[b]Festiwal Performance Platform Lublin 2012 (06 – 08.07, piątek – niedziela)
wstęp wolny[/b]
Performance Platform Lublin jest cyklicznym festiwalem organizowanym przez Galerię Labirynt oraz Fundację Sztuki Performance. Obecna edycja realizowana jest we współpracy z Padepokan Lemah Putih z Indonezji. Współpraca ta stanowi naturalną konsekwencję wyznawanej przez organizatorów PPL idei budowania dialogu między Wschodem a Zachodem na polu sztuki/kultury. Tegoroczny festiwal odbędzie się w przestrzeni publicznej miasta. Oprócz artystów z Polski i Indonezji w wydarzeniu udział wezmą twórcy z Irlandii, Niemiec, Japonii oraz Hiszpanii.
Unikalną cechą festiwalu Performance Platform Lublin – na tle podobnych wydarzeń – jest towarzysząca mu rozbudowana część teoretyczna, która każdego roku przybiera inną formułę. Tym razem festiwal poprzedzony zostanie kilkudniowym Laboratorium Performance – P_LAP Lublin 2012 – przeniesionym do Lublina z gruntu azjatyckiego, na którym to odbywa się od 2008 roku. Laboratorium Performance stanowi swoisty poligon doświadczalny. Prowokuje biorących w nim udział artystów do eksperymentowania w dziedzinie sztuki performance, szukania nowych rozwiązań, przełamywania własnych ograniczeń, przekraczania granic. Nastawione jest na współpracę między artystami, wymianę oraz dążenie do międzykulturowego porozumienia – zidentyfikowania różnic kulturowych i przepracowania ich, a w efekcie przełamania albo przynajmniej zrozumienia. Spotkania artystów w ramach Laboratoriów to również wykłady performatywne czy realizacje i działania twórcze.
Pierwsza edycja Performance Platform została zorganizowana przez Ośrodek Sztuki Performance w 2009 roku, zestawiono wówczas ze sobą różne postawy artystów średniego i młodszego pokolenia z Polski i Europy. W 2010 roku festiwal odbył się w Galerii Labirynt. Zaproszono artystów z Black Market International – słynnej, występującej na całym świecie, międzynarodowej grupy zajmującej się sztuką performance. Program ubiegłorocznej edycji festiwalu zbudowano zaś w oparciu o ideę dialogu kultury/sztuki Wschodu i Zachodu, ich wzajemnych wpływów, inspiracji oraz różnic. Tegoroczna edycja jest zatem kontynuacją procesu budowania relacji między artystami pochodzącymi z Azji i Europy oraz tworzenia platformy dialogu między Wschodem i Zachodem, będącej źródłem refleksji nad różnicami i podobieństwami między artystami – mającymi różne korzenie kulturowe – w sposobie postrzegania nie tylko sztuki, ale i świata.
[b]Uczestnicy Performance Platform Lublin 2012:[/b]
Reza Afisina, Janusz Bałdyga, Marta Bosowska, Colm Clarke, Halim HD, Miho Iwata, Sandra Johnston, Paweł Kwaśniewski, Afrizal Malna, Melati Suryodarmo, Valentin Torrens
[b]Program:[/b]
06.07 (piątek), Galeria Labirynt, ul. Grodzka 5a, II piętro
godz. 18.00 – performance Pawła Kwaśniewskiego
godz. 18.30 – spotkanie z artystami PPL
07.07 (sobota), Plac Litewski
godz. 16.00 – 20.00 – performances artystów
08.07 (niedziela), Plac Litewski
godz. 16.00 – 20.00 – performances artystów
Szczegółowe informacje dotyczące programu będą na bieżąco zamieszczane na stronie internetowej festiwalu: www.performanceplatform.pl
[b]Informacje o artystach i artystkach Performance Platform 2012:[/b]
AFRIZAL MALNA
Urodził się w 1957 roku w Jakarcie (Indonezja). Ukończył filozofię. Ma na swoim koncie liczne publikacje książkowe. W latach 1983 – 1993 zajmował się pisaniem dramatów dla Teatru Sae. Główne pola jego działalności artystycznej to poezja, teatr i sztuki sceniczne. Wielokrotnie brał udział w festiwalach literackich. W latach 2008 – 2011 uczestniczył w Performance Art Laboratory (PALA). Pracował również jako kurator dla Galerii O House, Galerii Sangkring i Maha Art, a w 2012 kuratorował dla International Poets Indonesia Forum we współpracy z Syahriza Palevi.
COLM CLARKE
Colm Clarke urodził się w 1983 roku w Nowym Jorku, obecnie mieszka w Belfaście. Pracuje w Queen Street Studios. Istotne miejsce w jego działalności artystycznej zajmują: ekologia, dźwięk, wibracje oraz estetyka struktur władzy. Jego projekty – opracowywane we współpracy z innymi artystami (WABFM, starewars, MOOK) – kwestionują historyczne i kontekstowe uwarunkowania artystycznych starań. Clarke nie stroni w swojej sztuce od humoru i strategii angażujących widza. Performance/instalacje artysty pokazywane były m. in. w PRESS START Catalyst Arts (Belfast), Soft Bodies Ars Electronica (Linz), EPAF CCA (Warszawa), BLOP Arnolfini (Bristol). W 2010 roku odbywał rezydencję artystyczną w Indiach – Art Karavan (Delhi) i GWAF (Orrissa). Obecnie Clarke pracuje nad „Convention” – cyklem publicznych performances / rzeźb badających relacje z ekologią publiczną.
HALIM HD
Halim HD urodził się w 1952 roku, mieszka i pracuje w Surakarcie (Indonezja).
Jest niezależnym pisarzem, krytykiem sztuk scenicznych, networkerem kultury i kuratorem na festiwalach sztuk scenicznych. Pisze recenzje, krytyki, eseje na temat teatru i innych sztuk w indonezyjskich mediach. Jest organizatorem licznych dyskusji na tematy związane ze sztuką, kulturą i społeczeństwem, a także wielu innowacyjnych festiwali i konferencji jak chociażby: Sarasehan Satra Kontekstual (debata na temat natury indonezyjskiej literatury), Nur Gora Rupa (festiwal sztuki performance w Solo), Narodowy Festiwal Teatralny, Makasar Art Forum, Festiwal Sztuki Palu, Mimbar Teater Indonesia – Indonezyjski Festiwal Teatralny w Solo. Halim HD ma na swoim koncie również liczne wykłady i prowadzenie warsztatów m.in. w USA, Australii, na Filipinach, w Tajlandii i Japonii.
MELATI SURYODARMO
Urodziła się w 1969 roku w Surakarcie (Indonezja). Studiowała stosunki międzynarodowe i nauki polityczne w Bandung, jest również absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych w Hochschule für Bildende Künste Braunschweig. Obecnie mieszka w Gross Gleidingen (Niemcy) i w Solo (Indonezja). Zajmuje się sztuką performance, fotografią i wideo. Jej performances odnoszą się do problemów społecznych i kulturowych. Ciało, pojmowane jako „dom wspomnień” i wciąż zmieniająca się struktura, stanowi dla niej źródło inspiracji. Fizyczna obecność i skrupulatnie budowany język wizualny służą jej do mówienia o tożsamości, energii, polityce oraz o relacjach między człowiekiem i jego otoczeniem. Melati Suryodarmo wystawia i uczestniczy w międzynarodowych festiwalach od 1996 roku.
PAWEŁ KWAŚNIEWSKI
Paweł Kwaśniewski urodził się w 1963 roku w Warszawie. Ukończył studia na Wydziale Filozofii Akademii Teologii Katolickiej (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) w Warszawie. Debiutował w 1984 roku. Ma na swoim koncie ponad 300 spektakli performance pokazywanych w galeriach, centrach sztuki i muzeach w ponad 60 państwach świata. W swoich spektaklach łączy ironiczne podejście do świata z brutalnym traktowaniem siebie i swojego ciała. Od lat prowadzi akcję wyprzedaży centymetrów kwadratowych swojego ciała, które wycina ze swojego przedramienia. Wykłada na uczelniach artystycznych w Polsce, Finlandii, Irlandii, Islandii, Białorusi. Jest twórcą ponad 100 teledysków w tym prawie 50 dla niezależnych zespołów muzycznych Białorusi.
REZA AFISINA (Asung lub Reza 'asung’ AFISINA)
Urodził się w 1977 roku w Bandung (Indonezja). Studiował kinematografię na Jakarta Institute of the Arts. Mieszka w Jakarcie, pracuje nie tylko jako artysta, ale także jako dyrektor artystyczny i programowy dla Laboratorium Sztuki Ruangrupa (artystyczna organizacja charytatywna z siedzibą w Jakarcie). Zajmuje się instalacją i sztuką performance. Istotnym elementem w jego instalacjach są dźwięk i video. Używając własnego ciała jako medium, Reza odkrywa niemożność przedstawiania bólu jako efektu zewnętrznej, systemowej przemocy. Jego prace poruszają problemy dotyczące przestrzegania zasad religii oraz społeczeństwa doby mediów i wszechobecnej inwigilacji medialnej.
SANDRA JOHNSTON
Pochodzi z Irlandii Północnej, tworzy performance, instalacje audiowizualne, rysunki procesualne. W latach 2002 – 2005 była członkiem Arts Humanities Research Council – Research Fellowship (A.H.R.C) na Uniwersytecie Ulster. W tym czasie prowadziła badania dotyczące problemów traumy i upamiętnienia. Wykładała w Time-Based Art, na Uniwersytecie Ulster w Belfaście, była też profesorem wizytującym na Uniwersytecie Bauhausu w Weimarze, jesienią 2012 r. obejmie stanowisko starszego wykładowcy Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Northumbria. Johnston brała udział w Biennale w Wenecji w 2005 roku oraz w Liverpool Biennial w 2004 roku. Jej performances powstają jako reakcja na zastane miejsce. Działania te są z natury eksperymentalne. Każda jej praca jest dialogiem pomiędzy emocjami i wspomnieniami, istniejącymi w napięciu z żywotnością i uporczywością mijającego momentu i osobliwością miejsca.
VALENTIN TORRENS
Urodził się w 1951 roku. Począwszy od lat 90. występował w krajach Europy, Ameryki i Azji. W jego praktyce artystycznej interesuje go zastosowanie mediów, percepcja jako źródło i limit naszych pragnień, polityka percepcji, społeczne kształtowanie sensu, komunikacja jako sugestia, wizualna poezja w niekonwencjonalnych językach, wyzywające źródła performatywne, podwójny kod – to co jest rzeczywiste i to co jest iluzją, artysta jako cień i jego kontekst, który go przekształca, humor i gra liminalna, upraszczanie logiki języka i umysłu widza, działanie w przyćmionym świetle z naciskiem na bezpośrednią percepcję. Był kuratorem na festiwalu PERIFERIAS w Huesca i TERRITORIS NOMADES w Barcelonie.
MARTA BOSOWSKA
Urodziła się w 1984 roku w Kościanie. Tworzy instalacje, obiekty i performances. Studiowała malarstwo w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz edukację artystyczną na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Interesuje ją pamięć jako medium i składnik procesu stawania się dzieła.
JANUSZ BAŁDYGA
Urodził się w 1954 roku w Lublinie. Zajmuje się sztuką performance, rysunkiem, tworzy obiekty, instalacje, działania uliczne i realizacje przestrzenne. W 1979 roku obronił dyplom w pracowni profesora Stefana Gierowskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Był współzałożycielem i członkiem grupy twórczej Pracownia Dziekanka, zwanej również Bałdyga-Onuch-Szajna. Wraz z Jerzym Onuchem i Łukaszem Szajną prowadził Galerię Pracownia w Studenckim Centrum Środowisk Artystycznych „Dziekanka” w latach 1976 – 1979. Od 1976 roku stale współpracuje z teatrem Akademia Ruchu. Od wielu lat prowadzi warsztaty performance.
MIHO IWATA
Urodziła się w 1962 roku w Ichinomiya – shi w Japonii. Ukończyła studia architektoniczne w Kyoto Prefectual University, od 1986 roku mieszka w Krakowie, gdzie odbyła staż w Instytucie Filologii Polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje się tańcem butoh, zajmuje się choreografią i scenografią. Jej spektakle, performances i improwizacje były wielokrotnie prezentowane w wielu miastach polskich i zagranicą. Jest członkiem stowarzyszenia artystystycznego “Otwartej Pracowni” oraz {i,a} – Improvising Artists. W swoich działaniach wykorzystuje pierwotną przestrzeń i atmosferę miejsca oraz otoczenie, jakie w danym momencie zastają i publiczność i artysta.