Ukraińskie filmy animowane dla dzieci i dorosłych, wystawy fotografii i plakatów to propozycje festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia (28 czerwca – 1 lipca 2018, Lublin) dla miłośników sztuk wizualnych.
MOVE EAST MOVIE – prezentacja filmów animowanych ze studia Ukranimafilm
Ukraińska animacja ma swój początek już w latach 20. i 30., jednak II wojna światowa, a później głód, niemal całkowicie zniszczyły tę gałąź sztuki. W 1959 roku zaczęła odradzać się w studiu „Kyivnaukfilm” pod kierunkiem artysty i reżysera Hippolytusa Łazarczuka, a później Iryny Gurvich. W 1990 roku „Kyivnaukfilm” zostało przekształcone w studio „Ukranimafilm”, a ponad 300 powstałych tam filmów nagrodzono w kraju oraz na międzynarodowych festiwalach filmowych.
W ramach cyklu „Move east movie” zaprezentujemy selekcję najciekawszych filmów, jakie na przestrzeni lat powstały w ukraińskich studiach filmowych, tworząc bogatą i ciekawą historię tamtejszej animacji. Wykonano je w różnych technikach, w tym m.in. animacji rysunkowej, wycinankowej, lalkowej, plastelinowej czy kolażu, co pokazuje bogate spektrum tego, czym przez lata zajmowali się animatorzy.
Dla najmłodszej widowni obcowanie z tymi filmami będzie ciekawym doświadczeniem, dla tej nieco starszej może być sentymentalną podróżą w przeszłość.
W programie:
Ukraińska animacja dla dzieci – 30 czerwca 2018 / godz. 11.30-12.30 / Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 5a – sala widowiskowa, II piętro
Ukraińska animacja – 30 czerwca 2018 / godz. 13.00-15.00 / Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 5a – sala widowiskowa, II piętro
ORIENT STATION – prezentacja sztuk wizualnych z krajów Partnerstwa Wschodniego
Tegoroczny cykl Orient Station oparty będzie przede wszystkim o prezentacje fotografii, sztuki współczesnej, designu i kultury miejskiej z Ukrainy. W programie:
„Zdekomunizowane: radzieckie mozaiki Ukrainy” – wystawa fotografii Yevgena Nikiforova
Niemal każde ukraińskie miasto ma swoją mozaikę, relief lub witraże stworzone przez radzieckich artystów w latach 1960-1980. Powstałe jako dekoracje przestrzeni publicznej, pozostają mało znane, ponieważ mieszkańcy nigdy nie uznali ich wartości artystycznej. Sowiecka sztuka monumentalna poniosła klęskę – nie udało jej się oczarować widza ani w czasach Związku Radzieckiego, ani po uzyskaniu przez Ukrainę niepodległości. Jej dzieła były traktowane jako zlecona przez państwo i niewarta uwagi propaganda.
W ramach swojego projektu dokumentacyjnego, Yevgen Nikiforov od 2013 roku odwiedza wszystkie regiony Ukrainy, aby sfotografować lokalne dzieła sztuki monumentalnej oraz ustalić ich historię. Chce je ukazać jako wolne od natrętnych naleciałości postsowieckich miast, które nigdy nie pozbierały się po fali entuzjastycznego kapitalizmu. Wiele prac ma nieco ponad 50 lat, a wyglądają jak archeologiczne relikty, zasłonięte powłoką niedawnej okupacji. Obnażona z kontekstu ideologicznego i zagubiona we współczesnej estetyce radziecka sztuka monumentalna stała się tłem, tak wszechobecnym jak powietrze, i równie niewidzialnym.
Yevgen Nikiforow jest fotografem z Kijowa. Urodził się w 1986 roku w Wasylkowie (obwód kijowski, Ukraina). W 2005 roku zaczął zawodowo zajmować się fotografią, a od 2013 roku pracuje nad niezależnymi projektami dokumentalnymi.
WERNISAŻ i prezentacja projektu – 28 czerwca 2018 / godz. 17.30
28 czerwca – 1 lipca 2018 / godz. 11.00-19.00 / Galeria „Gardzienice”, ul. Grodzka 5a
Wystawę będzie można oglądać do 31 lipca 2018 – od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-16.00.
„Yellow&Blue – obraz współczesnej Ukrainy” – wystawa plakatów
Projekt „Yellow&Blue” Klubu Ilustratorów Pictoric prezentuje Ukrainę – interesującą i jaskrawą. Poprzez graficzny język plakatów pokazuje tradycje, lokalizacje i cechy, które nie są łatwe do znalezienia w przewodnikach. Tereny mieszkalne, przepełnione plaże, transport publiczny, tradycyjne instrumenty muzyczne, Karpaty, lokalne fast foody i biesiady – to, co według artystów okazało się być najbardziej interesujące. Ilustratorzy starali się pokazać inne spojrzenie na wydarzenia historyczne, zjawiska społeczne i kulturowe dobrze znane mieszkańcom Ukrainy, ale często nieznane obcokrajowcom. W ten sposób stworzyli nowoczesny i ironiczny obraz Ukrainy. Projekt rozpoczął się w 2016 roku. Do dziś powstało 30 plakatów stworzonych przez 15 ilustratorów.
Klub Ilustratorów Pictoric to społeczność ukraińskich ilustratorów, artystów i grafików, z których każdy wyróżnia się unikalnym stylem, wpisującym się w najnowsze trendy w grafice. Klub realizuje międzynarodowe projekty z udziałem utalentowanych artystów z różnych krajów i promuje wysokiej jakości nowoczesną ilustrację na Ukrainie i zagranicą.
28 czerwca – 1 lipca 2018 / godz. 11.00-19.00 / Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 7 – parter
PREZENTACJA PROJEKTU – 30 czerwca 2018 / godz. 16.45 / Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 7 – parter
Wystawę można będzie oglądać do 31 lipca 2018 – od poniedziałku do piątku w godz. 09.00-17.00.
Uliczne życie – XIX-wieczna Gruzja w fotografii Dmitrija Jermakowa
Dmitrij Iwanowicz Jermakow (1846-1916) to rosyjski fotograf, uważany za pioniera fotografii etnograficznej. Po ukończeniu studiów topograficznych w szkole wojskowej w Tbilisi, w 1866 roku zaczął studiować fotografię. Działalność fotograficzną rozpoczął w latach 1882-1883, otwierając własne studio fotograficzne w Tbilisi. Głównym tematem jego zdjęć było uliczne życie gruzińskich miast. Jego zdjęcia lokalnych rzemiosł, bazarów oraz sceny miejskie dają żywy obraz XIX-wiecznego życia na Kaukazie.
Wystawa „Uliczne życie – XIX-wieczna Gruzja w fotografii Dmitrija Jermakowa” prezentuje fragment kolekcji z archiwum fotografa, której właścicielem jest Gruzińskie Muzeum Narodowe. Szczególnie ciekawe są zdjęcia z serii poświęconej miastu Tbilisi, które zawsze było twórczym celem fotografa. Kolekcja Jermakowa ma szczególną wartość historyczną, dokumentalną, ale również wielką wartość artystyczną. Podczas fotografowania zabytków, Jermakow starał się pokazać charakter miejsca, nie tylko po to, aby je uwiecznić, ale jednocześnie zrobić wrażenie na tych, którzy chcieliby je zobaczyć.
28 czerwca – 1 lipca 2018 / wystawa plenerowa, dostępna bez limitów czasowych / Zaułek Hartwigów.
Wystawę będzie można oglądać do 31 lipca 2018 roku.
Na Wschód Kultury – Inne Brzmienia (28 czerwca – 1 lipca 2018 w Lublinie) zagrają także Saul Williams, Atari Teenage Riot, George Clinton & Parliament Funkadelic, Baba Zula, Ifriqiyya Electrique, Dirtmusic, Lech Janerka, Ammar 808, Afenginn & Bastarda, Super Besse, Sinoptik,OY sound system, Wczasy, Rito, Igor Krutogolov’s Toy Orchestra, Follow The Rabbit Orchestraw ramach produkcji specjalnej festiwalu pod nazwą Songs of protest, a także misterium taneczno-muzyczne w wykonaniu Raphaela Rogińskiego i jego gości pod nazwą And we are opening the gates oraz prezentację aktualnej lubelskiej sceny muzycznej. Już wkrótce kolejne ogłoszenia i długa lista artystów, którzy na przełomie czerwca i lipca pojawią się w Lublinie. Jak co roku proponujemy program oparty na różnorodności, oryginalności i przekraczaniu muzycznych granic.