Teatr Centralny. Turandot i Głód Knuta Hamsuna w języku angielskim – 17-18.07.2011

Data dodania: 14 lipiec 2011

[b]Teatr Centralny
neTTheatre i Grupa Coincidentia – Turandot. Spektakl w języku angielskim

Kiedy: 17.07.2011 godz.19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury, ul. Popiełuszki 5
Bilety: Bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie biletowej Centrum Kultury w Lublinie. Każda osoba może odebrać maksymalnie 4 jednoosobowe zaproszenia[/b]

scenariusz i reżyseria: Paweł Passini
wizualizacje: Maria Porzyc
muzyka: Pawel Passini
współpraca scenograficzna: Michalina Kostecka
konsultacja języka migowego: Magdalena Urbańska
występują: Dagmara Sowa, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Paweł Chomczyk, Mariusz Laskowski
premiera 16 października 2009
Spektakl powstał w koprodukcji neTTheatre i Grupy Coincidentia

Ostatnia, niedokończona opera Giaccomo Pucciniego, historia chińskiej księżniczki Turandot zadającej zagadki i uśmiercającej zalotników, którzy nie potrafią ich rozwiązać. Pod postacią ekscentrycznego księcia Kalafa do jej królestwa trafia sam Puccini. Okrzyknięty w Nowym Jorku najsławniejszym człowiekiem na świecie, właściciel 17 samochodów i kilkuset milionów dolarów już wie, że umiera na raka krtani. Przez lata wlecze ze sobą wizję służącej Dorii Manfredi, która otruła się w konsekwencji posądzenia o romans z Maestrem. Najpierw głodowała, a następnie wypiła truciznę, by po trzech dniach konwulsji zamienić się w materię bardziej subtelną. Jej ciało poddane sekcji zdołało jeszcze poświadczyć, że Doria była dziewicą. Od tej pory prostytutki, gejsze i niewolnice z nieznośnie wzruszającym śpiewem na ustach skwapliwie uśmiercają się w operach Mistrza. Dlatego oprócz zimnej księżniczki Turandot na scenie pojawia się niewolnica Liu, oczywiście po to żeby odebrać sobie życie. I oczywiście zaśpiewać. Na jej przedśmiertnej arii Puccini zatrzymuje się. Już nigdy nic więcej nie napisze. Obudzi się w Chinach, gdzie nie słychać jego muzyki, a językiem urzędowym jest język migowy. W królestwie Turandot okrucieństwo i czas liczy się inaczej. W krzyku torturowanych księżniczka i Puccini szukają formuły miłosnego akordu.

Inspirowana „Nagim Lunchem” Williama Borroughsa wyprawa do Kraju Środka. Opera dla głuchych. Najnowsza premiera neTTheatre i Grupa Coincidentia – przyjdź i rozwiąż zagadki. (Spektakl z użyciem Polskiego Języka Migowego)

Nagrody:
– Nagroda aktorska dla Katarzyny Tadeusz na 51 Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2011)
– Nagroda Magnolii na 46 Festiwalu Kontrapunkt przyznawana przez miasto Szczecin dla spektaklu "Turandot" (2011),
– Grand Prix IX Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy dla Pawła Passiniego za spektakl "Turandot" (2011),
– Grand Prix dla Pawła Passniego na IX Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy za spektakl "Turandot" (2010)
– Wyróżnienie specjalne dla Pawła Passiniego za autorski spektakl "Turandot" na XVI Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2010)

[b]Teatr Centralny
Głód Knuta Hamsuna. Spektakl z angielskimi napisami

Kiedy: 18.07.2011 godz.19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa w Warsztatach Kultury, ul. Popiełuszki 5
Bilety: Bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie biletowej Centrum Kultury w Lublinie. Każda osoba może odebrać maksymalnie 4 jednoosobowe zaproszenia[/b]

reżyseria: Ryszard Kalinowski, Łukasz Witt-Michałowski
scenografia: Nia Damerell
muzyka: Isak Anderssen
kostiumy: Nia Damarell, wykonanie: El Bruzda
producent: Grzegorz Reske
grafika: Piotr Kulawczuk
światło: Grzegorz Polak
obsada: Jacek Brzeziński, Barbara Czajkowska, Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń, Beata Mysiak, Anna Żak
Koprodukcja Sceny Prapremier InVitro i Lubelskiego Teatru Tańca przy współpracy Drammen Theater

Projekt realizowany przez twórców związanych z Teatrem Centralnym, funkcjonującym w Centrum Kultury w Lublinie, oraz Drammen Theater z Norwegii.

Głównym bohaterem spektaklu jest do dziś kontrowersyjna postać Knuta Hamsuna, norweskiego pisarza, powszechnie szanowanego noblisty, który podczas II wojny światowej poparł hitlerowski reżim. Mimo prób wyjaśnień został oskarżony o kolaborację, aresztowany i zamknięty w klinice psychiatrycznej w Vindern. Palono jego książki, skonfiskowano majątek, a on sam podlegał publicznemu ostracyzmowi. W jego rodzimej Norwegii do dziś budzi sprzeczne emocje – dla jednych pozostając największym narodowym pisarzem, dla innych zdrajcą i kolaborantem, którego należy się wstydzić. W spektaklu widzimy Hamsuna w szpitalu psychiatrycznym jako starego i wyczerpanego człowieka. Prowadzone tam przesłuchanie przed specjalną komisją ma na celu ustalenie stopnia jego winy oraz świadomości tego, jaki rezonans społeczny wywołała jego postawa. Poniekąd w ten sposób pisarz dostaje szansę obrony wobec osoby wobec zarzutu zdrady i kolaboracji. Poddawany jednak rozlicznym zabiegom medycznym zaczyna widzieć postaci, które sam stworzył pół wieku wcześniej w swoich książkach. Wytwory jego wyobraźni zaczynają mieszać się ze wspomnieniami z młodości, tęsknotami, ale także z treścią oskarżeń, przesłuchaniami sądowymi, noblowskim przemówieniem i kompromitującym pośmiertnym wspomnieniem poświęconym Hitlerowi. W spektaklu zostały wykorzystane fragmenty powieści „Na zarośniętych ścieżkach”, „Głodu” oraz motywy z „Mamuta” Tankreda Dorsta.

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.

Kontakt:
Teatr Centralny
tel.: 081 53 603 18
e-mail: centralny@ck.lublin.pl

designed by know-line.pl