugiej edycji projektu zostały zaproszone szkoły podstawowe w Lublinie:
Szkoła Podstawowa nr 20, ul. Piłsudskiego 26
Szkoła Podstawowa nr 17, ul. Krochmalna 29
Szkoła Podstawowa nr 44, ul. Tumidajskiego 6a
Cykl zajęć jest nastawiony na wydobycie twórczego potencjału tkwiącego w każdym dziecku i rozwinięcie go w kierunku ekspresji ruchowej. Dzieci zdobywają wiedzę i nabywają umiejętności przede wszystkim poprzez zabawy, doświadczenie i odkrywanie możliwości własnego ciała i zależności między pracą ciała a ruchem.
Program ma na celu rozwinięcie poczucia piękna i estetyki, chęci uczestniczenia w kulturze, umiejętności bycia twórcą i widzem oraz świadomości pojmowania tańca, ruchu scenicznego jako sztuki.