Przed nami pierwsza edycja Festiwalu Sztuki Nad Rzeką (czerwiec – październik 2024, Lublin). W malowniczej okolicy Bystrzycy, wzdłuż trasy widokowej obejmującej panoramę Starego Miasta, zaprezentowane zostaną instalacje artystyczne z obszaru sztuki współczesnej. Warsztaty Kultury ogłosiły już nazwiska siedmiu osób artystycznych, których prace będziemy mogli zobaczyć pomiędzy mostami Mariana Lutosławskiego. Do ich grona dołącza dziś artysta wizualny Przemek Branas oraz kolektyw Hipnoza. Poznajcie ich bliżej!
Wydarzenie wpisuje się w lubelskie starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.
Podczas festiwalu publiczność zobaczy 8 instalacji/obiektów/interwencji artystycznych, które powstaną z myślą o konkretnych punktach nad rzeką. Prace, które powstaną, będą różnorodne i wykonane zaskakującymi materiałami. Na festiwalu pojawią się większe i mniejsze realizacje ze stali, kolorowego płótna, gliny czy dosyć niekonwencjonalnych materiałów takich jak glony morskie czy sierści psa. Podobnie z tematami prac – niektóre z nich odniosą się bezpośrednio do miejsca, w którym są prezentowane, inne wyjdą ze swoją wymową szerzej w kontekst społeczny.
„Wszystkie moje stany” to praca Przemka Branasa, która skupia się wokół emocji i opowiada o poczuciu stabilizacji oraz jego braku. Instalacja została wykonana z biomateriałów: gliny, ziemi, masy papierowej, alg, muszli, psiej sierści i celulozy eukaliptusowej. Są to substancje podlegające naturalnym procesom przemiany zaplanowanym przez artystę.
– Tytułowe stany to trochę strachy, a ich znaczenie można odnieść w szerszym kontekście do zmian wywołanych zwiększającą się temperaturą, relacji ze słońcem, która w ciągu ostatnich lat nacechowana jest raczej obawą niż zadowoleniem – opowiada jedna z kuratorek Festiwalu, Aleksandra Skrabek.
Branas to artysta wizualny i performatywny, który specjalizuje się w tworzeniu wideo, obiektów, projektów site-specific i instalacji. Ukończył studia w Pracowni Sztuki Performance na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (M.A.) oraz uzyskał stopień doktora na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje prace prezentuje na licznych wystawach w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Francji, Hongkongu i Wielkiej Brytanii. Bierze udział w prestiżowych wydarzeniach i rezydencjach artystycznych. Do jego najważniejszych wystaw należą „Villa Romana” we Florencji i Włoszech (za którą został uhonorowany Deutsche Bank Award), „Terra Foundation for American Art w Giverny” we Francji, Galerii CCDT w Hongkongu oraz Centrali Space w Birmingham i Wielkiej Brytanii. Artysta ma również na swoim koncie wystawy indywidualne w prestiżowych galeriach, m.in.: Galeria Sesama w Yogyakarcie (Indonezja, 2017 r.), Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (2014 r.) i Galeria Wschodnia w Łodzi (2013 r.). Obecnie mieszka i pracuje w Portugalii.
Kolektyw Hipnoza tworzą dwie osoby, które tylko pozornie pochodzą z dwóch
różnych światów: Agata Borowa i Piotr Leszczyński. Agata jest artystką wizualną, zajmującą się̨ głównie malarstwem. W swoich pracach porusza temat reprezentacji, iluzji i postrzegania rzeczywistości. Poza malarstwem w jej sztuce coraz częściej pojawiają się odniesienia do świata nauki. Pierwszym projektem z dziedziny art & science był film „Jestem twoim powietrzem”,
który powstał we współpracy z Zakładem Biofizyki Molekularnej Uniwersytetu im.
ogromny udział w jego powstawaniu. Piotr z wykształcenia jest programistą, ale
zajmuje się wieloma rzeczami: od fizyki i informatyki, przez stolarstwo, aż po
ogrodnictwo permakulturowe. „Zaklinanie deszczu” jest pierwszym projektem, nad
którym razem pracują jako Kolektyw Hipnoza.
– Kolektyw Hipnoza narodził się w trakcie przygotowań do Festiwalu Sztuki Nad Rzeką,
choć mieliśmy już okazję wcześniej współpracować przy artystyczno-naukowym
projekcie „Jestem twoim powietrzem”. Mimo że interesujemy się różnymi dziedzinami, od
malarstwa i sztuk wizualnych, przez permakulturę, programowanie, aż po fizykę
kwantową, obydwoje odnaleźliśmy inspirację w wodzie. Była to woda w różnej formie –
jak na przykład fale generowane przez Bystrzycę czy liczne kałuże rozrzucone w trawie.
Dyskutowaliśmy też o palącej wręcz potrzebie zbierania deszczówki. Z naszych
wspólnych rozmów i spacerów wyrosła instalacja, którą nazwaliśmy „Zaklinanie deszczu”.
– opowiadają Agata Borowa i Piotr Leszczyński z Kolektywu Hipnoza.
Festiwal Sztuki Nad Rzeką to idealne wydarzenie dla osób, które poszukują inspiracji i chcą doświadczyć kontaktu z kulturą i naturą na własnych zasadach, przy szumie Bystrzycy w spokojny i niezobowiązujący sposób. Przypominamy, że artystkami i artystami, którzy również zaprezentują swoje prace podczas festiwalu, będą Inga Levi – graficzka, mozaikarka, malarka i artystka filmowa, Alicja Bielawska – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie, Aleksandra Liput – artystka wizualna zajmująca się ceramiką, Marta Krześlak, która buduje instalacje kinetyczne, sytuacje site-specific oraz nagrywa kolażowe prace wideo, kolektyw Małgorzaty Pawlak (artystki wizualnej i malarki) i Mikołaja Kowalskiego (doktora Nauk Humanistycznych i Sztuki UMCS) oraz Tomasz Bielak – artysta, który porusza się po zakamarkach szeroko rozumianych sztuk wizualnych.
Otwarcie festiwalu z oprowadzaniem odbędzie się 1 czerwca 2024 r., podczas Nocy Kultury o godzinie 19.00. Start na Moście im. Mariana Lutosławskiego (Most Kultury) w Lublinie. Instalacje będą dostępne do oglądania aż do października 2024 r. Na spacer festiwalowy można wybrać się samodzielnie lub wziąć udział w oprowadzaniu, na które organizatorzy będą regularnie zapraszać.
Informacje praktyczne
Otwarcie Festiwalu Sztuki Nad Rzeką z oprowadzaniem
Kiedy: 1 czerwca 2024 r., godz. 19.00
Gdzie: start przy Moście Mariana Lutosławskiego (tzw. Most Kultury) w Lublinie
Dostępność:
Tłumaczenie na Polski Język Migowy (PJM).
Czas trwania spaceru wynosi od 1 do 1,5 godziny.
Wstęp wolny. Wystawa plenerowa.
Festiwal Sztuki Nad Rzeką
Kiedy: czerwiec – październik 2024 r.
Gdzie: Lublin – nad Bystrzycą pomiędzy mostami Mariana Lutosławskiego
Dostępność:
Opisy instalacji dostępne w formie nagrań audio.
Opisy i informacje dostępne w języku angielskim i ukraińskim.
Wyciszający szum Bystrzycy.
Czas trwania spaceru wynosi od 1 do 1,5 godziny.
Wstęp wolny. Wystawa plenerowa.
Festiwal Sztuki Nad Rzeką dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wydarzenie wpisuje się w lubelskie starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.