Teatr Kameralny w Lublinie
pod dyrekcją Jana Wojciecha Krzyszczaka
Dom Kultury
Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
serdecznie zapraszają na spektakl
Frances Hodgson Burnett
Tajemniczy ogród
przełożyła: Jadwiga Włodarkiewicz
Występują:
Krystyna Szydłowska
Beata Pietroń
Paulina Połowniak
Krystyna Górska
Tomasz Bielawiec
Patrycjusz Sokołowski
Jan Wojciech Krzyszczak
Marek Fabian
Adam Organista
Reżyseria:
Jan Wojciech Krzyszczak
Scenografia: Ireneusz Salwa
Muzyka: Tomasz Kobiela
Przedstawienie odbędzie się
we wtorek 4 października 2011 r. o godz. 18.00
w sali widowiskowej Domu Kultury LSM
w Lublinie, ul. K. Wallenroda 4a, tel. 81 743 48 29
e-mail: dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Wstęp wolny
Frances Hodgson Burnett, angielska powieściopisarka, urodziła się 24 listopada 1849 roku w Manchesterze w Wielkiej Brytanii, a zmarła 29 października 1924 roku w Stanach Zjednoczonych.W wieku szesnastu lat, po śmierci ojca, przeniosła się do USA. Tam w roku 1873 wyszła za mąż za doktora Swana M. Burnetta, w 1898 roku rozwiodła się z nim, a w dwa lata później ponownie wyszła za mąż za Stephena Townsenda. To małżeństwo przetrwało jednak tylko dwa lata.
Początkowo Frances Burnett pisała opowiadania, które pojawiły się na łamach czasopism „Godey’s Lady’s Book”
i „Scribner’s Magazine”. W 1877 roku debiutowała powieścią z życia górników pt. Panna Lowrie. Jej utwory, powieści i dramaty, poruszały problematykę społeczną.. Rozgłos
i powodzenie przyniosła książka dla dzieci Mały lord, która stała się prawdziwym bestsellerem swoich czasów. Tekst ten adaptowano również dla potrzeb teatru.
Frances Burnett napisała około 40 powieści, głównie dla dzieci, a także wspomnienia z młodości pt. Leśna boginka (1893). Twórczość dla dzieci przyniosła autorce trwałą sławę, a niektóre jej utwory – tłumaczone na wiele obcych języków – cieszą się powodzeniem do dziś. Do najbardziej znanych należą wspomniany wcześniej Mały lord oraz Mała księżniczka
i Tajemniczy ogród. Pisarka mieszkała w Great Maytham Hall, gdzie właśnie znalazła pierwowzór tajemniczego ogrodu.
Tajemniczy ogród to powieść obyczajowa autorstwa Frances Hodgson Burnett, po raz pierwszy opublikowana
w 1909 roku. Współcześnie uważana jest za najlepszą powieść tej autorki i zaliczana do klasyki literatury dziecięcej. Prócz warstwy obyczajowej książka daje też wyraz przekonaniu
o uzdrowicielskiej, wręcz mistycznej sile natury. Ludzie pozostający w ścisłym z nią związku są zdrowi i mocni (także moralnie), czego przykładem jest Dick Sowerby, owo „dziecko natury”. Ozdrowieńczego jej oddziaływania doświadczają także inni bohaterowie: Mary Lennox, oderwana od angielskich korzeni, jest chorowita i brzydka – zmienia się to po powrocie do ojczyzny i poddaniu się mocy przyrody. W tej tezie widoczne
są wpływy Stowarzyszenia Chrześcijańskiej Nauki, z którym Frances Hodgson Burnett była związana.
Tytułowy „tajemniczy ogród” to zapomniany, zamknięty od dziesięciu lat i otoczony murem zakątek wielkiego parku, posiadłości stryja Mary, lorda Cravena. Mimo zaniedbania i braku opieki, wciąż rosną w nim róże i inne wrażliwe, wymagające pielęgnacji kwiaty. Natura pokazuje swoją siłę, wystarczy odrobina starań, by rozkwitła pełnym blaskiem. Widoczna jest tu paralela do sytuacji Mary – dziecka zaniedbanego pod względem rozwoju psychicznego i społecznego, które jednak, przy odrobinie poświęconej mu uwagi, potrafi zmienić się w osobę pełną radości życia.
Teatr Kameralny w Lublinie. Pierwszy lubelski prywatny teatr zawodowy. Działa nieprzerwanie od ponad 19 lat na scenie Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Powstał w 1992 roku. Jego twórcą i dyrektorem, aktorem i reżyserem wielu spektakli jest Jan Wojciech Krzyszczak, od lat związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie, także przed laty realizator cieszących się olbrzymim powodzeniem monodramów, jak np. Konopielka według prozy Edwarda Redlińskiego, Dzieje Lejzorka Ilji Erenburga i Obrona Sokratesa CostasaVarnalisa.
Teatr Kameralny w Lublinie wystawił już 18 premier i mnóstwo spektakli adresowanych przede wszystkim do młodzieży szkolnej i mieszkańców Lubelszczyzny.
W jego repertuarze były m.in.: Romanca Jacka Chmielnika, Edukacja Rity Willego Russela, Pchła Szachrajka i Czerwony Kapturek Jana Brzechwy, Jaskółeczka Tadeusza Słobodzianka, Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego, Tartufe czyli Obłudnik Moliera, Śluby panieńskie i Zemsta Aleksandra Fredry, Makbet Williama Szekspira, Ania z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery, Szatan z siódmej klasy Kornela Makuszyńskiego, Raj Eskimosów (Audiencja III) Bogusława Schaeffera, Kirelejson (według powieści Konopielka) Edwarda Redlińskiego, Emigranci Sławomira Mrożka, Dzieje Lejzorka Rojtszwańca Ilji Erenburga , Tajemniczy ogród Frances Hodgson Burnett
i Zapiski więzienne kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Większość tych przedstawień reżyserował dyrektor Teatru Kameralnego Jan Wojciech Krzyszczak, ale gościnnie reżyserowali też: Włodzimierz Fełenczak, Andrzej Żarnecki i Paweł Łysak. Scenografię do spektakli przygotowywali: Teresa Targońska, Liliana Jankowska, Ireneusz Salwa, Andrzej Żarnecki, Janusz Sianko i Krzysztof Kain May. Spośród aktorów najczęściej współpracują z Teatrem Kameralnym: Jolanta Rychłowska, Tomasz Bielawiec, Marek Fabian, Andrzej Golejewski, .a także artyści Teatru Muzycznego w Lublinie: Krystyna Szydłowska, Andrzej Sikora i Patrycjusz Sokołowski oraz Beata Pietroń, Paulina Połowniak, Julia Siegieda, Krystyna Górska, Łukasz Szymanek i Adam Organista.