Pośród uczuć, które nawiedzały mnie w dniach po tsunami i katastrofie w Fukushimie w 2011 roku, nie było jedynie smutku, niepokoju i strachu – pojawiała się także nadzieja.
Byłem pewien, że tak bezprecedensowe wydarzenia staną się sygnałem dla nas, byśmy podnieśli się jako społeczeństwo i wprowadzili zmiany, które inaczej nie byłyby możliwe. Tak się wtedy czułem.
Chciałem sportretować związek między żywymi a duszami tych, którzy odeszli w chwili nadziei na przyszłość. Żywoty tych, którzy umarli, zakończyły już swój cykl, oni znaleźli już stabilizację. My, żywi, zazdrościmy im. Cierpimy; chcemy opuścić to miejsce, wciąż starając się zapomnieć.
Toshiki Okada
Twórca nowej, wyjątkowej formy teatralnej oraz najważniejsza postać współczesnej sceny Japonii. Nie ma innego artysty, któremu tak doskonale udałoby się zrównać języki ciała, obrazu i dźwięku oraz zmaterializować czas. Jego spektakle, zawsze polityczne (Okada jest jednym z twórców analizujących zmiany społeczne w Japonii po Fukushimie), wyznaczają absolutnie unikatowy, nowy język teatralny.
W odpowiedzi na wielkie trzęsienie ziemi, które dotknęło wschodnią Japonię w 2011 roku, dramatopisarz i reżyser Toshiki Okada zaczął zastanawiać się nad zasadnością fikcji w teatrze. W rezultacie powstały dwa spektakle: „Current Location” (2012) i „Ground and Floor” (2013) – alegoryczne obrazy napięcia i izolacji pojawiających się w japońskim społeczeństwie po kataklizmie.
„Time’s Journey Through a Room”, spektakl, który po raz kolejny podejmuje temat społeczeństwa po katastrofie, jest niezwykle drobiazgową analizą tych psychologicznych konfliktów i arbitralnych emocji, które poprzedzają społeczne wyobcowanie jednostki. Wychodząc od tych obserwacji, Okada stworzył całkowicie nowy język teatralny.
Uczucia, które zgromadziły się w Japończykach po kataklizmie, to nie tylko żałoba i niepokój; pośród nich przebłyskiwała także nadzieja na to, że „coś się poprawi”. Ci, którzy wciąż żyją, dziś, kiedy nie można już mieć nadziei, są dręczeni przez ducha człowieka, który zmarł w czasie, gdy w przyszłość jeszcze rysowała się jasno. Chcą zatkać sobie uszy i uciec. Tekst Okady i choreografia aktorów wchodzą w wielowarstwową relację z przestrzenią i dźwiękiem, zaprojektowanymi przez Tsuyoshi Hisakado.
Autor / reżyseria: Toshiki Okada; reżyseria dźwięku i scenografia: Tsuyoshi Hisakado; obsada:Izumi Aoyagi, Mari Ando, Yo Yoshida; inspicjent: Koro Suzuki; dźwięk:Norimasa Ushikawa; główny oświetleniowiec; Tomomi Ohira (ASG); kostiumy: Kyoko Fujitani (FAIFAI); drugi reżyser: Yuto Yanagi; fotosy: Masumi Kawamura; produkcja:Akane Nakamura, Tamiko Ouki (precog) Mai Hyodo (precog); koordynator produkcji: Chizuru Matsumoto; produkcja: chelfitsch.
Spektakl w języku japońskim z polskimi i angielskimi napisami
bilet: 30/ 40 zł
kup bilet online
Rezerwacje biletów – tylko w kasie
Kasa czynna: pon.-pt. w godz. 10.00-19.00 oraz na godzinę przed w miejscu wydarzenia.
tel.: 81 466 61 40
e-mail: kasa@ck.lublin.pl