Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia (6–9 lipca 2023 r., Lublin)

Data dodania: 05 lipiec 2023
Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia (6–9 lipca 2023 r., Lublin)

Już startuje Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia (6–9 lipca 2023 r., Lublin)!
Na Błoniach pod lubelskim Zamkiem usłyszymy nietuzinkowych artystów z całego świata, obejrzymy ambitne projekcje filmowe, weźmiemy udział w licznych warsztatach, a także będziemy mieć okazję porozmawiać z wyjątkowymi gośćmi z branży muzycznej.

– „Inne Brzmienia” to dziś w muzyce najwyższa wartość i element tożsamościowy artystów i artystek. „Wschód Kultury” to z kolei bardzo wyraźny głos przedstawicieli środowisk artystycznych Europy Środkowo-Wschodniej, ale także głos młodych talentów. Mając tak wyraźną misję, która zawarta jest już w samej nazwie Festiwalu, staramy się każdego roku budować program tak, by te słowa miała prawdziwą moc. Pokażemy kolejne oblicza muzyki, będziemy gościć prawdziwe ikony światowych scen, ale stworzymy także przestrzeń do rozmowy, aby lepiej się rozumieć. W tym szczególnym roku, gdy Lublin jest Europejską Stolicą Młodzieży 2023, będziemy się przyglądać zjawisku pokoleniowości w muzyce, zastanowimy się zwłaszcza nad potrzebami i priorytetami pokolenia Z. Patrząc na strukturę naszej publiczności wyraźnie widzimy, że Lublin naprawdę is Youth! – opowiada Agnieszka Wojciechowska, dyrektorka Festiwalu.  

SPOTKANIA I DYSKUSJE MUZYCZNE

6 lipca 2023 | 16.30–17.45 | Spotkanie z wytwórnią Gusstaff Records. Rozmawiają Janusz Mucha (szef wytwórni) oraz Rafał Księżyk (dziennikarz muzyczny) | Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 7 – patio
Każdego roku ważną część programu Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia stanowi prezentacja wytwórni muzycznej. W tym roku mamy wielką przyjemność gościć na Festiwalu kultową oficynę Gusstaff Records, która w 2023 roku świętuje swoje 25. urodziny i której barwną historię opowiemy.

„Dokładnie 4 maja 1998 roku Janusz Mucha z Zielonej Góry zarejestrował działalność firmy pod nazwą Gusstaff Records i pod tym samym szyldem prowadzi ją do dziś. To oficjalny początek, ale cała historia zaczęła się o wiele wcześniej. Oczywiście najpierw była pasja fana muzyki alternatywnej. Powodowany tą pasją Mucha został współpracownikiem zine’a «Korek», wydawanego w Wołowie od końca 1991 roku, i nie tylko pisał o muzyce, ale też stawiał tam pierwsze kroki jako wydawca. Przygotowywał dołączoną do magazynu kasetową kompilację zespołów ze Stanów Zjednoczonych i z Niemiec. To były czasy, gdy chcąc uzyskać zgodę artystów na publikację, trzeba było pisać do nich listy. Udało się i od 1996 roku Mucha, wraz ze swym przyjacielem, szefem „Korka” Igorem Pietrzykowskim, zaczęli wydawać licencyjne kasety pod szyldem «Korek/Gusstaff »”. – Tak rozpoczął swój artykuł o Gusstaff Records dziennikarz muzyczny Rafał Księżyk.

O tym, co wydarzyło się dalej i jak wygląda katalog doświadczeń polskiego wydawcy promującego muzykę alternatywną, dowiemy się pierwszego dnia Festiwalu podczas rozmowy otwierającej prezentację tego wyjątkowego labelu.

Rafał Księżyk (ur. 1970) – dziennikarz i krytyk muzyczny. Od początku lat dziewięćdziesiątych współtworzył oblicze rodzącej się wówczas nowej prasy muzycznej i popkulturowej. O muzyce pisywał m.in. na łamach „Brumu”, „Machiny”, „Jazz Forum”. Od 2012 do 2018 roku był redaktorem naczelnym magazynu „Playboy”. Współautor autobiografii Tomasza Stańki „Desperado” (2010), Roberta Brylewskiego „Kryzys w Babilonie” (2012), Tymona Tymańskiego „ADHD” (2013), Kazika Staszewskiego „Idę tam gdzie idę” (2015), Marcina Świetlickiego „Nieprzysiadalność” (2017), Muńka Staszczyka „King!” (2019). Autor trzech zbiorów esejów „23 cięcia dla Williama S. Burroughsa” (2013), „Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach” (2018) oraz „Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989–1993” (2020). Prowadzi audycję Nokturn w Programie 2 Polskiego Radia. Współpracuje z magazynem Dwutygodnik.com.

 

7 lipca 2023 | 15.00 – 16.00 | Music IN | Indywidualne konsultacje dla młodych artystów i artystek z przedstawicielami branży muzycznej | Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a – sala widowiskowa, II piętro | konsultacje dla osób 16+, zapisy na: innebrzmienia.eu
Młodzi artyści i artystki będą mieli szansę spotkać się z profesjonalist(k)ami z branży muzycznej i skonsultować z nimi zarówno swoje pomysły artystyczne, jak i kwestie promocji zespołu, jego obecności w serwisach streamingowych, wizerunku czy też gotowości na rozwój kariery zagranicznej.
Podczas konsultacji można będzie spotkać się z: Karoliną Czarnecką, Tamarą Kamińską, Markiem Hojdą, Anną Klimczak, Magdą Jędrzejewską, Agatą Karczewską, Izabelą Smelczyńską oraz Izabelą Rekowską.

Biogramy:

Karolina Czarnecka – artystka muzyczna, performerka i aktorka. Współczesna wiedźma i czuła feministka. Stworzyła trzy albumy muzyczne, platformę dla nastolatek CÓRY i szereg zaangażowanych akcji koncertowych. Współtworzyła grupę teatralno-kabaretową Pożar w Burdelu, feministyczny zespół punkowy Żelazne Waginy i grasujący po warszawie kobiecy Gang Śródmieście.

Tamara Kamińska – członkini Zarządu Fundacji Music Export Poland. Od 2019 roku współpracuje z Narodową Komisją UNESCO w Polsce jako ekspert ds. miast kreatywnych i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS jako doradczyni Zarządu. W 2022 roku objęła funkcję koordynatorki europejskiej sieci biur eksportu European Music Exporters Exchange.

Marek Hojda – członek zarządu Music Export Poland, fundacji powołanej przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, członek zarządu European Music Exporters Exchange. W przeszłości sprawował funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, członka CIAM ExCo, przewodniczącego Rady NGO przy Ministrze Kultury. Kompozytor muzyki jazzowej, popowej i rockowej, aranżer, wokalista.

Magda Jędrzejewska – profesjonalistka w branży muzycznej, koncentrująca się na innowacjach, edukacji i zarządzaniu. W swojej obecnej roli w Music Ally łączy pasję do muzyki, technologii i edukacji, zapewniając najnowocześniejszy wgląd w strategie marketingu cyfrowego dla artystów i artystek, menedżerów i menedżerek oraz wytwórni, a także zarządzając lokalnymi artyst(k)ami z Polski, m.in. WRONA i Ada Kućmierz.

Agata Karczewska – warszawska singer-songwriterka, która tworzy muzykę łączącą elementy amerykańskiego folku i country. Rdzeniem jej minimalistycznego stylu jest charakterystyczny wokal i ciepłe dźwięki gitary akustycznej. Jest samoukiem zarówno jako gitarzystka, jak i wokalistka, a inspirację i sztukę kompozycji odnajduje w tradycjach pisania piosenek swoich idoli Elliotta Smitha i Boba Dylana.

Iza Smelczyńska – zajmuje się dźwiękiem z wielu perspektyw. Jako kompozytorka, artystka dźwiękowa i performerka interesuje się głównie muzyką awangardową i eksperymentalną. Kolekcjonuje dźwięki i przygotowuje nowe urządzenia dźwiękowe – wszystko to kształtuje jej twórczość elektroakustyczną. Jako muzykolożka i dziennikarka koncentruje się na studiach nad pejzażami dźwiękowymi, edukacji dźwiękowej i różnych sposobach słuchania – nie tylko muzyki.

Anna Klimczak – z tematem zbiorowego zarządzania prawami autorskimi związana jest od ponad 9 lat. Jej głównym zadaniem jako specjalistki ds. komunikacji, a następnie rzeczniczki prasowej ZAiKS-u, jest wyjaśnianie opinii publicznej, dlaczego praca kreatywna powinna być sprawiedliwie wynagradzana i jak można to osiągnąć.

Izabela Izzy Rekowska – jest główną siłą stojącą za zespołem Izzy and the Black Trees, który założyła w 2018 roku. Biorąc pod uwagę sposób pisania piosenek, czy sam przekaz muzyczny w jej twórczości można poczuć aurę Patti Smith, Debbie Harry czy PJ Harvey. Jest autorką tekstów, wokalistką, a podczas występów z the Black Trees także gitarzystką.


7 lipca 2023 | 16.00–17.30 | Keychange| „Kids are alright” – youth and music.
Dobre praktyki w obszarze zaangażowania młodych osób w życie muzyczne. Spotkanie z artystkami i innowatorkami sieci Keychange z Kanady, Estonii, Niemiec, Szwecji i Irlandii poprowadzi Misia Furtak. Dyskusja w języku angielskim | Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 7 – patio

„Kiedy byliśmy młodzi, przyszłość była taka jasna. Stara dzielnica była taka żywa. I każdy dzieciak na całej cholernej ulicy chciał być wielki i nie dać się pokonać”. Tak w wolnym tłumaczeniu rozpoczyna się piosenka „Kids are alright” zespołu The Who, której tytuł posłużył za motto dyskusji na temat zaangażowania młodych osób w życie muzyczne. W rozmowie, w której udział wezmą artystki i innowatorki sieci Keychange z Kanady, Estonii, Niemiec, Szwecji i Irlandii, przytoczymy najlepsze praktyki związane ze wspieraniem muzycznych pasji młodzieży, porozmawiamy o formalnej i nieformalnej edukacji, ale też zastanowimy się nad tym, czy my – dorośli – widzimy w ogóle muzyczną aktywność młodzieży, czy mamy do niej dostęp oraz co mogą zrobić organizatorzy wydarzeń, aby skutecznie dotrzeć z informacją do najmłodszej publiczności koncertowej. Nie zabraknie też wątków związanych z różnicami w wychowywaniu i stereotypach ukierunkowujących zainteresowania muzyczne dziewcząt i chłopców.

W dyskusji udział wezmą:
Lucy Kruger – artystka urodzona w Cape Town w RPA, a na co dzień mieszkająca w Berlinie. Lucy tworzy powolny, snujący się folk, który jest zarówno intymny, jak i ambientowy. To muzyka pełna nastrojowej atmosfery i intensywności. Artystka zadebiutowała w 2014 roku materiałem zatytułowanym „Lucy Kruger & The Lost Boys (EP)”. W kwietniu 2023 roku ukazał się ich najnowszy album pt. „Heaving”, którego premierowo posłuchamy w Polsce podczas Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia.

Kadri Sammel – pochodzi z Tallina i jest alternatywną artystką ze sceny elektronicznej i wizualnej. Przez dekadę śpiewała w chórach, studiowała teorię kultury, media audiowizualne i fotografię, by z czasem jej osobisty styl muzyczny przekształcił się w solowy projekt Bedless Bones, w którym eksperymentuje z różnymi gatunkami noir, budując mosty i naginając granice pomiędzy dark wave, mrocznym EBM, techno, industrialnymi dźwiękami i abstrakcyjną atmosferą rodem z IDM.

Miesha Louie – jest artystką reprezentującą kanadyjską mniejszość etniczną Secwépemc, a The Spanks to wielu perkusistów, którzy przez lata towarzyszyli jej na scenie. Jej najdłuższym muzycznym partnerem jest jednak Sean Hamilton, z którym Miesha spędziła ostatnie 5 lat, budując i upiększając swoje garażowo-rockowe brzmienie. Pod głębokim wpływem klasyków proto-punka (takich jak The Runaways, MC5, The Stooges) oraz riot grrrl/grunge lat 90. (m.in. L7 i The Gits) Miesha & The Spanks wyczarowują energię, która uderza słuchacza w twarz, rzucając go w świat zabójczych riffów.

Jonna Eve Eriksson – Jonna jest freelancerką, dla której produkcja, marketing, zarządzanie mediami społecznościowymi i kierownictwo artystyczne są pasją i sposobem na życie. W swojej firmie – Eve Creative – Jonna łączy swoje umiejętności z miłością do kultury, tworząc innowacyjne projekty. W marcu 2020, wraz z wybuchem pandemii, uruchomiła kanał livestreamingowy Culturestream Malmo, który szybko stał się cenioną i uznaną platformą kulturalno-muzyczną w południowej Szwecji.

Mags Blackburn jest publicystką, menedżerką artystyczną, prezenterką oraz członkinią zarządu AIM Ireland. Po uzyskaniu dyplomu z dziennikarstwa pracowała zarówno w mediach drukowanych, jak i nadawczych. Wiedziona pasją do muzyki, w 2016 roku rozpoczęła pracę jako publicystka w agencji Bluemonkey, reprezentując irlandzkich i międzynarodowych artystów, festiwale i wydarzenia.

W roli prowadzącej spotkanie wystąpi Misia Furtak.

Misia Furtak – muzyczka, edukatorka, aktywistka, kompozytorka, wokalistka, basistka, a także producentka muzyczna. Laureatka Paszportu Polityki z zespołem très.b w kategorii muzyka popularna za rok 2012, Fryderyka w kategorii debiut roku oraz Nagrody Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego. Jest absolwentką University of Maastricht, Berklee College of Music i Collegium Civitas.

 

8 lipca 2023 | 14.0015.15 | „Miasta muzyki. Miasta młodzieży” – rola muzyki w budowaniu kreatywnych miast przyszłości | dyskusję z przedstawiciel(k)ami polskich samorządów oraz manager(k)ami kultury poprowadzi Tamara Kamińska | Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 7 – patio
„W obecnym niepewnym kontekście politycznym i społecznym, który ma wpływ na młodych ludzi, to właśnie oni mogą być potężnymi katalizatorami pozytywnych zmian i twórcami innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań stojących przed Europą” – twierdzi Europejskie Forum Młodzieży. Nie jest tajemnicą, że najlepszym narzędziem budowania spójności społecznej jest kultura, jednocześnie jednak nie sposób oprzeć się wrażeniu, że miejskie polityki kulturalne, tworzone przez boomersów i milenialsów często zupełnie pomijają potrzeby, zainteresowania i priorytety pokolenia Z. Czy możliwe jest w ogóle stworzenie warunków, w których młodzi ludzie będą chcieli się aktywnie zaangażować w życie kulturalne miasta? Jak możemy nauczyć się współpracować z zetkami z otwartością na ich zupełnie inne spojrzenie na świat i to, co ważne? Jaką rolę mogą mieć w tym procesie twórcy i artyści, idole młodych ludzi, a jaką animatorzy, menadżerowie czy urzędnicy?

Tamara Kamińska – absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, gdzie uzyskała tytuł magistra filozofii, a także podyplomowo na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach – menedżera kultury. Od października 2018 roku pełniła funkcję dyrektorki, a od maja 2022 Członkini Zarządu Fundacji Music Export Poland. Od 2019 roku współpracuje z Narodową Komisją UNESCO w Polsce jako ekspert ds. miast kreatywnych i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS jako Doradczyni Zarządu. W 2022 roku objęła funkcję koordynatorki europejskiej sieci biur eksportu European Music Exporters Exchange, gdzie odpowiada m.in za pozyskiwanie funduszy ze źródeł zewnętrznych i współpracę z globalnymi sieciami zrzeszającymi podmioty z branży muzycznej.

 

8 lipca 2023 | 16.00–17.30 | Debaty Wschodu Kultury | „Moja generacja” – dyskusja o pokoleniowym wymiarze muzyki | Z Filipem Kalinowskim, Karoliną Czarnecką, Bartłomiejem Skubiszem „Eskaubei” i Agatą Kępińską rozmawia Mariusz Herma | Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 7 – patio
Przyzwyczailiśmy się myśleć, że każde pokolenie ma swoich idoli, swoje brzmienia i muzyczne hymny. O hip-hopie mawiamy, że to „muzyka miejsc, ludzi i czasów”, w pełni zrozumiała tylko dla tych, którzy mają taką samą płaszczyznę doświadczeń. Etykietujemy się gatunkami i emblematami. Zarzucamy młodszym pokoleniom, że nie znają tego, co naprawdę warte uwagi i wartościowe. Mawiamy z łatwością „kiedyś to było, teraz to nie ma”. Ale czy my to naprawdę wiemy, czy tylko nam się wydaje? Czy mamy pewność, że w XXI w. muzyka zatraciła ten pokoleniowy wymiar? Czy internet przyniósł rozproszenie gustów, zainteresowań i wspólnot, które przeniosły się do sieci? A może ten wymiar tylko zmienił charakter na wirtualny i globalny, czego przykładem jest fenomen K-popu, albo zalany krótkimi klipami muzycznymi i tańcem TikTok?
Podczas dyskusji będziemy zastanawiać się nad wspólnotowością, gustami i wyborami muzycznymi najbardziej charakterystycznymi dla ostatnich dekad, modami i kontekstami wpływającymi na rodzenie się rozmaitych zjawisk i fenomenów muzycznych. Inspiracji poszukamy zarówno w projektach artystycznych naszych panelistów i panelistek, w książce „Niechciani, nielubiani. Warszawski rap lat 90.” Filipa Kalinowskiego, jak i w badaniach przeprowadzonych w 2021 roku przez Narodowe Centrum Kultury pn. „Muzyczne wybory młodzieży”.

W dyskusji udział wezmą:

Filip Kalinowski (ur. 1984) – dziennikarz (pop)kulturowy, muzyk eksperymentalny, kolekcjoner płyt. Wieloletni redaktor muzyczny „Aktivista”. Autor książki „Niechciani, nielubiani. Warszawski rap lat 90.”. Publikował m.in. w „Exklusivie”, „newonce.paper”, „Estradzie i Studiu” czy „DJ Mag India”, na łamach „The Quietus” i poptown.eu. Stworzył publikacje towarzyszące wydaniu albumów Side One Ten czy Serce Jerzyka Krzyżyka, a jego teksty znaleźć można również na okładkach Kwiatostanu Błota czy Rulety 1988. Współtworzył film dokumentalny o początkach polskiej muzyki elektronicznej Stay True Poland, opowiadał o polskiej scenie niezależnej w audycjach Inside Out i Scenery: Warsaw oraz trzymał pieczę nad muzyką do serialu „Ultraviolet”. Przez ponad dekadę grał w zespole kIRk i innych mniej lub bardziej efemerycznych składach improwizowanych.

Karolina Czarnecka – artystka muzyczna, performerka i aktorka. Współczesna wiedźma i czuła feministka. Stworzyła trzy albumy muzyczne, platformę dla nastolatek CÓRY i szereg zaangażowanych akcji koncertowych. Współtworzyła grupę teatralno-kabaretową Pożar w Burdelu, feministyczny zespół punkowy Żelazne Waginy i grasujący po Warszawie kobiecy Gang Śródmieście. Obecnie realizuje swój interdyscyplinarny projekt Seans Cybernetyczny, w którym pyta: „To web or not to web?”.

Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” – animator kultury, tekściarz, poeta miejski, raper z 25-letnim stażem, prekursor podkarpackiej sceny hip-hopowej, a także pionier łączenia rapu z elementami jazzu. Współtwórca formacji Eskaubei Tomek Nowak Quartet oraz Sophia Grand Club, Skubisz / Lemańczyk Cooperation. Członek projektu Vitold Rek & the Spark. Inicjator projektów Late Night Poems i Subcarpathians. Współpracuje również z Agą Zaryan, Michałem Urbaniakiem, zespołem Tołhaje, Zbigniewem Jakubkiem i formacją Orange Trane oraz Bernardem Maselim i Piotrem Lemańczykiem.

Agata Kępińska – socjolożka, badaczka przyszłości. Pracuje w Dziale Badań i Analiz Narodowego Centrum Kultury. Zajmuje się wpływem najnowszych technologii na sztukę.

W roli prowadzącego wystąpi Mariusz Herma.

Mariusz Herma – w „Polityce” o muzyce od dekady, wcześniej m.in. w „Przekroju” i na blogu Ziemia Niczyja. Założyciel serwisu beehype, który zrzesza dziennikarzy muzycznych z prawie całego świata.

9 lipca 2023 | „Music Saves Ukraine” – dyskusja na temat aktualnej sytuacji na ukraińskim rynku muzycznym. W spotkaniu udział wezmą: Vlad Yaremchuk, Diana Dadonova, Ehor Havrylenko, Anna Klimczak. Rozmowę poprowadzi Jędrzej Słodkowski | Spotkanie w języku angielskim | Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 7 – patio
Ostatni rok dla artystów i artystek z Ukrainy to nieustanne zmaganie się z koszmarem wojny i niewyobrażalnie trudną sytuacją codziennej egzystencji w zagrożeniu, stresie i niepewności. Sztuka w obliczu poważnych kryzysów ma jednak swoje miejsce i niezwykle istotną rolę, a przypominanie o ukraińskiej kulturze i promowanie jej, jest dla nas dziś jeszcze ważniejsze niż dotychczas.
Podczas dyskusji pt. „Music Saves Ukraine” postaramy się przybliżyć aktualną sytuację branży muzycznej w Ukrainie, w czym pomogą nam artyści i artystki oraz osoby związane z Music Saves UA, Music Export Ukraine i kultowym kijowskim Atlas Festival. Porozmawiamy też na temat aktualnych potrzeb mieszkańców Ukrainy oraz możliwości zaangażowania się i wsparcia.

W dyskusji udział wezmą:

Vlad Yaremchuk – dyrektor programowy Atlas Festival – największego festiwalu muzycznego w Ukrainie, który w 2021 roku przyciągnął ponad 600 000 odwiedzających. Booking manager PMK Event Agency i Atlas Agency, pełnoetatowy miłośnik muzyki i DJ. Obecnie pracuje nad wieloma inicjatywami mającymi na celu pomoc Ukrainie – Music Saves UA, międzynarodowy maraton telewizyjny Save Ukraine, kompilacja Together With Ukraine i inne. Pomaga również promotor(k)om i festiwalom w bookowaniu ukraińskich wykonawców i organizacji działań fundraisingowych podczas ich wydarzeń.

Diana Dadonova – project managerka w Music Export Ukraine, specjalizująca się w międzynarodowym bookingu i tworzeniu możliwości rozwoju karier ukraińskich artystów i artystek. Jest również managerką ds. komunikacji w Eastern European Music Academy, czyli projekcie działającym na rzecz budowania potencjału dla niezależnych profesjonalistów muzycznych w Europie Wschodniej i Środkowej. Przed dołączeniem do Music Export Ukraine, Diana pracowała jako lokalna promotorka koncertowa i spędziła ponad cztery lata jako wsparcie artystów i artystek na festiwalach muzycznych.

Ehor Havrylenko (The Lazy Jesus) – ukraiński muzyk, producent dźwięku, DJ, reżyser i fotograf. Zwycięzca RAP UA Awards 2021 w kategorii „Producent dźwięku roku”. Redaktor muzyczny kijowskiej wytwórni „Masterskaya”. Rezydent klubu HVLV i twórca połamanych elektronicznych rytmów GRV GRV.

Anna Klimczak – z tematem zbiorowego zarządzania prawami autorskimi związana jest od ponad 9 lat. Jej głównym zadaniem jako specjalistki ds. komunikacji, a następnie rzeczniczki prasowej ZAiKS-u, jest wyjaśnianie opinii publicznej, dlaczego praca kreatywna powinna być sprawiedliwie wynagradzana i jak można to osiągnąć. Po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę na pełną skalę, Anna jest odpowiedzialna za działania Twórców dla Ukrainy w Polsce. Ten międzynarodowy fundusz wsparcia został utworzony przez CISAC i zainspirowany przez ZAiKS.

W roli prowadzącego wystąpi Jędrzej Słodkowski.

Jędrzej Słodkowski – wiceszef działu „Kultura” w Gazecie Wyborczej, z którą związany jest od 2006 r. W redakcji prowadzi też plebiscyty: Sanki (na najciekawsze nowe twarze polskiej muzyki) oraz Płyta Roku „Wyborczej”.

 

Wschód Kultury – Inne Brzmienia
Wschód Kultury – Inne Brzmienia to przede wszystkim festiwal muzyczny. Przypominamy, że zespołami, które zaprezentują się podczas wydarzenia są: legenda brytyjskiej sceny elektro Ladytron, norweski mistrz gitary Stian Westerhus, wielka nadzieja współczesnej sceny brytyjskiej Nuha Ruby Ra, legenda sceny niemieckiej łącząca elektronikę z żywym brzmieniem To Rococo Rot, a także włoscy mistrzowie poetyckiego nastroju z Dead Cat in a Bag. Nie zabraknie Whispering Sons ze swoją unikalną mieszanką eksperymentalnego i frenetycznego post-punka oraz estońskiego duetu Bedless Bones, łączącego m.in. dark wave, industrial i electro. Będziemy mieli okazję bliżej poznać Kanadyjczyków z zespołu Miesha & The Spanks, czyli mocną fuzję garażowego rocka, grunge’u i punka oraz niemiecki projekt Lucy Kruger & The Lost Boys, operujący na granicy gatunków takich psychedelic folk, ambient punk czy art pop. Zobaczymy świetne polskie składy – szorstkie, Tuleje i Atol Atol Atol, powracający w wielkim stylu Contemporary Noise Ensemble, rozkręcającego swoją karierę w zawrotnym tempie Jakuba Skorupę, fenomenalną młodzież z grupy Kisu Min, znakomity jazzowo-bluesowy zespół Koń oraz warszawską singer-songwriterkę Agatę Karczewską. Wschodnich sąsiadów reprezentować będą projekty ze sceny alternatywnej: jazzowy Hyphen Dash oraz elektroniczne The Lazy Jesus i Monoconda.

Podczas tegorocznej edycji wydarzenia będziemy mieli także okazję zobaczyć fotograficzne podróże Zofii Jabłońskiej – pionierki ukraińskiej fotografii, feministki i reportażystki, plakaty Dominiki Czerniak-Chojnackiej, szklane negatywy Leopoldyny i Edwarda Januszów oraz wystawę okładek książek wydanych w ramach Wschodniego Expressu.

Z myślą o dzieciach i młodzieży odbędą się liczne warsztaty muzyczne, których rolą jest oswajanie młodych ludzi z różnymi gatunkami muzycznymi oraz pokazanie, że muzyka to bogate terytorium poznawcze, stwarzające ogromne pole dla pasjonującej zabawy. Nieco starsi będą mieli okazję nauczyć się sztuki beatboxu z Łukaszem „Siwym” Staniewskim, stworzyć własną piosenkę razem z Magdą Dubrowską, nagrać klip wideo oraz zaprojektować graffiti pod okiem białoruskiej artystki – Aleny Hrybianchuk. Najmłodsi wezmą udział m.in. w warsztatach umuzykalniających w duchu Music Learning Theory Edwina Eliasa Gordona, stworzą własne kartki dźwiękowe z nagraniami odgłosów wykreowanych przez siebie stworów czy zbudują nowe instrumenty na podstawie książki autorstwa Dominiki Czerniak-Chojnackiej. Małe Inne Brzmienia są jednym z wydarzeń programu Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023.

W ramach modułu literackiego Festiwalu odbędzie się sześć premier wydawniczych z serii „Wschodni Express”
i „Zakotwiczone” takich autorów i autorek jak: Aušra Kaziliūnaitė, Kristiina Ehin, Lena Kudajewa, Polina Położencewa, Oksana Sawczenko, Ilya Kaminsky i Lamed Szapiro. Poza seriami ukaże się pierwsza monografia niezależnego współczesnego teatru białoruskiego – zbiór tekstów krytycznych pod redakcją Iriny Lappo. Białoruscy artyści oraz ludzie kultury w związku z narastającym represyjnym klimatem politycznym zmuszani są do opuszczania kraju i stawania się uchodźcami poszukującymi bezpieczeństwa i wolności twórczej, aby nadal móc wyrażać siebie i swobodnie tworzyć. Premierom towarzyszyć będą dyskusje związane zarówno z tematyką samych książek, jak i kontekstem społeczno-kulturowym, w jakim powstawały. Będzie można wziąć udział m.in. w czytaniu performatywnym dramatu pt. „Noc zakryje poranek”, którego prapremiera miała miejsce w Teatrze Polskim w Warszawie (reż. Svitlana Oleshko) oraz w licytacji na rzecz Ukrainy.

Podczas Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia nie może zabraknąć ciekawych propozycji filmowych. W tym roku podczas wydarzenia zostaną wyświetlone cztery filmy: „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, „Przystanek – Ziemia”, reż. Kateryna Gornostai, „Co w duszy gra”, reż. Pete Docter oraz „Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska.

Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia jest jednym z wydarzeń programu Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023. Międzynarodowe jury uznało, że to właśnie Lublin będzie miał okazję zaprezentować Europie wartości ważne dla młodych, pokazać ich aktywności i skierować uwagę w swoich działaniach na młodzież. Tytuł ESM przyznawany jest przez Europejskie Forum Młodzieży na jeden rok. Więcej o Europejskiej Stolicy Młodzieży na www.lublin.eu/lublin/esm2023.

 

Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia
6–9 lipca 2023 r.
Błonia pod Zamkiem w Lublinie
Wstęp wolny.

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu oraz http://www.wschodkultury.eu/

Organizatorzy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Krzysztof Żuk – Prezydent Miasta Lublin
Partner główny: STRABAG Sp. z o.o.
Partnerzy: Music Export Poland, Keychange
Patroni Medialni: Antyradio, Polityka, Gazeta Wyborcza, HIRO, Presto, nowamuzyka.pl, Kultura Enter, Onet
Sponsor: Browar Zakładowy
Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia jest jednym z wydarzeń programu Europejskiej Stolicy Młodzieży Lublin 2023.
Nasz Festiwal działa na rzecz równości płci w branży muzycznej w sieci Keychange.

designed by know-line.pl