[b]V Lublin Jazz Festiwal
Lublin, 5-8.12.2013
lublinjazz.pl[/b]
Pierwsza edycja Lublin Jazz Festiwal odbyła się w 2009 roku. Od początku ideą festiwalu jest prezentacja najciekawszych polskich i światowych wydarzeń muzycznych z szeroko pojętej muzyki jazzowej – projektów najwybitniejszych przedstawicieli współczesnej sceny jazzowej, od nurtu głównego po muzykę improwizowaną, a także młodych początkujących artystów. Wydarzeniom muzycznym towarzyszą zawsze działania wizualne i edukacyjne.
[b]
5 grudnia, czwartek, godz. 19.00, Sala Widowiskowa
Martin Küchen’s 9 Angles (SWE/NOR)[/b]
Goran Kajfes – trumpet / Magnus Broo – trumpet / Eirik Hegdal – baritone + soprano saxophone / Mats Äleklint – trombone / Martin Küchen – alto saxophone, leader / Johan Berthling – bass / Alexander Zethson – piano / Mattias Ståhl – vibraphone / Kjell Nordeson / Andreas Werliin – drums
Martin Küchen – szwedzki saksofonista mający opinię jednego z najbardziej niezwykłych improwizatorów w Europie, wirtuoza saksofonu, odważnego i bezkompromisowego artysty, który równie dobrze radzi sobie w składach free-jazzowych, jak i w projektach skręcających w stronę ponad gatunkowej awangardy.
W młodości występował jako perkusista i wokalista rockowy, by z czasem skupić swoje zainteresowania na muzyce jazzowej i improwizacji. Grywał na ulicy i w sztokholmskim metrze, ale też przez kilka tygodni podróżował po Afryce, gdzie grał z lokalnymi artystami. Wszystkie te doświadczenia miały wpływ na oryginalny styl gry Küchena. Znany z kilku znakomitych jazzowych zespołów, pisze też muzykę teatralną i tworzy instalacje dźwiękowe.
[b]6 grudnia, piątek, godz. 19.00, Sala Widowiskowa
Samuel Blaser Trio (CH,FR,DK)[/b]
Samuel Blaser – trombone / Marc Ducret – guitar / Peter Bruun – drums
Samuel Blaser – to wschodząca gwiazda muzyki improwizowanej i jazzu, uważany jest za równie utalentowanego co najgłośniejszy puzonista free-jazzu Albert Mangelsdorf. Technika gry i dojrzałość muzyczna Samuela budzą podziwi uznanie, szczególnie że muzyk ma dopiero 29 lat. Twórczość Blasera przypomina niektórym muzykę Tomasza Stańko, będącego zresztą idolem Samuela. Od kilku lat puzonista mieszka w Nowym Jorku, gdzie odnalazł dla swojego talentu oraz wyobraźni najlepsze warunki artystycznego rozwoju.
www.samuelblaser.com
Marc Ducret – francuski awangardowy gitarzysta, którego styl określa się jako wysoce oryginalny i ekspresyjny. Profesjonalną karierę muzyka jazzowego rozpoczął w wieku 17 lat. Jest samoukiem, dzięki fenomenalnemu słuchowi opanował również grę na lutni i kontrabasie, okazjonalnie śpiewał również w zespołach o rockowym i folkowym charakterze. Poza jazzową improwizacją interesuje go również Muzyka Nowa oraz eksperymenty brzmieniowe powstające na gruncie elektroniki.
www.marcducret.com
Peter Bruun – stosunkowo młoda postać na duńskiej scenie jazzowej. Jako stały członek Django Bates Trio zasłużył na wielki szacunek publiczności. Bruun jest nowoczesnym perkusistą inspirującym zarówno słuchaczy, jak i muzyków w zespole.
peterbruun.net/.
[b]6 grudnia, piątek, godz. 20.30 Sala Widowiskowa CK
Damasiewicz Project (PL)[/b]
Piotr Damasiewicz – trumpet / Maciej Obara – alto saxophone / Gerard Lebik – tenor saxophone / Maciej Garbowski – double bass / Wojciech Romanowski – percussion instruments
Historia tego kwintetu sięga roku 2008, kiedy to Piotr Damasiewicz do swojego autorskiego projektu „Mnemotaksja” zaprosił wybitnych muzyków polskiej sceny jazzowej (Gerarda Lebika,Wojciecha Romanowskiego, Macieja Garbowskiego). Kwartet miał okazję wystąpić na kilku festiwalach w Polsce i za granicą, a płyta z nagraniem już wkrótce ukaże się pod odsłoną warszawskiej wytwórni For Tune. Jeszcze w tym samym roku, na potrzeby kompozycji zamówionej przez festiwal Jazztopad, do zespołu został zaproszony Maciej Obara. W ten sposób ukonstytuował się nowy skład będący organiczną częścią orkiestrowej kompozycji Hadrons, w której Damasiewicz połączył kameralistykę XX wieku z brzmieniem współczesnego kwintetu jazzowego, nawiązując do szeroko rozumianej muzyki improwizowanej. W 2011 r. kwintet ten wraz z Aukso – jedną z czołowych orkiestr kameralnych w Europie pod dyrekcją Marka Mosia – dokonał nagrania materiału w prestiżowym studio w Alvernii. Rok później płyta została doceniona i nagrodzona nagrodą Warto Gazety Wyborczej, a następnie Fryderykiem za jazzowy debiut roku. W trakcie Lublin Jazz Festiwal Damasiewicz po raz kolejny zaprezentuje swój kwintet w nowej odsłonie, częściowo nawiązując do atmosfery twórczości z okresu Mnemotaksji i Hardrons, wzbogacając ją jednak o najnowsze działania, w których artysta stara się poszerzyć swoje środki wyrazu, eksplorując nowe punkty widzenia na przestrzenie dźwiękowe.
[b]7 grudnia, sobota, godz. 18.00, Sala Widowiskowa
Tribute to Jerzy Milian (PL)[/b]
Bernard Maseli – vibraphone, marimba / Karol Szymanowski – vibraphone / Ireneusz Głyk – vibraphone, marimba / Dominik Bukowski – vibraphone / Marcin Jahr – drums / Paweł Tomaszewski – piano / Michał Barański – double bass
Bernard Maseli – to jeden z czołowych wibrafonistów polskich. Ma w dorobku 70 płyt, od 24 lat przewodzi w ankiecie topowych muzyków miesięcznika „Jazz Forum” w kategorii wibrafon. Jest też duchowym ojcem projektu, który nazwał ,,Tribute to Jerzy Milian’” – pierwsze w historii polskiego jazzu spotkanie czterech wibrafonistów w hołdzie Jerzemu Milianowi. Premierowy koncert odbył się w Łodzi podczas VI Letniej Akademii Jazzu w Europie.
www.bernardmaseli.com
Jerzy Milian – kompozytor, wibrafonista, pianista i aranżer, jedna z najbardziej oryginalnych postaci polskiej sceny jazzowej od wczesnych lat 60. do dziś. Prekursor polskiej szkoły jazzu, który jest jednym z najbardziej poszukiwanych polskich twórców wśród miłośników jazzu w Europie. Nagrania Jerzego Miliana, szczególnie z przełomu lat 60. i 70., zostały odkryte na nowo przez młode pokolenie muzyków związanych z nowoczesną muzyką taneczną, zaś sample z jego utworów pojawiły się na wielu płytach ze współczesną muzyką elektroniczną.
[b]7 grudnia, sobota, godz. 20.30, Sala Widowiskowa
Jazzanova Live feat. Paul Randolph (USA,D)[/b]
Paul Randolph – vocal, bass / Stefan Leisering – production/drums / Axel Reinemer – production/ percussion instruments, electronics / Carl-Michael Grabinger – percussion instruments / Christoph Adams – keys / Sebastian Borkowki – saxophone, flute / Stefan Ulrich – trombone / Paul Kleber – bass / Arne Janson – guitars
Jazzanova to już nie tylko didżejsko-producencki kolektyw powołany do życia w Berlinie w roku 1995. Ich początki sięgają klubu Delicious Doughnuts Research, w którym na przemian występowali zaprzyjaźnieni didżeje: Alexander Barck, Class Brieler, Roskow Kretschmann, Stefan Leisering, Axel Reinerem, Jurgen von Knoblauch. Kiedy pojawił się pomysł nagrania kompilacji prezentującej klub, jego rezydenci odkryli, że łączy ich nie tylko miejsce, przyjaźń, ale i estetyka muzyczna. Tak powstał najbardziej znany nu jazzowy kolektyw na świecie – Jazzanova.
Po ponad 10 latach istnienia i setkach imprez didżejskich zagranych we wszystkich zakątkach świata powstał długo oczekiwany live’owy skład z żywymi wokalistami i pełną sekcją. W Lublinie wystąpią razem z amerykańskim wokalistą Paulem Randolphem i oprócz znanych utworów zaprezentują m.in. materiał z płyty Funkhaus Studio Sessions. Ponadto w programie „Miliannova”. Zespół przedstawi własne spojrzenie na muzykę Jerzego Miliana w stylu nu jazz.
www.jazzanova.com
[b]8 grudnia, godz. 18.00, Sala Widowiskowa (bezpłatne wejściówki)
Lubelska Orkiestra Jazzowa [/b]
Trifonidis Roots Trio: Maciej Trifonidis – saksofony, flety, darbuka, cytra, instrumenty perkusyjne / Daniel Moński – percutant / Jacek Mazurkiewicz – bass
Z okazji piątej, jubileuszowej edycji Lublin Jazz Festiwal, powołujemy do życia wyjątkowy zespół. W skład tej niezwyklej orkiestry wchodzą: Trifonidis Roots Trio oraz młodzi lubelscy muzycy. Podczas trzydniowych warsztatów Orkiestra przygotuje specjalnie zaaranżowane na tę okazję utwory, aby wspólnie wykonać je podczas festiwalu.
[b]8 grudnia, godz. 19.30, Sala Widowiskowa
MARILYN MAZUR GROUP (DK,J)[/b]
Marilyn Mazur – drums, percussion instruments / Hans Ulrik – saxophones / Makiko Hirabayashi – piano / Klavs Hovman – double bass
Marilyn Mazur – urodziła się w Nowym Jorku, ale od 6 roku życia mieszkała w Danii. Jest afroamerykańskiego i polskiego pochodzenia. Karierę muzyczną rozpoczęła jako tancerka w Creative Dance Theatre w 1971 r. Jako kompozytorka i pianistka założyła swój pierwszy zespół Zirenes w 1973 r. Chociaż była samoukiem w grze na perkusji i instrumentach perkusyjnych, później ukończyła także Duńską Królewską Akademię Muzyczną.
Marilyn Mazur jest jedną z nielicznych kobiet w panteonie sław światowego jazzu. Jest ozdobą festiwali na świecie. Największą sławę i uznanie przyniosła jej współpraca z tuzami jazzu, przede wszystkim z samym Milesem Daviesem. Była perkusistką w jego grupie w latach 1985, 1988 i 1989. W 1986 r. została perkusistką słynnej orkiestry Gila Evansa. Rok później grała w Wayne Shorter Quintet. W 1989 r. rozpoczęła realizowanie swoich projektów Future Song i żeńskiego kwartetu perkusyjnego Percussion Paradise. W 1991 r. rozpoczęła trwającą do dziś współpracą z Janem Garbarkiem.
www.marilynmazur.com
KLUB FESTIWALOWY – wstęp wolny
6 grudnia, godz. 22.00 – 5. urodziny festiwalu
Diazpora (D)
Chris Hinrichsen – keys / David Nesselhauf – double bass / Hans Christian Stephan – trumpet / Joni Krause – baritone saxophone / Kimo Eiserbeck – alto saxophone / Legbo – guitars / Lucas Kochbeck – drums / Thomas Neitzel – percussion instruments
Diazpora ma ponad dekadę doświadczenia w przekazywaniu muzycznego ładunku czystej energii. Rozprzestrzeniają ją niemal wszędzie, na festiwalach, w klubach, pubach, ulicach, balkonach, pociągach, metrach, łodziach itd. Zainspirowani miejskim życiem i kulturą we wszystkich ich przejawach – seks, hałas, estetyka, żywiołowość i spokój – zespół bezproblemowo łączy funkowy groove, soczyste linie basowe, obłędną sekcję dętą, brudne gitary, krzyczące dźwięki Hammonda, czy Rhodes w „nowej szkole” funky jazzu, której nie można się oprzeć.
www.diazpora.de
8 grudnia, godz. 21.30
Ballrogg (NOR)
Klaus Ellerhusen Holm – alto saxophones, clarinet, electronics and field recordings / Roger Arntzen – double bass / Ivar Grydeland – pedal steel guitar, acoustic guitar, banjo, radio
Ballrogg to skandynawskie trio. Zespół zaczynał jako duet, czerpiąc inspiracje z europejskiej muzyki współczesnej, jak i awangardy amerykańskiej. Rozszerzony do trio o świetnego norweskiego gitarzystę, Ivara Grydelanda, kreuje muzykę, która sama w sobie jest inspirująca. Grywali już niemal na całym świecie, zbierając pochlebne opinie w prestiżowych magazynach i portalach internetowych poświęconych muzyce jazzowej. Ballrogg rozwija ich już prawie kinematograficzny wszechświat dźwięku do jeszcze większej tekstury żywego i porywającego świata elektronicznych, akustycznych strun, saksofonu, klarnetu i kontrabasu.
www.subradar.no
IMPREZY TOWARZYSZĄCE
• 6-8 grudnia Sala Czarna Centrum Kultury – warsztaty Lubelskiej Orkiestry Jazzowej,
• 8 grudnia godz. 18.00 Sala Widowiskowa koncert Lubelskiej Orkiestry Jazzowej,
• 6 grudnia godz. 15.00 Plac Łokietka – Diazpora – specjalny koncert mikołajkowy dla mieszkańców Lublina.
Wystawy
• Projekty okładek Marka Wajdy dla wydawnictw płytowych.
Marek Wajda – rocznik 1956. Grafik projektant, freelancer. Studiował w Krakowie na Uniwersytecie Jagiellońskim i ASP oraz w warszawskiej ASP u prof. Henryka Tomaszewskiego. Na przestrzeni 25 lat zrealizował bardzo wiele projektów: czasopism i gazet, książek, albumów, kalendarzy, plakatów, materiałów i wydawnictw reklamowych oraz promocyjnych, znaków i logotypów, wszelkich wydawnictw akcydensowych. Laureat różnych nagród, m.in. na warszawskim konkursie Vidical. Poza swoją pracą zawodową zawsze interesował się muzyką i zajmował fotografią / Kawiarnia Szklarnia
• „…to już było” – fotografie, plakaty z realizacji poprzednich edycji Lublin Jazz Festiwal /Korytarz przy Oratorium
BILETY / KARNETY
Kasa Centrum Kultury w Lublinie
tel. 81 466 61 40; czynna pon.-pt. 10.00-19.00 i codziennie podczas festiwalu
Karnet na cały festiwal – 160 pln
Bilety:
5.12.2013 – Martin Küchen’s Angles 9 – bilety –35 pln / lub wejściówka na podstawie biletu z innego dnia festiwalu – Ilość wejściówek ograniczona. (Sala Widowiskowa)
6.12.2013 – bilet na cały dzień – 40 pln (Sala Widowiskowa)
7.12.2013 – bilet na cały dzień – 90 pln miejsca siedzące, 70 pln wejściówki (Sala Widowiskowa)
8.12.2013 – Lubelska Orkiestra Jazzowa – bezpłatne wejściówki (Sala Widowiskowa)
Marilyn Mazur Group (DK,J) – bilety: 50 pln normalny / 40 pln ulgowy
Ballrogg (NOR) – wstęp wolny (Klub Festiwalowy)