Premiera akademicka | Między światami. Dybuk. Esej sceniczny

Data dodania: 13 styczeń 2024
Premiera akademicka | Między światami. Dybuk. Esej sceniczny

W czwartek 18 stycznia o g. 18:00 premierą akademicką wraca ”Między światami. Dybuk. Esej sceniczny”, który zdążył już podbić serca widzów. Zagramy go także 19, 20 i 21 stycznia. To spektakl na motywach „Dybuka” i historii żydowskiego miasta –  z dramatu An-skiego zaczerpnięty został fragmenty tekstu, który stał się pretekstem, łączącym nicią semantyczną dylematy współczesnego artysty z krajobrazem żydowskiego miasta i szerzej rozumianą kulturą chasydzką w tej części świata. To także spektakl stawiający pytania o duchowość w sztuce; o to, na ile możemy liczyć na tworzenie sztuki, która będzie wywoływała podobne uczucia, jak poczucie obcowania z czymś Wyższym. To też pytania o to, na ile w ogóle możemy wystawiać przedstawienia mające tak mocne znaczenie jak „Dybuk”.

Po spektaklu odbędzie się dyskusja poprowadzona przez Olgę Maciupa z udziałem zaproszonych gości: m. in. reżysera spektaklu Radkiem Stępniem, aktorki Kamilą Janik, animatora, praktyka teatru, studenta – Przemka Mrowińskiego i badacza – Piotra Nazaruka z Ośrodka Brama Grodzka Teatr NN.

UWAGA! Promocyjne ceny biletów na spektakl w dniach 18-21 stycznia. Wszystkie bilety normalne w cenie 45 zł.

A co jeszcze zobaczymy w Teatrze? 

Na Małej Scenie od 19 do 21 stycznia (piątek-niedziela) ponownie zobaczymy „Antygonę w Nowym Jorku”. Akcja sztuki rozgrywa się w środowisku bezdomnych i imigrantów zamieszkujących slumsy i dzielnice nędzy w jednej z największych i najbogatszych metropolii. Anita jest w rozpaczy, jej ukochany umarł, a jego ciało wywiózł z parku ambulans. Zarządzeniem burmistrza Nowego Jorku wszyscy bezdomni chowani są w zbiorowych grobach na wyspie. Anita postanawia odnaleźć i wykraść jego ciało i odprawić godny pochówek w parku, tam gdzie żyli. Sztuka ma charakter ostrej, śmiesznej i uniwersalnej tragifarsy, która dotyczy każdego z nas.

Od 25 do 28 stycznia oglądać będzie można „Ciężkie czasy”. To najostrzejsza komedia satyryczna bezlitośnie obnażająca charaktery, obyczaje i śmiesznostki. Gdy obywatel ziemski pan Lechicki przekazuje majątek synowi Juliuszowi, szybko okazuje się, że szastający pieniędzmi panicz, jest na najlepszej drodze by roztrwonić majątek rodziny. Nie przeszkadza mu to jednak snuć planów założenia Banku Ratowania Szlachty, a tym samym szukać „złotego środka” na uzdrowienie całej Galicji, by ta na wzór ,,drugiej Belgii” stała się krajem mlekiem i miodem płynącym. Elektryzująca wiadomość o przybyciu bliżej nieznanego księcia, który ma zamiar zakupić dobra ziemskie w okolicy, uruchamia lawinę zdarzeń, podczas których zebrani kłócą się i swarzą, kto i jak powita gościa z Wiednia. W myśl zasady ,,zastaw się, a postaw się” wyzbywają się resztek majątków, a zasłaniając się staropolską gościnnością, liczą na wymierne korzyści z osobistej znajomości z tak ważną figurą. Równolegle do głównego wątku rozwija się motyw romantycznej miłości Broni Lechickiej i młodego Żuryły.

W dniach 3 lutego o g. 19:00 i 4 lutego o g. 17:00 gościnnie na scenie Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka, pełen emocji i humoru spektakl „Sonata Kreutzerowska” opowiadający o relacjach damsko- męskich na podstawie noweli Lwa Tołstoja. Miłość i nienawiść. Zazdrość i namiętność. Jak stereotypy i normy społeczne wpływają na związek dwojga ludzi? W relacjach między kobietą a mężczyzną granica jest cienka. Czy szczęśliwy finał jest możliwy? Daniel Salman w pełnym pasji monologu prowadzi publiczność przez kolejne etapy tej skomplikowanej gry uczuć. Aktorowi towarzyszy tytułowa Muzyka. Muzyka, którą sam autor nazywa „najbardziej wyrafinowaną, zmysłową chucią”, wykonywana jest w spektaklu na żywo przez wiolonczelistkę Małgorzatę Pietroń.

SPEKTAKL NAGRODZONY: Grand Prix XVII Festiwalu Teatrów Niewielkich, Nagroda Główna na festiwalu Sopockie Konsekwencje Teatralne 2023 oraz WYRÓŻNIONY PRZEZ KRYTYKÓW TEATRALNYCH SPOŚRÓD SPEKTAKLI Z CAŁEJ POLSKI: Daniel Salman został wymieniony wśród ulubionych aktorów w roku 2023 przez Piotra Zarembę oraz wyróżniony za „Sonatę Kreutzerowską” w Subiektywnym Alfabecie Teatralnym 2023 Arama Sterna obok monodramów Agnieszki Przepiórskiej czy Anny Seniuk.

designed by know-line.pl