Polacy w 10 lat zostali foodies! 🍽️

Data dodania: 13 marzec 2025
Polacy w 10 lat zostali foodies! 🍽️

Polacy w 10 lat zostali foodies! 🍽️
RestaurantWeek® napędza rewolucję restauracyjną

Polska gastronomia eksplodowała! 🍽️ W ciągu dekady (2014-2024) restauracje stały się czymś więcej niż tylko miejscem na szybki posiłek. Dziś to przestrzenie spotkań, kulinarnych odkryć i tworzenia trendów, które wznoszą polską scenę restauracyjną na światowy poziom. Liczba restauracji wzrosła w tym czasie o ponad 30%, wydatki na jedzenie poza domem podwoiły się, a Polacy pokochali odkrywanie nowych smaków, jak nigdy dotąd. W samym sercu tej rewolucji jest RestaurantWeek®, który od 10 lat zmienia zwykłe wyjścia do restauracji w wyjątkowe doświadczenia. Jak Polska stała się krajem foodies? Oto przepis na sukces ostatniej dekady!

 

Restauracje stałym elementem stylu życia Polaków

W 2014 roku regularne wizyty w restauracjach były rzadkością – jedynie 10 proc. Polaków jadło na mieście co najmniej raz w miesiącu. Dziś ten odsetek przekracza 30 proc. Co więcej, przeciętny Polak odwiedza restaurację średnio 25 razy w roku, podczas gdy dekadę temu było to tylko 8-10 wizyt rocznie. Znacząco wzrosła też liczba osób, które wychodzą do restauracji co najmniej raz w tygodniu – z 5 do 18 proc.

Patrząc na ostatnie dziesięć lat, możemy śmiało powiedzieć, że restauracje już nie tylko nas karmią, ale także opowiadają historie, budują doświadczenia i wpisują się w nowoczesne podejście do jedzenia. Dziś wyjście do restauracji nie jest już jedynie elementem świętowania wyjątkowych okazji. Stało się naturalnym sposobem spędzania czasu i formą codziennej przyjemności. mówi Paweł Światczyński, współtwórca festiwalu RestaurantWeek®. To zmiana, która pokazuje, że gastronomia przestała być postrzegana jako luksus, a zaczęła pełnić funkcję integralnej części stylu życiadodaje Marcin Wawrzeń, współtwórca festiwalu.

Wzrost popularności jedzenia na mieście idzie w parze z rosnącymi wydatkami na gastronomię. W 2014 roku Polacy przeznaczali na restauracje i hotele około 2,7 proc. swoich całkowitych wydatków. Obecnie wartość ta przekroczyła 5 proc. Średnia wysokość rachunku w restauracji wzrosła zaś z 35-40 zł do powyżej 70 zł. Zmiana ta jest szczególnie widoczna wśród młodszych pokoleń – dekadę temu osoby w wieku 18-30 lat stanowiły zaledwie 20 proc. wszystkich klientów restauracji, natomiast obecnie to już ponad 40 proc.

Polacy chcą odkrywać!

W ciągu 10 lat kulinarne preferencje Polaków uległy znaczącym zmianom. Dekadę temu na stołach królowała kuchnia polska i włoska, a dziś coraz większą popularność zyskują smaki azjatyckie, roślinne i kuchnia fusion. Odkrywanie nowych restauracji i nieznanych dotąd dań stało się jednym z kluczowych czynników wpływających na wybory gości.

Do restauracji nie chodzimy już wyłącznie na klasyczne, dobrze znane smaki, lecz coraz częściej kieruje nami chęć eksplorowania kulinarnego światazauważa Maciej Żakowski, współtwórca festiwalu RestaurantWeek®.Wieloletnie analizy preferencji gości festiwalu pokazują, że dla 80% z nich najważniejsze jest odkrywanie nowych dań, unikalnych smaków
oraz wyjątkowych miejsc – i to w sposób szybki, wygodny, najlepiej digitalowy
– dodaje.

Potwierdzają to również dane dotyczące mocnego wzrostu zainteresowania kuchnią roślinną – w menu restauracyjnych coraz więcej miejsca zajmują pozycje wegetariańskie i wegańskie, często na bazie zamienników mięsa. Przez lata eksplorowanie różnych smaków stało się nie tylko przyjemnością, ale stylem życia.

Cyfryzacja zmienia branżę.

W ciągu ostatniej dekady znacząco wzrosła popularność platform do zamawiania jedzenia, którą wsparła zaawansowana cyfryzacja. W 2014 r. jedzenie z dowozem było niszową usługą, dziś jest standardem. W tę samą stronę zmienia się sposób korzystania z restauracji – obecnie prawie 50 proc. rezerwacji odbywa się przez aplikacje i strony internetowe. Restauracje także coraz częściej oferują programy lojalnościowe oraz spersonalizowane oferty dla stałych gości.

Cyfryzacja zrewolucjonizowała branżę gastronomiczną na wielu poziomach. Dziś goście oczekują nie tylko doskonałego jedzenia, ale także spersonalizowanych doświadczeń – od intuicyjnych systemów rezerwacji, przez aplikacje lojalnościowe, aż po menu dostosowane do ich preferencji. To wszystko sprawia, że technologia stała się nieodłącznym elementem nowoczesnej gościnności i dlatego popularność RestaurantWeek® tak dynamicznie rośniemówi Paweł Światczyński.

Przyszłość pełna smaku

Oprócz rosnących wydatków i zmieniających się nawyków, polski rynek gastronomiczny przeszedł dynamiczny rozwój również pod względem liczby restauracji. W 2014 roku w Polsce działało około 60 tysięcy miejsc, a w 2024 ich liczba wzrosła do ponad 80 tysięcy. Co więcej, restauratorzy coraz chętniej inwestują w lokale na przedmieściach czy w dzielnicach mieszkalnych, ponieważ Polacy pragną nie tylko smaku, ale także wygody i wyjątkowej atmosfery. Warto też podkreślić, że obecnie cena nie jest głównym kryterium decydującym
o wyborze restauracji mocno liczą się opinie w Internecie, jakość składników,
i niezapomniane doświadczenia kulinarne.

Gastronomia to już nie tylko biznes – to kultura, sposób spędzania czasu i wyrażania siebiepodsumowuje Maciej Żakowski.Dynamiczny rozwój RestaurantWeek® wyraźnie pokazuje, że przyszłość branży restauracyjnej rysuje się w jasnych barwach, a Polacy będą coraz chętniej wydawać pieniądze na doświadczenia restauracyjne, które można rezerwować szybko i wygodnie, ponieważ stały się naturalnym elementem ich codziennego życiadodaje Marcin Wawrzeń.

Miniona dekada udowodniła, że gastronomia w Polsce nie tylko nadąża za globalnymi trendami, ale i je kształtuje. Wiele wskazuje na to, że kolejne lata przyniosą dalszą specjalizację lokali, rozwój innowacyjnych konceptów kulinarnych i jeszcze większą dbałość o jakość doświadczeń gości. Polska gastronomia już dziś wyznacza nowe standardy, a bardzo dobre wyniki z ostatniego dziesięciolecia pozwalają prognozować, że jej znaczenie na rynku usług będzie dalej rosło.

RestaurantWeek® od 10 lat stanowi kluczowy element kulinarnej rewolucji, szeroko promując autorskie restauracje w Polsce oraz kształtując kulinarne trendy. Festiwal zdobył status jednego z największych wydarzeń restauracyjnych na świecie, oferując milionom gości odkrywanie popisowych menu topowych restauracji w atrakcyjnej cenie. RestaurantWeek® sprawił, że wyjątkowe doświadczenia kulinarne stały się dostępne dla każdego, a polska scena restauracyjna zyskała nie tylko rozgłos, ale również dostęp do szerokiego grona odbiorców, dzięki wielkim kampaniom marketingowym, zachęcającym Polaków do odwiedzania restauracji. Rodzima gastronomia wykuwa swoje miejsce w globalnej czołówce i wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek tej smakowitej rewolucji.

***

Źródła: raporty GUS, Ariadna, grupa PTWP 2023, Eurostat 2024, raport Polska na talerzu 2014 i 2023, Raport gastronomiczny 2023, Made for restaurant 2025, Dun & Bradstreet 2024, dane RestaurantWeek® z badań uczestników z lat 2014-2024.

 

designed by know-line.pl