WSPÓŁCZESNE I INNOWACYJNE PROJEKTY NA RZECZ ROZWOJU WIDOWNI W TAŃCU AMERYKAŃSKIM – WYKŁAD BONNIE BROOKS (USA)
9 listopada 2012, piątek
Godz. 18.00
Warsztaty Kultury, sala 11
wstęp wolny
Rozwój widowni (z ang. audience development) to metoda, sposób pracy organizacji kulturalnych skoncentrowany na ilościowym i jakościowym rozwoju publiczności. To znacznie więcej niż marketing sztuki, czy „sprzedaż wydarzeń“. To prowadzenie stałego dialogu z posiadaną publicznością i poszukiwanie sposobów nawiązania kontaktu z nową publicznością, to aktywizowanie społeczności wokół działań organizacji, budowanie relacji, animowanie i rozwijanie zainteresowań publiczności.
W praktyce audience development widownią są wszyscy odbiorcy działań organizacji zajmujących się kulturą i sztuką: goście, czytelnicy, słuchacze, widzowie, uczniowie, studenci, wolontariusze, media, partnerzy i sponsorzy.
Audience development to nie kilka uniwersalnych recept, lecz długofalowy, dynamiczny, zintegrowany proces stawiający WIDZA w centrum codziennych działań całej organizacji. Działania promocyjno-marketingowe wynikają więc bezpośrednio z tego rodzaju podejścia i są spójne z wizją i misją organizacji.
www.rozwojwidowni.pl
O praktykach i projektach realizowanych na rzecz rozwoju widowni w USA będziemy rozmawiali w kontekście tańca i wieloletniej aktywności Bonnie Brooks w tym obszarze.
#2c
Bonnie Brooks – autorka pisząca o tańcu, wychowawczyni, orędowniczka sztuk posiadająca bogate wykształcenie w dziedzinie administracji i produkcji tanecznej. Ukończyła studia licencjackie na kierunku filologia angielska w Wheaton College oraz studia magisterskie na George Mason University, gdzie była także stypendystką w Research Center for the Federal Theater Project (Centrum Badawcze przy Federalnym Projekcie Tanecznym). Zanim związała się z wydziałem w Columbia, pełniła funkcję wizytującego profesora na studiach podyplomowych na Wydziale Kultur i Sztuk Świata w UCLA, gdzie prowadziła zajęcia z zagadnień współczesnego tańca i praktyki. W latach 1990-1998 była Prezesem i Dyrektorem Wykonawczym Dance/USA, podstawowej organizacji tanecznej w kraju. W czasie pracy w Dance/USA nadzorowała rozliczne inicjatywy, w tym National Task Force on Dance Education (Narodowe Siły Specjalne w Edukacji Tanecznej), a także rozwój wielu programów grantowych, w tym American Dance Touring Initiative oraz Irvine Fellowship of Dance z siedzibą w Kalifornii (1985-88). W latach 80tych była dyrektorem wykonawczym Minnesota Dance Alliance (1985-88), oraz dyrektor generalną nowojorskiego David Gordon/Pick Up Co. (1982-85), pełniła funkcję specjalisty programowego w National Endowment for the Arts (1979-82). Oprócz sprawowania funkcji prezes Dance Centre, Bonnie prowadzi zajęcia z Wstępu do Nauk o Tańcu, Współczesnych Trendów w Tańcu, Międzykulturowych Perspektyw w Tańcu, Historii Tańca Zachodniego oraz Relacji między Artystami i Widzami. Jest także współ kuratorką, wraz z dyrektorem wykonawczym Philem Reynoldsem, sezonów artystycznych w Dance Centre, a także główną dyrektor literacką Dance Centre, odpowiedzialną za noty programowe, moderowanie spotkań widzów z wizytującymi artystami. Nieustannie aktywnie uczestniczy w działaniach regionalnej i krajowej społeczności tanecznej, była członkiem rady Music and Dance Theater of Chicago w latach 2000-2005. Wraz ze współpracownikami z Links Hall i Museum of Contemporary Art w Chicago była współzałożycielką Chicago Dancemakers Forum. Publikowała artykuły i komentarze w Dance Magazine (Nowy Jork) i Dance Now (Londyn), aktualnie pracuje nad historią „walk sztuk”, które miały miejsce w latach 90tych.
Spotkanie odbędzie się w ramach Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca.
Warsztaty Kultury są partnerem w projekcie „Sztuka dla Widzów – upowszechnianie metod rozwoju widowni wśród kadry kultury” realizowanym przez Fundację Impact. Na projekt składa się cykl działań wprowadzających metodykę pracy z publicznością dla profesjonalistów sektora kultury – szefów instytucji i organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw kultury i kreatywnych, specjalistów ds. komunikacji, promocji i marketingu w kulturze oraz managerów projektów.