Program Festiwalu Inne Brzmienia 6-9.07

Data dodania: 05 lipiec 2023
Program Festiwalu Inne Brzmienia 6-9.07

6.07 CZWARTEK

Cały dzień | Zofia Jabłońska – plenerowa wystawa fotografii | Zaułek Hartwigów

Wystawa zdjęć Zofii Jabłońskiej (1907-1971) – dziennikarki, reportażystki, feministki, pierwszej ukraińskiej fotografki. Jabłońska podróżowała po całym świecie z aparatem fotograficznym i kamerą w ręku, pisząc pamiętniki ze swoich podróży. Fotografowała pejzaże, architekturę oraz ludzi w Maroku, Egipcie, Azji Południowo-Wschodniej, Nowej Zelandii, Australii, Indonezji (m. in. na Jawie i Bali) oraz na Tahiti. Archiwum Jabłońskiej jest w posiadaniu jej rodziny w Paryżu, gdzie artystka spędziła większość swojego życia. Zbiór zawiera bogactwo materiałów wizualnych i tekstowych, które wciąż czekają na odkrycie.

Na wystawie zaprezentowane zostaną fotografie wykonane przez Jabłońską w trakcie jej podróży do Azji, Afryki Północnej, Nowej Zelandii oraz Tahiti. Wystawa jest realizowana dzięki uprzejmości spadkobierczyni Jabłońskiej, jej wnuczki Natalie Oudin, z którą spotkamy się w Lublinie w ramach festiwalu.

 

Zofia Jabłońska urodziła się 15 maja 1907 r. w wiosce blisko Lwowa, w rodzinie greckokatolickiego księdza. Od siódmego roku życia stale się przeprowadzała: Kijów, Noworosyjsk, Morze Azowskie, Rostów i Taganrog. W latach 1924-1925 studiowała w Szkole Dramatycznej we Lwowie. W tym samym czasie skutecznie zarządzała dwoma kinami w Tarnopolu. Dzięki temu udało jej się zebrać wystarczająco dużo pieniędzy na podróż do Paryża, gdzie spróbowała swoich sił w kilku filmach. We Francji poznaje podróżnika i pisarza Stepana Lewyńskiego, który zaraził ją podróżniczą pasją do „egzotycznych krain”. Paryż nie zatrzymał jej na długo, bo już pod koniec 1928 r. postanawia wyjechać na własną rękę do Maroka. Podczas tej podróży pisze swoją pierwszą powieść „Ja i Maroko”. Po powrocie z Maroka i krótkim przystanku w Paryżu udaje się do Krynicy-Zdroju, gdzie rozkręca mały biznes. Mimo obowiązków spowodowanych działalnością gospodarczą, znajduje czas na swoje ulubione hobby – fotografię. W grudniu 1931 r. Jabłońska wyrusza w wymarzoną podróż dookoła świata. W czasie tej podróży w Indochinach poznaje swojego przyszłego męża, francuskiego inżyniera Jeana Oudina. Jabłońska kontynuując swoją wyprawę po świecie, podróżuje do Syjamu (obecnie Tajlandia), Malezji, Jawy, Bali, Australii, Nowej Zelandii i na Tahiti. W październiku 1934 r. dociera do ostatniego przystanku swojej podróży dookoła świata – Nowego Jorku. Po tych wydarzeniach, już w ojczyźnie, Zofię wita się jak prawdziwą gwiazdę: spotkania z publicznością, prezentacje. Kobieta, która samodzielnie odbyła podróż dookoła świata i utrwaliła ją w literaturze jest sensacją dla jeszcze dość patriarchalnej Galicji lat 30. Tym samym staje się idolką galicyjskiego środowiska feministycznego, które ukształtowało się wokół pism „Nowa Chata” i „Kobiecy los”. Jabłońska, mimo nadmiaru obowiązków domowych, rozpoczyna kolejny projekt: w latach 1936-1937 w czasopiśmie „Nowa Chata” prowadzi swego rodzaju blog kosmetyczny, który najpierw nosił tytuł „Nigdy nie jest za późno”, a później „Kilka porad z Klyodiny”, gdzie zapoznaje kobiety z różnymi sposobami zachowania urody i udziela porad kosmetycznych. Prawie nic nie wiadomo o życiu Jabłońskiej w czasie II wojny światowej. Po ponownym przybyciu do Francji Zofię dotykają bolesne straty: w 1946 r. zmarł Stepan Levinsky, później jej siostra Olga i matka Modesta, a w 1955 r. mąż Jean Oudin. W 1960 r. po śmierci Jeana Zofia przeniosła się na Noirmoutier – wyspę, o zamieszkaniu na której obydwoje marzyli – i kosztem wielkiego wysiłku własnoręcznie zbudowała tam piękny dom według własnego projektu. Jednocześnie zajmowała się pisaniem swojego największego dzieła – powieści psychoanalitycznej „Księga ojca”, w której opowiada o swoim dzieciństwie, a przede wszystkim o tym, jak związek z ojcem wpłynął na jej formację. Powieść ta ukazała się już po śmierci Zofii, staraniem Jurija Stefanyka i Marty Kalitowskiej. W wieku 64 lat Zofia Jabłońska zginęła w wypadku samochodowym, podczas podróży do Paryża, gdzie wiozła swoje rękopisy.

 

 

Cały dzień | Małe Inne Brzmienia | różne lokalizacje | zapisy na: innebrzmienia.eu
Małe Inne Brzmienia to autorski program edukacyjny, towarzyszący festiwalowi Wschód Kultury – Inne Brzmienia, którego rolą jest oswajanie dzieci i młodzieży z dźwiękiem, różnymi gatunkami muzycznymi oraz pokazanie, że muzyka to bogate terytorium poznawcze, stwarzające ogromne pole dla pasjonującej zabawy.
Wszystkie warsztaty mają charakter praktyczny i nastawione są na wzmacnianie twórczego potencjału uczestników. Tworząc program wydarzenia, stawiamy sobie za cel rozwijanie aktywnych postaw, kreatywnego myślenia oraz umożliwianie dzieciom i młodzieży spotkań z muzykami. Wartością nadrzędną zawsze jest dialog i otwieranie się na rzeczywiste potrzeby uczestników. Warsztaty pozwalają odkryć swój potencjał twórczy w atmosferze wspaniałej zabawy. W ramach Małych Innych Brzmień odbędą się m.in. warsztaty muzyczne z cyklu „Zagrajmy sobie!” realizowane przez Fundację Kultura Enter ze środków miasta Lublin.

 

10.00–18.00 | „Na szklanym negatywie” – wystawa poświęcona Leopoldynie
i Edwardowi Januszom | Warsztaty Kultury, Grodzka 7, sala wystawowa – II piętro

Pionierka fotografii Leopoldyna Krause i jeden z najznakomitszych fotografów Rzeszowa Edward Janusz. Połączyła ich pasja do fotografii i miłość do siebie nawzajem. Brzmi jak tanie love story? Nic bardziej mylnego. Poznaj ich historię rozgrywającą się w Galicyjskim Rzeszowie, zapisaną na szklanym negatywie.

Leopoldyna Janusz urodziła się 11 października 1862 w miasteczku Raabs an der Thaya w Austrii. Przez 5 lat odbywała praktykę zawodową w jednym z renomowanych zakładów fotograficznych w Wiedniu. W wieku dwudziestu lat prowadziła już swój własny zakład fotograficzny „Poldi Krause” w rodzinnym mieście. W 1889 wyszła za mąż za Edwarda Janusza i przeprowadziła się do Rzeszowa, gdzie razem z mężem prowadziła zakład „E. Janusz”. Po jego śmierci w 1914 roku przejęła kierownictwo nad firmą. O przedsiębiorczości i nowatorstwie Leopoldyny świadczą również jej inwestycje budowlane w Rzeszowie. Fotografka zmarła 4 sierpnia 1934 roku.

Edward Janusz urodził się 19 października 1850 roku we Lwowie. Był oficerem armii austro-węgierskiej. W czasach służby wojskowej zainteresował się fotografią. Pierwszy zakład fotograficzny prowadził we Lwowie, kolejny w Złoczowie, później przeniósł się do Rzeszowa, gdzie 1 lipca 1886 roku otworzył zakład pod szyldem „E. Janusz”. Jego kunszt fotograficzny został uhonorowany w 1898 roku tytułem cesarsko – królewskiego nadwornego fotografa. Pozostawił po sobie wspaniałe dziedzictwo fotograficzne obejmujące blisko 34 tys. szklanych negatywów, błon fotograficznych oraz fotografii przedstawiających mieszkańców Rzeszowa i okolic. To jeden z największych w Polsce i najlepiej zachowanych zbiorów zdjęć historycznych pochodzących z jednego źródła. Fotograf zmarł 3 marca 1914 roku.

Kuratorka: Joanna Jęczalik

Tekst: Ilona Dusza – Rzeszowska

Opracowanie graficzne: Anna Wilk

Fotografie pochodzą z archiwum rodzinnego Pani Elżbiety Kaliszewskiej oraz Fundacji Rzeszowskiej.

Wystawa zrealizowana w ramach festiwalu Wschód Kultury – Europejski Stadion Kultury 2023 przez Estradę Rzeszowską wraz z Fundacją Rzeszowską

10.00–18.00 | „Plakaty z łapy” – wystawa plakatów Dominiki Czerniak-Chojnackiej
Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – parter
Plakaty są rozmaite – dotyczą różnych wydarzeń, niosą inny przekaz. Łączy je kryjąca się za każdym z nich łapa, czyli odręczność, manualność, ślad narzędzia, a nawet — wydawałoby się — pewna celowa nieudolność. Ekspresja, błąd, przypadek — działania wynikające z gestu, które jednak wciąż bardzo wprawnie przekazują założony komunikat. Tak, by nie uronić ani kropli. Tak, by siła wyrazu (siła łapy) jak najpełniej służyła hasłu, które niesie.

Zapraszamy do czerpania garściami, przepraszamy, łapami, z tej wesołej, energetycznej ekspresji.

Dominika Czerniak-Chojnacka / czerniakzły – ur. 1990, ilustratorka, plakacistka, adiunktka w Pracowni Ilustracji Wydawniczej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, który ukończyła z wyróżnieniem (2014). W 2016 roku obroniła tytuł magistra z etnologii i antropologii kulturowej na UMK w Toruniu, a w 2018 roku doktorat ze sztuk pięknych. Koordynatorka i pomysłodawczyni ogólnopolskiego projektu „Regał – spotkania z książką autorską”, którym promuje sztukę „książki niewydanej”. Prowadzi warsztaty plastyczne z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z różnymi wydawnictwami (Dwie Siostry, Albus, Egmont, Babaryba) i licznymi ośrodkami kultury. Stypendystka ministra kultury w ramach programu „Młoda Polska” (2020) zarządzanego przez Narodowe Centrum Kultury.

W 2019 za książkę dla najmłodszych dzieci pt.: „Kominiarz/Piekarz” otrzymała wyróżnienie w prestiżowym, międzynarodowym konkursie BolognaRagazzi Award. Wielokrotna finalistka i laureatka międzynarodowych i ogólnopolskich przeglądów plakatu (m.in. 3. nagroda na 17. Bienal Internacional del Cartel en México 2022,

  1. miejsce na Biennial of Poster Bolivia BICeBé 2020).

Portfolio online: www.behance.net/czerniakzly

11.00–12.00 | Małe Inne Brzmienia | Gramy! Ukulele | zapisy na: innebrzmienia.eu Muzyczna zabawa z najstarszą szkołą gry na ukulele w Lublinie! Warsztaty dla wszystkich, którzy chcą spróbować swoich sił na tym wesołym, czterostrunowym instrumencie. Doświadczony instruktor poprowadzi uczestników przez fascynujący świat tego małego, ale pełnego możliwości instrumentu. Niezależnie od wieku i umiejętności muzycznych każdy członek rodziny może wziąć udział w warsztatach i doświadczyć magii ukulele.
Prowadzący: Łukasz Rzepecki

11.00–12.00 | Małe Inne Brzmienia | Przybornik – jak mówić o muzyce? Muzyka mówi i śni o podróżach | zapisy na: innebrzmienia.eu

Wyruszcie w baśniową podróż! Uczestnicy przeniosą się na gorącą pustynię, odwiedzą skaczące hipopotamy, sprawdzą, dokąd lecą papugi. Wybiorą się tam, gdzie poniesie ich wyobraźnia. Warsztaty odbędą się w duchu Music Learning Theory Edwina Eliasa Gordona. Podczas zajęć stymulowany jest słuch muzyczny dziecka poprzez śpiewanie w różnych tonacjach i stylach muzycznych oraz rytmizowanie w bardzo nietypowych metrach. Na tych zajęciach instrumentem jest głos – nie usłyszycie tu gotowych, odtwarzanych nagrań z głośnika. Spotkanie będzie miało charakter improwizowanej zabawy muzycznej, której towarzyszy płynny ruch, kolorowe rekwizyty i szeroki uśmiech prowadzących.
Prowadzące: Magdalena Nejbauer i Małgorzata Kożuchowska-Panek

11.00–13.00 | Małe Inne Brzmienia | Muzyka/Plastyka. Drewniane Mobile: Twórz i Ozdabiaj Wietrzne Dzwonki! | zapisy na: innebrzmienia.eu

Na tych kreatywnych warsztatach dzieci i młodzież będą miały okazję przenieść się do świata natury i stworzyć piękne drewniane mobile. Wykorzystają pieńki drzewa jako podstawę, z których wykonają wietrzne dzwonki. To będzie nie tylko czas twórczego działania, lecz również zaproszenie do odkrywania dźwięków i naturalnego piękna. Po stworzeniu mobili uczestnicy będą odkrywać dźwięki, jakie wydają wietrzne dzwonki. Dzieci i młodzież poeksperymentują z ich rozmieszczeniem, aby uzyskać różne dźwięki i harmonię. To czas na odkrywanie rytmów natury i harmonii, jakie można znaleźć w otaczającym nas środowisku.
Prowadzący: MAB & JOA

12.00–22.00 | Słowobranie | Księgarnia Między Słowami, Rybna 4/5
Słowobranie to kawiarnia i księgarnia wydawnictw wschodnich oraz tematycznie związanych z festiwalem, poświęconych m.in. kulturze, muzyce i sztuce współczesnej. Ważną część oferty stanowią książki wydane na festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia w ramach serii wydawniczych Wschodni Express i Zakotwiczone.

14.00–22.00 | Sklep festiwalowy | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

14.00–1.00 | Strefa Food Truck | Błonia pod Zamkiem

15.00–22.00 | Wschodni Express | Wystawa portretów autorów i autorek oraz okładek książkowych | Warsztaty Kultury oraz Bałagan, Grodzka 5a – parter
Warsztaty Kultury oraz Bałagan, Grodzka 5a – parter

Seria wydawnicza „Wschodni Express” to nie tylko wysokiej jakości literatura, ale także wyjątkowy projekt graficzny autorstwa Eweliny Kruszewskiej. Każda okładka to grafika starannie zaprojektowana, w duchu minimalizmu, będąca esencjonalnym zobrazowaniem motywu przewodniego danej książki. Łączymy walor intelektualny z estetycznym. Po co to robimy? Celem serii „Wschodni Express” jest prezentacja czytelnikom najnowszych tekstów literatur wschodnich sąsiadów Polski, poruszających najbardziej aktualne dla tych społeczeństw problemy, niepozbawionych krytycznego dystansu i humoru w patrzeniu na Europę, siebie
w Europie oraz Europę w sobie.

Projekt okładek: Ewelina Kruszewska
Wydawca książek: Warsztaty Kultury w Lublinie

16.00–20.00 | Małe Inne Brzmienia | Muzyka/Plastyka | Muzyczne graffiti | zapisy na: innebrzmienia.eu

Uczestnicy zaprojektują i wykonają graffitii inspirowane artystami tegorocznej edycji Festiwalu. Będą pracować pod okiem Aleny Hrybianchuk – białoruskiej artystki, której murale można podziwiać w Lublinie (m.in. ul. Chrobrego 18).
Prowadząca: Alena Hrybianchuk

16.30–17.45 | Spotkanie z wytwórnią Gusstaff Records. Rozmawiają Janusz Mucha i Rafał Księżyk | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio
Każdego roku ważną część programu Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia stanowi prezentacja wytwórni muzycznej. W tym roku mamy wielką przyjemność gościć na Festiwalu kultową oficynę Gusstaff Records, która w 2023 roku świętuje swoje 25. urodziny i której barwną historię opowiemy.

„Dokładnie 4 maja 1998 roku Janusz Mucha z Zielonej Góry zarejestrował działalność firmy pod nazwą Gusstaff Records i pod tym samym szyldem prowadzi ją do dziś. To oficjalny początek, ale cała historia zaczęła się o wiele wcześniej. Oczywiście najpierw była pasja fana muzyki alternatywnej. Powodowany tą pasją Mucha został współpracownikiem zine’a «Korek», wydawanego w Wołowie od końca 1991 roku, i nie tylko pisał o muzyce, ale też stawiał tam pierwsze kroki jako wydawca. Przygotowywał dołączoną do magazynu kasetową kompilację zespołów ze Stanów Zjednoczonych i z Niemiec. To były czasy, gdy chcąc uzyskać zgodę artystów na publikację, trzeba było pisać do nich listy. Udało się i od 1996 roku Mucha, wraz ze swym przyjacielem, szefem „Korka” Igorem Pietrzykowskim, zaczęli wydawać licencyjne kasety pod szyldem «Korek/Gusstaff »”. – Tak rozpoczął swój artykuł o Gusstaff Records dziennikarz muzyczny Rafał Księżyk.

O tym, co wydarzyło się dalej i jak wygląda katalog doświadczeń polskiego wydawcy promującego muzykę alternatywną, dowiemy się pierwszego dnia Festiwalu podczas rozmowy otwierającej prezentację tego wyjątkowego labelu.

Rafał Księżyk (ur. 1970) – dziennikarz i krytyk muzyczny. Od początku lat dziewięćdziesiątych współtworzył oblicze rodzącej się wówczas nowej prasy muzycznej i popkulturowej. O muzyce pisywał m.in. na łamach „Brumu”, „Machiny”, „Jazz Forum”. Od 2012 do 2018 roku był redaktorem naczelnym magazynu „Playboy”. Współautor autobiografii Tomasza Stańki „Desperado” (2010), Roberta Brylewskiego „Kryzys w Babilonie” (2012), Tymona Tymańskiego „ADHD” (2013), Kazika Staszewskiego „Idę tam gdzie idę” (2015), Marcina Świetlickiego „Nieprzysiadalność” (2017), Muńka Staszczyka „King!” (2019). Autor trzech zbiorów esejów „23 cięcia dla Williama S. Burroughsa” (2013), „Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach” (2018) oraz „Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989–1993” (2020). Prowadzi audycję Nokturn w Programie 2 Polskiego Radia. Współpracuje z magazynem Dwutygodnik.com.

17.00–18.00 | Opowieść o ukraińskiej reporterce Zofii Jabłońskiej. Z Veroniką Homeniuk
i Natalie Oudin rozmawia Dorota Mościbrodzka | Bałagan, Grodzka 5a – patio

18.00–18.30 | Zofia Jabłońska – wernisaż wystawy fotografii
Kuratorka: Emilia Kietlińska-Drozd | Zaułkek Hartwigów

18.00–19.00 | Kisu Min | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Pochodzący z Łodzi kwartet to indie rockowe objawienie ostatnich lat i jedna z wielkich nadziei rodzimej sceny gitarowej. Zaczynali w 2016 roku i pierwsze lata działalności, zgodnie z duchem DiY, spędzili samodzielnie organizując koncerty i wydając swoje nagrania we własnym labelu “GISH”. W roku 2023 nastąpił przełom, a ich najnowszy album – świetne City of the revolution” wydany został nakładem kultowej Anteny Krzyku, co dla wielu jest automatycznym gwarantem jakości. Przed Kisu Min rysuje się bardzo ciekawa przyszłość i na pewno nie można przegapić ich lubelskiego koncertu podczas najbliższych Innych Brzmień.

19.15–20.15 | szorstkie | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Zespół narodził się w trudnych czasach zarazy 2020 roku w studiu nagrań „Trzaski”, gdzieś pomiędzy Częstochową a starym lasem. Robert Kafel (Lewe Łokcie), Kamil Klama (Beukot) i Michał Klama (Pleń, Pi) swoją muzykę nazwali „pandemicznym hałasem”, ale będąc bardziej precyzyjną_ym, można zauważyć, że szorstkie porusza się w obszarach muzyki eksperymentalnej i awangardy, a ich kompozycje w dużej mierze opierają się na improwizacjach, wariacjach i tworzeniu różnych, dość jazgotliwych dźwięków. Debiutancka płyta zespołu ukazała się nakładem Gusstaff Records.

20.30–21.45 | Atol Atol Atol | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Nowy projekt muzyków, którzy debiuty mają już dawno za sobą i dali się dobrze poznać w świecie polskiej alternatywy. Łukasz Plata (UZS – Ukryte Zalety Systemu, Przepych), Artur Soszyński (UZS – Ukryte Zalety Systemu) i Hubert Kostkiewicz (Kurws), zasileni przez wokalistkę Agatę Horwat, powołali do życia skład eksplorujący post-punkowe terytoria, nazywane przez samych muzyków „piwnicznym funkiem i przesiąkniętym dubem no-wave”. Debiutancki album Atol Atol Atol „Koniec sosu tysiąca wysp” ukazał się jesienią 2022 roku nakładem Gusstaff Records.

22.00–23.15 | Lucy Kruger & The Lost Boys | DEU | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Projekt art popowo-noise’owy, którego liderką jest singer-songwriterka Lucy Kruger, artystka urodzona w Cape Town w RPA, a na co dzień mieszkająca w Berlinie. Lucy tworzy powolny, snujący się folk, który jest zarówno intymny, jak i ambientowy. To muzyka pełna nastrojowej atmosfery i intensywności. Artystka zadebiutowała w 2014 roku materiałem zatytułowanym „Lucy Kruger & The Lost Boys (EP)”. Pierwszy studyjny album ukazał się 3 lata później – płyta „Summer’s Not That Simple” wydana została wówczas nakładem Permanent Record. Przez ostatnie cztery lata zespół wydał kolejne 3 albumy, z którymi

z sukcesami koncertował. Była to seria-trylogia pt. „tapes”, dokumentująca rosnący niepokój i ostateczne uwolnienie. W kwietniu 2023 roku ukazał się ich najnowszy album pt. „Heaving”, którego premierowo posłuchamy w Polsce podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia. Lucy Kruger & The Lost Boys są częścią programu Keychange 2023.

23.30–0.45 | Bedless Bones | EST | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Projekt Kadri Sammel, pochodzącej z Tallina alternatywnej artystki elektronicznej i wizualnej. Przez dekadę śpiewała w chórach, studiowała teorię kultury, media audiowizualne i fotografię, by z czasem jej osobisty styl muzyczny przekształcił się w solowy projekt Bedless Bones, w którym eksperymentuje z różnymi gatunkami noir, budując mosty i naginając granice pomiędzy dark wave, mrocznym EBM, techno, industrialnymi dźwiękami i abstrakcyjną atmosferą rodem z IDM. Poza Bedless Bones Kadri jest członkinią estońskiego awangardowego deathbeat/outdustrialnego zespołu Forgotten Sunrise i wokalistką brytyjsko-estońskiego dystopijnego zespołu industrialnego Deathsomnia. Przez ostatnie kilka lat była także kluczową częścią Beats From The Vault – funkcjonującej od 1998 roku podziemnej serii imprez dark music w Estonii. Bedless Bones jest częścią programu Keychange 2023.

7.07 PIĄTEK

Cały dzień | Zofia Jabłońska – plenerowa wystawa fotografii | Zaułek Hartwigów

Cały dzień | Małe Inne Brzmienia | różne lokalizacje | zapisy na: innebrzmienia.eu

10.00–18.00 | „Na szklanym negatywie” – wystawa poświęcona Leopoldynie
i Edwardowi Januszom | Warsztaty Kultury, Grodzka 7, sala wystawowa – II piętro

10.00–18.00 | „Plakaty z łapy” – wystawa plakatów Dominiki Czerniak-Chojnackiej | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – parter

11.00–12.30 | Małe Inne Brzmienia | Muzyka/Plastyka | Paszcze | zapisy na: innebrzmienia.eu

Warsztat z tworzenia instalacji na podstawie modułów do nagrywania kartek dźwiękowych „Stwory z paszczami”, które wydają dźwięki… Jakiego stwora stworzysz? Podczas warsztatu dzieci zrobią niesamowitą galerię paszcz. Każdy uczestnik po wymyśleniu i nazwaniu swojego stwora opowie, co ten stwór lubi jeść i gdzie mieszka, czy jest duży/mały, młody/stary itd. Na koniec każdy nagra na moduł dźwiękowy ryk swego stwora i takie dźwiękowe paszcze stworzą swoisty chór.
Prowadząca: Dominika Czerniak-Chojnacka

12.00–22.00 | Słowobranie | Księgarnia Między Słowami, Rybna 4/5

14.00–22.00 | Sklep festiwalowy | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

14.00–1.00 | Strefa Food Truck | Błonia pod Zamkiem

15.00–16.00 | Music IN | Indywidualne konsultacje dla młodych artystów i artystek z przedstawicielami branży muzycznej | Warsztaty Kultury, Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro | zapisy na: innebrzmienia.eu

Młodzi artyści i artystki będą mieli szansę spotkać się z profesjonalist(k)ami z branży muzycznej i skonsultować z nimi zarówno swoje pomysły artystyczne, jak i kwestie promocji zespołu, jego obecności w serwisach streamingowych, wizerunku czy też gotowości na rozwój kariery zagranicznej.

Podczas konsultacji można będzie spotkać się z: Karoliną Czarnecką, Tamarą Kamińską, Markiem Hojdą, Anną Klimczak, Magdą Jędrzejewską, Agatą Karczewską, Izabelą Smelczyńską oraz Izabelą Rekowską.

Biogramy:

Karolina Czarnecka – artystka muzyczna, performerka i aktorka. Współczesna wiedźma i czuła feministka. Stworzyła trzy albumy muzyczne, platformę dla nastolatek CÓRY i szereg zaangażowanych akcji koncertowych. Współtworzyła grupę teatralno-kabaretową Pożar w Burdelu, feministyczny zespół punkowy Żelazne Waginy i grasujący po warszawie kobiecy Gang Śródmieście.

Tamara Kamińska – członkini Zarządu Fundacji Music Export Poland. Od 2019 roku współpracuje z Narodową Komisją UNESCO w Polsce jako ekspert ds. miast kreatywnych i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS jako doradczyni Zarządu. W 2022 roku objęła funkcję koordynatorki europejskiej sieci biur eksportu European Music Exporters Exchange.

Marek Hojda – członek zarządu Music Export Poland, fundacji powołanej przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, członek zarządu European Music Exporters Exchange. W przeszłości sprawował funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, członka CIAM ExCo, przewodniczącego Rady NGO przy Ministrze Kultury. Kompozytor muzyki jazzowej, popowej i rockowej, aranżer, wokalista.

Magda Jędrzejewska – profesjonalistka w branży muzycznej, koncentrująca się na innowacjach, edukacji i zarządzaniu. W swojej obecnej roli w Music Ally łączy pasję do muzyki, technologii i edukacji, zapewniając najnowocześniejszy wgląd w strategie marketingu cyfrowego dla artystów i artystek, menedżerów i menedżerek oraz wytwórni, a także zarządzając lokalnymi artyst(k)ami z Polski, m.in. WRONA i Ada Kućmierz.

Agata Karczewska – warszawska singer-songwriterka, która tworzy muzykę łączącą elementy amerykańskiego folku i country. Rdzeniem jej minimalistycznego stylu jest charakterystyczny wokal i ciepłe dźwięki gitary akustycznej. Jest samoukiem zarówno jako gitarzystka, jak i wokalistka, a inspirację i sztukę kompozycji odnajduje w tradycjach pisania piosenek swoich idoli Elliotta Smitha i Boba Dylana.

Iza Smelczyńska – zajmuje się dźwiękiem z wielu perspektyw. Jako kompozytorka, artystka dźwiękowa i performerka interesuje się głównie muzyką awangardową i eksperymentalną. Kolekcjonuje dźwięki i przygotowuje nowe urządzenia dźwiękowe – wszystko to kształtuje jej twórczość elektroakustyczną. Jako muzykolożka i dziennikarka koncentruje się na studiach nad pejzażami dźwiękowymi, edukacji dźwiękowej i różnych sposobach słuchania – nie tylko muzyki.

Anna Klimczak – z tematem zbiorowego zarządzania prawami autorskimi związana jest od ponad 9 lat. Jej głównym zadaniem jako specjalistki ds. komunikacji, a następnie rzeczniczki prasowej ZAiKS-u, jest wyjaśnianie opinii publicznej, dlaczego praca kreatywna powinna być sprawiedliwie wynagradzana i jak można to osiągnąć.

Izabela Izzy Rekowska – jest główną siłą stojącą za zespołem Izzy and the Black Trees, który założyła w 2018 roku. Biorąc pod uwagę sposób pisania piosenek, czy sam przekaz muzyczny w jej twórczości można poczuć aurę Patti Smith, Debbie Harry czy PJ Harvey. Jest autorką tekstów, wokalistką, a podczas występów z the Black Trees także gitarzystką.

15.00–22.00 | Wschodni Express | Wystawa portretów autorów i autorek oraz okładek książkowych | Warsztaty Kultury oraz Bałagan, Grodzka 5a – parter

16.00–17.30 | Keychange | „Kids are alright” – youth and music. Dobre praktyki w obszarze zaangażowania młodych osób w życie muzyczne. Spotkanie z artystkami i innowatorkami sieci Keychange z Kanady, Estonii, Niemiec, Szwecji i Irlandii poprowadzi Misia Furtak | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

„Kiedy byliśmy młodzi, przyszłość była taka jasna. Stara dzielnica była taka żywa. I każdy dzieciak na całej cholernej ulicy chciał być wielki i nie dać się pokonać”. Tak w wolnym tłumaczeniu rozpoczyna się piosenka „Kids are alright” zespołu The Who, której tytuł posłużył za motto dyskusji na temat zaangażowania młodych osób w życie muzyczne. W rozmowie, w której udział wezmą artystki i innowatorki sieci Keychange z Kanady, Estonii, Niemiec, Szwecji i Irlandii, przytoczymy najlepsze praktyki związane ze wspieraniem muzycznych pasji młodzieży, porozmawiamy o formalnej i nieformalnej edukacji, ale też zastanowimy się nad tym, czy my – dorośli – widzimy w ogóle muzyczną aktywność młodzieży, czy mamy do niej dostęp oraz co mogą zrobić organizatorzy wydarzeń, aby skutecznie dotrzeć z informacją do najmłodszej publiczności koncertowej. Nie zabraknie też wątków związanych z różnicami w wychowywaniu i stereotypach ukierunkowujących zainteresowania muzyczne dziewcząt i chłopców.

 

W dyskusji udział wezmą:

Lucy Kruger – artystka urodzona w Cape Town w RPA, a na co dzień mieszkająca w Berlinie. Lucy tworzy powolny, snujący się folk, który jest zarówno intymny, jak i ambientowy. To muzyka pełna nastrojowej atmosfery i intensywności. Artystka zadebiutowała w 2014 roku materiałem zatytułowanym „Lucy Kruger & The Lost Boys (EP)”. W kwietniu 2023 roku ukazał się ich najnowszy album pt. „Heaving”, którego premierowo posłuchamy w Polsce podczas Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia.

Kadri Sammel – pochodzi z Tallina i jest alternatywną artystką ze sceny elektronicznej i wizualnej. Przez dekadę śpiewała w chórach, studiowała teorię kultury, media audiowizualne i fotografię, by z czasem jej osobisty styl muzyczny przekształcił się w solowy projekt Bedless Bones, w którym eksperymentuje z różnymi gatunkami noir, budując mosty i naginając granice pomiędzy dark wave, mrocznym EBM, techno, industrialnymi dźwiękami i abstrakcyjną atmosferą rodem z IDM.

Miesha Louie – jest artystką reprezentującą kanadyjską mniejszość etniczną Secwépemc, a The Spanks to wielu perkusistów, którzy przez lata towarzyszyli jej na scenie. Jej najdłuższym muzycznym partnerem jest jednak Sean Hamilton, z którym Miesha spędziła ostatnie 5 lat, budując i upiększając swoje garażowo-rockowe brzmienie. Pod głębokim wpływem klasyków proto-punka (takich jak The Runaways, MC5, The Stooges) oraz riot grrrl/grunge lat 90. (m.in. L7 i The Gits) Miesha & The Spanks wyczarowują energię, która uderza słuchacza w twarz, rzucając go w świat zabójczych riffów.

Jonna Eve Eriksson – Jonna jest freelancerką, dla której produkcja, marketing, zarządzanie mediami społecznościowymi i kierownictwo artystyczne są pasją i sposobem na życie. W swojej firmie – Eve Creative – Jonna łączy swoje umiejętności z miłością do kultury, tworząc innowacyjne projekty. W marcu 2020, wraz z wybuchem pandemii, uruchomiła kanał livestreamingowy Culturestream Malmo, który szybko stał się cenioną i uznaną platformą kulturalno-muzyczną w południowej Szwecji.

Mags Blackburn – jest publicystką, menedżerką artystyczną, prezenterką oraz członkinią zarządu AIM Ireland. Po uzyskaniu dyplomu z dziennikarstwa pracowała zarówno w mediach drukowanych, jak i nadawczych. Wiedziona pasją do muzyki, w 2016 roku rozpoczęła pracę jako publicystka w agencji Bluemonkey, reprezentując irlandzkich i międzynarodowych artystów, festiwale i wydarzenia.

W roli prowadzącej spotkanie wystąpi Misia Furtak.

Misia Furtak – muzyczka, edukatorka, aktywistka, kompozytorka, wokalistka, basistka, a także producentka muzyczna. Laureatka Paszportu Polityki z zespołem très.b w kategorii muzyka popularna za rok 2012, Fryderyka w kategorii debiut roku oraz Nagrody Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego. Jest absolwentką University of Maastricht, Berklee College of Music i Collegium Civitas.

16.00–20.00 | Małe Inne Brzmienia | Muzyka/Plastyka | Muzyczne graffiti | zapisy na: innebrzmienia.eu

Uczestnicy zaprojektują i wykonają graffitii inspirowane artystami tegorocznej edycji Festiwalu. Będą pracować pod okiem Aleny Hrybianchuk – białoruskiej artystki, której murale można podziwiać w Lublinie (m.in. ul. Chrobrego 18).

Prowadząca: Alena Hrybianchuk

16.00–22.00 | Targi Małych Wydawców | Błonia pod Zamkiem
Ostatnie lata to istny rozkwit niezależnej sceny muzycznej zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Dziesiątki, a nawet setki małych wytwórni płytowych wydaje nieprzerwanie tysiące tytułów rocznie. Każda z nich prezentuje inny styl muzyki – od rocka, przez punk, jazz po elektronikę, a ich krążki zazwyczaj pojawiają się w małych nakładach. Mały nakład płytowy uniemożliwia artystom zaprezentowanie swojej twórczości większemu gronu odbiorców poprzez sprzedaż krążków w powszechnie znanych sklepach muzycznych. Należy ich szukać jedynie
w internecie lub bezpośrednio u dystrybutora. Targi Małych Wydawców wychodzą naprzeciw takim właśnie wytwórniom. Świetnie wpisują się one w ideę Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia, gdyż to właśnie z niezależnej sceny wydawniczej pochodzi znakomita większość wykonawców prezentowanych na naszych scenach.
W tym roku po raz kolejny na festiwalu pojawią się niezależni wydawcy muzyczni z całej Polski wraz ze swoimi płytami, kasetami, a może nawet winylami…?
Poprzednie edycje Targów Małych Wydawców cieszyły się dużym zainteresowaniem, a fani muzyki mogli kupić płyty bezpośrednio od wydawców, podyskutować, czy po prostu sprawdzić, jakie tytuły wydaje się aktualnie na scenie niezależnej.
Wśród wystawców tegorocznej edycji znajdą się: Gusstaff Records, Kilogram Records, Bocian Records.

16.30–18.30 | Małe Inne Brzmienia | Warsztaty wokalne – beatbox | zapisy na: innebrzmienia.eu

Uczestnicy wspólnie stworzą piosenki świata beatboxu, w który wprowadzi ich doświadczony beatboxer! Łukasz „Siwy” Staniewski pokaże, jak poruszać się po świecie dźwięków tworzonych rytmicznie za pomocą narządów mowy, czyli ust, języka, krtani, gardła czy przepony. Czy będą to dźwięki perkusji, linii basowej, czy odgłosy zwierząt – uczestnicy przekonają się podczas spotkania!
Prowadzący: Łukasz „Siwy” Staniewski

17.00–18.00 | Wschodni Express | Premiera książki: Aušra Kaziliūnaitė „osobista pustka” w tłum. Pauliny Ciuckiej | Z autorką i tłumaczką rozmawia Wojciech Szot | Bałagan, Grodzka 5a – patio

„osobista pustka” to pierwsze polskie wydanie litewskiej poetki młodszego pokolenia.

Niniejszy zbiór zawiera wiersze pochodzące z trzech ostatnich tomików Aušry Kaziliūnaitė. Jest to wybór podyktowany chęcią pokazania polskiemu czytelnikowi koherentnego zestawienia twórczości litewskiej poetki, które łączyłoby tematy, motywy i środki poetyckie. W prezentowanych tekstach − w przeciwieństwie do wczesnych wierszy − autorka odchodzi od eksperymentowania z formą, poetycką kreatywność inwestuje raczej
w konsekwentne budowanie swojego imaginarium, w którym napotykamy m.in. rodzący się z błękitnego jaja świat, pozornie istniejące akweny czy „prawdziwszych” nas po drugiej stronie lustra. Do jej fantastycznego kolażu trafiają wycinki twórczości innych osób, odłamki teorii filozoficznych, okruchy świata rzeczywistego. – Paulina Ciucka (tłumaczka)

Aušra Kaziliūnaitė (ur. 1987 r. w Wilnie) – poetka, filozofka, pisarka. Studiowała historię i religioznawstwo.
W 2020 r. obroniła pracę doktorską na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Wileńskiego. Od 2019 r. pełni funkcję wiceprezes Związku Pisarzy Litwy. Opublikowała dotychczas pięć zbiorów poezji: Pirmoji lietuviška knyga (Pierwsza litewska książka, 2007), 20% koncentracijos stovykla (Obóz pracy przymusowej na pół gwizdka, 2009), Mėnulis yra tabletė (Księżyc jest tabletką, 2014), esu aptrupėjusios sienos (wiecznie drżę w posadach, 2016)
i Jūros nėra (Morza nie ma, 2021). Jej twórczość została nagrodzona prestiżową Nagrodą im. Jurgi Ivanauskaitė, Nagrodą Ministra Kultury Litwy „Dla Młodych Twórców” oraz Nagrodą im. Eleny Mezginaitė.

17.30–18.00 | „Plakaty z łapy” – wystawa plakatów Dominiki Czerniak-Chojnackiej – wernisaż wystawy i spotkanie z autorką | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – parter

18.00–19.00 | Tuleje | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Gusstaff zawsze był otwarty na granie, które można by nazwać „muzyką korzeni”, pod warunkiem, że liczyło się w nim nie tyle odtwarzanie tradycji, ile charyzma tego przedsięwzięcia. Tak jest w przypadku tria Tuleje, które na albumie „Ciche miejsca” sięga po ludowe pieśni z regionu Konina, ale nadaje im własny minimalistyczny i szorstki wyraz, co wynika z jazzowych doświadczeń muzyków.

18.30–19.30 | Zakotwiczone | Premiera książki: Lamed Szapiro „Wylej swój gniew” w tłum. Belli Szwarcman-Czarnoty | Z tłumaczką rozmawia Magdalena Kicińska | Bałagan, Grodzka 5a – patio | POL
Opowiadania tłumaczone z jidysz przez Bellę Szwarcman-Czarnotę nieznanego do tej pory w Polsce znakomitego prozaika żydowskiego. Lamed Szapiro pochodził z Ukrainy, pierwsze kroki literackie stawiał w Warszawie, rozwinął się twórczo w Nowym Jorku i Los Angeles, gdzie spędził resztę życia. Po raz pierwszy w Polsce ukazuje się zbiór jego krótkich form prozatorskich. Jego opowiadania odwołują się do tematów bolesnych, tj. pogromów żydowskich, relacji sąsiedzkich oraz wątków uniwersalnych jak miłość i samotność, szczególnie w relacjach między kobietą a mężczyzną.

19.15–20.15 | Koń | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Nostalgiczna, szaleńcza, acid bluesowa podróż, w którą zabierają nas gitarzysta Sławomir Szudrowicz (Something Like Elvis, Selina Martin Band), perkusistka Asia Glubiak (Panieneczki, Limboski, Barbara Wrońska), saksofonista Michał Fetler (Jazzband Młynarski Masecki, Polmuz, Fanfara Awantura) oraz kompozytor, wirtuoz keyboardów Jakub Królikowski. Twórczość zespołu oscyluje na styku stylu country and western, muzyki alternatywnej, nowoczesnego jazzu, bluesa i psycho trance. W 2022 roku ukazał się debiutancki album grupy, który zebrał bardzo entuzjastyczne recenzje, ale Koń to zwierzę przede wszystkim koncertowe.

20.30–21.45 | Dead Cat in a Bag | ITA | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Pochodzące z Turynu trio słusznie uchodzi dziś za jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych zespołów na włoskiej scenie. Ich muzyka to z jednej strony kontynuacja artystycznej ścieżki wytyczonej przez legendarnych songwriterów w stylu Toma Waitsa, Nicka Cave’a czy Leonarda Cohena.
Z drugiej, można tu odnaleźć cały katalog odniesień do ilustracyjnej muzyki teatralnej czy filmowej. Grupa pomysłowo wykorzystuje muzykę tradycyjną, czerpiąc również inspiracje z literatury klasycznej (nazwa zespołu nawiązuje wprost do powieści “Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina) oraz folkloru. Do tego artyści dokładają bardziej współczesne, głośniejsze brzmienia, co razem daje niezwykle interesujący efekt. Na instrumentarium Dead Cat in a Bag składają się skrzypce, akordeon, bandżo oraz porcja dobrze zbalansowanej elektroniki.
Przez ostatnią dekadę Włosi dzielili scenę m.in. z takimi wykonawcami jak Hugo Race czy Bonnie „Prince” Billy,
a po lubelskim koncercie można być pewnym, że zaskarbią sobie uznanie także innobrzmieniowej widowni.

22.00–23.15 | Whispering Sons | BEL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Pochodząca z Belgii grupa to dziś jeden z najciekawszych, europejskich składów operujących gdzieś na pograniczu post-punka, zimnej fali i rocka alternatywnego. Zarówno precyzyjne brzmienie samego zespołu, jak i niski, hipnotyzujący wokal frontmanki Fenne Kuppens, przywodzą na myśl najlepsze skojarzenia z legendami takimi jak: Joy Division, Bauhaus czy Killing Joke. Do tego wszystkiego Whispering Sons dodają świeżość i energię, widoczną przede wszystkim na koncertach grupy. Pomimo tego, iż oba albumy Belgów czyli zarówno „Image”, jak i „Several Others”, zostały dobrze przyjęte przez widownię oraz branżę muzyczną, to właśnie ich występy na żywo, w szybkim tempie budują legendę zespołu. Lubelski koncert tej formacji będzie z pewnością jednym z najmocniejszych punktów programu, nie tylko dla fanów gitarowego grania.

23.30–0.45 | Miesha & The Spanks | CAN | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Miesha Louie jest artystką reprezentującą kanadyjską mniejszość etniczną Secwépemc, a The Spanks to wielu perkusistów, którzy przez lata towarzyszyli jej na scenie. Jej najdłuższym muzycznym partnerem jest jednak Sean Hamilton, z którym Miesha spędziła ostatnie 5 lat, budując i upiększając swoje garażowo-rockowe brzmienie. Pod głębokim wpływem klasyków proto-punka (takich jak The Runaways, MC5, The Stooges) oraz riot grrrl/grunge lat 90. (m.in. L7 i The Gits) Miesha & The Spanks wyczarowują energię, która uderza słuchacza w twarz, rzucając go w świat zabójczych riffów i przepoconych sal koncertowych. Ich ostatni pełnowymiarowy album „Girls Girls Girls” z 2018 roku wylądował na pierwszym miejscu kanadyjskiej listy przebojów !earshot National Loud Chart, znalazł się też na pierwszym miejscu Indigenous Music Countdown, zdobywając 3 lokalne nagrody muzyczne. W 2021 roku Miesha & The Spanks byli nominowani do nagrody rockowego artysty roku w ramach Western Canadian Music Awards. Miesha & The Spanks są częścią programu Keychange 2023.

 

8.07 SOBOTA

Cały dzień | Zofia Jabłońska – plenerowa wystawa fotografii | Zaułek Hartwigów

Cały dzień | Małe Inne Brzmienia | różne lokalizacje | zapisy na: innebrzmienia.eu

10.00–11.30 | Wschodni Express | Premiera książki: Lena Kudajewa, Polina Położencewa i Oksana Sawczenko „Insekt” w tłum. Anny Korzeniowskiej-Bihun | Z autorkami i tłumaczką rozmawia Paweł Passini | Bałagan, Grodzka 5a – patio

„Insekt” to zbiór trzech wyróżnionych najnowszych dramatów (Insekt, Oszczędzajcie prąd, Noc zakryje poranek), z których jeden miał już swoje pierwsze performatywne czytanie w Teatrze Polskim w Warszawie. Dwujęzyczna (polsko-ukraińska) publikacja otwiera cykl dramaturgiczny w ramach serii wydawniczej „Wschodni Express”, ukazującej się nakładem Warsztatów Kultury w Lublinie od 2014 roku. Współwydawcą publikacji jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Ukraińska literatura, w tym dramaturgia, nigdy już nie będzie taka jak kiedyś. Doświadczenie wieloletniej wojny z różnymi jej fazami bez wątpienia przełożyło się na warsztat ukraińskich dramaturgów. Nauczyli się oni rozpoznawać i neutralizować ludzkie traumy. Posiedli rzadką umiejętność oddzielania ziaren od plew – tego, co jest naprawdę ważne, od tematów błahych i odrealnionych. Przywrócili sprawom właściwe proporcje. W połączeniu z wielkimi uniwersalnymi tematami bez wątpienia przełoży się to na potężną literaturę dramaturgiczną. – Anna Korzeniowska-Bihun (tłumaczka)

 

Lena Kudajewa (ur. 1977 r. w Doniecku) – żyła spokojnie w niepodległej Ukrainie aż do wybuchu wojny z Rosją w 2014 r. Po serii przeprowadzek ostatecznie osiadła w Kramatorsku i rozpoczęła nowe życie. W 2020 r. ukończyła psychologię. W lutym 2021 r. uczestniczyła w intensywnym kursie teatru dokumentalnego i napisała swój pierwszy utwór pt. 6,5. Na jego podstawie powstał spektakl, którego premiera miała miejsce 4 września 2021 r. w Chersońskim Obwodowym Akademickim Teatrze Muzyczno-Dramatycznym im. M. Kulisza. Uczestniczka laboratorium dramatu DRAMLABNEO Week, inicjatywy wspieranej przez Ukraińską Fundację Kultury. Udział w projekcie zaowocował jej pierwszym utworem fabularnym – Pamiętnik prymuski, który znalazł się na długiej liście VIII Konkursu Sztuki Teatralnej Drama.UA. W październiku 2022 r. dwie z jej sztuk (Insekt
i Jeden dzień) znalazły się w finale Festiwalu Współczesnej Dramaturgii Ukraińskiej Lipcowy Miód. W listopadzie 2022 roku jej teksty Jeden dzień i Zły rok znalazły się na krótkiej liście 13. edycji konkursu Tydzień Sztuki Aktualnej.

 

Oksana Sawczenko (ur. 1975 r. w Kijowie) – scenarzystka, dramaturżka i dziennikarka. Jako scenarzystka współpracowała z kanałami telewizyjnymi TRK Ukraine, Inter oraz z firmą medialną FILM.UA. Uczestniczyła
w festiwalu teatralnym Heidelberger Stückemarkt w Niemczech (2017 r.), międzynarodowym festiwalu Telpa Daugavpils w Łotwie (2014) oraz Tygodniu Sztuki Aktualnej w Kijowie. Współpracowała z Theater of Displaced People (Teatrem Ludzi Wysiedlonych) Georga Genoux i Natalii Worożbyt. W 2011 r. uczestniczyła w programie teatralnym dla dramaturgów ukraińskich londyńskiego Royal Court Theatre.

 

Polina Położencewa (ur. 1986 r. w Zaporożu) – ukraińska dramatopisarka. Mieszkała w Kijowie, Dnieprze i Zaporożu. Jej sztuki były wystawiane w m.in. Kijowie, Teatrze Dach oraz PostPlay, a także w Teatrze Nowego Dramatu w Zaporożu. Jej utwory są dostępne online na stronie ukraińskich dramaturgów UkrDramaHub. Wśród tych utworów znajdują się takie dramaty jak Czyjaś krew, Nie świruj, którego premiera miała miejsce w Teatrze Dzikim w styczniu 2022 r., oraz Babcia i dziadek uprawiają seks, jaki zadebiutował na deskach kijowskiego Teatru Dramaturgów w maju 2022 r. W lipcu 2022 r. jej sztuka Oszczędzajcie prąd miała premierę w Baron’s Court Theatre w Wielkiej Brytanii.

10.00–18.00 | „Na szklanym negatywie” – wystawa poświęcona Leopoldynie
i Edwardowi Januszom | Warsztaty Kultury, Grodzka 7, sala wystawowa – II piętro

10.00–18.00 | „Plakaty z łapy” – wystawa plakatów Dominiki Czerniak-Chojnackiej | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – parter

11.00–12.00 | Małe Inne Brzmienia | Słuchamy muzyki. Opowieść o instrumentach strunowych | zapisy na: innebrzmienia.eu

Instrumenty strunowe to niezwykły i różnorodny świat dźwięków i ciekawych historii. Zanurz się w fascynujący świat instrumentów – skrzypce, skrzypce elektryczne, mandolina i gitara czekają na wszystkich kochających muzykę! Czy zawsze marzyłeś o odkryciu tajemnic dźwięków, jakie wydają te piękne instrumenty? Teraz masz okazję przyjrzeć się im z bliska i poznać ich niesamowite brzmienie! Podczas warsztatów doświadczeni instruktorzy przybliżą historię, budowę i różnorodne dźwięki, jakie można z nich uzyskać. Uczestnicy będą mogli podziwiać ich piękno i usłyszeć, jakie melodie i harmonie potrafią stworzyć.
Prowadzenie: Stowarzyszenie Wschód Kultury – Maksymilian Wosk

11.00–12.30 | Małe Inne Brzmienia | Muzyka/Plastyka | Gadające głowy | zapisy na: innebrzmienia.eu

Warsztat z tworzenia instalacji na podstawie modułów do nagrywania kartek dźwiękowych. A jakby stworzyć instalację z gadających głów, autoportretów, które po otwarciu przez 30 sekund szepczą do nas o sobie? Co powiedzą, jakimi pragnieniami się podzielą z przechodniem, obcym odbiorcą? Czy ten przypadkowy powiernik poniesie dalej w świat zasłyszaną myśl, czy się nią z kimś podzieli? Prowadząca: Dominika Czerniak-Chojnacka

12.00–12.45 | Wschodni Express | „Noc zakryje poranek” – czytanie performatywne

towarzyszące premierze książki „Insekt” | Warsztaty Kultury, Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro
„Noc zakryje poranek” – czytanie performatywne promujące antologię dramatów ukraińskich „Insekt”. Czytanie w języku ukraińskim z polskimi napisami.

Kijów, marzec 2022 r. Jak uciec z dzieckiem z miasta, na które Rosjanie zrzucają bomby? Monodram łączący w sobie kino drogi, instrukcję przetrwania i studium ludzkich zachowań w ekstremalnych warunkach. Czytanie w języku ukraińskim z polskimi napisami.

Opieka artystyczna: Svitlana Oleshko.

Czyta: Iryna Voloshyna.

Muzyka: Aleksandra Malatskovskaya.

Ruch sceniczny: Maria Lozova.

12.00–22.00 | Słowobranie | Księgarnia Między Słowami, Rybna 4/5

12.30–14.30 | Małe Inne Brzmienia | Warsztaty Perkusyjne dla Młodych Artystów – „Buduj, Graj, Twórz” | zapisy na: innebrzmienia.eu

Czy Twoje dziecko uwielbia eksperymentować, tworzyć i odkrywać świat dźwięków? Jeżeli tak, to podczas tych warsztatów będzie miało okazję zbudować swoje własne instrumenty perkusyjne, takie jak bębenki, marakasy i kije deszczowe, wykorzystując swoją kreatywność i umiejętności manualne. Po stworzeniu instrumentów uczestnicy staną się częścią improwizacyjnej orkiestry! Razem odkryją świat dźwięków, rytmów i emocji, inspirowani obrazami znanych artystów. Dzieci będą miały możliwość tworzenia unikalnych melodii i rytmów, współpracując z innymi uczestnikami. Warsztaty to doskonały sposób na rozwijanie wyobraźni, kreatywności i umiejętności współpracy. Zapisz swoje dziecko na niezapomniane spotkanie z muzyką, gdzie stanie się twórcą własnej melodii!
Prowadzący: MAB & JOA

14.00–15.00 | „Razem do zwycięstwa” – licytacja na rzecz Ukrainy
Bałagan, Grodzka 5a – patio

Razem do zwycięstwa – licytacja na rzecz Ukrainy. Aukcja odbyła się już we Lwowie i Tarnopolu. Tym razem odbędzie się w Lublinie. Na aukcji znajdą się dzieła sztuki, trofea wojskowe, flagi z podpisami Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych Ukrainy Walerija Załużnego, szefa Głównego Zarządu Wywiadu Kyrylla Budanow lub znaczki kolekcjonerskie. Fundacja Charytatywna „Nasza Galicja” powstała w 2019 roku i od początku wojny na pełną skalę koncentruje swoje działania na pomocy Siłom Zbrojnym Ukrainy, od lutego 2022 roku na pomoc przekazano ze zbiórek ponad 14,5 mln hrywien. Parter wydarzenia: Fundacja Charytatywna „Nasza Galicja”.

14.00–15.15 | Dyskusja | „Miasta muzyki. Miasta młodzieży” – rola muzyki
w budowaniu kreatywnych miast przyszłości | dyskusję z przedstawiciel(k)ami polskich samorządów oraz menager(k)ami kultury poprowadzi Tamara Kamińska | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

„W obecnym niepewnym kontekście politycznym i społecznym, który ma wpływ na młodych ludzi, to właśnie oni mogą być potężnymi katalizatorami pozytywnych zmian i twórcami innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań stojących przed Europą” – twierdzi Europejskie Forum Młodzieży. Nie jest tajemnicą, że najlepszym narzędziem budowania spójności społecznej jest kultura, jednocześnie jednak nie sposób oprzeć się wrażeniu, że miejskie polityki kulturalne, tworzone przez boomersów i milenialsów często zupełnie pomijają potrzeby, zainteresowania i priorytety pokolenia Z. Czy możliwe jest w ogóle stworzenie warunków, w których młodzi ludzie będą chcieli się aktywnie zaangażować w życie kulturalne miasta? Jak możemy nauczyć się współpracować z zetkami z otwartością na ich zupełnie inne spojrzenie na świat i to, co ważne? Jaką rolę mogą mieć w tym procesie twórcy i artyści, idole młodych ludzi, a jaką animatorzy, menadżerowie czy urzędnicy?

Tamara Kamińska – absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, gdzie uzyskała tytuł magistra filozofii, a także podyplomowo na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach – menedżera kultury. Od października 2018 roku pełniła funkcję dyrektorki, a od maja 2022 Członkini Zarządu Fundacji Music Export Poland. Od 2019 roku współpracuje z Narodową Komisją UNESCO w Polsce jako ekspert ds. miast kreatywnych i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS jako Doradczyni Zarządu. W 2022 roku objęła funkcję koordynatorki europejskiej sieci biur eksportu European Music Exporters Exchange, gdzie odpowiada m.in za pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych i współpracę z globalnymi sieciami zrzeszającymi podmioty z branży muzycznej.

14.00–15.30 | Pokaz filmu | „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, Polska 2021, 90 min | Warsztaty Kultury, Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro

Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu-aktorowi. Poznają się gdy ona obsługuje przyjęcie, na którym on się bawi. Połączy ich miłość do muzyki, rozdzielą ambicje i marzenia. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi cały czas wystawiane jest na próbę: ona wciąż przed nim ucieka, on potrafi łgać jak z nut. Film Tomasza Habowskiego to w dużej mierze opowieść o kobiecej walce o niezależność i dochodzeniu do własnego głosu. Debiutująca w kinie wokalistka The Dumplings – Justyna Święs, wykreowała postać, która łączy niesamowity talent z równie potężnym brakiem wiary w siebie. Ale „Piosenki o miłości” śpiewane są w duecie: Święs i świetny w roli pogubionego chłopaka Tomasz Włosok („Boże Ciało”, „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”) tworzą elektryzującą parę, między którą emocje przeskakują jak iskry. Wokół nich orbitują gwiazdy sceny i ekranu, między innymi Andrzej Grabowski, Patrycja Volny, Krzysztof Zalewski, Iga „Ofelia” Krefft. Fantastyczną muzykę do filmu skomponował Kamil „Holden” Kryszak, współpracujący z Marceliną czy duetem Karaś/Rogucki.

14.00–22.00 | Sklep festiwalowy | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

14.00–1.00 | Strefa Food Truck | Błonia pod Zamkiem

15.00–22.00 | Wschodni Express | Wystawa portretów autorów i autorek oraz okładek książkowych | Warsztaty Kultury oraz Bałagan, Grodzka 5a – parter

16.00–17.30 | Debaty Wschodu Kultury | „Moja generacja” – dyskusja o pokoleniowym
wymiarze muzyki | Z Filipem Kalinowskim, Karoliną Czarnecką, Bartłomiejem Skubiszem „Eskaubei”, Agatą Kępińską rozmawia Mariusz Herma | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Przyzwyczailiśmy się myśleć, że każde pokolenie ma swoich idoli, swoje brzmienia i muzyczne hymny. O hip-hopie mawiamy, że to „muzyka miejsc, ludzi i czasów”, w pełni zrozumiała tylko dla tych, którzy mają taką samą płaszczyznę doświadczeń. Etykietujemy się gatunkami i emblematami. Zarzucamy młodszym pokoleniom, że nie znają tego, co naprawdę warte uwagi i wartościowe. Mawiamy z łatwością „kiedyś to było, teraz to nie ma”. Ale czy my to naprawdę wiemy, czy tylko nam się wydaje? Czy mamy pewność, że w XXI w. muzyka zatraciła ten pokoleniowy wymiar? Czy internet przyniósł rozproszenie gustów, zainteresowań i wspólnot, które przeniosły się do sieci? A może ten wymiar tylko zmienił charakter na wirtualny i globalny, czego przykładem jest fenomen K-popu, albo zalany krótkimi klipami muzycznymi i tańcem TikTok?

Podczas dyskusji będziemy zastanawiać się nad wspólnotowością, gustami i wyborami muzycznymi najbardziej charakterystycznymi dla ostatnich dekad, modami i kontekstami wpływającymi na rodzenie się rozmaitych zjawisk i fenomenów muzycznych. Inspiracji poszukamy zarówno w projektach artystycznych naszych panelistów i panelistek, w książce „Niechciani, nielubiani. Warszawski rap lat 90.” Filipa Kalinowskiego, jak i w badaniach przeprowadzonych w 2021 roku przez Narodowe Centrum Kultury pn. „Muzyczne wybory młodzieży”.

 

W dyskusji udział wezmą:

Filip Kalinowski (ur. 1984) – dziennikarz (pop)kulturowy, muzyk eksperymentalny, kolekcjoner płyt. Wieloletni redaktor muzyczny „Aktivista”. Autor książki „Niechciani, nielubiani. Warszawski rap lat 90.”. Publikował m.in. w „Exklusivie”, „newonce.paper”, „Estradzie i Studiu” czy „DJ Mag India”, na łamach „The Quietus” i poptown.eu. Stworzył publikacje towarzyszące wydaniu albumów Side One Ten czy Serce Jerzyka Krzyżyka, a jego teksty znaleźć można również na okładkach Kwiatostanu Błota czy Rulety 1988. Współtworzył film dokumentalny o początkach polskiej muzyki elektronicznej Stay True Poland, opowiadał o polskiej scenie niezależnej w audycjach Inside Out i Scenery: Warsaw oraz trzymał pieczę nad muzyką do serialu „Ultraviolet”. Przez ponad dekadę grał w zespole kIRk i innych mniej lub bardziej efemerycznych składach improwizowanych.

Karolina Czarnecka – artystka muzyczna, performerka i aktorka. Współczesna wiedźma i czuła feministka. Stworzyła trzy albumy muzyczne, platformę dla nastolatek CÓRY i szereg zaangażowanych akcji koncertowych. Współtworzyła grupę teatralno-kabaretową Pożar w Burdelu, feministyczny zespół punkowy Żelazne Waginy i grasujący po Warszawie kobiecy Gang Śródmieście. Obecnie realizuje swój interdyscyplinarny projekt Seans Cybernetyczny, w którym pyta: „To web or not to web?”.

Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” – animator kultury, tekściarz, poeta miejski, raper z 25-letnim stażem, prekursor podkarpackiej sceny hip-hopowej, a także pionier łączenia rapu z elementami jazzu. Współtwórca formacji Eskaubei Tomek Nowak Quartet oraz Sophia Grand Club, Skubisz / Lemańczyk Cooperation. Członek projektu Vitold Rek & the Spark. Inicjator projektów Late Night Poems i Subcarpathians. Współpracuje również z Agą Zaryan, Michałem Urbaniakiem, zespołem Tołhaje, Zbigniewem Jakubkiem i formacją Orange Trane oraz Bernardem Maselim i Piotrem Lemańczykiem.

Agata Kępińska – socjolożka, badaczka przyszłości. Pracuje w Dziale Badań i Analiz Narodowego Centrum Kultury. Zajmuje się wpływem najnowszych technologii na sztukę.

W roli prowadzącego wystąpi Mariusz Herma.

Mariusz Herma – w „Polityce” o muzyce od dekady, wcześniej m.in. w „Przekroju” i na blogu Ziemia Niczyja. Założyciel serwisu beehype, który zrzesza dziennikarzy muzycznych z prawie całego świata.

16.00–17.30 | Wschodni Express | Premiera książki: Kristiina Ehin „Planeta pożeraczy
serc” w tłum. Marty Perlikiewicz | Z tłumaczką rozmawia Olga Wiewióra | Bałagan, Grodzka 5a – patio

W prozie Kristiny Ehin mamy do czynienia z pełnym fantazji gawędziarstwem i głębokim spojrzeniem na rzeczywistość. Opisy uczuć, które w realistycznym opowiadaniu z pewnością umknęłyby czytelnikowi, w tych alegorycznych obrazach znajdują swoje pełne odzwierciedlenie. Estońska prozaiczka opisuje wzorce kształtujące nasze zachowanie, kierujące naszym życiem i relacjami z ludźmi. Bohaterowie zabiegają o prawdziwą miłość, niektórzy obrywają od losu, ale nie ustają w poszukiwaniach. Inni odnajdują skarb i stają oko w oko z pytaniem, jak utrzymać odnalezione szczęście. Opowiadania Ehin są pełne alegorii, napisane z wyczuciem specyficznego absurdu i surrealizmu niczym baśnie, w których co drugie zdanie może zaskoczyć niespodziewanymi zwrotami akcji.

Kristiina Ehin (ur. 1977 r. w Rapli) – jest estońską poetką i autorką opowiadań. Ukończyła studia z zakresu estońskiej i porównawczej poezji ludowej na Uniwersytecie w Tartu. W swoim ojczystym języku opublikowała do tej pory dziesięć tomików poezji, trzy zbiory opowiadań, nowe wersje opowieści ludowych z południowej Estonii oraz tom refleksji autobiograficznych. Jest też autorką dwóch spektakli teatralnych oraz poetyckich słuchowisk radiowych. We wszystkich swoich pracach stara się łączyć codzienność z mitycznością. Jest laureatką najbardziej prestiżowej estońskiej nagrody poetyckiej za tomik Kaitseala (Huma, 2005) – zbiór wierszy oraz zapisów z dziennika, który napisała, pracując jako strażniczka rezerwatu przyrody na niezamieszkałej wyspie przy północnym wybrzeżu Estonii. Jej najnowsze książki w języku estońskim były bestsellerami w latach 2019–2023.

16.00–18.00 | Pokaz filmu | „Przystanek – Ziemia”, reż. Kateryna Gornostai, Ukraina 2021,122 min | Warsztaty Kultury, Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro

Radykalne, autentyczne i wrażliwe spojrzenie na radzenie sobie z emocjonalnymi zawirowaniami związanymi z oczekiwaniem na wejście w dorosłe życie. Masza (Maria Fedorczenko), Jana i Senia to trzy przyjaciółki u progu ukończenia szkoły średniej. Introwertyczna Masza postrzega siebie jako outsiderkę. Kiedy stara się jakoś przetrwać intensywny okres przedmaturalny, zakochuje się, co zmusza ją do opuszczenia strefy komfortu. W swoim pełnometrażowym debiucie fabularnym ukraińska reżyserka Kateryna Hornostaj przedstawia głęboko osobistą, zjawiskową i poetyczną opowieść o odkrywaniu siebie i cierpliwości, jakiej to wymaga. Przystanek – Ziemię pokazano na Berlinale w 2021 roku, gdzie film wygrał sekcję Generation14+.

16.00–22.00 | Targi Małych Wydawców | Błonia pod Zamkiem

18.00–19.00 | Agata Karczewska | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Agata Karczewska to warszawska singer-songwriterka, tworząca muzykę z pogranicza

amerykańskiego folku i country. Jej styl, określany muzycznym minimalizmem, opiera się

na charakterystycznym wokalu i ciepłym brzmieniu gitary akustycznej. Jest samoukiem,

czerpiącym inspiracje z songwriterskich tradycji i uczącym się komponowania od swoich

idoli, Elliotta Smitha czy Boba Dylana. Każda piosenka to oddzielna opowieść,

skonstruowana wokół wspomnień, popkulturowych skojarzeń czy zasłyszanych historii.

29 marca 2019 r., Agata opublikowała swój debiutancki album, „I’m Not Good at Having

Fun”. Dzięki współpracy z Marcinem Borsem, znanym m.in. z produkcji albumów

Krzysztofa Zalewskiego, Pogodno, Nosowskiej i Hey, oszczędne i surowe kompozycje

Karczewskiej brzmią jak rodem z amerykańskiego Południa. Charakterystyczny, silny wokal

i nonszalancki sposób śpiewania w połączeniu ze szczerymi emocjonalnymi tekstami dają

mieszankę rzadko spotykaną na polskim rynku muzycznym.

W 2020 r. Agata została nominowana do nagrody Fryderyk w kategorii Album Roku Blues.

Otrzymała również Mateusza – specjalne wyróżnienie dla młodych artystów przyznawane

przez radiową Trójkę. Uczestniczka projektu organizowanego przez Estradę Poznańską

„Estrada w sieci: DUETY” w ramach, którego razem z Johnem Porterem, stworzyła utwór

„No Way to Say Goodbye”. Kontynuacją ich współpracy jest wydany w czerwcu tego roku

album „On The Wrong Planet”.

19.15–20.15 | Nuha Ruby Ra | GBR | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Wokalistka, autorka i kompozytorka, tworząca na co dzień w Londynie. Uznawana dziś za jedną z największych nadziei współczesnej sceny brytyjskiej. Na koncie ma występy m.in. na festiwalu Glastonbury oraz najważniejszych światowych showcase’ach, na czele z The Great Escape, SXSW czy Reeperbahn. W ostatnim roku koncertowała wspólnie choćby z King Gizzard & the Lizard Wizard, Yard Act czy Viagra Boys. Jej styl to wypadkowa autorskich tekstów, elektroniki, hip-hopu, ale też post-punka czy grunge’u. Poza działalnością solową artystka udziela się też w alternatywnej grupie Arrows of Love. Obok aspektów muzycznych ważnym elementem w jej twórczości jest też strona wizualna: starannie wyreżyserowane, koncepcyjne wideoklipy oraz elementy video-artu podczas koncertów.

20.30–21.45 | To Rococo Rot | DEU | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem
Ten pochodzący z Berlina zespół zasłynął z doskonałego połączenia brzmień elektronicznych z żywym, analogowym graniem. Do historii przeszedł cytat z magazynu Pitchfork, opisujący muzykę grupy jako “brzmiącą całkowicie cyfrowo, a jednak w 100% ludzką”. Niemieckie trio, założone w 1995 roku, działało z sukcesami aż do roku 2014, po czym zawiesiło swoją działalność. Lubelski koncert będzie więc wydarzeniem bez precedensu i swoistą reaktywacją formacji. Od 2014 roku To Rococo Rot zagrało bowiem tylko jeden, wyjątkowy koncert jubileuszowy na festiwalu w Düsseldorfie, a było to w grudniu 2022 roku. W tym samym roku artyści wydali również, ku wielkiej radości swoich fanów, niepublikowane do tej pory nagrania z okresu działania kultowego John Peel Sessions. Ich wizyta w Lublinie będzie zatem absolutnie wyjątkową i niepowtarzalną okazją do posłuchania na żywo tego zasłużonego zespołu.

22.00–23.15 | Ladytron | GBR | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Legenda brytyjskiej sceny elektro, łącząca w swojej twórczości pop, synth wave, shoegaze oraz awangardowe eksperymenty brzmieniowe. Zespół tworzą niezmiennie Helen Marnie (wokal, syntezatory), Mira Aroyo (wokal, syntezatory), Daniel Hunt (syntezatory, gitara elektryczna, wokal) i Reuben Wu (syntezatory). Ladytron jest jednym z nielicznych przykładów tego, jak w inteligentny i autorski sposób połączyć przebojowość z kreatywnymi, artystycznymi poszukiwaniami. Grupa powstała w 1999 roku w Liverpoolu, zaś jej nazwa nawiązuje wprost do jednego z hitów formacji Roxy Music, będącej dla artystów jedną z kluczowych inspiracji. Zresztą sam Brian Eno określił Ladytron jako swój ulubiony i jednocześnie najlepszy zespół popowy w Anglii. Podobną rekomendację wystawił grupie Trent Reznor, kiedy w 2007 roku zaprosił muzyków do otwierania europejskich koncertów Nine Inch Nails. Sukcesem były też wspólne trasy z Björk czy Goldfrapp, które utorowały Ladytron drogę do kariery międzynarodowej. Na przestrzeni lat zespół nagrał siedem albumów studyjnych, z czego najnowszy, doskonale przyjęty “Time’s Arrow”, wyszedł dosłownie kilka miesięcy temu. Na lubelskim koncercie muzycy zaprezentują materiał z tej płyty, ale z pewnością nie zabraknie też hitów z ponad dwudziestoletniego dorobku grupy.

23.30–0.45 | Monoconda | UKR | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Pod tym pseudonimem działa Oleksandr Filonenko, uznany ukraiński dj, producent i muzyk. W swoich setach potrafi w interesujący i autorski sposób połączyć takie gatunki jak IDM, dub, techno czy ambient. Artysta bez problemu jest w stanie porwać każdą widownię do tańca i zabawy, a kiedy trzeba, zwolnić tempo, zanurzając się w klimat hipnotyzujących, transowych brzmień. Podczas swoich występów, poza szeroko rozumianą elektroniką, używa też m.in. gitary elektrycznej czy instrumentów klawiszowych, co w połączeniu daje bardzo interesujący efekt. Set Monocondy będzie z pewnością jednym z najbardziej tanecznych momentów tegorocznej odsłony festiwalu w Lublinie.

 

9.07 NIEDZIELA

Cały dzień | Zofia Jabłońska – plenerowa wystawa fotografii | Zaułek Hartwigów

Cały dzień | Małe Inne Brzmienia | różne lokalizacje | zapisy na: innebrzmienia.eu

10.00–18.00 | „Na szklanym negatywie” – wystawa poświęcona Leopoldynie
i Edwardowi Januszom | Warsztaty Kultury, Grodzka 7, sala wystawowa – II piętro

10.00–18.00 | „Plakaty z łapy” – wystawa plakatów Dominiki Czerniak-Chojnackiej
Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – parter

11.00–12.00 | Zakotwiczone | Premiera książki: Ilya Kaminsky „Republika Głuchych”

Ilya Kaminsky jest ukraińsko-rosyjsko-żydowsko-amerykańskim poetą, krytykiem, tłumaczem i profesorem na Uniwersytecie w Princeton. Najbardziej znany jest ze swoich tomików poetyckich „Dancing in Odesa” oraz „Deaf Republic”, będących na pograniczu gatunkowym między poezją a dramatem. Jego twórczość tłumaczona na ponad 20 języków po raz pierwszy ukaże się w języku polskim. Zdobywca ważnych amerykańskich nagród literackich. Urodził się w 1977 roku w rodzinie żydowskiej w Odesie, w ówczesnej Ukraińskiej SRR. Jako czterolatek utracił słuch. Kiedy miał 16 lat, jego rodzina uzyskała azyl w Stanach Zjednoczonych. Tam po raz pierwszy dopasowano mu aparat słuchowy. Jego twórczość wprowadza w świat pełen wymownych dźwięków, specyficznego rytmu, nie stroni od aktualnych kwestii obywatelskich i politycznych, jednocześnie potrafi bawić się językiem i gatunkiem, obok podniosłych motywów jest miejsce na lekkość, żart czy erotyki. “Republika Głuchych” to niezwykle mocna opowieść o dzisiejszym stanie świata: o wojnie, o głuchocie, o problemie człowieczeństwa.
w tłum. Anny Łazar | Z autorem i tłumaczką rozmawia Agnieszka Budnik | Bałagan, Grodzka 5a – patio

11.00–12.30 | Małe Inne Brzmienia | Warsztaty z budowy instrumentów – Trutu-tutu! |  zapisy na: innebrzmienia.eu

Warsztat na podstawie książki autorstwa Dominiki Czerniak-Chojnackiej pt. „Orkiestra” (wyd. Albus). Podczas warsztatów uczestnicy stworzą zupełnie nowe instrumenty, a po ich wykonaniu pomaszerują sobie, zupełnie jak członkowie orkiestry dętej. Każdy będzie niósł wyprodukowany przez siebie instrument i z każdego wydobędziemy dźwięki. Fiu, fiu, fiu, tra ta ta ta! Ależ będzie zabawa!
Prowadząca: Dominika Czerniak-Chojnacka

12.00–21.00 | Słowobranie | Księgarnia Między Słowami, Rybna 4/5

13.00–14.00 | Premiera monografii teatru białoruskiego. Z Iriną Lappo, Hanną Karniajuk
i Ewą Wientorską rozmawia Grzegorz Kondrasiuk | Bałgan, Grodzka 5a – patio

SZKICE O NAJNOWSZYM TEATRZE BIAŁORUSKIM (2010–2020) (teksty krytyczne, praca zbiorowa, pierwsza obszerna monografia współczesnego teatru białoruskiego). Publikacja powstała w ramach współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Historia białoruskiego teatru przełomu XX i XXI wieków czeka jeszcze na swojego kronikarza, który podejmie próbę syntetycznego spojrzenia na to, co wydarzyło się w białoruskim teatrze w trzydziestoleciu względnej wolności: od rozpadu Związku Radzieckiego w 1991 roku i powstania niezależnego państwa Republika Białoruś do roku 2020, kiedy w wyniku represji całkowicie zniszczono niezależną kulturę Białorusi i znacznie ograniczono prawa funkcjonowania kultury oficjalnej. Ta książka – składająca się z tekstów białoruskich autorów, którzy w ojczyźnie stracili prawo głosu, a na obczyźnie występują pod pseudonimami – jest pierwszą próbą opisu ostatniego dziesięciolecia (2010–2020) naznaczonego rozwojem nowego dramatu i teatru niezależnego. Irina Lappo (ze wstępu)
14.00–15.45 | Pokaz filmu | „Co w duszy gra”, reż. Pete Docter, USA 2020, 106 min | Warsztaty Kultury, Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro

W tej znakomitej animacji, nagrodzonej 2 Oscarami – w tym za muzykę dla Trenta Reznora i Atticusa Rossa – śledzimy losy Joe Gardnera, który prowadzi zespół muzyczny w gimnazjum. Jego prawdziwą pasją jest jednak jazz. Joe przeżywa kryzys, jaki jest udziałem wszystkich artystów. Coraz wyraźniej dostrzega, że marzenie jego życia, by być muzykiem jazzowym, nie spełni się i dlatego zadaje sobie pytania „Po co tu jestem? Jaki jest cel mojego życia?”. Nadchodzi jednak moment, kiedy Joe stwierdza, że jego marzenie może być w zasięgu ręki. Przez jedno nieoczekiwane zdarzenie trafia do fantastycznego miejsca, gdzie zostaje zmuszony, by ponownie zastanowić się nad tym, co to znaczy mieć duszę. Tam spotyka, a ostatecznie również zaprzyjaźnia się z tajemniczą 22 – duszą, która uważa, że życie na Ziemi nie toczy się tak, jak powinno.

14.00–22.00 | Sklep festiwalowy | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

14.00–1.00 | Strefa Food Truck | Błonia pod Zamkiem

15.00–22.00 | Wschodni Express | Wystawa portretów autorów i autorek oraz okładek książkowych | Warsztaty Kultury oraz Bałagan, Grodzka 5a – parter

16.00–17.15 | „Music Saves Ukraine” – dyskusja na temat aktualnej sytuacji na ukraińskim rynku muzycznym. W spotkaniu udział wezmą: Vlad Yaremchuk, Diana Dadonova, Ehor Havrylenko, Anna Klimczak. Rozmowę poprowadzi Jędrzej Słodkowski.
| Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Music Saves Ukraine” – dyskusja na temat aktualnej sytuacji na ukraińskim rynku muzycznym. W spotkaniu udział wezmą: Vlad Yaremchuk (Music Saves UA i Atlas Festival), Diana Dadonova (Music Export Ukraine), Ehor Havrylenko (The Lazy Jesus), Anna Klimczak (ZAiKS). Rozmowę poprowadzi Jędrzej Słodkowski (Gazeta Wyborcza).

Spotkanie w języku angielskim.

Ostatni rok dla artystów i artystek z Ukrainy to nieustanne zmaganie się z koszmarem wojny i niewyobrażalnie trudną sytuacją codziennej egzystencji w zagrożeniu, stresie i niepewności. Sztuka w obliczu poważnych kryzysów ma jednak swoje miejsce i niezwykle istotną rolę, a przypominanie o ukraińskiej kulturze i promowanie jej, jest dla nas dziś jeszcze ważniejsze niż dotychczas.

Podczas dyskusji pt. „Music Saves Ukraine” postaramy się przybliżyć aktualną sytuację branży muzycznej w Ukrainie, w czym pomogą nam artyści i artystki oraz osoby związane z Music Saves UA, Music Export Ukraine i kultowym kijowskim Atlas Festival. Porozmawiamy też na temat aktualnych potrzeb mieszkańców Ukrainy oraz możliwości zaangażowania się i wsparcia.

W dyskusji udział wezmą:

Vlad Yaremchuk – dyrektor programowy Atlas Festival – największego festiwalu muzycznego w Ukrainie, który w 2021 roku przyciągnął ponad 600 000 odwiedzających. Booking manager PMK Event Agency i Atlas Agency, pełnoetatowy miłośnik muzyki i DJ. Obecnie pracuje nad wieloma inicjatywami mającymi na celu pomoc Ukrainie – Music Saves UA, międzynarodowy maraton telewizyjny Save Ukraine, kompilacja Together With Ukraine i inne. Pomaga również promotor(k)om i festiwalom w bookowaniu ukraińskich wykonawców i organizacji działań fundraisingowych podczas ich wydarzeń.

Diana Dadonova – Diana Dadonova – jest project managerką w Music Export Ukraine, specjalizującą się w międzynarodowym bookingu i tworzeniu możliwości rozwoju karier ukraińskich artystów i artystek. Jest również managerką ds. komunikacji w Eastern European Music Academy, czyli projekcie działającym na rzecz budowania potencjału dla niezależnych profesjonalistów muzycznych w Europie Wschodniej i Środkowej. Przed dołączeniem do Music Export Ukraine, Diana pracowała jako lokalna promotorka koncertowa i spędziła ponad cztery lata jako wsparcie artystów i artystek na festiwalach muzycznych.

Ehor Havrylenko (The Lazy Jesus) – ukraiński muzyk, producent dźwięku, DJ, reżyser i fotograf. Zwycięzca RAP UA Awards 2021 w kategorii „Producent dźwięku roku”. Redaktor muzyczny kijowskiej wytwórni „Masterskaya”. Rezydent klubu HVLV i twórca połamanych elektronicznych rytmów GRV GRV.

Anna Klimczak – z tematem zbiorowego zarządzania prawami autorskimi związana jest od ponad 9 lat. Jej głównym zadaniem jako specjalistki ds. komunikacji, a następnie rzeczniczki prasowej ZAiKS-u, jest wyjaśnianie opinii publicznej, dlaczego praca kreatywna powinna być sprawiedliwie wynagradzana i jak można to osiągnąć. Po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę na pełną skalę, Anna jest odpowiedzialna za działania Twórców dla Ukrainy w Polsce. Ten międzynarodowy fundusz wsparcia został utworzony przez CISAC i zainspirowany przez ZAiKS.

W roli prowadzącego wystąpi Jędrzej Słodkowski.

Jędrzej Słodkowski – wiceszef działu „Kultura” w Gazecie Wyborczej, z którą związany jest od 2006 r. W redakcji prowadzi też plebiscyty: Sanki (na najciekawsze nowe twarze polskiej muzyki) oraz Płyta Roku „Wyborczej”.

16.00–18.00 | Pokaz filmu | „Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska, USA 2022, 113 min Warsztaty Kultury, Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro Pokazywany premierowo na festiwalu w Cannes „Silent Twins” to najnowszy film Agnieszki Smoczyńskiej, twórczyni „Córek dancingu” i „Fugi”. To jedna z najoryginalniejszych polskich reżyserek, która o tym, co w nas dzikie i nieokiełznane opowiada z lekkością tanecznych kroków. Także w swoim anglojęzycznym debiucie daje popis nieskrępowanej wyobraźni. Wizjonerski, wypełniony muzyką „Silent Twins”, choć zrealizowany w oparciu o reportaż Marjorie Wallace, nosi wyraźne piętno autorskiego stylu. I – podobnie jak poprzednie filmy Smoczyńskiej – pokazuje perspektywę kobiet. Tym razem są to bliźniaczki z Walii: June i Jennifer Gibbons, które przestają komunikować się ze światem. Od ponurej prowincji, która czarnym dziewczynkom ma do zaoferowania głównie upokorzenia, „milczące bliźniaczki” uciekają w eksplodujące neonowymi kolorami, oprószone słonecznym blaskiem fantazje o pisarskiej sławie, romantycznej miłości i basenach pełnych Pepsi-Coli. Ale podkręcona hormonami nastoletnia wyobraźnia June i Jennifer ma także mroczną stronę – podobnie jak ich podszyta rywalizacją więź.

18.00–19.00 | Hyphen Dash | UKR | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Mieszkający i tworzący w Kijowie zespół to obecnie jeden z najciekawszych i najszybciej rozwijających się składów na scenie naszych wschodnich sąsiadów. Ten jazzrockowy kolektyw jest zdaniem wielu ekspertów tamtejszego rynku objawieniem ostatniego roku. Hyphen Dash już niebawem będzie kreował oblicze współczesnej sceny ukraińskiej, łączącej jazz oraz muzykę klubową. Artyści poza klasycznym instrumentarium śmiało sięgają też po elektronikę, a nawet hip-hop. Do swoich nagrań i koncertów zapraszają ciekawych gości, jak choćby słowacką wokalistkę Tamarę Kramar. Warto już teraz sprawdzić ich koncert w Lublinie, bowiem jest duża szansa, że nadchodzące lata będą należeć właśnie do nich.

19.15–20.15 | Stian Westerhus | NOR | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Norweski mistrz gitary, producent i eksperymentator. Artysta znany z gry w wielu zespołach, na czele z Jaga Jazzist, Ulver czy Puma. Potrafi płynnie poruszać się pomiędzy gatunkami i estetykami, zawsze jednak zachowując swój charakterystyczny, autorski styl. W swoich solowych poszukiwaniach bierze na warsztat jazz, noise, elektronikę czy ambient, ale zdarza mu się też komponować piosenki mroczne, utrzymane w duchu dark wave. Pierwsze albumy nagrywał dla kultowej oficyny Rune Grammofon, kolejne m.in. dla House of Mythology czy All Ice Records. W 2023 roku ukaże się jego najnowsza solowa płyta, którą na pewno zaprezentuje słuchaczom w Lublinie. Koncerty Westerhusa to niesamowite doświadczenie dźwięku i różnych sposobów jego przetwarzania.\

20.30–21.45 | Contemporary Noise Ensemble | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Zespół założony w Szubinie i dowodzony od początku przez braci Kubę i Bartka Kapsów, dziś uznawany jest za jeden z kluczowych dla całego pokolenia współczesnego jazzu w Polsce. Bracia, mając już bogate doświadczenie i szereg sukcesów ze swoim gitarowym projektem Something Like Elvis, postanowili w pewnym momencie zmienić styl i język muzycznej wypowiedzi. Po etapie punkowej alternatywy (m.in. wspólne trasy z Fugazi czy Nomeansno) przyszedł czas na improwizację oraz muzykę ilustracyjną dla kina i teatru. Na przestrzeni lat Ensemble przybierał formy kwartetu, kwintetu, a nawet sekstetu, zawsze jednak prezentując świeżość pomysłów i wysoki poziom wykonania. Albumy takie jak „Pig Inside the Gentleman” czy „Theatre Play Music” to już dziś klasyka. Do Lublina zespół przyjedzie po wielu latach nieobecności, dodatkowo już z materiałem z najnowszej płyty „An Excellent Spiritual Serviceman”. Ich koncert to pozycja obowiązkowa, nie tylko dla fanów jazzu.

22.00–23.15 | Jakub Skorupa | POL | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Pochodzący ze Śląska wokalista, gitarzysta i autor tekstów z ogromnym zamiłowaniem do łączenia gatunków muzycznych i wplatania do swoich piosenek doświadczeń życiowych, których mu zresztą, pomimo młodego wieku, nie brakuje. Nalewał piwo na biesiadach górniczych, handlował samochodami, produkował filmy korporacyjne, a w międzyczasie napisał sztukę teatralną „Życie męczy”. Gdy na początku 2021 roku wydał utwór „Pociągi towarowe”, od razu został okrzyknięty nadzieją polskiej muzyki. Zajął trzecie miejsce w plebiscycie Sanki 2021 „Gazety Wyborczej” i wyruszył w trasę jeszcze przed premierą swojego pierwszego albumu „Zeszyt pierwszy”, za który następnie został doceniony przez jury Odkryć Empiku. Jak mówi o sobie, obserwuje rzeczywistość i opowiada o tym, co widzi i czuje. Muzykę Jakuba Skorupy można określić jako melancholijny miks rapowej narracji z alternatywnym brzmieniem.

23.30–0.45 | The Lazy Jesus presents UA Tribal | UKR | koncert | Namiot Festiwalowy, Błonia pod Zamkiem

Projekt muzyczno-wizualny ukraińskiego producenta, muzyka i DJ-a Ehora Havrylenko, znanego jako The Lazy Jesus. W odsłonie UA Tribal łączy on różne rytmy i bity z ukraińskim folklorem. W swoich setach skupia się głównie na eksplorowaniu muzyki etno (nie tylko z Ukrainy, lecz także z różnych części świata), która staje się bazą dla interesującej muzyki tanecznej. Jako DJ Ehor występował w Berlinie, Barcelonie, Paryżu, Wilnie i na Bali. W Ukrainie gra głównie w kijowskim klubie HVLV, a także pracuje jako redaktor muzyczny w znanej ukraińskiej wytwórni Masterskaya. Zanim rozpoczął karierę solową znany był z aktywnego udziału, jako basista i klawiszowiec, w wielu kijowskich zespołach nurtu indie i pop. W 2021 roku wygrał RAP UA AWARDS w kategorii „Sound Producer of the Year”. Od 2022 roku Ehor prezentuje swoją selekcję UA na europejskich scenach, przedstawiając niezależnych artystów ukraińskiej sceny elektronicznej, którzy tworzą swoją muzykę w czasie wojny. Dwie jego selekcje były grane w radiu w Wilnie i Monachium.

Na wszystkie wydarzenia festiwalu

 WSTĘP BEZPŁATNY

designed by know-line.pl