Teatr Centralny w marcu – zapraszamy do Lublina

Data dodania: 26 luty 2013

Marzec w Teatrze Centralnym zapowiada się niezwykle bogato, zaprezentujemy pięć tytułów – w tym jeden na pokazie gościnnym – dostępnym dla widzów z Lublina tylko jednego dnia. Zaczynamy w najbliższy weekend (02.03.2013) "gracerunners" Lubelskiego Teatru Tańca i (03.03.2013) "Takarazuka camp" Krakowskiego Teatru Tańca – to dwie prezentacje taneczne. Pierwsza powstała we współpracy z norweską choreografką Karen Foss, jest opowieścią o przełamywaniu barier nie tylko fizycznej wytrzymałości. Druga – "Takarazuka camp" to przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polski – inspirowana japońską rewią opowieść prezentowana przez aktorki odgrywające role męskie i żeńskie. Kolejna prezentacja to dwukrotne spotkanie z reżyserem Pawłem Passinim i spektaklem neTTheatre (10 – 11.03.2013) "Kukła. Księga blasku" inspirowany pracami Tadeusza Kantora, tekstami kabalistycznymi jak również Księgą Hioba. Na deski Teatru Centralnego wraca dawno nie prezentowany (22 – 23.03.2013) "Zły" Sceny Prapremier InVitro. Sztuka oparta na przeżyciach i doświadczeniach Dariusza Jeża, który w przeszłości zajmował się działalnością przestępczą, za którą otrzymał i odsiedział kilkuletni wyrok. Zakończeniem tego teatralnego miesiąca będzie podwójna prezentacja (26 – 27.03.2013) "Braci Karamazow" Teatru Provisorium zapraszamy słowami Janusza Opryńskiego – "Nieustannie zapraszamy na szaloną opowieść o rodzinie Karamazowych. Posłuchajmy jednych z największych dialogów w prozie światowej w kongenialnym tłumaczeniu Cezarego Wodzińskiego".

Teatr Centralny

02.03.2013, Lubelski Teatr Tańca – gracerunners
03.03.2013, gościnnie na scenie Teatru Centralnego Krakowski Teatr Tańca – Takarazuka camp
10 – 11.03.2013, neTTheatre – Kukła. Księga blasku
22 – 23.03.2013, Scena Prapremier InVitro – Zły
26 – 27.03.2013, Teatr Provisorium – Bracia Karamazow

02.03.2013
Lubelski Teatr Tańca – gracerunners

choreografia: Karen Foss we współpracy z tancerzami Lea Capkova, Marianne Kjærsund, Daniel Racek
tańczą: Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń, Beata Mysiak, Anna Żak
projekt scenografii i oświetlenia: Sigve Sælensminde
oryginalna produkcja: kfQW/Norwegia, Jan Malik – Nanohach/Czechy, Carte Blanche AS/Norwegia

Beata Mysiak, Anna Żak, Ryszard Kalinowski i Wojciech Kaproń pokazali, że są nie tylko wybitnymi indywidualnościami, lecz także tworzą fantastycznie współpracujący zespół. A właśnie idealne zrównoważenie indywidualności i zespołowości było warunkiem sine qua non powodzenia tej realizacji. I to się w pełni udało, ale droga do tego końcowego efektu musiała być mordercza. Karen Foss postawiła przed tancerzami zadania ekstremalnie trudne, niekiedy wręcz na granicy fizycznych możliwości ludzkiego ciała. Artystom przychodziło zmagać się ze swoimi słabościami i ograniczeniami, z własnym ciałem i choreografią; konfrontować z przestrzenią i czasem. Ale dzięki temu otrzymaliśmy spektakl wnikający – jak mało który – w samą istotę procesu twórczego. We wszystkich jego aspektach: od fizyczności i techniki po psychologię i filozofię. Andrzej Z. Kowalczyk, Kurier Lubelski, 10.11.2011
Szczegóły

Kiedy: 02.03.2013, godz. 19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

03.03.2013
Gościnnie na scenie Teatru Centralnego
Krakowski Teatr Tańca – Takarazuka camp

Krakowski Teatr Tańca – Takarazuka camp
choreografia: Eryk Makohon
scenografia: Eryk Makohon
występują: Anna Chmiel-Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska-Król, Katarzyna Żminkowska, Paweł Łyskawa, tancerki Pracowni METAfizyczna. W spektaklu wykorzystane są fragmenty artykułu Aliny Łysak, „Teatr Takarazuka jako przykład performatywności płci”.

Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim – popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „Takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: „nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi”.
Szczegóły

Kiedy: 03.03.2013, godz. 19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

10 – 11.03.2013
neTTheatre – Kukła. Księga blasku

scenariusz i reżyseria: Paweł Passini
muzyka: Łukasz Wójcik, Paweł Passini
projekcje: Maria Porzyc
scenografia: Zuzanna Srebrna
kostiumy: El Bruzda
występują: Justyna Antoniak, Igor Aronov, Elżbieta Rojek, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Adam Biedrzycki, Tomasz Leszczyński, Marek Oleksy, Paweł Passini, Łukasz Wójcik, Maciej Wyczański, Borys Wysocki

Kukła. Księga Blasku“ to spektakl inspirowany pracami Tadeusza Kantora i tekstami kabalistycznymi. Z kosmosu sztuki Kantora wyłania się zjawisko śmierci, a właściwie sfera śmierci – jak to nazywa sam artysta – i jej nieoczekiwane sąsiedztwo, jakim jest dzieciństwo. To ostatnie rozumiane nie tylko jako czas historyczny, element przeszłości, ale przede wszystkim jako kondycja ludzką – afirmatywny i naiwny stosunek do świata, obcowanie z wyobrażonym na równi z rzeczywistym, swobodną i nieograniczoną kreację, a także incydenty wymykania się jej tworów spod kontroli; radość i strach, euforię i rozpacz – wszystkie przelotne i niepohamowane. . Wibrujący świat kukieł, golemów i manekinów skonfrontowany będzie ze światem widzianym oczyma kabalistów. Przywoływana w tytule i obecna w scenariuszu Księga Blasku (Sefer ha-Zohar) to jeden z najważniejszych tekstów żydowskiego mistycyzmu, który w europejskiej recepcji postrzegany jest głównie przez pryzmat kabały. Ten niezwykle piękny, tekst to ujęta w przypowieści lekcja czytania świata. Z perspektywy mistyka świat to przestrzeń, w której Bóg komunikuje się z człowiekiem. Otaczający nas ludzie i przedmioty, spotykające nas zdarzenia, zarówno te globalne, jak i najbardziej prywatne i intymne – wszystkie one są przestrzenią bosko-ludzkiej rozmowy.
Szczegóły

Kiedy: 10.03.2013 godz.19.00 / 11.03.2013 godz.19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 20/30 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

22 – 23.03.2013
Scena Prapremier InVitro Zły

Reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski
Scenariusz: Dariusz Jeż, Grzegorz Kondrasiuk
Muzyka: Paweł Passini
Scenografia: Dariusz Jeż
Obsada: Przemysław Buksiński, Remigiusz Jankowski, Dariusz Jeż

Sztuka oparta na przeżyciach i doświadczeniach Dariusza Jeża, obecnie aktora Sceny Prapremier InVitro, który w przeszłości zajmował się działalnością przestępczą, za którą otrzymał i odsiedział kilkuletni wyrok. Podczas odbywania kary w Areszcie Śledczym w Lublinie spotkał reżysera teatralnego, Łukasza Witt-Michałowskiego, który w „Teatrze pod celą” realizował Lizystratę Arystofanesa. Wśród osadzonych-aktorów znalazł się także główny bohater. W ten sposób rozpoczyna się autentyczna opowieść o byłym przestępcy, który dzięki spotkaniu ze sztuką odmienił swoje życie.

"O sile „Złego” świadczy tkwiąca w nim wielość znaczeń i widoczny wkład pracy. W scenariuszu nie pada ani jedno niepotrzebne słowo, nie pojawia się żadna zbędna myśl ani mydlący oczy ozdobnik. […] [Bohater] na naszych oczach się podnosi. Patrzy w dziesiątki, setki par oczu i zdaje się mówić: „To ja. Prawdziwy, nieulepszony. Poznaliście moją historię, możecie mnie oceniać, bo staję przed wami bez wstydu.” Ale nikt oceniać nie chce, bo nagle zaczyna rozumieć, że nie jest lepszy, bardziej prawy czy moralny, bo zaczyna widzieć jak na dłoni swoje słabości i mroczną część swojej duszy, na co dzień mniej lub bardziej skrywaną. W ten sposób człowiek, którego życie zmieniła sztuka, ma moc, by sztuką zmieniać nas. I to jest magia uchwycenia nieuchwytnego."
Magda Stępień, student.lublin.eu 23.12.09
Szczegóły

Kiedy: 22.03.2013, godz. 19.00 / 23.03.2013, godz. 19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 12/20 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

26 – 27.03.2013
Teatr Provisorium – Bracia Karamazow

na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego
tłumaczenie: Cezary Wodziński
adaptacja tekstu i reżyseria: Janusz Opryński
asystent reżysera: Adam Woronowicz
ruch sceniczny: Tomasz Bazan
muzyka: Marek Dyjak
występują: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzeziński, Romuald Krężel, Łukasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Martyna Kowalik, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek Żerański

"Nieustannie zapraszamy na szaloną opowieść o rodzinie Karamazowych. Posłuchajmy jednych z największych dialogów w prozie światowej w kongenialnym tłumaczeniu Cezarego Wodzińskiego".
Janusz Opryński
"(…) pierwsza od czasu wi­dowiska Krystiana Lupy sprzed lat 20 tak gorąca interpretacja arcydzie­ła Dostojewskiego z wielkimi rolami Adama Woronowicza, Łukasza Lewandowskiego (…). Wywiedziona z myśli Ce­zarego Wodzińskiego inscenizacja to pierwszy z dowodów, że naj­istotniejsze rzeczy dzieją się dziś na przecięciu – teatru instytucjo­nalnego i alternatywy (…)" Jacek Wakar, Przekrój 04-01-2012
„Nie ma chwil znużenia obrazami, zmęczenia dialogami. Dylematy i pragnienia bohaterów, ekscytujące napięcia i zakazane spekulacje są tu wyrażone jasno i czysto. Samo mówienie równa się rozumieniu”. "Przeklęta symetria", Łukasz Drewniak, Dziennik Gazeta Prawna nr 117 – dodatek Kultura, 17-06-2011
„Lubelscy "Bracia Karamazow" zachęcają do dyskusji, ale przede wszystkim przywracają wiarę w sens tworzenia teatru.” "Fascynujący trans z Dostojewskim", Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita online, 24-06-2011
Szczegóły

Kiedy: 26.03.2013, godz.19.00 / 27.03.2013, godz.19.00
Gdzie: Sala Widowiskowa, ul. Popiełuszki 5
Bilety: 30/40 zł. Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz w miejscu spektaklu na godzinę przed rozpoczęciem.

Kontakt:
Teatr Centralny
tel./fax: +48 81 536 03 18
e-mail: centralny@ck.lublin.pl
http://teatrcentralny.eu/

designed by know-line.pl