"Na czym polega atrakcyjność teatru społecznego?"-wykład Doroty Porowskiej

Data dodania: 12 maj 2015

[b]Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie zaprasza na wykład Doroty Porowskiej pt. „Na czym polega atrakcyjność teatru społecznego?” już 18 maja 2015 o godz. 16.00 w filii nr 2 na ul. Peowiaków 12.[/b]

Prezentacja pod tytułem: Na czym polega atrakcyjność teatru społecznego? odnosząca się do ostatnio bardzo popularnego trendu działań w obszarze kultury. Finansowanie projektów skierowanych do społeczności zagrożonych wykluczeniem społecznym jest dzisiaj bardzo "modne", ale takie działania ciągle pozostają na marginesie głównego nurtu kultury. A przecież do tego trendu można zaliczyć teatr tzw. zaangażowany, czy działania takich tuzów jak Akademia Ruchu, Gardzienice z okresu wypraw oraz z zasady wszelkie działania performatywne.

[b]Zagadnienia:[/b]
– zabieganie o żywy kontekst dla sztuki ( wyprawy Gardzienic, teatr uliczny, współczesne działania performatywne)
– techniki działań w środowiskach poddanych opresji (na przykładzie: Akademii Ruchu, Ekspedycji, czyli interdyscyplinarnego projektu międzynarodowego realizowanego w 2013r w Polsce, Francji i Hiszpanii, Zapalonych – projektu realizowanego w 2012r. w zakładzie karnym w Opolu Lubelskim)
– inicjatywy związane z animacją kultury (forum teatru ludowego)
– działania w środowiskach zagrożonych wykluczeniem (Projekty Chorei: Oratorium Dance Project i Uwaga Człowiek /Napięcia miasta )

[b]W prezentacji przewidziany jest pokaz atrakcyjnego materiału filmowego.[/b]

[b]Dorota Porowska[/b] – W latach 1984-2004 aktorka Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice. Brała udział w spektaklach: Spektakl Wieczorny, Gusła, Żywot Protopopa Awwakuma, Carmina Burana, Metamorfozy.
W 2000 roku wraz z Elżbietą Rojek powołała do życia formację Tańce Labiryntu, jest autorką
choreografii stworzonej na podstawie analizy ikonografii starożytnej Grecji. W 2004 współtworzyła Stowarzyszenie Teatralne Chorea, w ramach którego grała w spektaklach: Po Ptakach, Bakkus (obydwa we współpracy z walijskim Earthfall Dance Theatre), Śpiewy Eurypidesa, Z drugiej strony (we współpracy z białoruskim Korniag Theatre). Uczestniczyła również w projektach społecznościowych Oratorium Dance Project i Uwaga człowiek! Napięcia miasta. Wyreżyserowała: Tezeusza w labiryncie (2004), Antygonę (2009), gdzie pracowała nad tekstem oryginału i wykorzystała unikatowe techniki muzyczno-ruchowe oraz Dziewięć miliardów imion Boga (2011). Zainicjowała i koordynowała merytorycznie eksperymentalny projekt Rok 2012 (realizowany między innymi we współpracy z Korniag Theatre) poświęcony praktykowaniu teorii „dzieła otwartego” Umberto Eco.
Od 2012 roku bierze udział w projektach społecznościowych: Wszędomni (projekt i spektakl,
realizowane z ludźmi bezdomnymi w Łodzi), Expeditions (projekt realizowany w środowiskach
emigrantów w Hiszpanii, Francji i na warszawskiej Pradze) i Sen nocy letniej w reżyserii Joanny Lewickiej (spektakl realizowany w więzieniu w Opolu Lubelskim). Prowadzi ożywioną działalność edukacyjną, między innymi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim.

designed by know-line.pl