Projekt „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie”

Data dodania: 04 czerwiec 2013

Uczniowie z lubelskiego mogą wziąć udział w unikalnym projekcie badawczo-edukacyjnym

Pod hasłem „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie” ruszył projekt badawczo – edukacyjny w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Polskie Towarzystwo Dietetyki wraz z partnerem strategicznym Fundacją Coca-Cola chcą zbadać wiedzę oraz stan odżywienia młodzieży i promować racjonalne odżywianie oraz zdrowy styl życia. Od dziś placówki w woj. lubelskim mogą zgłaszać się do projektu na www.zdrowepokolenie.ptd.org.pl, by wziąć udział w ogólnopolskim badaniu wiedzy żywieniowej i stanu odżywienia, które obejmie aż 12 000 nastolatków. Organizatorzy przygotowali też materiały dydaktyczne dla nauczycieli oraz atrakcyjny konkurs na hasło i logo programu, w którym nagrody wygrać mogą szkoły, wychowawcy i całe klasy. Wszystko to w trosce o dobrą kondycję i dietę nastolatków z lubelskiego i pozostałych województw.

Warto sprawdzić, czy szkoła, do której uczęszcza dziecko, zgłosiła się do programu. Program „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie” ma zwrócić uwagę młodzieży na ważną kwestię zdrowego stylu życia i racjonalnej diety oraz przekonać, że aktywność fizyczna to nieodłączny, dający radość i satysfakcję element każdego dnia. Wszystko to w przystępnej i atrakcyjnej formie konkursów dla młodzieży oraz scenariuszy interaktywnych lekcji, przygotowanych przez dietetyków z PTD, trenera rozwoju osobistego i metodyka. Na najbardziej kreatywne szkoły i klasy czekają atrakcyjne nagrody w konkursie na logo i hasło programu. Ale uwaga – czasu do końca semestru i rozstrzygnięcia konkursu już niewiele!

Dr Danuta Gajewska, prezes Polskiego Towarzystwa Dietetyki przekonuje do przyłączenia się do programu: „Styl życia współczesnych nastolatków bardzo różni się od tego, jak żyli ich rówieśnicy jeszcze kilkanaście lat temu. Każdego dnia jako dietetycy dostrzegamy wyzwania i problemy młodych ludzi związane z nadwagą, zaburzeniami odżywiania, brakiem wystarczającej edukacji w tym zakresie czy niedostatkiem aktywności fizycznej. Problemy te widzą też dyrektorzy placówek oświatowych. Chcemy więc dać im narzędzia pomagające kształtować świadomość zdrowotną młodych ludzi. Badanie uczniów w zgłoszonych szkołach umożliwi nam opracowanie aktualnych rekomendacji w zakresie zasad racjonalnego żywienia dla współczesnej młodzieży.”

We wrześniu 2013 r. w 100 szkołach, wybranych losowo spośród zgłoszonych placówek gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, przeszkoleni eksperci Polskiego Towarzystwa Dietetyki przeprowadzą ciekawe, interaktywne zajęcia oraz test wiedzy żywieniowej dla młodzieży, a także zrealizują nieinwazyjne badania antropometryczne, obejmujące pomiary wzrostu, masy ciała, obwodów pasa i ramienia. Wyniki badania posłużą do stworzenia raportu oraz wytycznych Polskiego Towarzystwa Dietetyki odnośnie prawidłowej diety polskiego nastolatka. Dodatkowo w szkołach, które wezmą udział w badaniu, specjaliści z PTD będą prowadzić nieodpłatne poradnictwo dla młodzieży z problemami wynikającymi z nadwagi lub niedowagi.
Zachęcamy dyrektorów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z woj. lubelskiego do zgłaszania placówek na stronie www. zdrowepokolenie.ptd.org.pl.

Program „Mądre żywienie, zdrowe pokolenie” w pigułce:

Organizator: Polskie Towarzystwo Dietetyki
Polskie Towarzystwo Dietetyki, zrzeszające dyplomowanych dietetyków, powstało w 1986 roku. Do celów statutowych Polskiego Towarzystwa Dietetyki należą m.in. edukacja i promocja zdrowia w różnych grupach populacyjnych, w tym wśród dzieci i młodzieży. www.ptd.org.pl

Partner strategiczny: Fundacja Coca Cola
Założona w 1984r. The Coca-Cola Foundation to organizacja charytatywna, stanowiąca główny kanał filantropijnej działalności firmy Coca-Cola. Fundacja nawiązuje współpracę z organizacjami z całego świata, by wspierać inicjatywy i programy, które odpowiadają w znaczący sposób na potrzeby i priorytety społeczności lokalnych. W 2012 roku Fundacja Coca-Coli wydała ponad 14 milionów dolarów na programy związane z aktywnością fizyczną nastolatków i walką z otyłością.

Etapy projektu:
• Maj – czerwiec – rekrutacja szkół do programu, konkurs na logo i hasło programu
• Lipiec –szkolenia dietetyków, którzy przeprowadzą zajęcia edukacyjne, indywidualne konsultacje dla uczniów z problemami masy ciała oraz badanie antropometryczne w wylosowanych szkołach w 16 województwach
• Sierpień – losowanie statystyczne szkół do badania
• Wrzesień – konkurs dla młodych redaktorów nowej platformy internetowej programu
• Wrzesień – listopad – wizyty dietetyków w szkołach, przebadanie 12 000 uczniów
• Grudzień – publikacja raportu z badania oraz wytycznych żywieniowych PTD dla populacji polskich nastolatków (13-19 l.)

designed by know-line.pl